Kruising op ’t Goylaan in Utrecht wordt volgend jaar opnieuw ingericht Kruising op ’t Goylaan in Utrecht wordt volgend jaar opnieuw ingericht

Kruising op ’t Goylaan in Utrecht wordt volgend jaar opnieuw ingericht

Kruising op ’t Goylaan in Utrecht wordt volgend jaar opnieuw ingericht
De kruising van de ’t Goylaan met de Linschotensingel en Scherpenburglaan in Utrecht gaat volgend jaar op de schop. De gemeente Utrecht heeft een ontwerp gepubliceerd. Een grote verandering is dat de huidige verkeerslichten verdwijnen, en er doseerlichten komen. Ook wordt een aantal rijstroken teruggebracht naar één per rijbaan.

De kruising van de ’t Goylaan met de Linschotensingel en Scherpenburglaan in Utrecht gaat volgend jaar op de schop. De gemeente Utrecht heeft een ontwerp gepubliceerd. Een grote verandering is dat de huidige verkeerslichten verdwijnen, en er doseerlichten komen. Ook wordt een aantal rijstroken teruggebracht naar één per rijbaan.

De herinrichting van de kruising staat al langer op de agenda. Vanwege de verkeerslichten ontstaan er soms te lange wachtrijen, wat slecht is voor de doorstroming, ook is dit weer nadelig voor fietsers en voetgangers die willen oversteken.

Door het weghalen van de verkeerslichten zou de doorstroming moeten verbeteren. Om de veiligheid voor voetgangers en fietsers te vergroten komen er wel zogenoemde doseerlichten. Deze gaan aan als fietsers of voetgangers, maar ook gemotoriseerd verkeer uit de zijstraten, te lang moeten wachten.

Ook moet door de herinrichting het kruispunt simpeler worden, waarmee het oversteken ook weer makkelijker gaat. De busbaan komt te vervallen. Door de nieuwe inrichting kunnen er zes nieuwe bomen geplaatst worden en honderden struiken.

Het ontwerp dat er nu ligt wordt nog een keer verder uitgewerkt. De nieuwe kruising moet, als alles volgens plan verloopt, volgend jaar in de zomer klaar zijn.

Kruising

Het verkeersplein op de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat werd in 2017 al heringericht. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de inrichting moest na oplevering aangepast worden. Eerder dit jaar werd duidelijk dat er nog steeds relatief veel ongelukken gebeuren, op dit moment loopt er wederom een onderzoek naar de verkeerssituatie aldaar.

Gekoppelde berichten

39 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Het bericht waarvan je wist dat het ging komen. 3e poging. Maar wees niet bevreesd. Hoe incompetent ook. Wethouder en ambtenaren blijven gewoon. De rekening is voor de nukubu. Op naar de 4e herinrichting. Pooltje maken over de datum van de volgende?

  2. Peter

    Het staat daar ‘s middags altijd al vast en nu gaat er nog een baan af ook. Gelukkig is het de busbaan, misschien valt het mee…

  3. Jasp

    Echt weer de Gemeente Utrecht . Eerst een plan maken zonder nadenken dan uitvoeren en er achter komen dat het ontwerp niet werkt en dit gewoon nog een keer in de stad doen dus . Iets met een ezel en een steen .

  4. Claire Obscur

    Het mag allemaal wat kosten toch? Nou denkt u: prima, niet mijn geld. Maar laat het nou nét gemeenschapsgeld zijn wat voor de zoveelste keer over de balk wordt gesmeten. Uw en mijn geld. Schande.

  5. Linkje

    https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/247563c2-08fe-4775-adba-d7dae7d4183a

  6. Jan willem

    Die opstoppingen ontstaan door de rotonde t.h.v. de waterlinieweg. ‘T Goylaan is al een onveilige straat, ik snap niet waarom de laatste verkeerslichten die er staan ook weg worden gehaald.
    Verkeerslichten terug plaatsen bij het kruispunt bij de albert hein zou ik zeggen. Dagelijks file staat er toch wel.

  7. JH

    Weer smaller. Dus nog langere rijen autos die de wijk /stad niet in kunnen.
    Waarom zo’n artist impression die de zaak voor de gek houdt. Waar zijn de autos? Die verdwijnen echt niet met de aanpassingen. Sterker nog, die staan er meer en langer.

  8. AR

    Het kruispunt bij de AH is al zo slecht en daar wordt weer onderzoek naar gedaan en nu gaan ze dit kruispunt ook zo maken. Wie snapt dit niet?

  9. Stadsverkeer

    Op naar de 30 km/u, net als in A’dam! Dat zal ze leren!

  10. HenQ

    Busbaan weg? Dus een stapje terug richting nog laagwaardiger openbaar vervoer en slechtere bereikbaarheid voor hulpdiensten?

