Trams tussen centraal station en Utrecht Science Park gaan weer rijden na urenlange storing Trams tussen centraal station en Utrecht Science Park gaan weer rijden na urenlange storing

Trams tussen centraal station en Utrecht Science Park gaan weer rijden na urenlange storing

Trams tussen centraal station en Utrecht Science Park gaan weer rijden na urenlange storing
Archieffoto
Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park konden maandag urenlang geen trams rijden vanwege een kapotte bovenleiding. Rond 16.00 uur wordt de dienstregeling weer opgestart, maar reizigers moeten nog rekening houden met vertraging.

Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park konden maandag urenlang geen trams rijden vanwege een kapotte bovenleiding. Rond 16.00 uur wordt de dienstregeling weer opgestart, maar reizigers moeten nog rekening houden met vertraging.

De storing begon rond 7.30 uur. In eerste instantie leek het te gaan om een defecte tram, maar uit onderzoek bleek dat de bovenleiding bij station Vaartsche Rijn was beschadigd. De storing duurde daardoor langer dan verwacht, liet U-OV weten. Een kraan was aanwezig om de bovenleiding te repareren.

U-OV adviseerde reizigers om met reguliere buslijnen te reizen. Ook werd vervangend busvervoer opgestart. De storing zou volgens U-OV aanvankelijk tot 13.00 uur duren, maar dat tijdstip is niet gehaald. Uiteindelijk was het probleem om 16.00 uur verholpen.

Werkzaamheden

De trams op de Uithoflijn rijden sinds een week weer na werkzaamheden. De provincie heeft tussen de Padualaan en het Prinses Máxima Centrum over een lengte van anderhalve kilometer het asfalt gerepareerd. De trams konden vorige week, op tijd voor de start van het academische jaar, weer gaan rijden. Wel waren er vorige week ook uitval van trams door problemen.

21 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Gaat lekker

  2. Peter van Zoest

    Je verwacht ‘t niet hè?

  3. Scherpschutter

    Ja, laten we dit vooral aan de overheid overlaten. De duurste tramlijn ter wereld, met de betrouwbaarheid van het OV in Tirana…LOL

  4. isabelle

    Goh…is er al wel eens een week geweest dat die miljardentram ongestoord rijdt?

  5. Pee

    Die tramlijn is verdoemd.

  6. Koel Hoofd

    Toch wel weer bijzonder dat ondanks alle technologische vooruitgang
    het steeds moeilijker wordt om het duurste ultralight trammetje ter wereld ‘gewoon’ te laten rijden…

  7. wollie

    tram-infra moet je ook aan duiclezers overlaten, die weten er veel meer van.

  8. RABE

    Altijd wel wat met de tram. Hoeveel heeft de belastingbetaler inmiddels betaald??? Heel lastig als je gebruik wil maken van deze route.
    Gezeik steeds.

  9. Lexus

    @Scherpschutter: zowel de aanleg van de lijn als het materieel is uitbesteed c.q. afkomstig van particuliere bedrijven, zoals verreweg het meeste dat de overheid entameert. Uw lol is weer eens volkomen onterecht. Heeft de overheid de zaak in de hand? Nee dat niet, natuurlijk. Overheid en bedrijfsleven zijn daarvoor in Nederland veel te veel met elkaar verweven.

  10. Scherpschutter

    @Lexus

    Ja, en wat bouwen die bouwers? Wat de overheid ze oplegt. Je weet hoe een aanbesteding werkt neem ik aan?

    Het is gewoon een totaal overheidsfalen. Tijd voor een totale privatisering! Shikansen heeft geen afbrekende bovenleidingen. LOL

  11. Ludice

    @scherpschutter: in Tirana rijden oude HTM-bussen, die doen het nog prima en rijden gewoon op tijd. Daarnaast is het particuliere minibusjes (“furgon”) netwerk perfect geregeld, je komt ermee in elk gat. Dus geen kwaad woord over het OV in Tirana!

  12. Scherpschutter

    @Ludice

    Dank voor deze les. Ik neem het direct van u aan.

  13. Theo

    Scherpschutter:

    Dacht jij dat de overheid de bouwers van de trambaan hebben opgelegd wat de structuur van de toplaag van de trambaan moest zijn? Wat voor schroefjes ze moesten gebruiken? Hoe strak de bovenleiding moest worden aangetrokken?

    LOL.

    Die bedrijven die deze klus moesten uitvoeren, hebben keer op keer hartgrondig gefaald. Prutswerk dat steeds weer met publiek geld hersteld moest worden. Dat komt omdat bedrijven niets kunnen zonder een sterke overheid die ze aan de leiband meevoert. Je moet ze alles voorkauwen, anders wordt het een rommel en kan de belastingbetaler (jij dus) z’n belastinggeld in dit soort groteske faalwerken storten, in plaats van in zinnige zaken zoals cultuur.

