Klaslokaal van de toekomst op de Universiteit Utrecht Klaslokaal van de toekomst op de Universiteit Utrecht

Klaslokaal van de toekomst op de Universiteit Utrecht

Klaslokaal van de toekomst op de Universiteit Utrecht
Foto: Archief DUIC
Op de Universiteit Utrecht (UU) is het sinds afgelopen week mogelijk om onderwijs te volgen en te geven via een zogenoemde virtual classroom. Het virtuele klaslokaal is een primeur op de Nederlandse universiteiten.

Op de Universiteit Utrecht (UU) is het sinds afgelopen week mogelijk om onderwijs te volgen en te geven via een zogenoemde virtual classroom. Het virtuele klaslokaal is een primeur op de Nederlandse universiteiten.

In de virtual classroom kan een docent vanuit een studio lesgeven aan maximaal 36 studenten. Ook kunnen wetenschappers de studio gebruiken om te vergaderen met bijvoorbeeld collega’s uit het buitenland. De virtual classroom draagt volgens de UU niet alleen bij aan vernieuwing van het onderwijs, maar ook aan vermindering van CO2-uitsoot door mobiliteit.

De UU zegt de komende twee jaar fors te willen investeren in technologieën die onderwijs op afstand mogelijk maken. Annetje Ottow van de UU zegt dat de virtual classroom perfect bij de universiteit past. “We kunnen zo ons onderwijs versterken én werken aan duurzaamheid en internationalisering.”

Interactie

De virtual classroom biedt ten opzichte van het oude onlineonderwijs veel meer mogelijkheden. De docent staat voor zes schermen waarop zes studenten per scherm te zien zijn. Hierdoor is er veel meer interactie dan op de oude manier. Daarnaast beschikt de docent over nog twee schermen waarop bijvoorbeeld een presentatie is te zien of resultaten van online vragen.

Ottow zegt dat de UU meer wil samenwerken met andere universiteiten en tegelijkertijd de CO2-uitstoot door mobiliteit wil verminderen. “Natuurlijk is het belangrijk dat je collega’s of studenten in het buitenland live ontmoet. Maar soms kan het ook echt digitaal, en de virtual classroom gaat hierbij helpen.”

2 Reacties

Reageren
  1. Bernhard

    Heel goed initiatief. Met name hoorcolleges kunnen veel vaker op afstand gegeven worden. Onzin om 200 studenten naar een collegezaal op de Uithof te laten komen, als ze ook gewoon een stream kunnen bekijken.

  2. Scherpschutter

    De enige vraag die in een met belastinggeld betaald onderwijssysteem centraal zou moeten staan is niet “hoe maken we het onderwijs milieuvriendelijker”, maar hoe maken we het onderwijs BETER. De belastingbetaler hoeft geen ideologie voor zijn geld, maar het best mogelijke onderwijs dat mogelijk is.

    En over 1 ding kunnen we kort zijn: les geven per video verbetert de kwaliteit van onderwijs natuurlijk in geen 1000 jaar. Het is ronduit ondoenlijk om 36 postzegels in de gaten te houden, tussen het tussendoor technisch verzorgen van de les met het switchen van de verschillende lay-outs e.d., nog los bezien van de kakefonie aan (achtergrond)geluiden die 36 streams door elkaar veroorzaken. Hoe gaat een leerling vragen stellen?

    Schoenmaker blijf bij je leest! Je krijt niet betaalt om te experimenteren met peperdure ineffectieve systemen. Je krijgt betaalt om zo GOED mogelijk onderwijs af te leveren…En daar schort nogal het nodige aan, zullen we maar zeggen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).