Parkeren op straat in Utrecht wordt volgend jaar duurder. De parkeertarieven in de stad stijgen met 12,9 tot 24,6 procent. Mensen die in de binnenstad willen parkeren betalen vanaf 1 januari 2024 7,50 euro per uur. Nu is dat nog 6,64 euro.
De parkeertarieven in de stad stijgen elk jaar, zoals dat ook is afgesproken in het Utrechtse coalitieakkoord. In het coalitieakkoord staat dat vooral gekeken wordt naar de tarieven voor bezoekers en de vergunningen voor tweede auto’s. Tarieven voor bewonersvergunningen worden ‘zo veel mogelijk ontzien’, vooral in B1-gebieden.
Kort parkeren
De tarieven voor kort parkeren stijgen flink. Wie nu in de binnenstad wil parkeren moet 6,64 euro per uur betalen, maar dat wordt volgend jaar 7,50 euro. Een dagkaart kost nu 46,55 euro en stijgt volgend jaar naar 52,55 euro.
In de zone A2, in de gebieden net buiten de binnenstad, gaat het uurtarief van 5,43 naar 6,50 euro. Een dagkaart kost daar straks 45,54 euro, terwijl dat nu nog 38,01 euro is. In de B1-zone stijgt het uurtarief van 4,01 naar 5 euro en de prijs voor een dagkaart van 28,21 naar 35,15 euro.
Parkeervergunningen
Ook de tarieven voor parkeervergunningen gaan weer omhoog. Een parkeervergunning in de zone A1 kost vanaf 1 januari 51,29 euro per maand. In de A2-zone wordt dat 30,31 euro en in de B1-zone 13,20 euro. Op de website van de gemeente is precies te zien welke nieuwe tarieven er vanaf 1 januari gaan gelden.
Hele stad
De verhoging van de parkeertarieven maakte onderdeel uit van een breder voorstel waarover de gemeenteraad eerder deze maand heeft gestemd. Een ander onderdeel van dit voorstel is het in de hele gemeente invoeren van betaald parkeren. Dat gaat de komende jaren stapsgewijs gebeuren.
72 Reacties
ReagerenGeweldig. Iedere winkelier wordt hier zo blij van. Iedere bewoner wordt hier zo blij van. Vooral dat je weet dat ons bestuur zo zuinig met gekregen geld omgaat. Dat ze geen subsidie geven, zomaar aan het Hoogt b.v. Gewoon alles doen wat burgers graag willen. Daarom wint Wilders ook bij de verkiezingen. En het bestuur, voornamelijk links hoewel ik een hekel heb aan deze naam, alles doet voor de Utrechters. Ik wordt hier zooo blij van. U ook?
Er zijn ook stadjes met parkeerplaatsen verregaand alleen voor vergunninghouders maar wel goedkope abbo’s. Vermindert het verkeer effectief, maar zonder dat leegzuigen. (Beslissers verdienen mis zelf teveel?)
Op zich snap ik dat betaald parkeren zich langzaam uitbreidt in Utrecht. En ik wil zeker niet roepen dat we de auto maar altijd maximaal de ruimte moeten geven. Maar om nu 5 euro per uur te gaan vragen voor parkeren in een buitenwijk dat is toch wel een beetje schokkend… Je wilt d.m.v. betaald parkeren de parkeerdruk verlagen, mensen ‘nudgen’ richting alternatieven maar daarvoor is vijf euro per uur m.i. echt niet nodig.
Ik ben mantelzorger voor mijn 98 jarige moeder wonend in Lombok, levend van alleen AOW woon 2 uur rijden van haar vandaan.Het wordt voor mij onbetaalbaar om naar haar toe te gaan , ben zelf ook geen groot pensioen.Heb gevraagd U pas waar zij al jaren geen gebruik van gemaakt die moet zetten om parkeerkosten te dekken kan niet.Gevolg nog meer eenzaamheid voor mijn moeder.Zij heeft geen geld en wij ook niet om particuliere zorg in te zetten,Utrecht denkt totaal niet aan de ouderen
Mooi zo, weg met dat blik!
Heel goed. Autos hebben geen recht om zo veel openbare ruimte op te nemen
Is dit om de kosten van de nieuwe parkeer app en de noodzakelijke aanpassingen omdat niemand daar op zit te wachten te kunnen betalen ?.
