Komt er een fietstunnel, een fietsbrug of geen verbinding over het spoor tussen Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk? Komt er een fietstunnel, een fietsbrug of geen verbinding over het spoor tussen Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk?

Komt er een fietstunnel, een fietsbrug of geen verbinding over het spoor tussen Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk?

Komt er een fietstunnel, een fietsbrug of geen verbinding over het spoor tussen Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk?
Nicolaas Beetsstraat.
Komt er een fietsbrug over het spoor, een fietstunnel onder het spoor of helemaal geen verbinding tussen de Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk? De gemeente Utrecht gaat dat de komende periode samen met ProRail onderzoeken.

Komt er een fietsbrug over het spoor, een fietstunnel onder het spoor of helemaal geen verbinding tussen de Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk? De gemeente Utrecht gaat dat de komende periode samen met ProRail onderzoeken.

In november 2021 werd bekend dat de bouwplannen voor de Kruisvaartkade, het gebied tussen de Kruisvaart en de busbaan, zijn aangepast. In eerste instantie stonden er zeven gebouwen op de planning, maar dat is nu teruggeschroefd naar zes.

In het oorspronkelijke plan werd al gedacht over een fietstunnel die onder het spoor naar de Nicolaas Beetsstraat loopt. Nu één blok niet meer wordt gebouwd ontstaat meer ruimte, waardoor het makkelijker en goedkoper is om zo’n tunnel aan te leggen, en waardoor zelfs de bouw van een fietsbrug kan worden onderzocht.

Haalbaarheid

Het onderzoek wordt in samenwerking met spoorbeheerder ProRail uitgevoerd. “Het is een verkeerskundig- en spoorkundig onderzoek, inclusief inpassingsvraagstuk in de bestaande stad en geeft een eerste inschatting van de technische haalbaarheid en uitvoerbaarheid”, schrijft het college in een brief aan de raad.

De verwachting is dat de eerste resultaten van het onderzoek eind dit jaar bekend zijn.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Ze moeten toch echt voor een tunnel gaan! Essentieel voor de oost-westverbinding tussen de Dichterswijk/Merwedekanaalzone en de binnenstad.

  2. Herman

    Als je kijkt naar de huidige verbinding dan zie je tussen de Bleekstraat en de Leidseveertunnel niets (tel Moreelsebrug even niet mee, geen echte fietsverbinding) en dat is een enorm lang stuk.

    Dus niet meer normaal dat de fietsstad Utrecht er ergens op deze plek een verbinding bij krijgt.

    Tunnel lijkt meest logisch, maar ook heel duur als je ziet hoe breed de sporen daar nog zijn. Aansluiting op Catharijnesingel is ook niet makkelijk, nogal drukke weg en beperkte ruimte.

    Verwacht dus dat er uiteindelijk niets komt……

  3. Lachgas

    Tunnel? Tunnel op Westplein was een drama met alle incidenten. Maak brug 1 geheel met brug Moreelsepark over spoor.

  4. Barend

    Eens met Bill. Die tunnel had er al lang moeten liggen. Het Merwedekanaal wordt volgestopt met bruggen en vervolgens wordt al het fietsverkeer de Leidseveertunnel ingepropt. Voor een ontsluiting van de nieuwe wijken en een spreiding van de fietsers is die tunnel absoluut noodzakelijk.

  5. JdV

    Tunnels zijn onveiliger voor bijvoorbeeld alleen fietsende vrouwen. Een brug is goedkoper, sneller te bouwen en heeft dus de voorkeur.

  6. Alain

    Als iemand die veel tussen Croeselaan en binnenstad moest pendelen, was toen de Moreelsebrug eindelijk opende echt een zegen. En nog steeds is het een goede toevoeging.

    Maar feit blijft dat tussen Leidseveer en Bleekstraat het een lang stuk is. Met name als je vanuit West komt, moet je behoorlijk strategisch je route plannen, afhankelijk welk stuk van de Binnenstad of Oost je doel is.

    Een tunnel op de Beetstraat zou het leven van de fietser behoorlijk stuk makkelijker maken en zelfs de (zuidelijke) binnenstad voor voetgangers ontsluiten.

