Kritisch rapport over dossier dat Utrecht bijna miljoen euro aan dwangsommen kost: ‘Regie ontbreekt’ Kritisch rapport over dossier dat Utrecht bijna miljoen euro aan dwangsommen kost: ‘Regie ontbreekt’

Kritisch rapport over dossier dat Utrecht bijna miljoen euro aan dwangsommen kost: ‘Regie ontbreekt’

Kritisch rapport over dossier dat Utrecht bijna miljoen euro aan dwangsommen kost: ‘Regie ontbreekt’
Het stadhuis in Utrecht
Het ontbreken van regie is de hoofdoorzaak dat het handhavingsdossier in de binnenstad de afgelopen jaren is geëscaleerd. Dat concludeert Bureau Berenschot, een onafhankelijk bureau dat in opdracht van de gemeente onderzoek heeft gedaan naar het dossier. Het handhavingsdossier heeft de gemeente inmiddels bijna een miljoen euro aan dwangsommen gekost.

Het ontbreken van regie is de hoofdoorzaak dat het handhavingsdossier in de binnenstad de afgelopen jaren is geëscaleerd. Dat concludeert Bureau Berenschot, een onafhankelijk bureau dat in opdracht van de gemeente onderzoek heeft gedaan naar het dossier. Het handhavingsdossier heeft de gemeente inmiddels bijna een miljoen euro aan dwangsommen gekost.

Het complexe dossier gaat over een conflict tussen een bewoner, zijn buurman en de gemeente. Het conflict begon in 2017 en gaat over de bouwtechnische staat van het pand van de bewoner en het pand van zijn buurman. De bewoner tekende vaak bezwaar aan tegen beslissingen van de gemeente en besloot vervolgens ook in beroep te gaan. Verder vroeg hij regelmatig documenten op bij de gemeente. Omdat de gemeente niet adequaat en soms helemaal niet reageerde op de tientallen procedures, moet de gemeente nu grote geldbedragen aan dwangsommen betalen. Het bedrag aan dwangsommen is inmiddels opgelopen tot 985.000 euro.

De kwestie is volgens de gemeente zodanig uit de hand gelopen, dat Bureau Berenschot eind vorig jaar is gevraagd om een onafhankelijk onderzoek te doen. Daaruit moest voor de gemeente duidelijk worden wat er gedaan moet worden om – ook al zijn situaties complex – zorgvuldig, betrouwbaar en op tijd te reageren.

Gebrek aan regie

Bureau Berenschot concludeert nu dat een gebrek aan regie de belangrijkste oorzaak is voor het uit de hand lopen van het dossier. Er werd onvoldoende overzicht gehouden en er ontbrak een strategie die ervoor moest zorgen dat de juiste acties in gang werden gezet. Het escaleren van dit dossier komt niet doordat enkele personen hun werk niet goed hebben gedaan, maar ligt aan dat twee organisatieonderdelen binnen de gemeente zich geen raad wisten met het complexe dossier.

“Het dossier waar het hier om gaat loopt ondertussen al jarenlang. In die tijd heeft dit dossier zich kunnen ontwikkelen tot een (juridisch) veelkoppig monster en heeft geleid tot hoge kosten voor de gemeente”, zegt wethouder Eelco Eerenberg, die VTH in zijn portefeuille heeft. “Ik snap dat dit tot onvrede en verbazing leidt in de stad. Het rapport is daarin heel duidelijk: dat is ook te wijten aan gebrek aan regie binnen de gemeente. Dat is gewoonweg niet goed en had nooit mogen gebeuren.”

Wethouder Rachel Streefland (Personeel en Organisatie) zegt een ‘groot verantwoordelijkheidsgevoel’ te zien bij medewerkers, die zaken graag zelf willen oplossen. “Dit is een kracht, maar heeft een keerzijde. Want soms gaat het niet goed. Dan worden niet op tijd de juiste mensen erbij gehaald om de goede beslissingen te nemen. Dit dossier is daar een pijnlijk voorbeeld van, maar geeft ook de noodzakelijke urgentie om snel verbeteracties door te voeren.”

Verbeteringen

Het college van burgemeester en wethouders neemt de conclusies een aanbevelingen van Bureau Berenschot volledig over. Volgens het college komt het binnen de gemeentelijke organisatie te vaak voor dat er niet op tijd wordt opgeschaald, waardoor mensen vastlopen. Ook wordt er vaak te laat regie genomen. De gemeente komt met een aantal punten die het functioneren moeten verbeteren.

De gemeente wil investeren ‘in de volledige breedte’ van de betrokken afdelingen en investeren in samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen de gemeente, zoals VTH (Vergunningen, Toezicht, Handhaving) en FIJ (Financiën, Inkoop en Juridische Zaken). Daarnaast wil de gemeente het informatiebeheer op orde brengen, eerder hulp inschakelen bij dossiers die mogelijk complex zijn en de aandacht voor juridische kwaliteit vergroten. Ook moet de organisatiecultuur een aantal veranderingen ondergaan.