Geen last van, want wij parkeren onze alom gerespecteerde opgevoerde e-fiets gewoon kosteloos voor een AED apparaat of zetten ‘m vast aan een overijverig uitgestald reclamebord, of als het even meezit aan 1 van de overgebleven bomen op het Vredenburg, zodra we zijn bekomen van de schoonheid van de nieuwe fietstunnel van 40 miljoen.
@M.A. voor mantelzorgers zijn de tarieven 25% net als voor thuis en kraamzorg dus dat gaat je de kop niet kosten.
Beste mensen: te huur, 2 pp in afgesloten garage in de binnenstad. Eenmalige niet te missen aanbieding!!
@ M.A.
Bent u ervan op de hoogte dat er een mantel- en thuiszorg vergunning aangevraagd kan worden? Lombok valt in zone A2 wat neerkomt op circa €1,63 euro per uur (75% korting).
Allemaal leuk en aardig, maar zonder fatsoenlijk alternatief natuurlijk gewoon ordinair graaien door de overheid, omgeven door een soort idealistisch sausje, dat nog steeds geslikt wordt. We verwachten natuurlijk wel wat terug, maar dat krijgen we nooit. Want dat is is moeilijk en iets verhogen is nu eenmaal makkelijk.
Wat dat betreft is de creativiteit (en het idee van werken voor de burger i.p.v. tegen de burger) bij alle smaken en kleuren in de politiek al lang verdwenen.
En Don….dat mensen dit al een app noemen, het is gewoon een niet werkende website uit de jaren 00. Maar tech en overheid…..Voor een paar dagen werk maak ik wel een werkende app.
@M.A. Ja, ook 1,25 per uur (na mantelzorgkorting) tikt bij aow aan, helemaal bij een paar dagen blijven bij ziekte, auto nodig ivm ziekenhuisbezoek ed. U ‘mag’ er vooreerst nog gratis parkeren op zondag en steeds in Zuilen en dan verder met vouwfiets of bus (kost ook geld). Het beleid is idd toch te ad hoc en eenzijdig, want waarom uberhaupt duurder?. Uw moeder uit haar huis plukken zal ook heeeel eenzaam en wss zelfs dodelijk zijn. En dat idd niet tbv beperken parkeerdruk (dat kan anders) maar ivm wilde subsidies.
Dit begint op afpersing te lijken. Bij ons in vleuten is er geen parkeer probleem, maar de gemeente maakt dat graag. Eerst tegen de zin in het dorp bij de gemeente trekken zodat ze daarna nog meer zieltjes hebben die ze uit kunnen knijpen. De gemeente Utrecht is meer bezig met geld verdienen dan met het zorgen voor haar bewoners. Vergeet niet dat ze een draagvlak onderzoek heeft gedaan voor betaald parkeren in de hele stad. En toen daaruit kwam dat de meerderheid van de Utrechters daar niets in zag legde ze dat maar al te graag naast haar neer en gaat er toch mee door. Pure uitknijperij dit.
Gemeente Utrecht gaat een volstrekt overbodige fietstunnel aanleggen van 40 miljoen en die moet ergens van betaald worden. En gezien de gemeente Utrecht volstrekt geen boodschap heeft aan waarvoor je een auto nodig hebt gaan de parkeer tarieven weer met een schoftig percentage omhoog.
Ze willen langzaam iedereen, uit de auto krijgen(autovrij)
Niet normaal voor de gewone harde werker… die afhankelijk is van hun (werk)auto!
Zeg het niet voor mezelf, ik heb geen auto!
Genieten dat wij Utrecht 3,5 maand geleden verlaten hebben. Nu een vrijstaand huis met een oprit en een centrum op loopafstand dat alles heeft.
@ W wees maar blij. Zonder betaald parkeren komt heel Utrecht Terweijde en Leidsche Rijn bij u voor de deur parkeren. Busjes die een heel weekend staan. Etc..
Je kunt geen wijken uitsluiten van betaald parkeren want dan krijg je daar hoge parkeerdruk.
Prima,
Parkeerbeleid is een goede maatregel, beter dan rekening rijden. Beide maatregelen moet niet. Er is te weinig ruimte in de steden voor veel auto’s en te gevaarlijk. Voorrang voor voetganger, fiets en OV. Buiten de steden is de auto prima, en daar dan ook geen rekeningrijden. Het geld kan door de gemeente goed besteed worden en is nodig om sociale cohesie in stand te houden. Zwembaden, speeltuinen, groen, sport- en fietsvoorzieningen, etc. Daar goed over communiceren. Met rekening rijden gaat het op de grote hoop en dat systeem kost op zich zelf al heel veel, zonde van het geld, allemaal neoliberalen die er aan gaan verdienen. Je weet wel, zelfde als met mondkapjes….