  11. Don P

    Er is geen geld om de onveilige Vleutenseweg aan te pakken, maar op de ‘t Goylaan wordt plan na plan uitgevoerd, zonder een integrale blik en met al maar oplopende kosten…

  12. Boogschutter

    Er is veel gezuur en gezeur te lezen hierboven.
    Het Grote Vingerwijzen houdt vooralsnog niet op.
    Maar geen der respondenten lijkt de werkelijke oorzaak van de huidige situatie te kunnen, dan wel te willen zien. Die is namelijk gelegen in de grenzen waar het gemotoriseerde verkeer in onze samenleving in alle opzichten tegenaan loopt.
    Meer groen en smallere rijstroken prima! Dat zal uiteindelijk resulteren in minder aanbod van auto’s in dit deel van de stad. Steeds meer automobilisten zullen gaan kiezen voor de fiets als alternatief vervoermiddel. Ik kan dat alleen maar toejuichen.

  13. M.

    Veel mensen hebben een ouwe “stadsfiets” naast een tourfiets. Er zijn ook automobilisten die zo’n “stadsfiets” hebben staan op plaatsen waar nog gratis geparkeerd kan worden. Het is een van de verklaringen voor het grote aantal fietsen in de stad.

  14. Kloek

    Waarom wordt het openbaar vervoer bewust kapot gemaakt?

    Busbaan weg leidt tot vele opstoppingen voor mensen in bussen en rijtijden voor chauffeurs die niet meer gehaald kunnen worden. Passagiers zitten in de stress, want komen later dan de geadviseerde tijd aan en missen misschien 1 of meerdere overstappen. Mensen bij haltes staan langer te wachten dan verwacht> stress chagrijn> Chauffeurs zijn gestresst, want staan vast en krijgen chagrijinige leidinggevenden over zich heen, omdat rijtijden niet gehaald worden, want die worden berekend op rustige momenten. Extra tijd gaat van hun pauzes (verplichte pauzes) af en er worden sancties gesteld op chauffeurs die hun rijtijden niet halen. Denk daar maar eens over na.

    Het is alsof de Groen Links-wethouder (en haar ambtenaren) onder het mom van groen en veilig een neo-liberale VVD agenda er doorheen jast en het OV nog verder kapot maakt.

  15. Utrechter

    Ben blij dat mijn kinderen hier niet moeten oversteken. Verkeerslichten weghalen om de doorstroming te verbeteren en dat oplossen met doseerlichten voor als men te lang moet wachten. Om het allemaal overzichtelijk te maken worden er bomen en struiken geplaatst. En dat alles op een straat weer relatief veel ongelukken gebeuren. Ben benieuwd wat de gemeente te melden heeft bij het eerste ongeluk.

  16. W

    @jdv verkondigt weer eens onzin. Hoezo 3e poging?! Het gaat om een totaal ander stuk weg dan de eerdere herinrichting. Maar dat maakt allemaal niet uit hier. Gewoon lekker je onderbuik laten borrelen.

  17. R van der Zee

    Nee he, gaan ze er net zo’n ramp van maken als bij de Constant Erzeijstraat? Ik ga hierlangs om die gevaarlijke situatie bij de erzeijstraat te vermijden.

  18. Robbert

    Houden ze er rekening mee dat de t Goylaan door de knippen bij het Ledig Erf en Vondellaan veel drukker gaat worden?

  19. de Roeptoeter

    Man man, eerst allemaal zeuren hoe onveilig het is en dat die herinrichting slecht is gedaan, nu pakt de gemeente het aan en weer daar op zitten zeuren? Komop mensen, hoe treurig wil je het hebben?

    Ik zou willen voorstellen om alle wegen rondom Utrecht 1-richting te maken.
    Als je de auto wil, ja dan doe je er langer over om ergens te komen, wil je snel zijn dan pak je het alternatief: benenwagen, bus of fiets.

    Dus je hebt nog alle opties maar de auto als gast is een goed gegeven.

  20. Fred

    Net wat Kloek zegt….
    Dit zal voor buslijn 1 niet bepaald gusntig uitpakken als de busbaan verdwijnt.
    Wie heeft dit in hemelsnaam bedacht ?
    Kunnen ze lijn 1 dan niet beter weer zoals lijn 6 voorheen langs het Smaragdplein richting CS laten gaan ? Zowiezo een veel logischere verbinding gezien het winkelcentrum Samaragdplein, en dan hoeft lijn 1 niet meer over ‘t Goylaan maar kruist hij hem alleen.
    Erg onlogische en onpraktische keuzes allemaal dit.

  21. Stemadvies

    Gefeliciteerd Utrecht, met onze verkiezingsuitslag. Dit bestuur hebben wij met z’n alle gekozen. We doen het onszelf aan.
    #weetwatjestemtalshetnodigis

  22. Peter

    Uitstekende zaak! Ik begrijp dat het tegen de intuïtie van veel verkeersgebruikers ingaat, maar ook hier zal versmalling in combinatie met het weghalen van verkeerslichten en voorrang aan fietsers, uiteindelijk leiden tot verbeterde doorstroming, juist ook voor automobilisten.

