Kleine Boten Club benadrukt voordelen blauwe diesel in discussie verhoging liggelden | De Utrechtse Internet Courant Kleine Boten Club benadrukt voordelen blauwe diesel in discussie verhoging liggelden | De Utrechtse Internet Courant

Kleine Boten Club benadrukt voordelen blauwe diesel in discussie verhoging liggelden

Kleine Boten Club benadrukt voordelen blauwe diesel in discussie verhoging liggelden
De discussie over de verhoging van het liggeld voor boten met een brandstofmotor krijgt er een ‘nieuwe dimensie bij’. In Utrecht vaart het historische vaartuig de IJsvogel sinds kort alleen nog op blauwe diesel. De Kleine Boten Club en de eigenaar van het scheepje uit 1926 menen dat deze milieuvriendelijke diesel een goed duurzaam alternatief is.

De discussie over de verhoging van het liggeld voor boten met een brandstofmotor krijgt er een ‘nieuwe dimensie bij’. In Utrecht vaart het historische vaartuig de IJsvogel sinds kort alleen nog op blauwe diesel. De Kleine Boten Club en de eigenaar van het scheepje uit 1926 menen dat deze milieuvriendelijke diesel een goed duurzaam alternatief is.

De gemeente wil het liggeld voor boten met een brandstofmotor flink gaan verhogen. In 2018 kost een ligplaats voor een boot met een brandstofmotor nog ruim 150 euro. In 2021 moet dit bedrag stapsgewijs zijn verhoogd tot 515 euro. Boten die geen vervuilende brandstofmotor hebben, zoals elektrische vaartuigen, krijgen slechts te maken met een verhoging van enkele euro’s. Een deel van de opbrengsten van de verhoging voor brandstofmotoren wordt juist ook weer gebruikt om elektrische laadpalen voor boten te plaatsen.

De Kleine Boten Club en de eigenaar van het historische scheepje de IJsvogel menen echter dat er ook nog een derde optie is: blauwe diesel. Met deze nieuwe soort diesel kunnen boten met een brandstofmotor ook verduurzamen.

Blauwe diesel is een zogeheten HVO-brandstof. Deze afkorting staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt gemaakt van een afvalproduct, resten van plantaardig oliën. Blauwe diesel is volgens de producenten volledig biologisch afbreekbaar, CO2-neutral en fossielvrij. Er komt dus geen aardolie kijken bij het product. De producenten claimen ook dat het goedje zorgt voor 30 tot 70 procent emissiereductie.

Scheepje

Het scheepje de IJsvogel stamt uit 1926, is gebouwd in Sneek en is de laatste 15 jaar in bezit van Jaap van der Mei. Vanaf de ligplaats aan de Weerdsingel vaart hij regelmatig door Utrecht. “Toeristen fotograferen de boot heel vaak. Zij heeft iets charmants en versterkt het fijne gevoel dat de Utrechtse binnenstad oproept”, aldus de eigenaar. Van der Mei zegt dat het voor hem geen optie is om een elektrische motor in de boot te laten bouwen, maar hij wil wel bijdragen aan de verduurzaming. Daarom vaart hij alleen nog op blauwe diesel.

Volgens Van der Mei en de belangengroep de Kleine Boten Club voegt het gebruik van blauwe diesel een extra dimensie aan de discussie over het verhogen van liggeld. De club schrijft: “Geen financiële ontmoediging, maar rechtstreeks zorgen voor minder milieubelasting.”

Volgens de eigenaar van de IJsvogel: “Ik heb ervoor gekozen omdat de boot nu zelfs minder belastend voor het milieu is dan met een elektromotor. Wat wil je nog meer. Een mooi voorbeeld hoe oud en nieuw goed samen kunnen gaan. Zonder milieuvervuiling toch met een klassiek scheepje door de grachten varen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.”

Wel onhandig: de blauwe diesel is alleen nog in Friesland te krijgen. Van der Mei haalt de brandstof op als hij op bezoek gaat bij zijn moeder. Zelf lijkt het hem een goed idee als de gemeente gaat kijken of de blauwe diesel ook naar Utrecht gehaald kan worden. Ook de Kleine Boten Club  pleit voor enkele tankstations met blauwe diesel en is tegen de sterke verhoging van de liggelden.