Een meerderheid in Utrecht heeft voor dit “groene” beleid gekozen. Volgende keer bij de stembus misschien even goed nadenken.
Kan mij niet hoog genoeg zijn! De stad weer voor de mens, het menselijk contact. Neem, gezond, de fiets! En zware dingen kun je laten bezorgen.
We hebben helemaal geen parkeerprobleem, maar een autoprobleem! Er zijn er gewoon veel teveel. En nee, lang niet iedereen heeft die kar nodig voor zijn werk., neemt onterecht zoveel ruimte in, en verpest mijn milieu (ook elektrische energie moet opgewekt worden).
Niemand op het idee gekomen om bij het parkeren van je auto rond de binnenstad twee andere magneetnummerplaten over de andere te bevestigen? Dit gaat al best een tijd goed. Met al die scan autootjes die rondrijden is er geen hond meer die uitstapt en bij het voertuig gaat kijken zodat het ook nooit opvalt. Mooi die vooruitgang. Ik juich het van harte toe.
Het linksdraaiende gemeentebestuur dwingt de auto de stad uit. De leefbaarheid wordt niet beter, maar de burger zoekt het maar uit. Gentrificatie vindt al enige tijd plaats. En er is geen groot draagvlak voor meer of duurder parkeren onder Utrecht, maar die worden niet gehoord.
Ik vind het schandalig, om zoveel te moeten betalen als je ergens op bezoek wilt gaan of bezoek krijg.Niet iedereen kan met openbaar vervoer, bv als je bijna niet kan lopen en afhankelijk bent van een auto..Nou een goeie melkkoe hoor..en zeker in het nieuwe jaar, hoppa nog meer verhoging…Wij zijn toch zo een rijk land ? Ik snap nu wel hoe dat komt.Als je ook maar ff te laat bent en er rijdt zo’n nare wagen met flits krijg je er ook nog een bekeuring bovenop..Nou ik zou zeggen, voor straks een goed nieuw jaar gewenst. Geneente Utrecht!!!!
Als bewoner in Utrecht met een gezin van twee kinderen en afhankelijkheid van een auto (want niet heel NL is bereikbaar met OV), daarbij zijn de commerciële huurauto’s (marketingnaam “deelauto’s) voor inzet werk waarbij je dagelijks >9h van huis bent niet betaalbaar, ben ik benieuwd wat nu de achterliggende gedachte is van de continue verhoging en focus op auto’s (daar waar ook steeds meer mensen elektrisch rijden)? In relatie tot verschillende tarieven, maar ook hoeveelheid uren op een dag dat betaald parkeren is (9h-23h en straat verder, net andere wijk 9h-21h). Is het hier dichten van de begroting óf zit er ook nog een ander doel achter?
Ja, je krijgt waar je voor gekozen hebt.
Dat linkse bestuur in de gemeente Utrecht gaat u leegschudden.
Dit bestuur is gewend geld over de balk de smijten, zie de voorbeelden hierboven,
en daar moet geld voor binnen komen.
Daar moet je dan ook niet over zeuren.
Volgende keer maar wat rechtser stemmen…toch??
Ik snap niet dat er in Amersfoort wel een referendum over gemeentebreed betaald parkeren kon worden gehouden en in onze gemeente niet. In Amersfoort hebben de burgers dat afgewezen en ik denk dat dat hier ook zou gebeuren. Ik vind echt dat wij een walgelijk stadsbestuur hebben dat meent met harde hand vooral een wereldvreemde GroenLinks-werekdvuisie op te leggen aan de inwoners. En maar er van blijven uitgaan dat hier alleen kerngezonde twintigers en dertigers wonen en dat iedereen alles of de fiets of net het OV kan doen. Ik ga straks eerder flink omrijden voor de boodschappen dan dat de gemeente aan mij verdient.
Met deze verkiezingsuitslag wil de raad niemand meer buiten de stadsgrenzen op bezoek hebben.
De korting geldt voor 100 uur per kwartaal, omgerekend is dat 1 uur en circa 6 minuten per dag.