Het volledige eindrapport van Bureau Berenschot is hier te lezen.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. WvR

    Eelco Eerenberg: “… ik snap dat dit tot onvrede en verbazing leidt in de stad. Het rapport is daarin heel duidelijk: dat is ook te wijten aan gebrek aan regie binnen de gemeente…”

    Niet “ook”.
    Het is /de belangrijkste/ oorzaak volgens het rapport.

    Rachel Streefland: “…zegt een ‘groot verantwoordelijkheidsgevoel’ te zien bij medewerkers, die zaken graag zelf willen oplossen. Dit is een kracht, maar heeft een keerzijde. Want soms gaat het niet goed…”

    Altijd lekker als een verantwoordelijke zicht achter het personeel verschuilt.
    De medewerkers willen helemaal niet zo nodig graag dingen “zelf willen oplossen”. Omdat er nul sturing en regie is, proberen ze uit arren moede d’r zelf maar iets van te bakken, omdat er toch iets moet gebeuren. Niet omdat ze het zo graag “zelf willen oplossen”.

  2. bureaulesswatts

    plus een miljoen aan berenschot . Ook in Utrecht .

    Zo houdt men elkaar lekker bezig in de Utrechtse economie .

  3. Paul

    welke wethouder laat zich inspireren door lord carrington en doet wat hij/zij moet doen?
    (https://nl.wikipedia.org/wiki/Carringtondoctrine)

  4. Binnenstad

    Riemen vast
    19 -10-21
    Ben ik in bezwaar gegaan tegen horecavergunning utrecht binnenstad
    Stilt stilte stilte
    Gebeld naar de gemeente
    Reactie gemeente ,,komt goed
    4 maart 2023 belt de gemeente mij , wilt u het bezwaar intrekken of doorzetten
    Door zetten zei ik
    Wij bellen u terug zei de gemeente
    Daarna weer stilte
    Stilte stilte
    Mijn reactie
    Bij de gemeente is het een grote puinhoop
    Geen toezicht
    Geen handhaving
    Geen controle
    Waar de gemeente wel snel mee is !?
    Met het afgeven van vergunningen
    Horecabedrijf is nu al bij anderhalf open
    Enorme overlast
    Bedankt gemeente utrecht

  5. Peter

    ‘ een groot verantwoordelijkheids gevoel bij medewerkers van de gemeente Utrecht’? Iedereen die wel eens mailt, appt of belt met de gemeente weet dat er zelden een reactie komt. De organisatie is totaal niet gewend met klanten om te gaan, kent geen service, noodzaak of betrokkenheid. Daar had Berenschot eens naar moeten kijken.

  6. George Knight

    Wethouders zouden voor minder af moeten treden.

    Veel organisaties hebben een afdeling troubleshooters of lastige gevallen. Waarom de gemeente Utrecht zo’n afdeling niet heeft is opvallend.

  7. Scherpschutter

    Het probleem is hier natuurlijk niet een gebrek aan overzicht of capaciteit, maar een overschot aan door ambtenaren verzonnen volslagen nutteloze regels.

    De oplossing is uiteraard dan ook niet om nog meer nutteloze ambtenaren aan te nemen om nutteloze regels na te leven, maar bestaat uit het simpelweg door de shredder halen van alle volslagen nutteloze regels, wetten en directieven, ofwel vrijwel allemaal.

    Het miljoen is de goede man van harte gegund. Die vent lacht zich de ballen uit de broek. LOL

  8. Erik

    Is het niet tijd de gemeentelijke ombudsman/vrouw in ere te herstellen. Met ruime bevoegdheden en voldoende personeel zou hij/zij aanspreekpunt kunnen zijn bij dit soort langlopende processen. De nationale ombudsman is geen goede vervanger; moet dichter bij de Utrechtse burger staan. Waar wachten we nog op. Oh ja, op de politiek!!!

  9. WJM

    Dit zegt toch alles hoe het nú bij een gemeente werkt!

  10. Robbert

    Als een bedrijf geen regie heeft en een grote boete krijgt gaat ze failliet, hier verhoog je de ozb en kun je gewoon door…

  11. MJ

    Ik vind vooral de persoon die de gemeente aan het treiteren is een behoorlijke flapdrol. Ongeachte de reden waarom hij/ zij belt, mailt, klachten in dient strijkt deze persoon nu 1mio op? Doneer het svp aan een goed doel. Als je zoveel tijd hebt om de gemeente te dwarsbomen dan heb je ook wel tijd om te werken toch… heb je dat geld niet nodig…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).