Komende zomer twee maanden lang geen trams op Uithoflijn Komende zomer twee maanden lang geen trams op Uithoflijn

Komende zomer twee maanden lang geen trams op Uithoflijn

Komende zomer twee maanden lang geen trams op Uithoflijn
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Op de Uithoflijn rijden komende zomer twee maanden lang geen trams maar bussen tussen Utrecht Centraal en het Science Park. De tram-/busbaan op het traject wordt in die periode vernieuwd.

Op de Uithoflijn rijden komende zomer twee maanden lang geen trams maar bussen tussen Utrecht Centraal en het Science Park. De tram-/busbaan op het traject wordt in die periode vernieuwd.

In die periode worden de asfalt toplaag en de constructie waarmee het tramspoor is ingebouwd vervangen. De verharding waarover de trams en bussen rijden op het Utrecht Science Park brokkelt af en dat levert risico’s op voor de veiligheid van het openbaar vervoer. Al kort na de oplevering van de trambaan bleek dat de toplaag niet goed was.

De werkzaamheden beginnen op 26 juni en zouden 23 augustus afgerond moeten zijn. Wel wordt twee weken reservetijd ingebouwd. De werkzaamheden moeten uiterlijk op 5 september klaar zijn. Dan begint het academisch jaar in Utrecht.

De trams van lijn 22 kunnen tijdens de werkzaamheden niet rijden, maar bussen wel. U-OV zet dan ook extra bussen in op buslijn 28. Die lijn wordt op het Science Park omgeleid en er komt een aantal tijdelijke haltes.

Hinder

Er wordt gewerkt tussen de kruising met de A28 bij halte Padualaan en de keerlus van de bussen naar het Prinses Máxima Centrum. Om hinder voor omwonenden beperkt te houden, wordt alleen gewerkt tussen 7.00 en 23.00 uur. De werkzaamheden die de minste geluidshinder veroorzaken, worden gedaan in de avonduren.

De universiteit, bedrijven en instelling op het Science Park blijven gewoon bereikbaar. Wel wordt tijdens de werkzaamheden een aantal oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers tijdelijk afgesloten. Er zijn verkeersregelaars om weggebruikers naar de dichtstbijzijnde oversteekplaats te begeleiden.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Anthony B.

    Ik weet niet in hoeverre dit bij het publiek bekend is, maar er gaat bijna geen dag voorbij dat er geen storing plaatsvindt bij deze nog maar net in werking getreden part-time tramlijn; en dan heb ik het niet eens over de onveiligheid. Wordt het geen tijd om de hele structuur en het beheer aan professionals van bv. Prorail toe te vertrouwen?

  2. Lexus

    Eerst rijdt die peperdure tram niet, daarna vrijwel leeg en nu weer niet. Hij rijdt trouwens sowieso niet later op de avond en in de weekeinden. Hier zakt werkelijk mijn broek van af. Gelukkig is het warm weer. Of vormt die warmte weer een probleem (spoorspatting)?

  3. Moniek

    De verharding van dit nieuwe en dure OV-lijntje brokkelt af.
    Er brokkelt bij mij inmiddels ook iets af, nl. van het vertrouwen in de kundigheid van overheid en bouwers.

  4. Herman

    De aanleg was een drama qua overschrijding in geld en tijd, de exploitatie is een drama qua ontsporingen en herrie en het onderhoud is ook een drama qua kosten……

    Zoals Anthony stelt, laat alles over aan een professionele beheerder zoals Prorail, HTM, GVB of RET. De hobbyisten in Utrecht mogen dan weer thuis met hun modelspoorbaan op zolder gaan spelen.

  5. RABE

    Lekker bezig!!!!!

  6. Wim

    Treurig

  7. Willow

    Ik hoop dat de aannemer draagt de kosten. Weet iemand of dat zo is?

  8. Tram metro net.

    @Herman, inderdaad ! Maak het tramnet gewoon onderdeel van Randstad Net ( R net ) dan heb je teminste profi mensen zowel in beheer, als planning die de Utrechtse belasting betaler heel wat kosten scheelt. Tevens kan goed gekeken worden hoe ook de link met Amsterdam en Rotterdam verbeterd kan worden.

  9. Pee

    De dramalijn..

  10. Uuutje

    De aanleg van de tramtunnel in Den Haag en de metro in Amsterdam waren ook kosten- en jaren-overschreidende drama’s hoor.

    Metro Amsterdam, grootste kostenoverschreiding van waar ook ter wereld op dat moment. Veel te laat open gegaan ook. Straat en huizen (onbewoonbaar) verzakt.

  11. woutvr

    Zullen we de trambaan maar laten zitten, volstorten met beton en verder gaan met elektrische bussen ?

  12. Koel Hoofd

    @Uuutje
    Je zegt feitelijk dat lokale overheden compleet incompetent zijn.
    Precies wat ook weer eens blijkt bij de uithoflijn.
    Utrecht is dus net zo incompetent als de rest van de randstad.

  13. Massegast

    Ik heb wel een oplossing voor die kostenoverschrijdingen. Stel zoals gebruikelijk een begroting op en vermenigvuldig dat bedrag met het getal – 2 -. Dan weet je wat het echt gaat kosten.

  14. Herman

    @Uutje, ga je nu een geboorde metrotunnel dwars onder de historische binnenstad vergelijken met een tramlijn op maaiveld waar nauwelijks kunstwerken (bruggen en tunnels) in zitten?

  15. Cohen

    Daarom komt de gemeente Utrecht dus volgend jaar even flink wat extra geld bij u opeisen (feitelijk onder dreiging van geweld).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).