Bij intensieve zorg waarbij zowel medische hulp en huishoudelijke hulp moet worden verleend en gegeven wordt dat erg krap. Zeker als je als familie voor meer langs wilt komen dan alleen de afwas.
Onduidelijk is of meerdere mensen dus zowel professionals als familie van dezelfde 100 uur gebruik moeten maken (alleen artsen en verloskundigen hebben recht op betaalde vrijstellingen). Als het gedeeld moet worden dan houdt het bij ouderen die uitgebreide zorg nodig hebben snel op met de korting.
Sneu!
Ik begin mij langzamerhand toch af te vragen hoe het met de geestelijke gesteldheid van onze gemeente Utrecht is. Van een parkeerapp welke mislukt is omdat er velen niet mee overweg kunnen naar van parkeren een ordinaire melkkoe maken. Gokje, gemeentebestuur heeft vrij parkeren op het werk???
De jeugt welke hier nu voorstander van is hoop ik nog is te horen als ze huisje boompje beestje hebben en dit dus een extra hoge uitgavepost wordt. Gokje, dan stemmen ze niet meer zo groen op gemeente bestuurders die hun eigen bewoners een poot uitdraaien. Bedankt gemeente u geeft mij weer een goede reden om niet meer in het centrum van Utrecht inkopen te doen, chapeau.
In deze kneiterlinkse stad hoort iedereen erbij, laten ze niemand vallen en omarmen ze elkaar.. zolang er maar betaald wordt.
Het is niet zo onlogisch dat de kosten stijgen want alle auto kosten stijgen, benzine en verzekering, etc. Dus vooral die mensen die EIGEN auto bezit als enige optie zien eens afvragen hoeveel km ze nu werkelijk rijden… en of er inderdaad niet veel slimmere kosten besparen de mogelijkheden zijn.
Top man dit voor werkende mensen! Net bezig met een nieuwe baan op een industrieterrein in groot-ammers. Treinen komen daar niet. Bushalte 2 KM lopen. Doe je dus ruim 3x zo lang over met een bus ipv comfortabel met eigen autootje, slechts een halfuur. Parkeervergunning kan ik thuis ook al niet krijgen, wachtlijst van 3 jaar inmiddels.
En tromgeroffel… de bus rijdt zelfs in spitstijden maar eens per uur. Hoe krijg je mensen dan uit de auto als je OV al zo deplorabel is? En dan kijk ik niet alleen naar de gemeente maar ook naar de provincie.
Hoe praten linkse reaguurders hier dit eigenlijk goed? Vind maar een baan bij een treinstation in de buurt? 😂
Wat lijkt mij dat toch makkelijk om een niet sluitende begroting op deze manier sluitend te maken. Wat is het toch eenvoudig om je financiële blunders op deze manier te compenseren. Wat lijkt mij het toch fijn om je nooit zorgen te maken of er genoeg geld binnenkomt. Helaas is dit alleen voorbehouden aan een landheer… bedoel de gemeente.
In plaats van de kosten voor inwoners steeds verhogen, zou je ook het uitgavenpatroon kunnen verlagen als gemeente.
Nu ieder huishouden te maken heeft met stijgende kosten voor o.a. voedsel en energie, is het noodzakelijk dat de gemeentelijke lasten omlaag gaan.
De gemeente blijkt ver van de realiteit te staan en te denken dat alles maar door kan gaan ten koste van haar inwoners.
Het beleid moet veel socialer. Een gesubsidieerde instelling met een directiesalaris van 150.000 euro? Een fietstunnel van 40 miljoen euro? Dat slaat echt nergens op in een tijd waar de bestaanszekerheid van velen op losse schroeven staat.
@ Piet
“@M.A. voor mantelzorgers zijn de tarieven 25% net als voor thuis en kraamzorg dus dat gaat je de kop niet kosten.”
Dit gaat jou blijkbaar niet de kop kosten, maar je geeft hiermee wel aan dat je totaal niet snapt met welk budget minima moeten rondkomen.
Nou dit kan er ook nog wel bij, vooral mensen uit andere delen van het land die op bezoek willen komen bij mij zijn behalve de hoge brandstofprijzen ook nog veel geld kwijt om te parkeren. Bovendien moet ik die waardeloze bezoekers app ook nog gebruiken. Zelf heb ik geen auto maar gebruik ov, ook al zo duur geworden.
prima! Mijn buren hebben twee auto’s en doen er amper iets mee. Denk dat mensen beter na moeten denken over auto’s en autogebruik. Minder blik op straat maar meer groen lijkt mij op veel fronten meer dan prima. Ook wel eerlijk: ik betaal voor het OV ook steeds meer dus natuurlijk mag de prijs voor de auto ook stijgen
@w: waarom zou er eerst een parkeerprobleem moeten zijn voordat er beprijsd mag worden?
