Utrechters die klachten hebben over hoe de gemeente te werk gaat kunnen vanaf vandaag terecht bij het Utrechts Ombudsloket. Burgemeester Sharon Dijksma opende het loket op de Ganzenmarkt 3. Alma van Bommel is voorzitter en houdt wekelijks een inloopavond en telefonische spreekuren.
Mensen kunnen bij het Ombudsloket terecht als ze ontevreden zijn over de gemeente en niet weten waar ze moeten zijn of zich niet gehoord voelen. “We luisteren en geven advies”, zegt de voorzitter. “Waar misstanden zijn, kan het loket bijdragen aan beter contact tussen de gemeente en de inwoners van de stad.”
De Utrechtse gemeenteraad besloot dat het loket er moest komen en benoemde Van Bommel als voorzitter. Ook is er nu een Kinderombudsloket. Daar is Jory Hoogendam voorzitter van.
“Naast individueel advies heeft het loket ook een signalerende functie”, zo schrijft de gemeente. “Als er veel klachten binnenkomen over (onverwachte) negatieve effecten van beleid, kan het loket dit bij de gemeente aankaarten.”
De wijken in
Om Utrechters de ontmoeten, gaan ze de komende tijd de wijken in, zegt Van Bommel. “Het Ombudsloket is nieuw en we vinden het belangrijk om eerst te horen waar Utrechters behoefte aan hebben in relatie tot de gemeente.”
Iedere dinsdag en woensdag is er een telefonisch spreekuur. Donderdagavonden kunnen mensen binnen komen lopen. Ook is het loket te bereiken via de website.
8 Reacties
ReagerenZullen we eens beginnen met dat ridicule nieuwe parkeersysteem? Volgens mij niet alleen nogal ontoegankelijk voor mensen zonder smartphone, maar ook nog eens een aanslag op de privacy. En lichtelijk onhandig als je bezoek ontvangt buiten kantooruren.
Ombudsloket lijkt me nou net iets voor omwonenden Ganzenmarkt
Waar de gemeente heel snel was met afgeven van horecavergunningen
Maar wanneer omwonenden de gemeente aanspreken
Op horecaoverlast fietsenchaos parkeerchaos
Drinken in voetgangersgebied etc
Dan blijft de gemeente stil
En weigert botweg te handhaven
Mooie klus ombudsloket
@voetganger en buren: je moet je dus vervoegen bij Alma . Je klacht op duic zetten heeft niet zo veel zin.
“Het Ombudsloket luistert, denkt met je mee en geeft advies
Zodat je weet waar je het best met je klacht terecht kan. Het kan soms zijn dat er geen oplossing is, we leggen je dan uit waarom.”
De letterlijke tekst van de website.
Binnenkort maar allemaal telefoontjes over die belachelijke onnodige verandering in het parkeersysteem!
Goed initiatief!! Veel succes!
Doet men daar ook iets aan de gevaarlijk slechte conditie van de fietspaden op Lunetten???
Rabe, het is een loket, die dien zelf sowieso niks!