Kosten voor ophalen verwijderde fiets gaan omhoog | De Utrechtse Internet Courant Kosten voor ophalen verwijderde fiets gaan omhoog | De Utrechtse Internet Courant

Kosten voor ophalen verwijderde fiets gaan omhoog

Kosten voor ophalen verwijderde fiets gaan omhoog
Archiefbeeld van een verkeerd gestalde fiets. DUIC
Het tarief voor het ophalen van een door de gemeente verwijderde fiets gaat veranderen. De gemeente wil zo meer geld ophalen om de kosten van het fietsendepot te kunnen dekken. Nu betalen Utrechters die hun verwijderde fiets binnen een maand komen ophalen nog €13,86. Dit wordt volgend jaar €20,-.

Het tarief voor het ophalen van een door de gemeente verwijderde fiets gaat veranderen. De gemeente wil zo meer geld ophalen om de kosten van het fietsendepot te kunnen dekken. Nu betalen Utrechters die hun verwijderde fiets binnen een maand komen ophalen nog €13,86. Dit wordt volgend jaar €20,-.

De gemeente verwijdert fietsen die op een verkeerde plek zijn gestald of die te lang op dezelfde plek staan. Eigenaren van de verwijderde rijwielen kunnen hun fiets tegen betaling weer ophalen bij het fietsendepot. Als een fiets binnen een maand wordt opgehaald kost dit nu nog €13,86. Fietsers die na een maand komen om hun fiets op te halen betalen nu nog €20,47. Deze twee tarieven worden vervangen door een tarief van €20,-.

De gemeente laat weten dat de kosten van het fietsendepot niet gedekt worden door de huidige opbrengsten, die gegenereerd worden uit de inkomsten uit opgehaalde fietsen verkochte fietsen. Met de nieuwe tarieven hoopt de gemeente jaarlijks €30.000 euro extra op te halen.

Het bekende fietsendepot aan de Kanaalweg moet overigens eind februari 2019 weg van de huidige locatie. Er wordt nog gezocht naar een nieuwe plek.

14 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Eerst zijn de parkeerheffingen niet kostendekkend, nu de kosten van fietsverwijdering niet. Voor het parkeren zijn er wettelijke maximum tarieven. Zijn die er ook voor het verwijderen van fietsen? Indien niet, dan zou ik de tarieven gewoon verhogen tot ze kostendekkend zijn. Waarom zouden inwoners van deze stad tenslotte bij moeten dragen aan het verwijderen van fietsen van een stel asocialen?

  2. Piraat Sjoerd

    Fietsenmaffia. Als het weghalen van een fiets geld oplevert gaat ze nog meer fietsen weghalen.

  3. JdV

    @piraat sjoerd. Ik betwijfel sterk of de gemeente jouw fiets gaat weghalen die je zoals het hoort in een stalling of op een plek waar dat is toegestaan hebt neergezet. Sta je niet in een stalling of een plek waar het is toegestaan een fiets te stallen, by all means. Haal alle mogelijke fietsen weg die in overtreding zijn. Waarom zou de wet niet gelden voor fietsers?

  4. Bartel-Jaap

    ‘Fietsen van asocialen’. U hebt groot gelijk JdV; een man van redelijkheid zo lees ik. Zo was de buurvrouw hier laatst twee maanden weg voor werk, en in die tijd is haar fietst weggehaald. Deze stond immers te lang achtereen in de fietsenstalling voor haar huis. Asociaal! – sedertdien kijk ik haar dan ook niet meer aan.

  5. Henk

    Waarom moet dit kostendekkend zijn? Het snoeien van bomen, het ophalen van vuilnis, het repareren van het wegdek, het schoonmaken van straten hoeft toch ook niet kostendekkend te zijn…

  6. Gratis Advies Geendank

    Bartel-Jaap,

    even aannemend dat jij het ironisch bedoelt: een overtreding is een overtreding, of je die nu asociaal bedoelt of niet. Als ik door rood fiets heb ik er zelden een asociale bedoeling mee, soms moet ik zelfs ergens op tijd komen en is het juist aardig bedoeld van me. Denk je dat handhavers daarnaar vragen? Nee. Gewoon een boete.