Dat er geen parkeerprobleem in Vleuten is, is niet relevant.
Je legt beslag op een stuk openbare ruimte. Prima, maar dat is niet gratis.
Tja, de meeste studenten zullen bij gebrek aan een auto geen last hebben van deze maatregel, dus lekker blijven stemmen op steeds dezelfde partij…
Op zich ben ik niet tegen het weren van auto’s, maar zorg dan in ieder geval voor goede en vervangende opties/vervoer. Een aantal jaren geleden kon je voor een paar euro je auto parkeren én was dat tevens een buskaartje, begin daar eens mee in plaats van andersom handelen en een nieuw probleem te creëren.
Wat mij betreft hadden de kosten met 100% mogen stijgen. Dit is waar Utrecht voor gestemd heeft. Dan verdien je niet beter ook dan jaar op jaar fors meer betalen voor exact dezelfze slechte service….U wilt links gewap? Wel, alstublieft.
@ Nina, helaas hebben de raadsleden en bestuurders een gat in hun hand en geven ze zeer graag geld uit aan projecten die niks toevoegen aan de stad. Ik sta ook steeds met verbazing te kijken hoe makkelijk ze geld van de inwoners verkwisten.
@Nina, als je tot de minima behoort heb je überhaupt geen auto, anders behoor je daar niet toe. Als je dat wel doet dan moet je snel je auto verkopen want dan heb je snel ruimte in je budget gecreëerd. Want die 1 tot anderhalve euro voor een uur parkeren is een stuk goedkoper dan 3a4 kilometer rijden. De gemiddelde autokosten inclusief afschrijving onderhoud wegenbelasting en benzine is al ruim boven de 40 eurocent. En dat is ook met een heel klein autootje.
Van wie is de stad eigenlijk? Overal wordt al voor betaald. Regelzucht en macht. Als de auto’s zijn uitgemolken (net als de WOZ) dan komen de fietsen aan de beurt, Parkeerbelasting met een schildje vast aan je fiets, geen schildje, fiets wordt afgevoerd.
Heerlijk al deze reacties van automobilisten!
Ik geniet van jullie frustraties, en al het groen wat erbij komt
Met dit soort berichten verlang je naar een bindend referendum waarmee je het gehele gemeente bestuur op staande voet naar huis kunt sturen.
Degenen die zo afgeven op de auto moeten bij een ongeluk dus met een bakfiets vervoerd worden naar het ziekenhuis.
Bij brand mensen optrommelen om emmers water door te geven om te blussen .
En bij het nodig hebben van de politie langer moeten wachten want die komen op de fiets.
Bij verstoppingen in huis zelf de boel repareren want bedrijven komen niet meer omdat de kosten hoger worden voor de monteurs aangezien ze gereedschap nodig hebben om de boel te repareren en dat gereedschap is te zwaar en teveel om op de fiets mee te nemen.
Enz. Enz.
@henk: als jij je caravan in de winterstalling zet, ga je er dan ook vanuit dat dat gratis moet zijn?
En als je die caravan op de camping zet, is dat dan gratis?
Waarom wel gratis je auto op de straat zetten? Je neemt ruimte in die ook ban anderen is.
Utrecht is een stad voor rijk-links geworden. Dwz linkse retoriek met een dikke portemonnee. Oftewel, links lullen en rechts vullen. Hun materiële toestand spoort niet met wat er uit hun mondje komt. Hypocriet dus. Schijnheilig. Zelf verhuur ik een parkeerplek. Ik zal maar niet zeggen hoeveel dat schuift. Passief inkomen heet dat tegenwoordig. Overigens, om misverstanden te voorkomen: ik vul rechts, maar lul niet links. Maar dan hoor ik in deze stad bij de zeldzame diersoorten. Oh, natuurlijk! Dan val ik onder de Partij voor de Dieren….. Fijne dag verder allemaal.
@ Piet
Verdiep je eens goed in de materie, zou ik zeggen. Het is makkelijk praten, als het je niet raakt.