  7. fred

    een brug lijkt me de beste oplossing, aangezien een tunnel (en nog wel een zeer lange in dit geval) een gribusverbinding is qua donker, gevaarlijk, vagebonden, junks, etc etc

  8. Martijn

    De afstand tussen Leidseveer en Bleekstraat is te ver voor fietsers en voetgangers, en een tunnel is de enige serieuze optie. Het lijkt me ondanks de hoge kosten een heel goed idee. De Nicolaas Beetsstraat is ook echt wel breed genoeg om dit op te vangen. Anders is dat aan de Dichterswijk-kant, de Jeremias de Deckerstraat is heel smal, dus daar voorzie ik de meeste problemen.

  9. Wim

    Een brug is een barrière, want zal een steile klim betekenen. Een tunnel niet. Tunnel dus. Hard nodig.

  10. Moniek

    Als we toch bezig gaan, graag alsnog de trappen aanbrengen naar de perrons aan de Moreelsebrug! Nu moeten voetgangers nog steeds een nutteloos stuk omlopen naar de merkwaardig slecht geplaatste ingang aan het Stationsplein van het Centraal Station.
    Een tunnel vanuit de Nicolaas Beetsstraat lijkt me veel te duur en ook te gevaarlijk (vraagt om veiligheidsproblemen). Een brug vergelijkbaar met de Moreelsebrug is gemakkelijker te realiseren. Hoe dat ruimtelijk wordt opgelost, weet ik ook niet, Martijn, maar een tunnel heeft ook ruimte nodig hoor.

  11. Johan

    @ Moniek

    Leidseveertunnel functioneert ook prima hoor.

  12. erwin

    @Wim: een helling voor een brug is niet steiler dan een helling voor een tunnel. Tenzij er weer zo’n gedrocht wordt gemaakt als de Moreelsebrug.

  13. Moniek

    Ik loop en fiets niet graag door de Leidseveertunnel, Johan. Zelfs overdag niet. Matig verlicht, laag, vervelend resonerend geluid. Ik voel me er niet veilig en sluit me wat dat betreft aan bij JdV. Een brug biedt de gewenste veiligheid vanzelfsprekend ook niet maar in de open lucht voelt dat toch beter aan.

  14. UTRECHTSE JANTJE

    Voor ‘n tunnel kiezen is wel de duurste oplossing , voordeel is dat er wel weer ‘n klein parkje er overheen terug kan komen , nadeel is inderdaad dat er altijd iets van dreiging van uit gaat , in de vorm van hangplekken van drugs gerelateerde figuren , ik zou dan toch voor ‘n mooie brug gaan , die dan zowel voor fietsers als wandelaars kan gaan worden gebruikt …. En de bewoners zullen wat water bij de wijn moeten doen , er zijn wel meer bewoners die eerst ,, vrij ,, woonden , en nu ook hebben moeten inleveren , zo gaat dat in het heden ….

  15. Scherpschutter

    Een jaar(!) om te onderzoeken of je een brug of tunnel gaat bouwen….Ambtelijke efficiëncy. Het blijft bijzonder.

  16. Moniek

    Of… misschien wel helemaal geen tunnel of brug, Scherpschutter. Die mogelijkheid ligt ook nog open. Het is geen gemakkelijke opgave als je beschouwt waar je onderdoor of overheen moet, waar liften, trappen, hellingen etc. moeten komen. Wat e.e.a. in vergelijking kost. Hebt u de expertise om het sneller en onambtelijk te doen?

  17. Edo Rud Van Dishoeck Eymael

    Misschien is een snel te leggen noodbrug de oplossing die het werk van al die ambtenaren zou kunnen verlichten. Hang er een camera bij en je hebt alle data over de infra van dit stukje Utrecht in een pakket. Na een jaar haal je die brug wel en bouwt een definitieve of toch een tunnel (wat gauw twee jaar gaat kosten) maar alle burgers hebben kunnen kennismaken met wat technisch Nederland vermag! Is dit geen leuke opening van 900 jaar Utrecht. Ook mijn stad hoor!

  18. Paul

    Een brede brug , met in het midden een leuk terras en zicht op de sporen.
    Of tunnel maar dat met de nodige daglicht plekken omdat deze behoorlijk lang is. Kan me midden in de tunnel ook bv een fietse maker of verhuur fiets plek bemand voorstellen voor de veiligheid.
    Verlichting is in alle gevallen erg belangrijk.
    De donkere fiets route b.v. naar en door het Beatrix Park ( Lunnetten) is zondermeer vrouw onvriendelijk en ondoordacht.

