Koningsweg en Gansstraat worden ook 30 kilometer per uur wegen | De Utrechtse Internet Courant Koningsweg en Gansstraat worden ook 30 kilometer per uur wegen | De Utrechtse Internet Courant

Koningsweg en Gansstraat worden ook 30 kilometer per uur wegen

Koningsweg en Gansstraat worden ook 30 kilometer per uur wegen
De kruising van de Koningsweg en de Kozakkenweg
De Koninigsweg en de Gansstraat in Utrecht Oost gaan onder handen genomen worden. Beide drukke verkeerswegen krijgen een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. 

De Koninigsweg en de Gansstraat in Utrecht Oost gaan onder handen genomen worden. Beide drukke verkeerswegen krijgen een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. 

Het is een volgende stap in het beleid van de gemeente om op drukke wegen richting de binnenstad de snelheid te verlagen. Eerder deze week zijn er ook al borden geplaatst in het centrum om automobilisten erop te wijzen dat er in de binnenstad nog maar dertig kilometer per uur gereden mag worden.

De gemeente wil de verkeersveiligheid op de Koningsweg en Gansstraat verbeteren. Daarom wordt er op de Koningsweg, vanaf de Waterlinieweg, de snelheid verlaagd, wordt de oversteek bij de Kozakkenweg verbeterd en gaan er extra drempels geplaatst worden. Volgens de gemeente is er nu veel doorgaand verkeer op de wegen en wordt er relatief hard gereden.

De maatregelen worden rond de zomer uitgevoerd.

12 Reacties

Reageren
  1. WP

    Dan graag ook op handhaven. In België schijnen ze een apparaat te hebben dat 30 km per uur kan meten en controleren.

  2. JdV

    Iemand recent wel eens met de auto over de catharijnesingel gereden? Kan ik ook eisen bij de gemeente dat ik minimaal 30 km per uur MOET kunnen rijden?
    Tot op heden is 2 km per uur meer reëel te noemen.

  3. cas

    Het begint echt lachwekkend te worden inmiddels…

  4. Maarten de Jong

    Ja, JdV, ik reed recent over de Catharijnesingel, tussen de 30 en 50 km per uur. En nee, het was niet ‘nachts maar tijdens het drukste moment van de dag. Het is geen racebaan meer, helaas. Ga anders even de grens over. In Duitsland kun je heerlijk racen.

  5. Sietse Fietsma

    Nee JdV. Net als je geen garantie hebt op 130 op de 10-baansweg tussen Utrecht en Amsterdam.

    Jij vat hier het probleem met de asfaltjunkies samen: het is nooit genoeg en het is nooit goed. Als het niet snel genoeg gaat op de weg ligt dat aan de overheid, en nooit aan jouw eigen kutkeuze om met de auto te gaan reizen.

  6. herman

    De mopperende auto lobby mag zich wel eens gaan realiseren met hoeveel ze zijn.

    In Utrecht is D66 de grootste en Groen Links op de hielen nummer 2, samen hebben deze partijen zo’n 42% van de stemmen. Dat zijn heel wat meer stemmen dat echte auto partijen.
    Oftewel Utrecht is een stad vol fiets liefhebbers en die zijn veruit in de meerderheid. Het beleid van de stad om auto’s, met hun enorme overlast qua milieu, ruimtebeslag en veiligheid, terug te dringen sluit dus prima aan bij de wensen van de bevolking!

  7. Peter R

    30km/u is misschien wat veiliger dan de huidige 50, maar om dat te bereiken door thv. de oude overweg een heel brede verkeersheuvel te plaatsen waardoor fietsers gebruikt worden als snelheidsremmer vind ik niet zo veilig.
    Als automobilist besef je op het laatste moment dat er héél weinig ruimte is voor fiets én auto en moet je vol in de remmen, half over het eiland of je tussen fiets en eiland wurmen.
    Ik heb dit gemeld bij gemeente Utrecht waarna er een (geleidings)streep op het wegdek is gezet.
    Inmiddels is deze weggesleten en blijft het nog heel gevaarlijk voor fietsen/schoolgaande kinderen.

  8. Frits

    Ik vind het als fietser minder veilig voelen, die krappe inrichting.
    De auto’s rijden misschien(!) wel langzamer, maar zijn ook veel dichterbij.

  9. Dirk

    Sietse Fietsma 16/3/2017 – 12:05
    “Jij vat hier het probleem met de asfaltjunkies samen: het is nooit genoeg en het is nooit goed. Als het niet snel genoeg gaat op de weg ligt dat aan de overheid, en nooit aan jouw eigen kutkeuze om met de auto te gaan reizen.”

    Ik zou het misschien niet zo gezegd hebben, maar je hebt de essentie wel te pakken. 😀

  10. Dirk

    Peter R 16/3/2017 – 13:07
    Mooi dat je de morele verantwoordelijkheid bij de gemeente neerlegt, maar de oorzaak ligt bij te hard rijdende en niet-oplettende automobilisten.

  11. VoordorpPaul

    Op de Gansstraat zal men idd wel zich houden aan die 30 km, maar heb grote twijfels over het gedrag en fatsoen van een bepaalde groep automobilisten wanneer deze zich moeten houden aan de 30 km op de Koningsweg.

  12. Monique

    @Dirk – Ja het is mijn eigen kutkeuze om met de auto te gaan. Als arts die toch wel eens binnen een redelijke termijn ergens moet zijn kan natuurlijk net als jij op de fiets gaan maar ik heb niet het idee dat mijn patiënten daarvan erg gelukkig gaan worden. Dus maak ik de kutkeuze om er sneller te zijn met de auto. Het zou fijn zijn als iedereen wat meer begrip kan opbrengen zonder mensen in de auto een asfalt nazi te noemen. Dat grote eiland bij de spoorwegovergang is slecht aangegeven en levensgevaarlijk!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).