Er zijn steeds meer mensen die een baan hebben en niet rond kunnen komen. De auto hebben zij nodig voor hun werk. Dan zijn parkeerkosten een grote hap uit je budget (als je dat al hebt). Je kunt tegenwoordig ook niet zomaar verhuizen richting je werk vanwege de grote woningnood.
Het moet echt veel socialer. Het gemeenschapsgeld moet anders verdeeld worden. Sinds WOII hebben we, met hier en daar een dip, onze welvaart opgebouwd met uiteindelijk veel luxe zaken die niet tot de basisbehoeften behoren. Nu voor de meeste Nederlanders de basisbehoeften wankelen (60% van de huishoudens heeft moeite om rond te komen), moeten de luxe zaken worden gekort.
Het is niet moeilijk, maar velen hebben daar wel moeite mee. Ik vind het heel pijnlijk dat er blijkbaar mensen zijn die ten koste van anderen hun gesubsidieerde baan willen behouden.
@HenQ
“Hoe praten linkse reaguurders hier dit eigenlijk goed? Vind maar een baan bij een treinstation in de buurt? 😂”
Daar verbaas ik mij ook over. Waarschijnlijk zijn het mensen met een dik pensioen die in een afbetaald huis wonen, geen geldzorgen hebben en vinden dat wij de aarde moeten redden nu zij de schaapjes op het droge hebben (zoals de heer Vollenbroek)? Of mensen die thuis kunnen werken en niet naar een goedkope supermakt hoeven, dus lopend of op de fiets hun boodschappen kunnen doen?
De empathie is ver te zoeken. Het moet veel socialer in Nederland.
@Nina, ik zeg niet dat het niet socialer moet maar zeg dat als je op het sociale minimum zit dan moet je keuzes maken en kan je geen autorijden. Voor je beeld ook nog even een overzicht van het NIBUD erbij gedaan. In deze berekening is een miniklasse auto 50cent de kilometer dus de goedkoopste. Dus als je als je anderhalve euro parkeergeld niet kan betalen kom je met je auto maar 3 kilometer ver en dat is dus heen en terug…….dan moet je snel de fiets pakken.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
Dus door mensen met een auto zwaarder te belasten hoeven mensen met een minimum inkomen minder bij te dragen. Dus zoals jij zegt korten op de luxe zaken. Een auto is een luxe artikel voor als je het nog niet wist.
@ Sanne
Bij deze vergelijking ter aanvulling het volgende:
Een caravan of aanhanger mag niet langer dan 3 dagen op straat stil staan, volgens de APV van de gemeente Utrecht. Je betaalt voor een aanhanger of caravan geen wegenbelasting, zoals bij een auto.
Voor je huis betaal je aan de gemeente onroerendezaakbelasting. Uiteraard betaal je geld om iets te stallen of neer te zetten op iemand anders zijn grondgebied.
Een bushalte of tramhalte neemt ruimte in. Evenals een fietsenstalling of fiets die in de openbare ruimte (in de weg op de stoep) staat. Die nemen dus ook ruimte in die van anderen is.
@sanne: als jij je bakfiets ergens neerzet, ga je er dan ook vanuit dat dat gratis moet zijn? Waarom wel gratis je fiets op de straat zetten? Je neemt ruimte in die ook van anderen is.
Jahahaha Pee we hebben met het hele gezin enorm gelachen om je bijdrage. Dank!
Inderdaad zijn de problemen in de voetgangerszones schrijnend.
@Sanne, wonderlijke reactie en raar voorbeeld. Verdiep je eens in de belastingen die samenhangen met autogebruik en autobezit. Gratis, hoe verzin je het. Fietsen betalen helemaal niets en let op, die komen vroeg of laat aan de beurt. Oja, ik heb geen caravan, ik prefereer een goed hotel. Die gemeente Utrecht komt 70 miljoen te kort he, dat is het echte probleem, bestuurlijke onkunde en gehobby.
Heerlijk die gepolariseerde samenleving.
En lekker alle reacties oversimplificeren om af te kunnen geven op de ander.
Lekker er continue links-rechts spelletjes van maken.
En daar is iedereen in de reacties schuldig aan zo’n beetje.
Een geparkeerde auto staat op gemeenschappelijke grond van de gemeenschap: Die grond is in Utrecht heel veel geld waard. Die kosten worden doorberekend, want de gemeente kan ook iets anders met die ruimte doen (fietsenstalling, groen, speeltuintje, bredere stoep, weet ik niet wat allemaal). Dat is heel logisch in de rest van de wereld en allerlei grote steden in Europa. Is dat allemaal te duur> hoe kan je dan wel de (dagelijkse) kosten voor die auto opbrengen?
