Cafébaas ’t College bedenkt plan voor herontwikkeling garage Springweg in Utrecht Cafébaas ’t College bedenkt plan voor herontwikkeling garage Springweg in Utrecht

Cafébaas ’t College bedenkt plan voor herontwikkeling garage Springweg in Utrecht

Cafébaas ’t College bedenkt plan voor herontwikkeling garage Springweg in Utrecht
Impressie van het dak van de garage
Cafébaas Richard den Hartog is in het dagelijkse leven vooral druk met zijn café ’t College aan de Mariastraat, maar de afgelopen anderhalf jaar is hij bezig geweest met het maken van een plan voor de oude parkeergarage aan de Springweg in hartje Utrecht. De garage staat op de nominatie om na 2028 gesloopt te gaan worden, maar volgens Den Hartog kan het gebouw ook herontwikkeld worden. Wat is zijn plan?

Cafébaas Richard den Hartog is in het dagelijkse leven vooral druk met zijn café ’t College aan de Mariastraat, maar de afgelopen anderhalf jaar is hij bezig geweest met het maken van een plan voor de oude parkeergarage aan de Springweg in hartje Utrecht. De garage staat op de nominatie om na 2028 gesloopt te gaan worden, maar volgens Den Hartog kan het gebouw ook herontwikkeld worden. Wat is zijn plan?

De parkeergarage Springweg is al meer dan vijftig jaar oud en het gebouw doet wat aftands aan in het historische centrum. Ook de gemeente zag dat de garage niet meer past in de huidige tijdsgeest en is van plan om het gebouw na 2028 te slopen. Tot mei 2024 blijft Klépierre de garage beheren waarna de gemeente het overneemt. De garage moet dan een aantal jaar onder meer gebruikt worden door omwonden die er kunnen parkeren, in plaats van op straat. Daarna volgt zo snel mogelijk de sloopkogel. In de visie Strosteeg, die vorig jaar door de gemeenteraad is aangenomen, wordt het gebied aangewezen als plek voor woningbouw.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De huidige parkeergarage

Invulling van het gebouw

Den Hartog denkt dat sloop wellicht onnodig is, en heeft een ander plan bedacht. Hij meent dat het gebouw wellicht voor een gedeelte ingericht kan worden als distributiepunt. In zijn plan is te lezen: “Het doel van één centrale pakkettenhub is om het verkeer van bezorgdiensten binnen de singels af te schaffen.” Den Hartog zegt dat er veel overlast is in de binnenstad van busjes: “Dat kan dan afgelopen zijn.” Vanuit de centrale locatie kan de distributie verder met bakfietsen gedaan worden, ook zouden consumenten er bestellingen kunnen afhalen. “Ook zou zo’n centrale locatie juist ervoor kunnen zorgen dat meer mensen naar de binnenstad komen.” Het distributiepunt zou in de kelder en op de begane grond moeten komen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Op de eerste en tweede etage van de parkeergarage ziet Den Hartog wel een grote stalling komen voor fietsen. “Met een omvangrijke stalling voor elektrische fietsen – die men steeds meer ziet in het straatbeeld – wordt het fietsgebruik van en naar de binnenstad verder bevorderd. In de binnenstad zelf is alles op loopafstand. Men kan de fiets achterlaten op een plek waar veel sociale controle is en waar faciliteiten zijn om de accu weer op te laden: de Springwegstalling.”

Bedrijfsruimtes

Dan is er nog de derde etage waar mogelijk bedrijfsruimtes kunnen komen. “De bedrijfsruimtes in de Springweggarage zijn gereserveerd voor kleinschalige bedrijven die duurzaam ondernemen en hun focus hebben op klanten binnen de singels. Dit dringt het (vervuilende) verkeer van buiten de singels richting de binnenstad – en vice versa – terug.”

Dan rest er nog het dak, dat volgens Den Hartog ingericht zou moeten worden als groene ontmoetingsplek voor omwonenden en bezoekers met een ‘fenomenaal uitzicht over de oude binnenstad’. Hij ziet een plek voor zich met een grote bloementuin, waar mogelijk ook groente gekweekt kan worden. Ook moet er een duurzaam horecaconcept op het dak komen. Den Hartog ziet daar ook wel een kans voor zichzelf en zijn zoon, zegt hij eerlijk. Zijn zoon, Tommy den Hartog, is eigenaar en chef van Restaurant 273.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Buitenkant

Het gebouw steekt nu af tegen de historische panden van de binnenstad, en als het aan Den Hartog ligt blijft het afsteken, maar dan wel op een positieve manier. “Het hele gebouw moet groen worden, we kunnen overal aan de buitenkant hangplanten plaatsen.” In het plan staat: “Door de groene uitstraling zal het imago van een betonnen kolos direct worden omgevormd tot een groene oase midden in de stad.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Maar, hoe realistisch zijn deze plannen? Vorig jaar is de Visie Strosteeg al aangenomen in de gemeenteraad en daarin staat dat de garage gesloopt gaat worden. Den Hartog zegt: “Iedereen die ik spreek over dit nieuwe plan is enthousiast. Het moet gewoon weer op de agenda van de politiek komen. Samen kan er iets moois van gemaakt worden.”

