De eindrapportage van de zogeheten ‘Knijp Monicabrug’ concludeert een jaar na invoering van de verkeersmaatregel dat de luchtkwaliteit aan de Weerdsingel Westzijde en Oudenoord is verbeterd. Ook zijn er nadelen vastgeld: zo zijn er veel file’s op de Kaatstraat en Oudenoord.
Door de maatregelen voldoet de Weerdsingel aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De ‘knijp Monicabrug’ doseert het autoverkeer op het Paardenveld en op het kruispunt Weerdsingel Westzijde – Oudenoord. De Weerdsingel is ingericht als 30 kilometergebied met meer ruimte voor fietsers.
De hoeveelheid verkeer van de Weerdsingel Westzijde naar de Oudenoord is daardoor met 25 tot 30 procent afgenomen. Het autoverkeer neemt grotendeels de door de gemeente gewenste alternatieve route: om de binnenstad heen. Door de vermindering van het autoverkeer is de luchtkwaliteit verbeterd. De knijp Monicabrug heeft hiermee het gewenste effect.
Nadelen
De eindrapportage noemt ook enkele nadelen. Zo is er zoekgedrag van automobilisten in Pijlsweerd gesignaleerd, is er meer verkeer over de Acaciastraat en is er geregeld file op de Kaatstraat en de Oudenoord. De rijtijden van de bussen op het traject Kaatstraat-St. Jacobsstraat zijn hierdoor verslechterd.
In december worden de uitkomsten van de eindrapportage met inwoners uit de omliggende wijken besproken.
24 Reacties
ReagerenDe as Kaatstraat/adelaarstraat/van noortstraat dient zo snel mogelijk te worden afgesloten voor doorgaand verkeer binnenstad-kardinaal de jongweg/overvecht! Het is absurd hoeveel verkeer er door deze straat rijdt (met vaak enorme snelheden).
Het is allemaal zo voorspelbaar. Files op Kaatstraat en Oudenoord. Bussen die vastlopen. Zoekend sluipverkeer. En dan lees ik dat Lotje al wil gaan knijpen bij de Kardinaal de Jongweg. Om het verkeer naar de Marnixlaan en Cartesiusweg te sturen. Die ze overigens ook wil saboteren door daar de capaciteit te halveren. Ach ach ach. Het houdt maar niet op. De totale stilstand nadert.
Waarom bedenkt de Utrechtse politiek niet dat de route de stad uit voor automobilisten niet met een knip moet worden vertraagd worden maar juist versneld. Dat zal meer bijdragen aan een schonere lucht.
Kon je op wachten….allemaal al voorgekookt…men ( Groen Links) moet en zal hun zin krijgen in het anti auto beleid…de Wittenvrouwen word het volgende auto slachtoffer…Let maar op
Wie houdt dit College tegen?
Bewoners die wel eens met een auto deze route gebruiken, staat maar een ding te doen: een alternatieve route zoeken via het oosten (Kardinaal de Jongweg) of het noorden (via Oudenoord naar Marnixlaan). Het is stomvervelend om op de Oudenoord voor de Monicabrug achteraan te sluiten en te zien hoe daar per groen licht een of twee auto’s worden doorgelaten. En zo wordt de auto tergend langzaam de binnenstad uitgewerkt. Dat zou veel sneller kunnen en daar zou de binnenstad enorm van opknappen.
Er moet al veel verder buiten het centrum geknepen worden, bijvoorbeeld bij begin Kardinaal de Jong weg.
Gewoon niet meer de stad in met die vieze auto’s!
Hoe is de luchtkwaliteit op de Kaatstraat en Oudenoord nu? Met die files daar van constant draaiende motors zal het er niet beter van worden. Bestemmingsverkeer, vooral diesel bakwagens en vrachtwagens, staat langer vast. Lijkt me niet goed voor de luchtkwaliteit aldaar.
Ik rij daar regelmatig. Die rapportage? Hoe is dat gemeten? In de straat schonere lucht? Dat gelooft toch echt niemand? 1 zucht(je) wind en alles is anders. De verstopping en wachtende auto’s is pure verspilling van lucht en tijd. 1 richting verkeer is het enige wat helpt. Maar daar heeft niemand het lef voor.
Parijs is 100 x drukker en daar kan je alleen maar met 1 richting verkeer in de zijstraten komen. Neem de Nachtegaalstraat. Echt een kruispunt met de Nobelstraat van de gekke. Wie bedenkt zo iets? Een ambtenaar? :-))
Route Kaatstraat/Adelaarstraat ook knijpen/afsluiten? Nee bedankt, dan gaat alles via ed Draaiweg/Talmalaan. Daar wonen ook mensen met kinderen hoor. Het is daar ook al een drukke racebaan. Het is eerlijke om de last tussen die twee routes te verdelen.
