Kogel door de kerk; boten met brandstofmotor mogen straks niet op deel Kromme Rijn in Utrecht Kogel door de kerk; boten met brandstofmotor mogen straks niet op deel Kromme Rijn in Utrecht

Kogel door de kerk; boten met brandstofmotor mogen straks niet op deel Kromme Rijn in Utrecht

Kogel door de kerk; boten met brandstofmotor mogen straks niet op deel Kromme Rijn in Utrecht
Het water van de Kromme Rijn
Het waterschap had de wens al uitgesproken en nu is het definitief: boten met brandstofmotoren mogen vanaf 2025 niet meer varen op een deel van de Kromme Rijn in Utrecht. Met de maatregel hoopt Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) dat de waterkwaliteit van de rivier gaat voldoen aan de normen.

Het waterschap had de wens al uitgesproken en nu is het definitief: boten met brandstofmotoren mogen vanaf 2025 niet meer varen op een deel van de Kromme Rijn in Utrecht. Met de maatregel hoopt Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) dat de waterkwaliteit van de rivier gaat voldoen aan de normen.

Eind vorig jaar liet HDSR al weten een verbod op het gebruik van brandstofmotoren op een deel van de Kromme Rijn te willen invoeren. Het gaat dan specifiek om het deel tussen de Waterlinieweg en de stuw Werkhoven in Bunnik. Op het deel tussen Wijk bij Duurstede en Bunnik geldt al langer een verbod op brandstofmotoren.

Mensen konden tot en met 23 januari van dit jaar reageren op de plannen. Er zijn in totaal elf reacties binnengekomen, maar die hebben niet geleid tot een aanpassing van het plan. Op 18 juni is dan ook besloten het verbod op brandstofmotoren per 1 januari 2025 in te voeren. Elektrisch aangedreven boten mogen dan nog wel op de Kromme Rijn varen.

Positieve impuls

Reden voor de maatregel is dat de Kromme Rijn niet voldoet aan de wettelijke normen voor de waterkwaliteit. Nu is dat volgens HDSR nog geen probleem, maar in 2027 moeten die normen zijn gehaald. Het idee is dat het verbod op brandstofmotoren zorgt voor een afname van het aantal bootjes dat over de rivier vaart. Hierdoor worden de verstoringen voor de natuur beperkt, waarmee volgens het waterschap een ‘positieve impuls’ wordt gegeven aan de ecologie en waterkwaliteit.

Om de precieze effecten zo goed mogelijk in kaart te brengen wordt dit jaar een nulmeting gedaan. Zo wordt op meerdere plekken het leven in de Kromme Rijn gemonitord.

Tellen

“Verder is het van belang om precies te weten wat voor vaartuigen op de Kromme Rijn varen en hoeveel dat er zijn”, schrijft HDSR. “Om het tellen geautomatiseerd mogelijk te maken, plaatst het waterschap op twee locaties geavanceerde beeldanalysesensoren.”

Na de nulmeting in dit jaar worden er de komende jaren vergelijkbare onderzoeken gedaan. De eindresultaten verwacht men in 2028. “Afhankelijk van de uitkomsten kijkt het waterschap of er verdere aanpassingen in de vaarregels nodig zijn.”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Koen

    Wat een wijs besluit, is er tenminste nog een stuk (water)natuur dat niet wordt verpest door stinkende en lawaai makende boten. Op de grachten is al erg genoeg

  2. Leon

    Mooi.

  3. Herman

    De wereld is gered, de bestuurders drinken er een glas op en vertellen reuze trots over hun inbreng.
    Ondertussen…..?

  4. Nico

    Kan iemand mij iets uitleggen?
    Geen boten met brandstofmotoren voor betere waterkwaliteit van de rivier hoopt men.
    Hoe kan dat de waterkwaliteit verbeteren als je de benzine niet in het water dumpt of diesel? Het wordt verbrand maar komt toch niet in het water? Dus of dan het water beter wordt?

  5. Inez

    Het aantal ratten in de Kromme Rijn is een groter probleem dan die paar bootjes die er nu varen

  6. Wouter

    Beetje raar, als nou de reden was, we willen minder geluidsoverlast, stankoverlast, de boten lekken diesel in het water etc. dan had ik het begrepen. Maar dit verbod is gewoon omdat er teveel boten varen? Ben benieuwd welke maatstaf van waterkwaliteit hiermee vooruit zou moeten gaan.

  7. Mojoman

    Bla bla waterkwaliteit
    Je kunt door het water de bodem praktisch zien dus wat nou water kwaliteit.
    Maar even serieus. Welke vervuilende boten varen daar dan????
    Duh.

  8. Stadsie

    Kogel door de deugkerk. Het oprechte geloof dat een paar zomerse vaarbewegingen het verschil gaan maken.

