De kruising van de Herculeslaan, Weg tot de Wetenschap en de Laan van Maarschalkerweerd nabij stadion Galgenwaard wordt anders ingericht. Dit wordt volgens de gemeente Utrecht onder meer gedaan om het oversteken makkelijker te maken en ervoor te zorgen dat buslijn 41 vaker op tijd rijdt.
Op zowel de Laan van Maarschalkerweerd als op de Herculeslaan is het voor fietsers en voetgangers lastig om over te steken. De gemeente krijgt daarnaast klachten over de verkeersveiligheid van fietsers die de sportparken Maarschalkerweerd en Zoudenbalch bezoeken.
Bus 41, die tussen station Utrecht Centraal en Wijk bij Duurstede rijdt, is volgens de gemeente een belangrijke lijn voor de regio Utrecht. Deze bus is echter vaak te laat omdat de chauffeur vanaf de Laan van Maarschalkerweerd nu geen voorrang heeft op het kruispunt.
Tot slot is het ook zo dat er in de toekomst woningen in de omgeving worden gebouwd. Dat betekent dat het drukker gaat worden op het kruispunt.
Maatregelen
Vanwege alle bovenstaande redenen heeft de gemeente besloten het kruispunt opnieuw in te richten. Zo krijgt het verkeer dat vanaf de Herculeslaan naar de Laan van Maarschalkerweerd rijdt en andersom voorrang. Hierdoor krijgen de fietsers die de Weg tot de Wetenschap oversteken via het fietspad ook voorrang.
De opstelvakken op de Laan van Maarschalkerweerd en de Weg tot de Wetenschap worden teruggebracht tot één strook. Hierdoor zou het voor fietsers en voetgangers makkelijker zijn de wegen over te steken. De opstelstroken die straks niet gebruikt worden, worden afgezet.
Onderzoek
Het kruispunt wordt nog deze maand aangepast. Op 21 en 22 november zullen er daarom werkzaamheden zijn. Een onderzoeksbureau gaat vervolgens kijken of de maatregelen werken. Mogelijk worden er later aanpassingen of extra maatregelen genomen.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
17 Reacties
ReagerenWaardeloos punt qua verkeersveiligheid inderdaad. Veel botsingen. Maar, waarom geen rotonde?
Omdat het autoverkeer daar blijft steken gaan we de bus, fietsers en voetgangers voorrang verlenen…
Bizar dat we sowieso nog geen lightrail traject is naar Wijk bij Duurstede city. Één van de drukste buslijnen naar een oord waar nog geen spoor ligt en qua OV nog minder af is dan Nieuwegein.
@Kees. Fietsers, bussen en voetgangers mijn beste. Waarom zouden we de automobilist faciliteren met een handige rotonde..
Een zeer welkome aanpassing. Het is duidelijk dat bij de oorspronkelijke inrichting eigenlijk alleen maar naar doorstroming van auto’s is gekeken. Fietsers zoeken het maar uit.
Duic, weten jullie ook hoe het zit met de fietsers die oversteken vanaf de stadionlaan? Nu moet je eerst bij kruispunt Galgenwaard zo lang wachten dat veel fieters naar de sportvelden spookrijden op het fietspad naast de Kromhout kazerne. Deze fieters steken dan illegaal over op de weg tot de wetenschap. Dit scheelt 1x oversteken bij een kruispunt dat voor fieters bijna nooit op groen schiet dus ik snap de fieters heel goed. Wordt er in het plan voorzien om dit veiliger te maken?
Vanaf de Rubenslaan en de Adriaen van Ostadelaan tot en met de kruisingen voorbij de Laan van Maarschalkerweerd is de verkeerssituatie gevaarlijk voor fietsers en zelfs voetgangers. Omdat die inderdaad extreem lang moeten wachten voor de verkeerslichten en daarna slechts zeer beperkte tijd tot oversteken hebben, wordt er veelvuldig door rood gereden en gelopen. Ook fietsen tegen de rijrichting is zowel op de stoepen als de fietspaden op de Adriaen van Ostadelaan zeer gebruikelijk voor de jonge bezoekers aan de sportvelden. De tram maakt alles nog onoverzichtelijker op. Kortom, om hier een verkeersveilige situatie te verkrijgen, moet het hele systeem op de schop en met name het autoverkeer sterk aan banden worden gelegd. Misschien zouden ongelijkvloerse kruisingen voor autoverkeer een deeloplossing kunnen bieden.