@Suus: Groots denken! Er zijn voorstellen in voorbereiding om al bij Antwerpen, Maastricht, Duisburg en Emmerich te knijpen. Voor een voorstel om de knijp meer richting Berlijn en Barcelona te leggen bleek het draagvlak te klein, al proberen we nog steeds om de long-distance-knijp tot aan Parijs te krijgen.
Komen ze er eindelijk achter?….. is inderdaad zo voorspelbaar…Onze Qbuzz lijn 1; de dienstregeling is zo betrouwbaar niet meer met deze knijp…En weer staat het op rood…..
En dan nog de 2 S Bochten……1 Komende uit de Leidseveertunnel (Smakkelaarsveld op) en 2 Van Smakkelaarsveld met een bocht naar Vredenburg……weer op rood en….Schiet echt niet op…..vroeger was het: Vredenburg-Smakkelaarsveld en hup Links: Busstation Noord en het station op;hup bij de trein…….Echt beter is het er dus niet op geworden;Aankomst Utrecht Jaarbeursplein: Waar is hier het station? Laatst met vervangend NS vervoer bij Utrecht CS aangekomen…..Nou ja aangekomen? Ergens op de Croeselaan afgezet….Station nog verder weg………En vroeger kwam je ook met de taxi op het platform bij CS….Waar is de taxi nu?……..Nee, beter wordt het niet…….Bedankt Lotje Lotje en al die anderen!…..
Het college heeft nu eenmaal de taak ervoor te zorgen dat de luchtkwaliteit verbetert. Dit zal op de korte termijn in elk geval betekenen minder auto’s in de stad, of we moeten allemaal morgen elektrisch gaan rijden. Ja de bereikbaarheid (per auto) wordt misschien minder, maar enkel daarover klagen, zoals sommigen hier op DUIC menen te moeten doen, is kortzichtig. Ik en andere mensen in de stad willen uiteindelijk ook schone lucht inademen.
Het “versnellen” van het verkeer door de stad zal alleen maar tot gevolg hebben dat er meer auto’s in en door de stad proberen te rijden, waardoor het op de lange termijn alsnog weer vast staat. Als bewoner ga ik inderdaad niet in de file staan bij de Monicabrug, maar rij ofwel via de oostkant de stad uit, ofwel via Acaciastraat/A’damsestraatweg
Op de precieze invulling van de maatregelen kun je inderdaad kritiek hebben. Het is duidelijk dat het “knijpen” ook leidt tot asociaal en gevaarlijk rijgedrag, maar we moeten nu eenmaal naar minder auto’s in de stad.
@Marcel, ik heb erg moeten lachen toen ik het rapport las. Ze gaan tot in detail in op de meetmethoden van verkeersdrukte, maar zeggen niks over de meetmethode voor luchtkwaliteit. De bevinding is dat de verkeersdrukte afneemt, en opeens hebben ze grenswaarde voor luchtkwaliteit gehaald.
En als je echt wil lachen moet je de overige bevindingen lezen. Alles wordt ervaren als een verslechtering, alles wat meetbaar is gaat achteruit (behalve het aantal auto’s), en de belangrijkste indicatie van sluipverkeer hebben ze (heel toevallig) niet meegenomen in de 0-meting en kunnen ze dus niks over zeggen.
Knijpen werkt gewoon niet. De route wordt nog steeds gebruikt, maar het staat meer vast. De stad is niet gebouwd op zulke grote hoeveelheden verkeer! Wanneer leren we het nu… Of je moet snelwegen door de stad heen leggen, maar dan wordt de stad onleefbaar.
Ga voor duidelijkheid: Maak de stad onbereikbaarder voor de auto! In ieder geval voor doorgaand verkeer. Dat betekent knippen: automobilisten weten dan waar ze aan toe zijn. De stad in en uit kun je dan via de Ring. Een automobilist moet je sturen. Hij is net als water en gaat waar het kan komen en zoekt de minste weerstand…
Een verstokte automobilist 🙂
KUNNEN WE NU EINDELIJK DE BEDENKERS VAN DEZE PLANNEN AFKNIJPEN, DAN KRIJGT UTRECHT LUCHT.
@ wp
Een verstokte automobilist. Die de weg kwijt is.
Autoliefhebbers in de stad moeten misschien deze eens kijken. Deze prachtige binnenstad had er zomaar anders uit kunnen zien. http://www.npo.nl/onzichtbaar-nederland/01-12-2016/VPWON_1241866
Het model wat WP voorstelt is niet meer realistisch in Utrecht. Bij Houten heeft het wel gewerkt maar daar is die stad naar gebouwd.
