Kijk hier live mee met spoeddebat miljoenenproject Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant Kijk hier live mee met spoeddebat miljoenenproject Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

Kijk hier live mee met spoeddebat miljoenenproject Uithoflijn

Kijk hier live mee met spoeddebat miljoenenproject Uithoflijn
Een Uithoftram tijdens eerder testritten op de Uithoflijn. Foto: Floris van Bodegraven
Het spoeddebat in de gemeenteraad over de Uithoflijn is donderdagmiddag. Het debat, dat gaat over mogelijke onterechte betalingen aan bouwbedrijf BAM, is via onderstaande video live mee te kijken.

Het spoeddebat in de gemeenteraad over de Uithoflijn is donderdagmiddag. Het debat, dat gaat over mogelijke onterechte betalingen aan bouwbedrijf BAM, is via onderstaande video live mee te kijken.

De volledige oppositie had om het spoeddebat gevraagd nadat het nieuws naar buiten was gekomen dat er mogelijk voor miljoenen euro’s aan onterechte betalingen waren gedaan. Iets wat de gemeente overigens ontkent.

De gemeente zegt dat er over elke uitgegeven euro verantwoording is afgelegd en dat er controles hebben plaatsgevonden. Ook bouwbedrijf BAM, waar de betalingen aan zouden zijn gedaan, ontkent dat er onterechte of onrechtmatige betalingen hebben plaatsgevonden.

De oppositie wil donderdagmiddag van wethouder Lot van Hooijdonk weten hoe het nu precies zit. Omdat er ook over geheime documenten gesproken gaat worden kan het zijn dat niet alle onderdelen van het debat uitgezonden worden.

(Artikel gaat door onder video)

De Uithoflijn is sowieso een hoofdpijndossier waar al eerder spoeddebatten over zijn gevoerd. De tramlijn had in juli 2018 moeten gaan rijden. Eind 2017 is echter al bekend gemaakt dat de exploitatie van de Uithoflijn met ruim anderhalf jaar is vertraagd tot eind 2019. Toen kwam ook naar buiten dat de kosten van de Uithoflijn met 84 tot 102 miljoen euro zijn toegenomen. Dit komt niet alleen door de vertraging, maar ook doordat niet alle kosten van de tramlijn bij de start zijn geraamd.

De ambtelijke en bestuurlijke aansturing van het project Uithoflijn vertoont al vanaf de start van het project al belangrijke tekortkomingen. Zo concludeerden de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer vorig jaar in een gezamenlijk uitgevoerd onderzoek.

19 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Een voorspelling: Oppositie blaft. Kan helaas niet doorbijten. Coalitie belooft beterschap maar neemt geen verantwoordelijkheid. Wethouder kan gewoon vergaan met blunderen. Een glas, een plas en alles blijft zoals het was.

  2. Don

    Het zal in afwachting van de volgende overschrijding of uitloop gewoon ontkend worden. Standaard werkwijze gemeente Utrecht ontkennen dat het gebeurt is. En dan nog even een motie wegstemmen en ze gaan gewoon door met geld over de balk mieteren.

  3. katja

    “Verdiend niet de schoonheidsprijs” “excuses” “monitoren”. Alle dooddoeners zullen wel weer langskomen, en op naar de volgende blunders.

  4. Lombokker

    @JdV
    Ik vrees met grote vreze dat u gelijk gaat krijgen.

  5. Scherpschutter

    JdV 21/2/2019 – 11:52

    Uiteraard. En ondertussen krijgt de burger niet eens de enige documenten te zien waar ze zelf conclusies uit kan trekken. Want die zijn geheim (gemaakt, uiteraard)…

    Fantastisch. Een democratie. Lucky us.

  6. Taxi-ondernemer

    Per 1 maart 2019 gaat begonnen worden met testrijden van de Uithoftram. Per deze datum mogen de taxi’s geen gebruik meer maken van de Leidscheveertunnel, op last van de Provincie Utrecht. De gemeente Utrecht stond dit wel toe, maar de tram is van de provincie en die vindt het te druk en te gevaarlijk worden indien de taxi’s dit kleine stukje busbaan gebruiken. De taxi’s van de ene kant van het station naar de andere kant dienen dan om te rijden via de Daalsetunnel of de Bleekstraat. Dit gaat veel extra reistijd en ook kosten voor de reiziger met zich mee brengen.

  7. G. de Vries

    Sluit me volledig bij de vier bovengenoemde reacties aan.
    Uithofdebacle: Nederlands trieste/desastreuze voorbeeld van wanbestuur , vriendjespolitiek en falende wethouders.
    Enkele landelijke kranten hebben hierover ook bericht en het zette het Utrechtse college van Burgemeester en wethouders en de gemeenteraad bepaald niet florissant op de kaart.

