Komt het ooit nog goed met het muziekpaleis? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Komt het ooit nog goed met het muziekpaleis? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Komt het ooit nog goed met het muziekpaleis? Dat is de vraag

Komt het ooit nog goed met het muziekpaleis? Dat is de vraag
“Wrijving brengt glans”, dat waren de geruststellende woorden van wethouder Lintmeijer toen het hoogste punt van het nieuwe Muziekpaleis was bereikt. Tijdens een geanimeerde borrel werd wel even gesproken over de wrijving (Overschrijdingen van de budgeten, vertraging van de bouw, conflicten tussen de beoogde partners) maar het zou goed komen. Met groot gevoel voor understatement sloot de wethouder zijn toespraak af met de woorden: “Het kost wat maar dan heb je ook wat.”

“Wrijving brengt glans”, dat waren de geruststellende woorden van wethouder Lintmeijer toen het hoogste punt van het nieuwe Muziekpaleis was bereikt. Tijdens een geanimeerde borrel werd wel even gesproken over de wrijving (Overschrijdingen van de budgeten, vertraging van de bouw, conflicten tussen de beoogde partners) maar het zou goed komen. Met groot gevoel voor understatement sloot de wethouder zijn toespraak af met de woorden: “Het kost wat maar dan heb je ook wat.”

Dat was in augustus in 2011. Sindsdien zijn de budgetten wederom dramatisch overschreden, is er nog steeds geen sprake van een warme relatie tussen de fusiepartners en maakt menigeen zich zorgen over de programmering. Zou het ooit nog goed komen met het Muziekcentrum? Dat is de vraag.

“Er mist een visie”

Dick te Winkel, voormalig directeur Tivoli en adjunct-directeur van Muziekcentrum Vredenburg, mist een visie. “Het komt pas goed met het muziekpaleis als het eens om de inhoud, visie en kansen gaat in plaats van alleen maar de bestuurlijke problemen, wie wel of niet het veto heeft en de verantwoordelijkheid draagt. Natuurlijk zijn bestuurlijke zaken ook belangrijk maar ik denk dat dit soort problemen te voorkomen waren geweest als je was begonnen bij de inhoud. Wat willen we? Wat is onze droom? Waar ligt onze ambitie? Misschien is het er wel, maar draag het dan ook uit. Deel het met de stad, maak mensen enthousiast.”

“Utrecht is groot in de kleine dingen”

Jetta Ernst, was mede-oprichter van De Kargadoor en ondermeer algemeen directeur van De Paardenkathedraal, mist de samenwerking. “Ik snap niet waarom de partijen, en dan bedoel ik Vredenburg en Tivoli en die groep, niet gezamenlijk met elkaar op zijn getrokken. Vreselijk vind ik dat. Dat het bakken met tijd en geld kost omdat er een paar mensen tegenwerken.
Misschien is het ook wel een te groots plan. Ik zeg altijd: Utrecht is groot in de kleine dingen. Ik denk dat het een beetje boven onze hoofden is gegroeid. Maar het is niet meer te stoppen, ik denk dat het zo goed mogelijk wordt gedaan. Als iedereen het wil, dan lukt het ook.”

“Petje af voor het personeel”

Gerard Daalhuisen, voorzitter van de Vrienden van Vredenburg, verbaast zich vooral over de moeizame samenwerking tussen de fusiepartners. “Voor zover ik het kan beoordelen is er heel veel negatieve energie gaan zitten in het samenwerkingsproces. Wat een prachtig ambitieus project voor de stad zou moeten zijn, is in de loop der jaren een onnodig slopend proces geworden. Petje af voor het personeel van het Muziekcentrum dat ze desondanks de moed er in hebben gehouden. Het wordt nu snel tijd voor een directeur die orde op zaken stelt. Eigenlijk had die er allang moeten zijn.”