De gemeenteraad vergadert in november over de verhoging van het liggeld voor boten met brandstofmotoren. 

10 Reacties

Reageren
  1. bee

    ze willen alles elektrisch hebben en al kom je met een alternatief wat beter is ,ze gaan toch verder de ingeslagen weg in.
    het verhogen van het liggeld met 300% moet je gewoon zien als een verkapte boete.

  2. Toine Goossens

    @Beste Jaap,

    Ik wens je veel succes, zet vooral door. Maar realiseer je dat GroenLinks en in haar kielzog D66, hier weinig meer ophebben.
    Hun leden en kiezers wensen rookvrij hun biertje langs de Oudegracht te nuttigen. Daar passen historische schepen niet bij, net zoals historische auto’s de stad niet in mogen.

    Dat dat de culturele biodiversiteit de nek omdraait, daar hebben zij heen boodschap aan. Zij wensen hun neus voor uw dampen te vrijwaren. Heer Ollie zou daar in zijn Oude Schicht maling aan hebben, ik hoop u ook.

  3. Kadoendra

    En dan gaat de nieuw opgerichte dieselpolitie bij alle boten de kleur van de diesel controleren ……..

  4. Janneman

    De gemeente wil alles en iedereen elektrisch hebben, maar aan de andere kant willen ze wel een vergunning verlenen aan de motorcrossclub op Lage Weide om weer met 2 takt motoren te mogen crossen???!!!
    Dat wordt weer een verdere aantasting van het woongenot in Zuilen terwijl er ook voor crossmotoren elektrische alternatieven zijn, maar milieu telt waarschijnlijk niet voor Lage Weide.

  5. wollie

    die verhoging is ook symboolpolitiek, het is méér dan tijd voor een fatsoenlijke co2-taks op dinosaurussap.

  6. Kim B

    Lijkt me een goed alternatief. Ik ben voor, want ik vind het geluid van een dieselbootje over de singel zo fijn. Maar alles met mate natuurlijk, en dat is altijd lastig in Utrecht.

  7. Die ene

    Ik begin die elektro maffia zo langzamerhand spuugzat te worden. Niemand boeit het blijkbaar dat geen enkele lithiummijn niets onderdoet voor slaverijplantages uit het verleden….alles voor eigengeile groen gedrag. Laat staan dat productie van nieuw, vernietiging van oud, ook veel energie kost.

  8. Harry

    Allemaal incompetent korte termijn emotiepolitiek. Aandeel duurzaam opgewekte energie in nederland was in 2014 5,5%. 94,5% is dus elektra gemaakt van kolen gas en olie. Dus ook alle op elektra aangedreven auto’s en bootjes zijn net, of zo niet meer, vervuilend dan die op diesel. En bij een dagje bewolkt of windstil ligt wanneer de planeetreddertjes hun zin krijgen ook nog eens het hele land plat.

    Wanneer stopt deze tirannie van deze groene schijnheilige kerk. Wanneer pakken ze de echte vervuiling eens aan. Ik doel hierop de chemische en afval vervuiling.

  9. Toine Goossens

    Lees op Binnenlands Bestuur even mee hoe belachelijk dit GroenLinks idee is:

    Gemeentelijk vervoer blijft vervuilen
    Gemeenten kopen nog volop vervuilend vervoer in. Slechts één op de zes aanbestedingen scoorde het afgelopen jaar op duurzaamheid een voldoende. Amper 6 procent voldoet aan de landelijke criteria.

    Gemeenten kopen nog volop vervuilend vervoer in. Slechts één op de zes aanbestedingen scoorde het afgelopen jaar op duurzaamheid een voldoende. Amper 6 procent voldoet aan de landelijke criteria.

    Martin Hendriksma 24 okt 2018
    https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/gemeentelijk-vervoer-blijft-vervuilen.9599796.lynkx?utm_source=NB_BB_bbr_en_m20181026_ruimte_en_milieu&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=26-10-2018&mt=2buLcMiVOSrzkmtQ7ebUvg&vk=f17W0JP2dJnbybrtiBvkOg&pub=1002&io_utm_social=newsletter

  10. K.

    Het zou heerlijk zijn om vaker dat geluid ven een dieselmotor te kunnen horen; de reuk vertelt dan dat ‘t blauwe diesel is.. Hou vol!!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).