  19. Derk van Dorth, NS'er, kandidaat gemeenteraadslid

    beste Erwin, “een helling voor een brug is niet steiler dan een helling voor een tunnel” dat is waar, maar aan de Moreelsebrug kun je zien hoeveel meer hoogteverschil je moet overbruggen om over het spoor te komen t.o.v. de hoogte van een tunnel van pakweg 2.20 m hoog. Vraag is zeker ook hoe een evt. fietsroute verder moet, zeker aan de zijde Veilighaven

  20. Wim

    @ Erwin

    Je kent de situatie kennelijk niet. De onderdoorgangen bij Albatrosstraat, Bleekstraat, Leidseveer en in de Daalsetunnel zijn nagenoeg vlak. Vergelijk dat maar eens met de steilte van de Moreelsebrug. Een brug zal altijd een barrière blijven vormen, in tegenstelling tot een tunneltje.

  21. Lezer

    @erwin: het te overwinnen hoogteverschil kan voor een tunnel flink kleiner zijn dan dat voor een brug.

    Bij een tunnel moet je één hoogte van de fietstunnel omlaag (meter of 4)

    Bij een brug moet je één hoogte van een spoorlijn (= talud, trein, en bovenleiding) plus de dikte van het brugdek (met veiligheidsmarge tussen stroomdraad en brug al gauw 6 meter)

    Hier ligt het spoor (zoals vaak) ook nog eens boven straatniveau. Het is eerder 2 meter omlaag versus 8 omhoog.

    Vergelijk de hellingen van de fietstunnels bij de Bleekstraat of de Leidseveertunnel maar eens met die van de trappen bij de Moreelsebrug. Ze zijn (zeker bij de Bleekstraat) minder steil en zeker niet langer.

  22. wollie

    een kabelbaan svp.

  23. Robert

    ik heb een jaar mogen wonen in de NB maar links of rechts om was het een hele toer om aan de andere kant van het spoor te komen.
    een fiets brug zou dan ook geen luxe zijn,

  24. Bill

    Het verhaal van een brug met een leuk verblijfsklimaat?? Dan ga je voorbij aan het doel van deze verbinding, heel snel de barriere van het spoor verkleinen. Men wil snel van en naar de binnenstad, tunnel is gewoon de enige optie hier.

  25. Willem

    Een tunnel zal een daling van een meter of 3 met zich meebrengen. Een brug waarschijnlijk een stijging van een meter of 7. Dat is nogal een verschil in gebruiksgemak. Voor de brug zal je liften moeten bouwen, voor de tunnel waarschijnlijk niet. Dus in die zin onderhoudsvriendelijker.

    @Moniek: die trappen komen er zodra dit uit veiligheidsoverweging moet (crowd-control zoals dat tegenwoordig wordt genoemd) om het station te ontsluiten. Corona heeft dat proces niet bespoedigd…

  26. Marko

    Als er bij Moreelsebrug geen plaats was voor een befietsbare helling – waardoor het uiteindelijk een loopbrug werd – dan is die er bij Nicolaas Beetsstraat en Jeremias de Deckerstraat zeker niet. Wat dat betreft kan het onderzoek van een jaar misschien wel wat korter? Een tunnel kan best aantrekkelijk en veilig zijn, bijvoorbeeld met goede verlichting en toezicht. Een brug kan misschien extra breed worden gemaakt met plaats voor wat serieus groen, sport/fitnessvoorzieningen, of is dat te futuristisch voor Utrecht? Bouwen boven het spoor was nog een brug te ver helaas. Maar sla bijvoorbeeld een bruggetje met het verder nogal lege healthy urban living verhaal. Een parkje boven een tunnel lijkt me lastig aangezien er sporen liggen…..

  27. JdV

    @Lezer. Dan vergeet je bij de tunnel rekening te houden met alle leidingen die onder de grond liggen (gas, riool, electra) waar ook nog afstand van moet worden gehouden.

  28. Thomasje

    Het is wel duidelijk dat de meningen erg verschillen.
    Daarom fijn dat er een onderzoek komt i.s.m. Prorail!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).