Komende Culturele Zondagen afgelast omdat ambities niet kunnen worden waargemaakt | De Utrechtse Internet Courant Komende Culturele Zondagen afgelast omdat ambities niet kunnen worden waargemaakt | De Utrechtse Internet Courant

Komende Culturele Zondagen afgelast omdat ambities niet kunnen worden waargemaakt

Komende Culturele Zondagen afgelast omdat ambities niet kunnen worden waargemaakt
Archiefoto Culturele Zondag: Bas van Setten
Er stond een Culturele Zondag gepland op maandag 10 juni, maar dat gaat niet door. Volgens Utrecht Marketing, organisator van de culturele evenementen, trok het Utrechts Muziek Overleg zich terug uit het project, omdat het volgens hen binnen het huidige budget niet haalbaar was om een kwalitatief programma neer te zetten.

Er stond een Culturele Zondag gepland op maandag 10 juni, maar dat gaat niet door. Volgens Utrecht Marketing, organisator van de culturele evenementen, trok het Utrechts Muziek Overleg zich terug uit het project, omdat het volgens hen binnen het huidige budget niet haalbaar was om een kwalitatief programma neer te zetten.

Het Utrechts Muziek Overleg (UMO) is het overlegorgaan van muziekpodia en -festivals in de stad en de belangrijkste partner van Utrecht Marketing voor de muziekeditie van Culturele Zondagen: Utrecht Centraal. Op 10 juni zou Utrecht – net als de afgelopen twee jaar – in één groot muziekpodium moeten veranderen. met vele Utrechtse muzikanten en podia.

Dit jaar stond de dag ook op het programma op Tweede Pinksterdag. Sara Conen, manager evenementen Utrecht Marketing, zegt dat intern sinds maart duidelijk was dat het niet door zou gaan. De direct betrokkenen zijn vervolgens geïnformeerd en het programma is van de site gehaald.

Ambities

“De belangrijkste reden van het niet doorgaan is dat het Utrechts Muziek Overleg zich heeft teruggetrokken uit de gesprekken. Zij hebben grote ambities voor een kwalitatief festival, maar vonden het met het beschikbare budget dit jaar niet haalbaar”, aldus Conen. “Het was niet in lijn met wat zij verwacht hadden.” Zonder die partner vond ook Utrecht Marketing niet dat ze een kwalitatief hoogwaardig programma konden neerzetten.

Utrecht Marketing heeft dit jaar de budgetten inderdaad aangepast en heeft er onder meer voor gekozen om een breder programma te hebben in de wijken. Conen noemt het jammer, maar is het eens met het besluit om een streep te zetten door deze editie van Culturele Zondagen. “Soms moet je met elkaar concluderen dat je niet tot het gewenste resultaat kan komen. Richting volgend jaar willen we kijken of we samen met de muzieksector wel de juiste verbinding kunnen verzorgen.”

Cultuur

Utrecht Marketing krijgt een jaarlijks subsidiebedrag om cultuurparticipatie te bevorderen en doet dat onder meer door het organiseren van Culturele Zondagen. Het cultureel evenement is 5 keer per jaar en heeft een specifiek thema. Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart, met als bedoeling cultuur gratis en laagdrempelig voor inwoners van Utrecht mogelijk te maken.

Volgend jaar wil Utrecht Marketing wel weer een Culturele Zondag organiseren met het thema muziek. Daarnaast wordt er gekeken wat er dit jaar nog extra aan muziek kan worden gedaan. Zo moet er een vervolg komen voor het Kadeconcert, vorig jaar weer terug na jaren afwezigheid.

15 Reacties

Reageren
  1. Martien Schwencke

    ” dat ze een kwalitatief hoogwaardig programma konden neerzetten.” Ja , met zulk afschuwelijk taal gebruik is het maar beter dat het niet doorgaat.

  2. Dorine

    @Martien dat is in elk geval betere tekst dan “een kwalitatief programma”. Maar wel jammer dat de Culturele Zondag niet doorgaat!

  3. Gerard Brugmans

    Een mens wordt toch wel heel erg triest van al de hele en halve mislukkingen de laatste tijd. Kunnen jullie op DUIC misschien even een tijdje alleen maar berichten over Utrechtse evenementen zonder problemen? En moeten we zo langzamerhand ook niet eens kritisch kijken naar de prestaties van Utrecht Marketing, want die lijken hun opdracht niet zo goed te begrijpen…

  4. Binnenstadbewoner

    @gerard, waarom triest worden? Is toch top juist. Lekker rustig dagje weer zonder muziek.
    Ik ben blij dat we samen als klagende binnenstadbewoners de stad steeds rustiger en saaier krijgen. Minder budget voor dit soort feestjes strengere regels voor andere feestjes.