    Na een tijdje komt er een sticker aan je fiets, en 2 weken later halen ze ‘m op, dat wéét je als je in Utrecht woont want het is al een paar jaar zo (gelukkig want zwerffietsen). Er zijn 2 enorm makkelijke oplossingen: mevrouw vraagt u om de fiets in de gaten te houden en eventuele stickers te verwijderen, of mevrouw parkeert ‘m even veilig in de hal of achtertuin.

  7. BramD

    Nog steeds erg goedkoop als je ziet hoeveel werk ze er mee hebben

  8. BW

    @Henk
    In tegenstelling tot de onvermijdelijke groei van bomen en de onvermijdelijke slijtage van het wegdek is bij het verkeerd stallen van fietsen sprake van verwijtbaar gedrag die rechtstreeks is toe te schrijven aan één persoon. Als de gemeente kosten moet maken om dat gedrag te corrigeren dan lijkt het mij alleszins redelijk dat dat op de overtreder wordt verhaald, oftewel, dat dat kostendekkend is. Het alternatief is dat de belastingbetaler er voor opdraait. Liever niet.

    Voor de goede orde, ik begrijp echt wel dat er grotere problemen zijn dan verkeerd gestalde fietsen, maar als je bijvoorbeeld eens gaat kijken in het stationsgebied dan snap je vast wel dat daar gehandhaafd wordt.

  9. Isabelle

    Fietsenophaal”dienst” van de gemeente Utrecht is gelegaliseerde fietsendiefstal.

    Nu er minder auto’s in de binnenstad te bekeuren zijn, moet er natuurlijk elders geld verdiend worden. Fietsen weghalen, fietsverbod op de meest idiote tijden/plaatsen in het centrum (hoe kom ik nog fietsend bij mijn eigen voordeur?!?!)… Lekker bezig, B&W!

  10. JdV

    @isabelle: Lopend?

  11. Ria Glas

    Er zijn alleen 6.000 stallingsplekken te weinig. tot 2020 komen er ook niet veel bij: de gemeente vind een mooi aanzien van de stad belangrijker. Zou het er mooi uitzien met wildgestalde fietsen? Ze verdampen namelijk niet. https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=utrecht&id=dbcada4f-b3e0-4895-af03-275ba15631a6
    Maar het is dus wel erg lastig om een goede plek voor je fiets te vinden

  12. WvR

    @Ria Glas:
    6000 tekort op piekmomenten, 4000 gemiddeld. Met 2000 nieuwe plekken wordt 50% capaciteit ingevuld. En tja, via het autorijden weten we inmiddels dat je niet kan verwachten dat je op ieder godvergeten moment, op iedere plek kan parkeren (of met de maximumsnelheid kunt rijden, wat dat betreft). Waanzin natuurlijk om overal parkeergarages te gaan bouwen om maar autootjes te kunnen parkeren. Dan parkeer je je auto maar een stukje verderop, er is altijd wel een plekje.

    Ik zie geen reden waarom fietsers dat niet zouden kunnen doen. Ik weet niet beter, wanneer ik de auto moet parkeren, dat ik in een straal van 250 tot 500 meter rondom mijn huis moet zoeken naar een parkeerplek. Kunnen fietsers ook lijkt me.

  13. Buh

    En zo blijft er altijd wel wat te klagen

  14. Ron

    Ze moeten de bekeuringen veel hoger maken!!Kost ook zat om dit probleem aan te pakken!!En fietsen die tussen en naast geparkeerde auto’s 2x zo hoog!!dit omdat mocht de fiets omvallen de verzekering niet gaat betalen!!en dat jij maar je centjes moet zien te beuren!!Ik zeg de wet gewoon goed handhaven en flinke boete’s!!En mensen die het flauwekul vinden zeg het!!zullen we een stalling bij jou voor de deur maken 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).