“Voor Jan met de pet is het straks allemaal te duur”

Jan Scherjon, edelsmid aan de Oudegracht, maakt zich behoorlijk boos over de zaak. “Net als Hoog Catharijne kost het altijd allemaal teveel. Dat weten ze al uit het verleden, maar met die informatie wordt niets gedaan. De gemeenteraad bestaat ook alleen maar uit kleuters, die zijn puur gekozen op hun leuke bekkie, verstand van zaken hebben ze niet. De wethouders zijn zo mogelijk nog erger. Die moeten eerst maar eens twee jaar naar de economieschool. Alles kost maar en kost maar en nu krijgen wij de rekening gepresenteerd.
Mensen hebben al minder te besteden, subsidies worden afgeschaft dus de tickets worden alleen maar duurder. En dan wordt er ook nog een megabioscoop gebouwd. Hoe denken ze dat allemaal vol te krijgen? Voor Jan met de pet is het straks allemaal te duur, maar ze mogen er wel voor betalen.”

“Laat de stad gewoon eens met rust”

Van Sjaak Ramakers, fotograaf, hoeft het allemaal niet zo groots. “Ik vind het zo jammer dat Utrecht zich steeds weer wil meten aan andere steden door middel van dit soort megalomane projecten. Wat we hebben is al leuk. Tivoli, Ekko, dat zijn leuke zaaltjes. Nu krijgen we een soort Ziggodome, met mooi geluid maar nul sfeer. Stompzinnig.
Er zit totaal geen visie achter, zoals eigenlijk met niets in Utrecht. Laat de stad gewoon eens met rust, dat lijkt me ook wel leuk. Het moet allemaal zo groots en duur en dat moet allemaal weer worden terugverdiend. Het hele muziekpaleis begint al op een achterstand. De kaartjes zullen dus wel heel duur worden. On the long run komt het vast wel goed. Maar het wordt nooit meer zo leuk als wat we al hebben. Het hoeft niet zo groots. Medium en kleine zaaltjes zijn toch ook leuk.”

“Everhardt weet zich op een virtuoze manier aan dit verhaal te onttrekken”

Wat Rob van der Hilst, musicus en publicist, betreft mag er een volledig nieuw bestuur worden aangesteld. “Het komt wel eens voor dat de bouw van een concertzalencomplex vanwege uit de hand gelopen kosten wordt uitgesteld. Dat is niet zo lang geleden in Hamburg gebeurd, al liepen de overschrijdingen daar in de honderden miljoenen. Maar het Muziekpaleis wordt zeker afgebouwd. Wat kunnen we anders? Er zijn fouten gemaakt waarvoor cultuurwethouder Lintmeijer (GroenLinks) nu de klappen opvangt. Kennelijk is dat zo in het college afgesproken. Maar in mijn visie is het Muziekpaleis onderdeel van het Stationsgebiedproject, zo staat het ook aangekondigd, en dus valt dat onder de verantwoordelijkheid van betreffende portefeuillehouder wethouder Everhardt (D66). Die naam hoor je niet meer in deze discussie. Ik vind dat hij zich op een virtuoze manier aan dit verhaal weet te onttrekken.
Of het verder goed komt? Bestuurlijk is het een drama. En daar is zeker de rol van Tivoli debet aan. Bij Tivoli zijn al dertig jaar dezelfde koppen aan de macht, daar moet dan wel ‘iets’ misgaan: bestuurssektevorming vanuit wij-tegen-de-rest-psychologie (ook wat Tivoli-intern betreft). Er is maar een oplossing: een heel nieuw bestuur voor het Muziekpaleis. Daarmee ruim je alle sentimenten op. En natuurlijk zo snel mogelijk een nieuwe algemeen directeur aanstellen. Wie? Laten ze eens met Erik Schilp praten, die kan het.”

“Ik volg het allemaal niet meer”

Tot slot vroeg DUIC ook Mathieu Heinrichs, oud-directeur van het muziekcentrum Vredenburg naar zijn gedachten over de zaak: “Ik heb hier niets op te zeggen. Ik volg het allemaal niet meer.”

15 Reacties

Reageren
  1. Robb

    Wat een zuur stuk met alleen maar azijnpissers aan het woord. Totaal ook nergens onderbouwt door de redactie.
    Geef mij jullie salaris, dan schrijf ik ook zulke stukjes.