  9. Kakhiel

    Nee Herman, de wereld naar de klote helpen, dát is de juiste weg. Doei

  10. Jan

    Wie zegt dat de waterkwaliteit verbeterd door minder bootjes te laten varen, dat vind ik niet zo een twee bewezen. Terwijl het wel weer zorgt dat alleen de rijke boven klasse daar kan blijven varen…

  11. Julia

    Goed nieuws. Die lawaaiboten daar worden steeds groter en dominanter. Een soort SUV’s in een pierenbadje

  12. K. Schuttevaer

    Onze vloot is gelukkig net helemaal omgebouwd naar elektrisch varen, het is prachtig varen door de bossen van amelisweerd vanuit Utrecht, echt een aanrader om vanaf de boot van de natuur te genieten

  13. Van Puffelen

    Waarom zeggen ze niet gewoon dat het kapitaal er nu nog alleen mag varen met hun zo genaamde schone batterij bootjes die na een aantal jaren op de chemische vuilnisbelt belanden en ergens dumpen, omdat ze van gekheid niet weten wat ze met al die chemische accu’s moeten doen, want dat wordt ons volgende grote probleem!!!! Ik denk dat we over een paar jaar nog vaak terug gaan denken, hadden we maar die benzine motoren niet verboden. Weet wel dat opladen ook ergens bij een ander in zijn achtertuin een energie opwek fabriek staat en die zijn echt niet allemaal milieu vriendelijk!!!! Ik zou liever waterstofgas zien en dat er in iedere wijk een omvormer staat die alle zonnepanelen stroom omzet in waterstof gas in plaats van het uitzetten van de zonnepanelen, maar ja, dan moet je investeren en daar hebben de energie bedrijven een ongelooflijke hekel aan en hebben alleen maar dollartekens in hun ogen.

  14. waldorff

    Goed nieuws! Gasten op de benzinemotorboten zijn een plaag, net als veel fatbikers-zo snel mogelijk vanaf zien te komen. Hard varen, met veel golfslag, veel lawaai en stank.

  15. Patrick

    Rijken in een mooie boot met accu..arme mensen in roeiboot….ach ja wen er maar aan

  16. J de bruijn

    Er word 2 keer per jaar gemaaid In en op het water met die stinkende maaiboten ,dat mag zeker weer wel !!

  17. Dennis

    Wat een onzin, de Kromme Rijn is een zijtak van de Rijn, een van de drukst bevaren rivieren van Europa!
    Dat water is echt niet ineens schoner wanneer het door de dam bij Wijk bij Duurstede overgaat in de Kromme Rijn..

  18. Pieter

    En wat als we straks in 2027 met net zoveel elektrische boten daar gaan varen als nu het geval met zowel boten met een brandstofmotoren als elektrische?
    Onzinnige maatregel/onderbouwing. Leuk voor op de korte termijn maar op de langere termijn houd dit dus geen stand.

  19. Frank Nieuwesteeg,

    Er zullen niet minder boten op termijn over de Kromme Rijn varen, wel zijn ze elektrisch. De vloot Utrechtse recreatieboten wordt in snel tempo hybride of electrisch omgebouwd. Begin 2023 voer al 46% electrisch( bron: enquête Kleinebotenclubutrecht.nl). En de waterkwaliteit wordt ook beïnvloed door het Rijnwater wat er binnenkomt. Voor de korte termijn is de maatregel geen probleem maar het risico bestaat dat deze maatregel een opmaat is totaalverbod voor varen op de Kromme Rijn anders dan met een kano of supp. Een zwemverbod komt er ook niet. En deze laatste activiteiten woelen de bodem veel meer om dan een rustig varende electroboot.

  20. Abe

    Kwaliteit gaat niet alleen om benzine in het water (damp slaat net als bij auto’s neer op het water) maar ook om het verminderen van het totaal aantal boten,omwoelen van de bodem en schade aan de kant door golven. Met meer planten kan het water misschien ook beter gefilterd worden. Ik verwacht niet dat kwaliteit van het water zelf beter zal worden, wel van planten en dieren. Maar uiteindelijk vooral voor omwonenden zal het wat rustiger wonen worden

  21. Pee

    De echte reden vertellen ze niet omdat deze op meer tegenstand kan rekenen.
    Dat stuk water staat met al het andere water in contact en zal er dus niet schoner op gaan worden.
    Draai eens niet om de pot heen en wees eens eerlijk en duidelijk .
    Dan maar meer tegenstand , die bij goede argumenten van de gemeenten aan de kant kunnen worden geschoven .
    Nu kunnen ze de echte reden niet meer noemen en moeten ze vasthouden aan de gegeven reden anders zijn ze ongeloofwaardig , wat ze ondertussen toch al zijn.

  22. Koel Hoofd

    Wat een raar verhaal vol tegenstrijdigheden.
    In artikel:
    “Het idee is dat het verbod op brandstofmotoren zorgt voor een afname van het aantal bootjes dat over de rivier vaart. Hierdoor worden de verstoringen voor de natuur beperkt, waarmee volgens het waterschap een ‘positieve impuls’ wordt gegeven aan de ecologie en waterkwaliteit.”

    En: “Elektrisch aangedreven boten mogen dan nog wel op de Kromme Rijn varen.”