  5. Dylan

    Kwalitatief hoogstaand…kom op niet zeuren en gewoon iets neerzetten van dat belastinggeld, wees creatief!

  6. Jaap

    Waarom gaat er in hemelsnaam ook subsidie naar een marketingafdeling, waar hoge managementlagen vorstelijke salarissen opstrijken.

    Geef die subsidie maar rechtsreeks aan bijv. het UMO om Utrecht Centraal te organiseren. Lijkt me zinvoller. Voor inhoud kiezen in plaats van gladde marketing bullshit. Er verkoopt niets zo goed als een goed inhoudelijk verhaal 😉

  7. Scherpschutter

    @Martien Schwencke 28/5/2019 – 9:43

    ‘Taalgebruik’ als twee losse woorden opschrijven is anders ook behoorlijk gruwelijk, zeker in de context van het door u neergepende.

  8. Viktor Fedora

    Zou het iets te maken kunnen hebben met budgetten (“… dit jaar inderdaad aangepast…”) die onder druk staan wegens een ander ‘cultureel’ evenement – de Vuelta?

  9. JdV

    Super. Ik begrijp dat 1 van de 5 geplande culturele zondagen niet doorgaat. Wil de organiserende stichting dan per omgaande 20% van het aan hen verstrekte budget hiervoor retour pinnen richting de Gemeente? Want als je 20% minder levert mag je ook 20% minder ontvangen, dat lijkt me duidelijk.

  10. herman

    Mooi heel snel wegbezuinigen, dit soort bijeenkomsten komen alleen maar een piepklein deel van de bevolking ten goede. Juist dit deel kan dit zelf ook wel betalen indien gewenst.
    Geld kan beter besteed worden aan belastingverlaging.

  11. remco

    Ik lach met stuk om die reacties hier…. Het is ook nooit goed he? 😉 Als er een festival WEL doorgaat is het gezeik over linkse hobby’s , verspilling van belastingcenten etc.

    Nu een groep zegt: het is niet mogelijk om iets goeds te doen voor dit geld dus we doen het niet, is het in ene niet zonde van het geld, maar moeten ze ermee doorgaan. En is het taalgebruik ook al niet goed.
    Met een dergelijke argumentatie wordt het lastig om iets goeds te doen.

  12. Hassie

    Bezoek die dag eens een eenzame, geïsoleerde stadsbewoner. Aan festivalletjes immers geen gebrek.

  13. Bert

    De site van Stichting Utrecht Marketinglaat 53 medewerkers zien, maar dat zullen wel minder FTE zijn. Jaarverslagen van kon ik niet vinden, dus dan is het lastig om iets te zeggen over de salarissen van de drie directieleden.

    Het meerjarenplan van Utrecht Marketing laat zien dat er in 2018 ruim 1.1 miljoen lasten waren voor de CZ en hetzelfde bedrag aan inkomsten (waarvan 75k indidenteel extra geld van de gemeente en 80k aan ‘additionele inkomsten’). En dan is er ook nog een aparte pot voor het thema ‘diversiteit’ bij de CZ.

    De verwachtingen zijn dat er 100k minder lasten zijn voor CZ, echter het verwachte (en waarschijnlijk toegezegde) geld budget van de gemeente is met iets meer dan 5k toegenomen.

    Dus het lijkt me sterk dat de Vuelta invloed heeft gehad. En voor zover ik weet zijn daar sowieso aparte budgetten voor.

  14. Cico

    Waarom is de Utrechtse cultuur een onderdeel van Utrecht Marketing geworden? Die hebben twee totaal verschillende doelen. De eerste wilt hoogwaardige cultuur en de ander heeft een commercieel en toeristisch belang.

  15. Marieke

    Utrecht Marketing heeft wel geld en ambitie om meer meer meer toeristen aan te trekken en meer meer meer grootschalige internationale festivals neer te zetten, maar dit prachtige kleinschalige en toegankelijke project voor inwoners van Utrecht laten ze in de modder zakken. Echt heel erg jammer!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).