Kijkje in de nieuwe tunnel onder het Anne Frankplein | De Utrechtse Internet Courant Kijkje in de nieuwe tunnel onder het Anne Frankplein | De Utrechtse Internet Courant

Kijkje in de nieuwe tunnel onder het Anne Frankplein

Kijkje in de nieuwe tunnel onder het Anne Frankplein
Foto's: Robert Oosterbroek
In 2019 rijden Utrechtse bussen niet meer óver het Anne Frankplein en 5 Meiplein, maar eronderdoor. De bekende rotondes zijn bezig aan een grote transformatie; de busbaan komt voor een groot gedeelte onder de grond te liggen, onder de verkeerspleinen door. Daarmee zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid. DUIC kreeg alvast een kijkje in de tunnel.

In 2019 rijden Utrechtse bussen niet meer óver het Anne Frankplein en 5 Meiplein, maar eronderdoor. De bekende rotondes zijn bezig aan een grote transformatie; de busbaan komt voor een groot gedeelte onder de grond te liggen, onder de verkeerspleinen door. Daarmee zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid. DUIC kreeg alvast een kijkje in de tunnel.

De tunnels zijn onderdeel van het Utrechtse Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk; een project met bus- en trambanen in Utrecht, waarbij het openbaar vervoer zoveel mogelijk voorrang krijgt. Daardoor moet het openbaar vervoer nog aantrekkelijker worden in de stad. De bussen zullen straks op dit gedeelte een paar minuten tijdwinst boeken vergeleken met de huidige situatie.

De toerit van de tunnel.

De doorstroming voor fietsers gaat bij de twee nieuwe verkeerspleinen wel achteruit. Voorheen hadden fietsers voorrang op de rotondes, straks moeten ze wachten voor het verkeerslicht.

In 2016 is er gestart met de werkzaamheden tussen de Nelson Mandelabrug, Balijebrug en Papendorp. Bomen zijn gekapt en verplaatst en leidingen zijn verlegd. Ondertussen is men bezig met het herinrichten van de openbare ruimte en wordt er verder gewerkt aan de onderdoorgangen. Omdat de trambaan over het 5 Meiplein loopt is het tramverkeer af en toe een paar dagen gestremd, zoals afgelopen weekend. Eind 2019 moet de busbaan klaar zijn.

Fotoverslag

(Robert Oosterbroek)

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Utrecht is dan ook geen fiets- maar een busstad. Alles moet wijken voor de heilige bus die het volk uit de omliggende randgemeenten de binnenstad in brengt.

  2. Steve

    En vergeet de taxi’s en de hulpdiensten niet, die straks ook gebruik maken van de beide tunnels

  3. Herman

    Het signaal OV boven auto is goed.
    Maar de uitwerking…..

    Paar minuutjes voor tientallen miljoenen?
    Dat geld kun je beter in fietspaden investeren, veel goedkoper en aantal fietsers is vele malen hoger dan de busreizigers. En fietsen is nog gezond ook!

  4. Claudia

    Hoewel de oude rotonde voor fietsers een gevaar was is de nieuwe situatie ook waardeloos. Je staat minutenlang te wachten als fietser bij het stoplicht. Ze hadden hier ook voor de fietsers een onderdoorgang of overgang moeten maken voor een snelle fietsverbinding.
    Nu maar hopen dat de stoplichten snel anders worden afgesteld.

  5. Nirat

    Wachttijd bij het verkeerslicht voor fietsers is gewoon belachelijk lang. Het is een uitnodiging om door roodlicht te rijden.

  6. Erik

    @Claudia:
    Een onderdoorgang voor fietsers kan niet want daar ligt de nieuwe bustunnel al….

  7. Katja

    Beter verkeerslichten dan maar hopen dat auto’s zich aan de verkeersregels houden.

  8. Tim

    Het is mooi voor alle bussen vanuit Leidsche Rijn/De Meern, maar als ik het zo zie als ik er langs rij, komt er geen aansluiting voor de bussen vanuit Nieuwegein/Vianen. Mogen die lekker in de file blijven rijden? Of gaan die omrijden via Papendorp ofzo?