Het enthousiasme van Den Hartog is in ieder geval groot, hij heeft zijn plan naar de gemeenteraad gestuurd. Of het plan ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden is zeer onzeker. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde eerder in met het idee om – na de sloop van de garage – meer betaalbare woningen te bouwen in het gebied.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Gewoon woningen bouwen, horeca hebben we al meer dan genoeg in de binnenstad.

  2. Baliekluiver

    Een kroegbaas die last heeft van overlast, heel bijzonder! Overlast is toch iets wat bij de binnenstad hoort en waar je niet over mag zeuren? Of geldt dat alleen voor overlast die de horeca en haar klanten veroorzaken?

  3. Peter van Zoest

    Iets met ‘op de achterkant van een bierviltje’?

  4. Len

    Ik vind het eerlijk gezegd een prima idee.

  5. Jeroen

    Niks herontwikkelen, slopen. Het ding is lelijk, lomp en staat op een onhandige plek waar eigenlijk een steeg zou moeten lopen.

  6. Jeroen

    @Baliekluiver moet leren lezen. De kroegbaas zegt niet dat hij overlast hééft maar dat er overlast ís. Namelijk voor al die binnenstadbewoners die ook al zeuren over wat geluid uit de horeca in een binnenstad.

  7. arbeider

    @ Richard

    Ik lees jouw ingezonden stukjes in het AD/UN en Telegraaf altijd met belangstelling.

    Dit is een leuk idee, denk alleen dat jullie ondernemers eens aan de bel moeten gaan trekken over het veels te dure parkeerbeleid in de stad. Dit weerhoudt veel mensen om de stad in te gaan. Zelf ging ik iedere zaterdag naar de stad en het cafe, nu nog 1 a 2x in de maand, en om mij hoor ik veel mensen klagen, veels te duur geworden dat parkeren! Dat scheelt heel veel ondernemers dus veel omzet.

    En dan zullen de autohaters wel weer roepen dan kom je op de fiets of met het OV, maar mogen de mensen dat zelf uitmaken? Als het OV goedkoper wordt ( kijk naar bvb Spanje ( kaartje 90 cent)en Duitsland ( 49 euro maand abonnement) en overal komt is dat voor mij een overweging om met het OV te komen, ook als ik in de nacht naar huis kan met het OV. In de zomer is een scooter of fiets een alternatief, maar vele yuppen en GroenLinks/D66 adepten beseffen niet dat vele ouderen, gehandicapten dit niet kunnen.

    Dus eigenlijk zou de Springweg garage gewoon moeten blijven bestaan in een modernere vorm, om meer parkeerrtuimte te creeren. Vooral mensen in de binnenstad zullen binnen een paar jaar merken wat voor consequentie het autobeleid voor hun betekent. Niet meer je auto kunnen parkeren!

  8. Leon

    Leuk idee, mooi meegedacht.

  9. BW

    @Baliekluiver
    Het is wellicht lastig te bevatten, maar de ‘overlast’ waar deze kroegbaas over spreekt is (behalve reële overlast -> er rijden immers veel busjes door de binnenstad) vooral een marketingpraatje. Den Hartog doet een beetje voorkomen alsof alle busjes als bij toverslag verdwijnen als zijn plan wordt uitgevoerd en dat hij de hele binnenstad (ja, ook jou) daar een dienst mee bewijst.

    Verder mag jij (en ieder ander) best zeuren over overlast, die reacties worden immers altijd geplaatst. Daar staat tegenover dat ik dan weer mag zeggen dat je beter kunt verhuizen naar een hutje naar de hei. Het mag allemaal.

  10. Sjaak

    @arbeider: tuuurlijk mag jij zelf betalen hoe je naar de stad komt. Maar dat betekent toch niet dat alles gratis en voor niets hoeft te zijn?

  11. Koel Hoofd

    Hoe komen dan die ettelijke tienduizenden pakjes per dag in de pakjeshub springweggarage?
    3x per dag met een vrachtauto door de smalle Springweg?
    Met een lange rij busjes in de file omdat ze allemaal gelost moeten worden?
    Klinkt als achterkant bierviltje verhaal, net te klein om doordacht te zijn.

  12. Soylent

    Wat een ontzettend slecht idee.

    Een pakketjeshub in de kelder kan ik me nog enigszins voorstellen, maar dat verplaatst alleen maar de ophaalpunten vanuit de verschillende ondernemers, en de opbrengsten van zo’n ophaalplek zijn verschrikkelijk laag – tenzij je actief distributie verplaatst naar zo’n punt, en dat vereist medewerking (en financiering) van logistieke partijen die nu voor ‘n schijntje hun pakketjes afleveren bij de belshops, boekhandels, en andere ophaalpunten.

    Dan twee verdiepingen aan fietsen en opladende e-bikes. Veel te veel, en wederom een gebrek aan inkomsten en stijging van kosten – tenslotte moet de boel beheerd worden. Daarnaast onpractisch, want je kan niet makkelijk met je fiets naar de tweede verdieping.