  2. Kees Cornelder

    @Robb Azijnpissers? Salaris? Niks van dit alles lijkt me. Er worden in het artikel behoorlijk wat tegels gelicht door de geïnterviewden waarbij ook nog eens oplossingen worden aangedragen. Heeft u zelf ideeën soms of helemaal niet en sprietst u er dus zelf maar wat op los, azijn dus en die salarisfabel erbij.

  3. Van Pimpelen

    … in een ver en grijs verleden -30-4-’80- werd het toenmalige N.V.-huis (huidig Tivoli Oudegracht) gekraakt om beginnende podiumkusten -u raadt het al- een podium te bieden. Eerder brandde Tivoli Lepelenburg af onder nimmer opgehelderde omstandigheden (let op de bezopen drainage ter plaatse).
    De nieuwbakken Tivolisten stond een helder beeld voor ogen; een podium te vergelijken met Pinkpop, en de toenmalige Vrije Vloer die verwaterde in Tivoli-Helling. Toenmalig SSR -bemuurde weird- fuseerde zich suf. ACU kan mogelijk marginaal beschouwd worden, doch laat haar stem horen (blurt).
    Morgen wil ik schrijven over Fall of the Mall; het centralistisch denken over een winkelcentrum waar menselijkheid niet te koop is…

  4. Jan Scherjon

    Robb,

    Azijnpissers ? ik heb jou nog nooit in je Bek
    gezeken ik ken je niet, dus je liegt dat je
    barst lulletje rozenwater !

  5. Berend Huisman

    Goed idee. Een compleet nieuw bestuur. Wat er nu rondloopt is niet in staat gebleken dit proces in goede banen te leiden. En dat geldt ook voor wethouder Lintmijer die in zijn nadagen geen enkele daadkracht weet te tonen. Ga op zoek naar enthousiaste mensen die niet worden gehinderd door machtsspelletjes. Dat verdient de stad en dat verdient dit centrum.

  6. jos goos

    Verstandige commentaren van door de DUIC-redactie geïnterviewden.
    Grote lijn: een uitstekend nieuw bestuur samenstellen. De vraag is echter, of een tamelijk kleine stad daar voldoende goed onafhankelijke talent voor heeft.
    Het ‘Muziekpaleis’ vormt de stadskop van het nieuwe Stationsgebied+Hoog Catharijne.Waar Corio en NS en Jaarbeurs ongekende hoeveelheden m2 winkels en kantoren bouwen. Voor de leegstand? Of het ‘Muziekpaleis’ daarin kan gloriëren, zie ik niet.
    Op den duur komt het wel goed, maar denk dan maar in tientallen jaren met veel bestuurscrises en financiële drama’s.
    Inderdaad: te groot gedacht zoals alle geinterviewden ook zeggen. Die worden door de grootdenkers vast versleten voor provinciaaltjes – maar dat zijn Utrechters terecht toch ook?

  7. Bram de Goede

    Maak Tivoli/Vredenburg zoals het is genoemd met twee hoofdpodia en ieder een eigen sfeer en ga per podium aan de gang, het groeit wel aan elkaar, er zijn zoveel mogelijkheden, eerst maar eens specialiseren. Geen muziekpaleis revolutie meer, maar een inspirerend podium in het nieuwe Tivoli en het nieuwe Vredenburg.

  8. Freek

    Ik ben benieuwd hoe de kosten van het Muziekpaleis (de Pillendoos) en de nieuwe Megabioscoop zich tot elkaar gaan verhouden.

    Het Muziekpaleis (betaald door de burger) zal vermoedelijk veel duurder uitvallen dan de Megabioscoop (betaald door ondernemers), terwijl het verder redelijk vergelijkbare gebouwen zijn.

    Het grote verschil is dat de ondernemers z’n eigen geld uit geeft en de gemeente het geld van anderen. Dat gaat altijd een stuk gemakkelijker…

  9. Bram de Goede

    Een gebouw met filmdoeken is veel goedkoper dan een gebouw waar artiesten moeten optreden en decors en muziekinstrumenten naar binnen moeten. Is niet te vergelijken, al kan het vaak wel goedkoper en ook vaak beter als de ondernemer zijn eigen geld uitgeeft en een eigen visie op de bedrijfsvoering heeft, dat is belangrijk. Daarom nu een goede samenwerking tussen twee sterke podia Tivoli en Vredenburg.

