Komt er nog een tweede onderdoorgang Noordelijke Randweg Utrecht? ‘We gaan ons best doen’ | De Utrechtse Internet Courant Komt er nog een tweede onderdoorgang Noordelijke Randweg Utrecht? ‘We gaan ons best doen’ | De Utrechtse Internet Courant

Komt er nog een tweede onderdoorgang Noordelijke Randweg Utrecht? ‘We gaan ons best doen’

Komt er nog een tweede onderdoorgang Noordelijke Randweg Utrecht? ‘We gaan ons best doen’
Artist impression NRU
Wethouder Lot van Hooijdonk heeft nog vertrouwen in de tweede onderdoorgang voor de Noordelijke Randweg (NRU). Tijdens een vergadering in de gemeenteraad werd gevraagd hoe haalbaar de plannen zijn voor twee verdiepte onderdoorgangen. Van Hooijdonk zei zich er nog altijd voor in te zetten: “We kunnen bij de Voorjaarsnota weer bijsturen.”

Wethouder Lot van Hooijdonk heeft nog vertrouwen in de tweede onderdoorgang voor de Noordelijke Randweg (NRU). Tijdens een vergadering in de gemeenteraad werd gevraagd hoe haalbaar de plannen zijn voor twee verdiepte onderdoorgangen. Van Hooijdonk zei zich er nog altijd voor in te zetten: “We kunnen bij de Voorjaarsnota weer bijsturen.”

De drie verkeerspleinen van de NRU worden omgebouwd naar ‘ongelijkvloerse kruisingen zonder verkeerslichten’. De gemeente Utrecht en omwonenden geven de voorkeur aan drie verdiepte onderdoorgangen, maar dat werd eerder bijgesteld naar twee en een viaduct.

In december volgde echter nog een brief van de wethouder waarin ook de onderdoorgang op het Henri Dunantplein op losse schroeven leek te staan. Het zou komen door prijsstijgingen van de geplande werkzaamheden. Onder andere de Partij voor de Dieren in Utrecht trok daarom aan de bel en wilde weten hoe haalbaar de plannen nu nog zijn.

Wethouder Van Hooijdonk zei nog maar eens dat de voorkeur ligt bij drie onderdoorgangen. Die kans is echter klein, omdat de provincie en het rijk niet meer geld beschikbaar willen stellen. De herinrichting met twee onderdoorgangen behoort volgens Van Hooijdonk nog wel tot de mogelijkheden. “Het is geen sluitend verhaal, maar we zien mogelijkheden. Ik ga er mijn best voor doen”, aldus de wethouder, die bij de Voorjaarsnota met een nieuw voorstel zal komen.

Geluidsoverlast

De gemeente en omwonenden wilden drie verdiepte onderdoorgangen omdat ze tot minder geluidsoverlast zouden leiden, beter zicht op het Noorderpark zou geven en betere oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers mogelijk zou maken.

De oplevering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is inmiddels al uitgesteld tot minimaal 2026. De start van het project heeft al vertraging opgelopen. De NRU is het noordelijke deel van de Ring Utrecht. Nu zorgt de verkeersdruk hier vaak voor files en overlast voor de bewoners van Overvecht. De weg moet daarom worden vernieuwd.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. Johan

    “Ik ga er mijn best voor doen,” zegt de wethouder, die geld in overvloed beschikbaar heeft voor anti-auto en pro-fietsplannen maar nog steeds niet in staat is gebleken voldoende geld te alloceren aan een leefbare NRU. Kwestie van prioriteiten, zeg maar.

  2. Marcel

    130 miljoen voor een tramlijntje. Geld om steentjes te leggen langs de singels. ( belachelijk, ga maar kijken ik werk vlakbij ) Kardinaal de Jongweg herstylen met rare smalle autobaan zodat vrachtwagens er alles kapot gaan rijden ( wedden dat?! ). Allerlei zaken waarvan je denkt: huh? En dan een verstopte randweg die alleen maar gebruikt wordt om korter naar Amsterdam te komen. Deze randweg is een paar jaar geleden al opgewaardeerd, nu weer anders. Praten over zicht op Noorderpark. Hoe verzin je het? Met 80 tot 100 km of 120 langsscheuren ( ik woon in de buurt ) en dan naar Noorderpark kijken? Je mag niet eens op je telefoon kijken maar wel naar rechts het Noorderpark in? Vrachtwagens op deze randweg? Bizar veel. File? Vanaf 7.15 tot 08.30 3n van 16.00 tot 18.30. En dan geen geld voor opwaarderen? De raad en college weten niet waar ze het over hebben!!

  3. Rob H.

    @Johan: Ik wil ook niet graag een verbouwing bij de buren bekostigen. Deze weg is niet van de gemeente…

  4. Teunemans

    Wat gaat dat kosten? Vergeet ook niet het meerwerk mee te rekenen.
    Liever geen verrassingen meer!

  5. Johan

    @ Rob H.

    Dat is hij wel.

  6. Piet

    Volgens mij heeft de provincie ruim 400 miljoen eigen vermogen. Van deze aanpassing profiteren niet alleen de omwonende maar de doorstroming voor heel veel mensen die iedere dag langs Utrecht rijden. Dus ook die over de zuidelijke ring rijden profiteren hier van mee in het kader van de doorstroming. Ik vind dat de provincie dit prima kan bijbetalen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).