En werk je zo ver van Utrecht af is het misschien de moeite waard om te verhuizen. Daar los je meerdere problemen in 1x mee op en het verrijkt je leven enorm, al is het maar, omdat je enorm bespaart op reistijd (2x per dag) en je jezelf een hoop verkeersfrustraties bespaard.
Dat een gemeente werkt aan alternatieven voor een auto betekent niet dat de stad helemaal autovrij wordt gemaakt. In tegendeel. De gemeente investeert immers een hoop geld in parkeergarages en P & R voorzieningen; en samen met de provincie in OV vanaf die parkeervoorzieningen. Om maar eens wat te noemen.
Maar dat past allemaal niet in die overgesimplificeerde denkbeelden en propaganda van de remiddelde reaguurder. Ook duic heeft hier een verantwoordelijkheid in. Ze worden daar al jaren op gewezen, maar nemen hier slecht hun verantwoordelijkheid in.
@Nina, ik heb me er juist in verdiept. De auto is en blijft een luxe artikel en daarmee altijd een keus. Ik heb het even nagezocht bij het nibud(https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/) en daar blijkt dat een mini auto al 50eurocent per kilometer kost. Dat betekend als je geen 1 euro vijftig kan missen voor parkeergeld ik verbaasd ben dat je wel kan autorijden want dat staat gelijk aan 3 km en dat is zowel en als terug naar de bestemming.
Het is dus heel goed wat jij zegt is geld bij de rijken weghalen(zij die kunnen autorijden) en dat aan de armen geven zodat de basisbehoeften(eten/drinken en woonruimte) kunnen worden voldaan.
@S:
Utrecht is een experiment. Afwachten is wie het laatst lacht-als er ueberhaupt nog iets te lachen valt.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@ Piet
Een luxe artikel? Een keuze? Een auto is bittere noodzaak voor veel mensen die werken. Zoals bijvoorbeeld in de zorg i.v.m. nachtdiensten.
Er zijn mensen die in de auto op de parkeerplaats van hun werk blijven slapen, omdat ze de benzine niet kunnen betalen om heen en weer naar huis te rijden. Bedoel je dat soms met een keuze hebben?
Je stelt: “…geld bij de rijken weghalen(zij die kunnen autorijden) en dat aan de armen geven zodat de basisbehoeften(eten/drinken en woonruimte) kunnen worden voldaan…”
Dus autorijden alleen nog voor de rijken? Net als een warm huis en zorg: alleen nog voor de rijken?
Hoe betaalt de gepensioneerde @M.A. het bezoek aan zijn moeder van 96 jaar oud? Kun jij hem (en zijn moeder) dat misschien ook uitleggen?
60% van de huishoudens heeft moeite om rond te komen en de kosten worden alsmaar hoger. Dat zijn dus o.a. ook werkenden. Ik vind dat echt heel erg en ik vind dan ook dat het beleid veel socialer moet.
Tip: verdiepen in de materie vergt inlevingsvermogen en onderzoek buiten de eigen bubbel.
Prima! Gebruik het geld om te investeren in alternatieven. Er zijn genoeg garages.
@ Janssen
“Heerlijk die gepolariseerde samenleving.”
Het is een kwestie van hoe we met de democratische verkiezingsuitslag omgaan. Democratie is ook accepteren dat de verkiezingsuitslag niet naar je zin is.
We moeten de verbinding zoeken. Socialer beleid (dus bestaanszekerheid voor alle Nederlanders) is de verbindende factor. Hier kan niemand op tegen zijn, lijkt mij. Het geld eerlijker verdelen.
Je schrijft: “En werk je zo ver van Utrecht af is het misschien de moeite waard om te verhuizen.” Alsof je zo makkelijk een betaalbare woning kunt vinden in Utrecht met een gemiddeld inkomen; er is woningnood. Dan maar geen verpleging, onderwijzers, vuilnismannen, politieagenten en horeca/winkelpersoneel in Utrecht? Lijkt mij geen goed idee.
