Koudwatervrees VvE’s staat aanleg oplaadpunt te vaak in de weg | De Utrechtse Internet Courant Koudwatervrees VvE’s staat aanleg oplaadpunt te vaak in de weg | De Utrechtse Internet Courant

Koudwatervrees VvE’s staat aanleg oplaadpunt te vaak in de weg

Koudwatervrees VvE’s staat aanleg oplaadpunt te vaak in de weg

Veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) houden nu de boot nog af, als een VvE-bewoner een laadpunt wil realiseren op gemeenschappelijk terrein. Vaak is men niet goed op de hoogte hoe dit in de praktijk geregeld wordt. 

De brochure bevat een ‘6 stappenplan’ waarmee de berijder van een elektrische auto aan de VvE kan laten zien met welke stappen de aanleg en het beheer van een laadpunt op VvE-terrein goed geregeld kunnen worden. “In goed overleg met de Vergadering van Eigenaren is realisatie van een laadpunt op een VvE-terrein eenvoudiger dan vaak wordt gedacht”, zegt Marin Zegers, projectleider van Utrecht Elektrisch. “Ook over zaken als doorberekening van het stroomgebruik aan de gebruiker(s) kunnen er binnen de VvE heldere afspraken en keuzes worden gemaakt.” Het stappenplan in de brochure moet daarbij helpen. Verder bevat de brochure tal van links naar andere relevante sites, zoals die van aanbieders van laadpalen en de gemeenten zelf. Daar is ook meer te lezen over de lokale stimuleringsmaatregelen.

Kennistekort

De gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben veel geïnvesteerd in een goed netwerk van openbare oplaadpunten, omdat elektrisch rijden bijdraagt aan een beter stadsmilieu. Deze gemeenten hebben de handen ineengeslagen om bewoners met elektrische auto’s dichter bij hun Vereniging van Eigenaren te brengen en het kennistekort op te lossen. Bewoners van een VvE hebben geen privé terrein met volle zeggenschap daarover, wel een onderdeel daarvan. Daarom zijn laadpalen in de openbare ruimte in de meeste gevallen niet toegestaan. Gezien het grote aantal bewoners van VvE’s ligt hier een belangrijk potentieel voor de groei van het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen, zonder een beroep te hoeven doen op de openbare ruimte voor de plaatsing van de laadpaal.

Elektrische personenauto’s

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt sterk toe. Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat er in 2013 22.415 personenauto’s met een stekker verkocht zijn. Per 31 december 2013 stonden er bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) 4.161 volledig elektrische personenauto’s geregistreerd (in 2012 nog 1.910) en 24.512 elektrische personenauto’s met een range extender/plug-in hybrides (in 2012 nog 4.348). Ook het aantal laadpunten in Nederland neemt hard toe. Inmiddels zijn er bijna 6.000 publieke en semi-publieke laadpunten. Verwacht wordt dat er in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto´s in Nederland rondrijden, die laden bij 16.000 zowel openbare als semi-openbare en particuliere oplaadpunten. Met naar schatting 40.000 VvE’s in de Randstad is groei van het aantal particuliere oplaadpunten op VvE-terreinen belangrijk, gezien de te verwachten sterke groei van het aantal elektrische auto’s.

1 Reactie

Reageren
  1. Loet van Beek

    Mág het VVE bestuur ” hoe dan ook” de aanleg van een laadpunt op mijn parkeerplaats in de gemeenschappelijke parkeerkelder wel verbieden? Zonder dat dit in stemming is gebracht bij de VVE leden? Met het argument ” dan wordt de opstal verzekering duurder” en ook ” er komen gevaarlijke gassen vrij bij zo’n laadpaal”….??? Is er jurisprudentie??

    Mvg
    Loet van Beek

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).