Het startsein is gegeven. Vanmiddag werd de eerste van honderd scheepvaartpalen in de Utrechtse grachten op een nieuwe manier vervangen. De paal in de Oudegracht, ter hoogte van de Sint-Augustinuskerk, was als eerst aan de beurt. DUIC was er bij.
De palen hebben als functie de vaart op de grachten in goede banen te leiden en bruggen en kades te beschermen tegen aanvaringen. Scheepspalen gaan onder water meer dan honderd jaar mee. Boven water worden ze echter blootgesteld aan de elementen waardoor na 30 jaar rotting op kan treden.
Tot voor kort moest bij houtrot in het bovenste gedeelte van de paal de hele paal vervangen worden. Daar is met de nieuwe methode een oplossing voor bedacht: van de palen wordt alleen het bovenste deel tot net onder de waterlijn vervangen.
Op die manier wordt er 60% hout bespaard. “Daarbij wordt het verwijderde hout hergebruikt. Het nieuwe paalgedeelte van duurzaam geproduceerd hout wordt met behulp van een stalen huls vast geperst op de oude scheepvaartpaal. Dit kan in het water gebeuren en er wordt geen gebruik gemaakt van bouten of schroeven die schade kunnen toebrengen aan boten. Het nieuwe gedeelte van de scheepvaartpaal kan weer minimaal 30 jaar mee en is na die periode makkelijk en snel te vervangen. De overlast voor de omgeving is minimaal en het resultaat past bij de historisch uitstraling van de Utrechtse binnenstad”, aldus de gemeente.
Aannemersbedrijf Gebroeders de Leeuw b.v. gaf vanmiddag een demonstratie, en het moet gezegd: de vervanging van de paal ging vlot en met minimale overlast. Oordeel zelf:



























1 Reactie
ReagerenLeuk filmpje, zo’n ‘scheepvaartpaal’ heet een dukdalf