    De kers op de taart lijkt te zijn een goedkope manier om een groen plekje met horeca op het dak te realiseren, met de fietsenstalling en pakkethub als excuus. Ik vraag me uberhaupt af of dat concept succesvol zal zijn, waarom zou je op het dak van een parkeergarage gaan rondhangen met zoveel mooie plekken in de buurt? Een lelijk betonnen gebouw volplakken met groen aan de buitenkant maakt het nog niet mooi.

    Tot slot, de omgevingsvisie voor dat gebied is langdurig besproken, er zijn feedbackrondes geweest, en een besluit is genomen. Ik kan ook voldoende redenen bedenken om het met onderdelen van dat voorstel niet eens te zijn – maar dit rare plan gaat lijnrecht in tegen die visie en komt te laat. Klinkt inderdaad als een achterkant-bierviltje idee dat weinig doordacht in de media gemikt wordt.

  13. Jos Stelling

    Ik ben voor. In elk geval niet tegen.

  14. Coen

    De overlast betreft niet alleen maar busjes maar ook heel veel auto’s. Die wurmen zich door de Mariastraat en doorkruisen een fraai verblijfsplein.
    Inderdaad kan niet iedereen met de fiets komen maar dat is een minderheid vanhet huidige aantal auto’s. Het levert per saldo heel veel overlast op.
    Er is nog nooit aangetoond dat autoluw maken van een historische binnenstad heeft geleid tot minder bezoekers, integendeel.

  15. Sanne

    Woningen graag

  16. Massegast

    Geen gek idee. Het wordt een soort binnenstadfiliaal van Wonderwoods. Al dat groen zal het leuk doen in die stenige omgeving.

  17. Berk

    Ik vind het best een goed idee eigenlijk

    @Koel Hoofd, het is nu een parkeergarage, al die auto’s gaan dus niet meer door die straat heen.

  18. Realist

    Prima plan, laten staan is veel duurzamer, dat zou een milieu en klimaat overbewust bestuur juist moeten aanspreken. De progressieve drang naar bouwen, verbouwen, uitbreiden, veranderen enz enz is nu niet bepaald goed voor milieu en klimaat.

  19. w

    kansloos, het plan van woningen in Strosteeg is hetgeen wat door moet gaan, dan verdwijnt de parkeergarage namelijk, ik ben woonachtig aan de Springweg en kan niet wachten…

  20. jos Stelling

    stadscultuur= ontmoeten.

  21. Koel Hoofd

    @Berk
    Auto’s vervangen voor loodzware grote busjes en lompe vrachtwagens die door die nauwe straatjes en steegjes moeten…
    Ik zie de logica er echt niet van in.

  22. Fritz

    Wat een flauwekul! De aap komt al snel uit de mouw bij bestudering van het plan: er komt ook horeca in het pand en een rooftopbar. Uitgebaat door..? (3 x raden)
    De rest is franje

  23. Hans

    Geef het idee een kans.
    Het is prima om bestaande gebouwen die zo robuust zijn als een bunker niet te willen slopen. Dat is duurzaam handelen in praktijk gebracht.
    Misschien behoeft het plan wat aanvulling. Bouw op het parkeerdek woningen voor sociale verhuur. En daar bovenop kan een mooie daktuin verrijzen.
    Ik heb er wel vertrouwen in.

  24. Erwin

    @hans: overduidelijk het plan niet gelezen

  25. Utrechter

    De parkeergarage Springweg hoort in het rijtje Neudeflat en Hoog Sjagarijne. Eindelijk heeft de gemeente een wijs besluit genomen om deze fout uit de vorige eeuw te herstellen, komt iemand met dit onzalige idee. Hoe krijg je het bedacht.

  26. Hans

    @ Erwin
    Het is een bekende, maar o zo doorzichtige truc om over personen die meningen hebben die je niet bevallen te beweren dat ze iets niet goed gelezen of begrepen hebben.

  27. wUm

    Maar wanneer gaat de Neudeflat nou ‘s eindelijk neer?
    Ik ben 78, maak ik dat nog mee?

  28. 'n utrechter

    #WuM: de Nederland heeft de monumentenstatus en was de eerste “wolkenkrabber” van ons land. Zal dus niet zo snel worden gesloopt.

  29. Connaisseur

    Ik ben voor, maar ook niet tegen
    Verwarrend zult u denken 🤨
    Op zich geen slecht idee ,,nog verwarrender
    Maar zonder dolle
    Er moeten huizen komen
    Betaalbare huizen
    Binnenstad is niet alleen voor de yup
    Maak er een knus gezellig miniwijkje,,a la de zeven steegjes van
    Horeca is er al veel te veel
    80 procent van alle horeca zit al in de binnenstad gepropt
    Alle overlastgevende horeca naar de randen van de stad,,,spreiden dus
    Bij deze mijn bijdrage
    Dank voor het lezen

  30. G.H.

    @wUm
    Dat maakt u niet meer mee, en vermoedelijk wij allemaal niet.
    Het gedrocht is namelijk in 2017 op de monumentenlijst gezet. Echt waar: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1569960/utrechtse-neudeflat-gemeentelijk-monument

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).