  8. Teunemans

    Hoeveel fouten moet iemand maken om weggestuurd te worden?
    En als er niet dubbel betaald is, in welke zak zijn de miljoenen dat terecht gekomen.

  9. Martien Schwencke

    Het is die wildgroei aan geheimhoudingen die de democratie ondermijnen en er een speeltuin van maken voor geld beluste lieden en bestuurders net carriëre ambitie

  10. Martien Schwencke

    Raadsleden zouden moeten weg lopen waneer het beloten is zo worden ze onderdeel van een complot en hebben geheimhouding gezworen ..Lijkt de middeleeuwen wel .
    Juridies heet dat ” samenspannen” . samenspannen tegen de samenleving

  11. katja

    “Geheime documenten” , niet alle kosten van de tramlijn bij de start zijn geraamd”.
    Wat is dat voor amateurisme ?

  12. Marcel 59

    @ Martien Schwencke: Geheimhouding kan soms nuttig of noodzakelijk zijn om de onderhandelingspositie van een overheid te beschermen. Het doorbreken hiervan speelt juist partijen als BAM in de kaart. Pokeren met je kaarten op tafel, terwijl de tegenpartij zijn kaarten stevig tegen de borst houdt.
    Daarnaast spelen er ook zaken als privacy. In het integriteitsrapport staan o.a. de verklaringen van ambtenaren en ex-ambtenaren, met vermelding van naam en toenaam. Een ambtenaar moet er op kunnen rekenen, dat hij/zij persoonlijk geen onderdeel worden van een openbare discussie. Als een ambtenaar iets verkeerd heeft gedaan, dan geldt het normale arbeidsrecht. Het is aan de politiek-verantwoordelijke om in de openbaarheid verantwoording af te leggen. Een betrokken ambtenaar met spreekwoordelijke “pek en veren” door de stad voeren, dat is pas middeleeuws.
    Als er maar duidelijk is welke informatie er geheim is en waarom. Dan is er altijd nog een mogelijkheid voor een raadscommissie om die informatie wel in te zien; en op financieel gebied een rekenkamer of de accountant.

  13. E Westerhoff beekink

    Sluit me volledig aan met bovengenoemd commentaar zo vlak voor de provinciale verkiezingen wordt er toch niets mee gedaan zeker voor groen links en D66 bang voor weglopen van kiezers

  14. Utrechter2

    @Marcel 59: nu nog de wetten regels zo veranderen dat jouw argumenten volgend jaar ook tegen accountants aangevoerd kunnen worden. Want die zijn zo halsstarrig dat ze jaarrekeningen maar niet goedkeuren: ondanks de nobele intenties van de provincie.

  15. Marcel 59

    @ Utrechter2: Nobele intenties alleen, dat is niet goed genoeg. Het financiële verhaal moet wel aan de regels voldoen. Als er rekeningen komen voor zaken die “vergeten” zijn, dan moet de provincie alsnog met aanvullende opdrachten komen, die daar mee overeenstemmen; al is het dan achteraf. Zoiets kan je tegenwoordig niet meer afboeken op de post onvoorziene kosten; en terecht. Het is te hopen, dat met het recent afgesloten aanvullende contract met BAM, dat nu wel met instemming van de accountant, kan worden afgehandeld.

  16. JdV

    Wat was het weer spannend he. Hebt u ook niet kunnen slapen vannacht?

  17. cas

    Het aanbrengen van een tunnelbuis onder een historische stad met veel kans op verzwakking door een zeer onstabiele bodem (noordzuidlijn), is per strekkende meter bijna net zo duur als een stukje fundering met rails aanleggen in open landschap zonder gevaar voor overige panden…..
    Wat was de prijs geweest als deze tramlijn onder de grond was gestopt?

  18. R.v.t.

    Iedereen kan nu weer schelde op lot van Hooijdonk. Deze hele ellende begon natuurlijk in de zeventiger jaren. Utrecht wil altijd graag meedoen met de grote steden. Minderwaardigheidscomplex. Maar als ze in het begin echt lef hadden gehad dan hadden ze meteen moeten beginnen met de verbinding centraal station en de uithof. Ondergronds of boven de aarde een monorail aan te leggen van de uithof universiteit Utrecht naar universiteit Wageningen door de provincie.Dan had men tenminste maar een keer de begroting kunnen overschrijden.

  19. Utrechter2

    @Marcel 59: een bijzondere interpretatie: de accountant doet moeilijk over meerwerk. Dan kan een accountant bijna geen enkel financieel verslag van een bouwproject goedkeuren in Nederland…..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).