  14. Lexus

    @Scherpschutter: vertelt u eens hoe u zonder gelegitimeerde overheid en met de door u gepropageerde absolute eigendom een weg, een tramlijn, een kanaal enzovoorts zou willen aanleggen? We zouden zelfs met een hogere intelligentie nog leven als chimpansees! Er zou het recht van de sterkste en slimste gelden.

  15. Scherpschutter

    @Theo

    “Prutswerk dat steeds weer met publiek geld hersteld moest worden.”

    Ja duh! Natuurlijk leveren bouwbedrijven prutswerk dat achteraf hersteld moet worden! Van welke planeet komt u? Ze moeten wel om winst te maken. Bouwbedrijven worden namelijk middels aanbestedingen afgeperst. Ze pakken projecten aan onder kostprijs, om vervolgens iedere mm ruimte te pakken die falende overheid in de flop-aanbesteding aan erbarmelijke definities biedt. Zo maken ze uiteindelijk alsnog winst.

    De overheid weet nu eenmaal niets van bouw en schiet zichzelf keer op keer op keer in de voet met aanbestedingsgeklungel.

  16. Scherpschutter

    @Lexus

    Wel, grondeigenaren organiseren zich, bellen een infrastructureel bedrijf, betalen ze geld en laten de weg op private grond aanleggen. Wat is precies het probleem, Lexus? Hoe leidt dit tot het leven van een Chimpansee…? LOL

  17. Uuutje

    @ Lexus

    Zonder de zo door verafschuwde overheid van scherpschutter zouden alle fouten aan de UIthoflijn nooit aan het licht zijn gekomen. Ze zijn namelijk opgemerkt bij inspecties NA oplevering van de trambaan (en niet geconstateerd door de aannemers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars zelf> die vonden alles best, want het geld was al binnen); opgemerkt door de OVERHEID, bij inspecties. De overheid (wij dus, wij belastingbetalers) die keer op keer wordt opgelicht door ondernemers die hun geld toch wel krijgen, en die overal op bezuinigen (materialen, personeel> loonslaven uit Zuid-en Oost-Europa worden met alle gevolgen van dien gelegaliseerd opgelicht en leveren prutswerk), maar de winsten gaan naar de bazen in de villa’s. Van ONS belastingeld.

    Wie mag alle blunders en doelbewuste fouten steeds bijlappen? 3x raden: wij. En dan gaan klagen over steeds meer oplopende belastinggelden. 3x raden waaraan dat belastinggeld steeds voor een groot deel nutteloos aan uitgegeven wordt? Juist ja, aan de vrinden van Scherpschutter.

  18. Speak Up

    Wie heeft deze prutslijn gebouwd en opgeleverd?

    Juist ja, het PARTICULIERE BEDRIJFSLEVEN. De overheid heeft niet het ingenieurswerk gedaan en ook de uitvoering NIET gedaan.

    Het enige dat de provinciale en gemeentelijke overheid heeft gedaan was een aanbesteding, waar zij door hogerhand toe verplicht is, uitgeschreven.

  19. Herman

    @Lexus, hoe naïef…
    Inderdaad is de tramlijn door aannemers gebouwd. Dit doen ze op basis bestek dat de opdrachtgever heeft opgesteld en onder toezicht van die opdrachtgever.
    Die aannemers zoeken meteen fouten in bestek en iedere afwijking is meerwerk voor rekening opdrachtgever. Het bestek was dermate slecht dat de kosten enorm zijn gestegen.

  20. Lexus

    @Scherpschutter: dan moeten alle eigenaren waarover de spoor- of tramlijn of het kanaal gaat het eerst met elkaar eens worden, en dat zonder overheid. Ik zie het al voor me. Nog veel meer lol.
    @Herman: naïef? U schetst zelf de realiteit.
    @Uuutje: juist. Maar wat kunnen we doen om dit in de toekomst te voorkomen? Het begint er al mee dat de vakkundigheid de afgelopen decennia onvoorstelbaar is afgenomen. Het onderwijs is, onder meer door de bezuinigingen, steeds slechter geworden. Bovendien werd en wordt theoretische kennis boven praktische kennis gesteld (en betaald). En die theorie is er nu juist op gericht zo veel mogelijk winst voor de kapitalisten uit zo weinig mogelijk prestaties te trekken. En nu stel ik nog maar een onderdeeltje van de uiterst complexe problematiek aan de orde. Eerlijk gezegd ben ik zeer somber gestemd over de toekomst van Nederland en een aantal andere, met name westerse landen.

  21. Scherpschutter

    @Uuutje

    Begrijp ik nu goed dat de gemeente het volgens u niet eens voor elkaar krijgt om een eenvoudige garantieregeling op papier te krijgen…?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).