    Maar op de website van HDSR staat:
    “Gemotoriseerd varen heeft als gevolg dat er golfslag ontstaat die de (natuurvriendelijke) oevers beschadigen. Daarnaast veroorzaakt de beweging van de schroef voor omwoeling van de bodem. Hierdoor wordt het water troebel en krijgen waterplanten minder zonlicht en sterven af. Beiden hebben een negatief effect op de kwaliteit van het leven in het water.”

    Echter, het gaat niet over jetski’s maar over boten en die hebben een schroef. Het maakt dus niet uit of het (ook bij lage snelheden) nou brandstofmotoren of elektrische motoren zijn. Immers beide motoren hebben een schroef welke het water in beweging zet wat de bodem (gemiddelde diepte Kromme Rijn 1.3m) omwoelt en plantjes niet zo goed groeien.

    Dus op termijn worden die goedkope brandstofbootjes allemaal vervangen voor dure elektrische bootjes en wordt onder de streep de waterkwaliteit ook niet verbeterd, maar is het publiek op die bootjes wel een stuk rijker.

    Het enige wat in het kader van ecologie en waterkwaliteit echt zoden aan de dijk zet, is enkel nog roeibootjes op de Kromme Rijn toelaten. Dat is heel goed voor de gezondheid, schone lucht, lucht- en waterkwaliteit, plantjes en beestjes.

    Maar ja, van tegen de stroom in (6m3/s) roeien worden ook de rijken doodmoe… (zie hier de reden voor het toelaten van elektrische motoren)
    Misschien is de uitvinding van de elektrische hulpmotor op de roeiriemen in de toekomst daar weer een oplossing voor?

    Overigens, ik zwom in mijn jeugd vaak in de Kromme Rijn. Het water was troebel, diep en de stroming stevig, maar er leefden wel grote hoeveelheden zoetwatermosselen, vissen en waterplanten in. Dus men is eigenlijk al paar decennia (sinds de jaren negentig) bezig om van een werkende riviertje een recreatiebad voor city dwellers te maken. Helder rustig vaarwater noodzakelijk voor de recreerende stadsmens die dan kan zien wat er in het water leeft in het kader van het vermaak van de beleving.

  23. Hans Kelderman

    Hoop niet dat er veel belanghebbende grenzen aan dat stuk water zoals horeca, want die kunnen de tent wel sluiten en

  24. Koen

    @K. Schuttevaer, dank u, u geeft het goede voorbeeld!
    Wat veel reageerders vergeten is dat het ook onevenredig veel lawaai geeft. Bovendien ademen andere watergebruikers al die giftige dampen in, maar ook wandelaars en dieren.
    Het is geen rivier zoals de Lek, het is een beschermd natuurgebied.
    Voor de mensen die zeggen dan moet je niet in de stad gaan wonen: het is dus geen stad (waar overigens ook veel overlast is van brandstofmotoren maar dat terzijde)

  25. Kees van Dijk

    Schoner water is mooi maar de riool overstorten in de gemeente Bunnik praten we kiever niet over

  26. Peter

    Nu nog de pesticiden verbieden en de veestapel halveren dan krijgen we misschien in de toekomst ooit weer redelijke waterkwaliteit als er al niet teveel niet afbreekbare gifstoffen in de grond en water zitten.

  27. Rubbert

    Ah! Er zijn dus ook goeie kogels
    Stoppen met die stinkherrie. Koop lekker een electro motor.heerlijk rustig en je kan lekker kletsen onder het varen🥂🍾

  28. Frans

    Het water uit de krommerijn komt uif de Lek en nadien stoom het de oudegracht en de vecht in. Dus schoon in die zin, is het ook niet. Maar het is wel een uniek stukje natuur. Back in de days na ww2 woonde mijn ouders in een woonboot op de krommerijn. Het is iets om te koesteren.

  29. BdV

    Dan vindt ik dat er ook best gehandhaafd mag worden op de visser die zijn visspullen in een kar achter zijn scooter meeneemt over het wandelpad langs de Kromme Rijn.

  30. Wim

    “Back in de days” lees ik hierboven.
    Tsjonge, wat een koeterwaals.

  31. Toine Goossens

    @K. Schuttevaer,

    Bereid u voor op de volgende stap om recreëren op de Kromme Rijn onmogelijk te maken.
    Het komende verzet gaat over golfslag en het omwoelen van de bodem. Gekker moet het niet worden.
    De volgende stap in ergenissen zullen de boeren en scheten zijn die uw passagiers boven het water achterlaten. Dat stinkt. En de geluidsoverlast van uw gasten niet te vergeten. Dat stoort.

    Er zijn namelijk mensen die denken dat u een natuurgebied bezoedeld. Fanatici die de weg kwijt zijn. Het is geen natuur, het is een recreatiepark volgens staand beleid van de gemeente.
    Mooi bedrijf hebt u opgebouwd. Ik wens u nog vele jaren in goede, economische, gezondheid.

  32. Marieke

    “Nu is dat volgens HDSR nog geen probleem”. Ja, natuurlijk is het nu al een probleem. Het is slecht voor de natuur. Daarom is die Kaderrichtlijn Water ingesteld en hoef je niet te wachten tot 2027, want hoe eerder je maatregelen neemt om de natuur te beschermen en versterken, hoe beter. Daarom: blij met het verbod 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).