  9. Paul

    Och een OV tunnel voor tram en of bus onder 24 Oktoberplein was te duur. En hier kan het niet op.
    .

  10. Marco Knol

    @Tim
    Ik neem aan dat die gewoon via de Graadt van Roggenweg en de fly-over de stad in en uit blijven rijden zoals de meesten nu al doen. Gaat wat mij betreft prima richting Vianen. Of via de busbaan langs het spoor en dan bij deze onderdoorgang linksaf de Europalaan op zoals lijn 81 nu ook al doet.

    @Erik
    Niet aan de kant van de Europalaan …

  11. Berend

    Met een vooruitziende blik had men de tunnel iets breder gemaakt en er een fietspad aangelegd…

  12. JdV

    @Berend: Goed plan, hard doorrijdende bussen vlak naast fietsers in een tunnel. What could possibly go wrong?

  13. Kees

    In de oude situatie was het Anna Frankplein een rotonde zonder stoplichten en waar fietsers voorrang hadden.
    In de nieuwe situatie is het een kruispunt met stoplichten geworden waar fietsers lang moeten wachten tot ze groen licht krijgen.

    Bepaald geen verbetering dus voor fietsers en dat in een tijd waar fietsen juist gestimuleerd wordt en kruispunten vervangen worden door veiliger rotondes die nog beter doorstromen ook.

  14. Maria

    Utrechts bestuur verstrikt in haar eigen prioriteitstelling.
    OV/fiets/Ov/fiets. Ehhh, fiets/OV/fiets/OV. Of…..

  15. Berend

    @JdV: Bijzonder dat u uit mijn reactie kunt opmaken dat ik een situatie voor ogen heb waarin bussen en fietsen van dezelfde rijbaan gebruik maken. Er zijn legio mogelijkheden om een busbaan van een fietspad te scheiden, zoals dat door heel Nederland gebeurt.

  16. JdV

    @Maria: Je vergeet: autopesten, doorstroming verbeteren. Doorstroming verbeteren, autopesten Ehh…. luchtkwaliteit.

  17. JdV

    @Berend: In dat geval heeft u geheel gelijk. Kunt u aangeven welke tunnels in Nederland welke uitsluitend worden gebruikt door bussen daarnaast een fietspad in welke vorm dan ook hebben? Dan zetten we die suggesties door naar de gemeente utrecht lijkt me.

  18. Niels

    Het verbaast mij dat er geen rekening gehouden wordt met de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone (ong 6000 woningen op 65 ha). Dan is hier het aantal fietsers nog vele malen groter. En de hoeveelheid auto’s ook. Beide verkeersstromen kunnen nooit tegelijkertijd verwerkt worden met de nieuwe kruising. Dan moet de hele boel weer (voor tientallen miljoenen euro’s?) op de schop…

  19. wollie

    @JdV: Berenkuil?

  20. HS

    @JdV: De Leidseveertunnel. In Utrecht.

  21. Jan

    @JdV
    Een variant zoals bij de Daalsetunnel? Deze wordt dan wel niet uitsluitend door bussen gebruikt, maar het principe een verhoogd en gescheiden fietspad (en voetpad) zou best op kunnen gaan.

  22. Eckart

    waarom niet een verhelderend plattegrondje erbij ?

  23. RB

    Prima idee die tunnel. Maar ik ben wel het wel de reacties eens dat hier ruimte voor fietser bij had gehoord. Dat had de doorstroming voor alle vervoermiddelen verbeterd.

    Gemiste kans

  24. BW

    @Niels
    Ik denk dat bij dit kruispunt wel degelijk rekening is gehouden met de Merwedekanaalzone. Met andere woorden: dit is het.

    De trend in Utrecht is om de verkeerscapaciteit klein te houden (en zelfs te verkleinen), in de hoop en verwachting dat het aantal auto’s dan vanzelf zal afnemen. Of die verwachting realistisch is moet nog blijken. Ik ben sceptisch, maar we zullen zien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).