  10. jos goos

    Het Muziekpaleis is deel van een heel groot (te groot) stedebouwkundig project.Los van het toekomstg wel/niet slagen van de Pillendoos heeft de totale ontwikkeling andere grote gevolgen.
    We mogen namelijk verwachten, dat Vredenburg-Noord en achterliggende Wijk C vroeg of laat onder de hamer gaan, Misschien wordt het een zakenwijk met luxe woningen. Die grond is veel te duur voor wat er nu staat/gebeurt, zo denken planners. En de bouwkundige schaalverschillen tussen oud (Wijk C) en nieuw zijn veel te groot geworden.
    Misschien trekken Vredenburg-Noord en zijstraatjes economisch bij door de Pillendoos (klanten), maar dat stadsdeel ligt nu sowieso wel heel erg in de schaduw van de Pillendoos. Gemeente en projectontwikkelaars loeren er allang naar.
    Wijk C roept nog altijd veel sentiment op, maar dat is niet opgewassen tegen harde economie en grootdenkers in de stedebouw.
    Is dat erg? Misschien. Weest voorbereid.

  11. Erik

    @Freek:
    Die twee gebouwen zijn absoluut, compleet niet met elkaar vergelijkbaar. De enige overeenkomst is dat het allebei grote gebouwen zijn. Zo’n opmerking geeft aan dat jij ab-so-luut geen enkel benul hebt van wat voor een complex gebouw het Muziekpaleis is.

  12. Bram de Goede

    Het kan ook anders zie CineMec in Ede een bioscoopcomplex ook geschikt voor andere activiteiten en dit complex genaamd De Sterrenkijker komt ook in Leidsche Rijn Centrum. De ondernemer en exploitant Gerben Kuipers kan daardoor de 7 bioscoopzalen overdag voor andere activiteiten verhuren, dit geeft meer rendement en levendigheid in het nog op te bouwen centrum. Een XL-zaal van de Stadsschouwburg Utrecht is dan ook niet meer nodig lijkt mij.

  13. Van Pimpelen

    … op mijn bijdrage 5-7-’13 16:27 pleeg ik de volgende zaken recht te zetten, danwel te rectificeren.
    Waar men “pinkpop” leest dient men ‘lowlands’ te lezen; een festival met utregse wortels (voor de jongste lezertjes: ‘roots’). In plaats van “toenmalig SSR bemuurde weird” dient men ‘eermalig SSR Bemuurde Weird’ te lezen…

  14. Paul Wilke

    Het is schrikken bij het artikel van zoveel ” kleingeestigheid” ! Alles maar klein houden past niet in Utrecht, het is altijd een stad geweest die het aandurfde te innoveren, verder te denken, en niet stil te staan. Als dat wel zo was, hadden we immers een kleine kerk toren gehad zoals andere steden in NL. Was er geen Jaarbeurs, HC, grootste Universiteit, of kunst opleiding van NL hier. Het lijkt me beter dat een jonge frisse generatie 30’ers in Utrecht die wel durven te gaan voor ambitie hier een belangrijke rol in krijgen…(.PS. ik ben zelf 57)

  15. jos goos

    Paul Wilke, had u het tegen mij? Zet dat dan er even bij.
    Utrecht wordt in politiek en bedrijfsleven al geregeerd door dertigers, maar het helpt niet.
    Uw voorbeelden kloppen niet, lees eens een geschiedenisboek. Bijna alle Utrechtse (v)oorsprong is te verklaren uit de centrale ligging, amper uit eigen vernuft. Jammer, ja.
    Uw chauvinisme werkt niet, natuurlijk niet.
    (Ik ben 71, 1973-1995 staflid en redacteur oude UN geweest. Toen ze halve stad wilden slopen voor het verkeer – had u dat ook grootdenkerige vooruitgang gevonden? Wakker blijven hoor. U bent nog jong.)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).