Dat is dan ook echt een plek waar heel veel te winnen valt.
Ik fiets hier dagelijks, Goed dat hier wat gaat gebeuren, zeer gevaarlijke plek. Hoop dat deze kleine aanpassingen wat helpen, maar denk dat er meer moet gebeuren. Om situatie echt te verbeteren zou er een fiets/voetgangerstunnetje onder de Laan van Maarschalkerweerd en de trambaan richting Weg tot de Wetenschap aangelegd kunnen worden. Te bereiken vanaf het Galgewaardsepad (daar een volwaardig fietspad van maken) en de Herculeslaan. Dan is er ook gelijk een veilige manier voor Stadionbezoekers die met de tram komen, of fiets neerzetten bij tijdelijke fietsstalling op het trapveldje. Dan is er goede veilige doorfietsroute tussen stad en Uithof.
(en ook de fietsoversteek van het Galgenwaardsepad over de Koningsweg weer herstellen tot zoals het een paar maanden geleden was, is nu compleet onoverzichtelijk en gevaarlijk geworden met het verleggen van het Galgenwaardsepad).
@Fietser: nuttige suggestie, maar dit lost de gevaarlijke situatie voor fietsers en voetgangers stadinwaarts (Rubenslaan, Stadionlaan, Adriaen van Ostadelaan) helaas niet op.
Waarom is dit niet gedaan toen de trambaan werd aangelegd
De bus, die nu nog af en toe moet afremmen om voorrang te verlenen, komt straks in de voorrang en zal dus nog harder gaan rijden over de kruising, lijkt me niet verstandig met de fietsers en voetgangers daar.
Toch zeker 2.5 jaar geleden dat hij voor het laatst is ingericht.
Gewoon lekker ouderwets een verkeerslicht neerzetten. Deze zo instellen dat voetgangers, fietsers en ov de minste wachttijd hebben. Een paar camera’s op het plein neerzetten zodat iedereen bekeurd kan worden die het kruispunt niet vrijlaat zodat een ander niet kan oprijden.
Als een zonnetje!
Utrecht is vol en wordt nog voller omdat Nederland vol moet vanwege economische theorieen en politieke idealen waarvan men in 1929 al van wist dat hey niet ging werken.
Wen er maar mensen, jullie gaan deze tijd nog waarderen voor ‘de rust en veiligheid’….
Deze kruising is voor elke verkeersdeelnemer in verschillende mate een onoverzichtelijk punt. Aanpassing is nodig, vraag me alleen af of – gezien hun track record- de Utrechtse verkeers deskundigen daar toe in staat zijn.
Overigens is naar mijn idee de kruising fietspad/ oprit waterlinieweg pas echt onoverzichtelijk voor automobilisten en daardoor gevaarlijk voor fietsers.
Ik mis sowieso bij dergelijke projecten een zichtbare inbreng van diverse belangengroepen. Alleen de Fietsersbond wordt duidelijk betrokken.
Ik denk dat hét probleem is dat de opeenvolgende kruispunten en op- en afritten tussen de Rubenslaan en de Laan van Maarschalkerweerd op de spitstijden veel te veel auto’s moeten verwerken. Om verkeersinfarcten te voorkomen, gaat dit steeds meer ten koste van de fietsers en de voetgangers, zoals uit de afstelling van de verkeerslichten blijkt. Utrecht is echt niet fiets- en voetgangersvriendelijk, al wil de gemeente het nog zo graag doen voorkomen. En ik zie de komende tijd gezien de enorm toenemende automobiliteit geen enkele verbetering.