Het beleid is in Utrecht te eenzijdig op luchtkwaliteit gericht. Gevolgen door maatregelen worden alleen mooi plaatselijk gepresenteerd. Het feestje van de weerdsingel wordt nu gevierd, de rest mag toekijken hoe de omgeving slechter wordt maar dat wordt dan een beetje weggeschoven.
en ja, woon je in Lombok en kom je vanuit Overecht/tuindorp, dan is dit nu eenmaal de route die je gaat rijden.
De linkse Gutmenschen praten allemaal weer in hun fiets straatje.
Wonen, werken en winkelen in een grote stad kan niet zonder auto’s.
Ja het kan wel, maar dan gaat de hele middenstand kapot, komt er geen bezoeker meer van buiten de stad, zal het openbaar vervoer gratis moeten worden en zullen de bewoners zoals Suus hun auto moeten verkopen of ergens langs de rand van de stad moeten parkeren in een door Groen Links gekozen parkeergarage.
Ja Groen Links en dit College weten wel wat het DNA van de Utregter is, maar niet heus, allemaal door de inteelt van het platteland!
Op de Marnixlaan voor de afslag naar de Royaards van Den Hamkade, staat een bord van de gemeente Utrecht waarin de automobilist bedankt wordt dat hij niet over de Weerd Singel is gereden.
Als ik daar woonde dan gingen er direct “Grote Keien” op de weg, met de boodschap, rij maar lekker via de Weerd Singel, waarom moeten wij in de stank zitten.
Zijn de Utrechters langs de Weed Singel soms betere mensen? ”
Nee, maar hier in Ondiep stemmen we natuurlijk niet op Groen Links, en aan de Singel dus wel!
Ik snap alleen de SP niet, want die wonen bijna onder de rok van Lot.
Mooi, dat beslecht het in de reacties hier veelgebruikte argument dat stilstaan meer uitstoot veroorzaakt en het beter voor het milieu zou zijn om de doorstroming te bevorderen. En dat is natuurlijk ook logisch: beter een paar duizend auto’s stationair dan tienduizenden auto’s op zo hoog mogelijk tempo erdoorheen, hard optrekkend iedere keer dat ze groen krijgen om vervolgens bij de volgende bottleneck weer stil te staan.
Eens met WP verder: er willen te veel mensen tegelijkertijd door een beperkte ruimte en dat probleem wordt alleen maar groter met de geprojecteerde groei van de stad. Dat is niet op te lossen met meer asfalt en dat betekent knippen en ze de andere kant de stad uit leiden.
peter v 2/12/2016 – 22:27
Het argument: “de middenstand gaat kapot als de auto niet voor de deur kan geparkeerd worden” wordt al vanaf het begin der tijden gebruikt. Zie ook de link naar Onzichtbaar Nederland, die hier boven gepost is. Ondertussen zijn hele delen van de binnenstad van Utrecht autovrij en gaat het beter dan ooit in de stad…
@ Peter v
Daar heb je hem weer hoor. Met dat gutmensch gelul. Lekker napraten van anderen vind ik dat? Waarom vind je dat eigenlijk? Omdat deze mensen een andere mening dan de jouwe hebben?
Omdat er partijen een coalitie vormen die de overgrote meerderheid van de kiezers in Utrecht vertegenwoordigen?
Dan Groen Links-stemmers wegzetten als dorps en plattelands? Waar the fuck slaat dat op? Gewoon vaak stemmers geboren en getogen in Utrecht. Misschien wel mensen uit je straat, van je werk of erger nog, je vrienden. Kap eens met die haat!
Misschien moet je ook eens de afgelopen aflevering van onzichtbaar Nederland terugkijken; linkje staat hier al ergens. Leer je nog iets over mobiliteit vroeger, nu en in de toekomst.
Heb je al kritiek op het autobeleid en het mobiliteitsbeleid van nu, kom dan met goede kritisch onderbouwde argumenten als een Dick. Waarom moet het probleem verplaatst worden van de ene wijk naar de andere straat. Mogen die mensen wel in stam wonen, zijn die mensen minder?
@cas, Voordat de gemeente ging ‘knijpen’ stond het ook al helemaal vast. Het alternatief is snelwegen door de stad en ook daar is de stad niet op gebouwd… Kijk inderdaad even naar Onzichtbaar Nederland hoe ‘mooi’ het hier had kunnen zijn als die snelwegen er lagen midden in de stad…..! Of herinner je even die mooie snelweg door de Catharijne…
De stad is nu eenmaal niet gebouwd voor alle auto’s die door de stad heen willen. Het is als knikkers in een kleine trechter. Die blijven vastzitten op een gegeven moment…
In Groningen is het ook gelukt om de auto uit het centrum te krijgen op kleine schaal. Ik zeg doe het in Utrecht op grote schaal en gebruik de snelwegring als smeermiddel van het verkeer.
Als automobilist wil ik graag doorrijden, niet vast staan. Dan maar liever een paar kilometers omrijden, maar dan ben ik er uiteindelijk wel sneller!