@ Janssen je noemt de overgesimplificeerde denkbeelden en propaganda van de remiddelde reaguurder. Kosten van gebruik openbare ruimte door auto worden doorberekend, want de gemeente kan ook iets anders met die ruimte doen (fietsenstalling, groen, speeltuintje, bredere stoep, weet ik niet wat allemaal). Auto bezitter betaald al naast belasting op benzine wegen belasting dat doen de gebruikers van fietsenstallingen, speeltuintjes en de bredere stoep niet. En werk je zo ver van Utrecht af is het misschien de moeite waard om te verhuizen. Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die sociaal aan Utrecht gebonden zijn kinderen zitten hier op school sportvereniging enz. Maar baan ergens anders dan zeg jij inpakken wegwezen met je familie. Over versimpeling gesproken. Ben wel benieuwd hoe jij in Utrecht zit huisje en werk op fietsafstand ?
Autoverkeer en -geparkeer wat verminderen, zonder het leven onnodig te hinderen?!
(Of gaat het om geld vangen, om verzonnen klassenstrijd en/of een fictief idee dat zorg om milieu/gezondheid links is en een dilemma mbt comfort-werk-milieu rechts?)
(How about festivalgangers geld vragen ivm bezetten park voor massaplezier oid? 😁)
@Piet
Je hebt er niet over nagedacht, je hebt gegevens overgenomen van het NIBUD en deze voor waar aangenomen.
Sinds die nieuwe westelijke stadsboulevard in gebruik is genomen ben ik meer geld kwijt aan benzine omdat ik heel erg veel vaker moet optrekken en afremmen. Ik ben niet de enige in die door Lot geschapen files. Goed voor de staatskas, slecht voor mijn portemonaie en nog slechter voor die zogenaamde Utrechtse schone lucht.
Parkeergeld in een paar jaar ook tot bizarre hoogte is gestegen omdat onze gemeente op veels te grote voet leeft en dat afwenteld op autobezitters omdat Utrecht een witte meisjes bakfietsenclave moet worden. (ben nog steeds geschokt over die anti wilders demonstratie, allemaal gesubsidieerde witte vrouwen uit wittevrouwen…)
De optelsom van die autowerende maatregelen is dat mensen met een kleine beurs of de vervoersarmoede in worden gedwongen of de stad uit worden gepest. Toevallig doen die mensen met een kleine beurs wel die essentiele beroepen….
Wit links gaat haar godgezegende gang maar, straks zijn er geen ‘handjes’ meer te vinden die de bakfietsmeisjes wil of kan helpen in de ecoghetto. Regeren is vooruitzien, dat is toch echt iets anders dan de nesteldrang die hier al vele jaren domineert.
@Nina, democratie is ook accepteren als iets niet naar je zin is.
Het parkeerbeleid wordt ingevoerd door een democratisch gekozen stadsbestuur.
@piet: prima. Hou die gedachte vast als een democratisch gekozen meerderheids-landbestuur binnenkort zaken gaat veranderen. Helemaal top.
@ Piet
Een verkiezingsuitslag staat vast.
Uitgaven van gemeenschapsgeld kan de overheid herzien bij onvoorziene omstandigheden, zoals een oorlog in Europa die de gasprijzen (en indirect de elektriciteitsprijzen) opdrijft of een begrotingstekort van miljoenen.
@nina dat kan maar het hoeft niet en zeker niet altijd jouw kant uit.
@ Piet
Dat moet zeker wel, anticiperen op onvoorziene omstandigheden, dat doet ieder huishouden en ieder bedrijf dat niet failliet wil gaan ook.
Of je hebt een totaal gebrek aan empathie als je weet dat de bevolking het heel slecht heeft en je zet je bedachte plannen als overheid stug door. Dat is nou precies wat we ontberen in ons land: sociaal beleid.
@ Piet
Er hoeft niets mijn kant op te stromen. Ik betaal heel veel belasting en verlang daarvoor terug dat alle Nederlanders minimaal een huis, eten, warmte, zorg en goed onderwijs hebben.
Gesubsidieerde EV’s en warmtepompen voor mensen die het makkelijk zelf kunnen betalen (tip: je hoeft geen gebruik te maken van de regelingen, als je het zelf kunt betalen), hoge subsidie voor musea met een directeurssalaris van 150.000 euro en goede fietspaden vervangen door rood asfalt zijn bijv. zaken die totaal ondergeschikt zijn aan bestaanszekerheid.
Het lijkt wel of men dat niet begrijpt, maar ik denk dat dit een reden is waarom er rechts is gestemd.