    We beseffen het vaak niet, maar juist door dit type ingrepen is Nederland vergeleken met andere dichtbevolkte gebieden de hemel op aarde als het gaat om doorstroming, veiligheid en keuzemogelijkheden. Juist door in te zetten op veel meer opties dan de auto alléén is juist ook voor de auto de doorstroming veel beter dan pakweg in Noord-Amerika.

    Een Canadees die al jaren in NL woont legt dat fantastisch uit op onderstaand youtube-kanaal Not Just Bikes. Hij schets hoe dit type kalmerende ingrepen maakt dat NL voor automobilisten het fijnste land ter wereld is.

    https://www.youtube.com/@NotJustBikes

    https://www.youtube.com/watch?v=d8RRE2rDw4k

    https://www.youtube.com/watch?v=bAxRYrpbnuA

  23. RABE

    Is Lot nog niet klaar met geld verspillen. Het is schandalig hoe er met ons belastinggeld wordt gespeeld. De ene miskleun oplossen met de volgende miskleun. Hebben we nog niet geleerd hoe het fout gaat door weer de zelfde keuze te maken in het stemhokje. Soms schaam ik me Utrechtse te zijn.

  24. WJM

    Nou weet ik waar mijn geld voor gemeentebelasting blijft!
    Doet me erg denken aan het debacle fietsstraat Burgermeester Reigerstraat! jaren geleden!

  25. Willempie

    Kijk eens aan. Kan er mooi een voorbeeld genomen worden aan die twee fantastische ‘rotondes’ op de Marnixlaan.
    Het heeft nooit zo vast gestaan als tegenwoordig.

  26. Wies

    Te genuanceerd voor deze comment sectie @Peter. We zijn in de tijd van de onderbuik en niet over de grenzen kijken. 😉 Ik vind het in ieder geval een geweldig YouTube kanaal. De planologie in Nederland, en zeker Utrecht, is prachtig en wordt wat mij betreft doorlopend verbeterd met dit soort ingrepen.

  27. JdV

    @deroeptoeter: Ik zou willen voorstellen dat alle mensen die voorstander zijn van 1-richtingsverkeer vanaf nu geen enkele ondersteuning meer krijgen van loodgieters, verhuizers, pakjesbezorgers of welke vorm van gemotoriseerd verkeer dan ook.

  28. Ben D

    Volgens mij kun je herinrichten tot je een ons weegt, maar de grote hoeveelheid aso’s die daar rondrijdt zal altijd elke inrichting onveilig maken. Veel effectiever zou zijn om de helft van die automobilisten hun rijbewijs af te pakken, en lachgas nog strenger te verbieden.

  29. Wim

    Lang leve de lol. Het volgende blokkade/herinrichtingsproject staat alweer te wachten. Ledig Erf eo: #utrechtonbereikbaar

  30. Wim

    @ Robbert

    Neen.

  31. John

    @ willempie

    Overvecht is inmiddels onbereikbaar. #metdankaanonzewethoudervanfietsen

  32. sj

    @john: Overvecht is prima bereikbaar hoor, met ov (bus én trein zelfs), benenwagen en fiets. helemaal prima.

  33. Henk

    Zeg maar dag met je handje tegen het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) als het aantal rijstroken wordt teruggebracht naar één per rijbaan. Tevens alle hulp-diensten veel succes gewenst met het tijdig kunnen bereiken van de gemelde calamiteit.

  34. Rob H.

    @Henk: Als jij gewoon fietst (of met de bus gaat), ipv met je auto het wegennet verstopt, dan is er geen probleem voor bus, ambulance en het busje van de loodgieter, die bij jou je afvoer moet repareren.

  35. Rutger

    Stoplichten weg zorgt vaak voor een betere doorstroom, zeker op momenten dat het niet zo druk is en dat is vaak 90% van de dag.
    Einde Waterlinieweg richting Den Haag mag ook wel eens verbeterd, van 2 naar 1 rijstrook maar dan zonder stoplicht (net als van Arnhem af de Waterlinieweg op). Dat zorgt voor een veel betere doorstroming en minder stilstaande auto’s dus betere leefbaarheid. Ook op de t Goylaan de stad uit.

  36. Koel Hoofd

    #utrechtonbereikbaar

    @Peter
    Interessant punt, het perspectief van een allochtoon erbij halen.
    Wat zeggen gemeentelijke cijfertjes daarover?
    In Amsterdam is anno 2022 nog slechts 42.8% van de bevolking autochtoon, in 1996 was dat nog 58.5%.
    In Utrecht is anno 2023 nog slechts 61.4% autochtoon, in 2001 was dat nog 71.2%
    De trend is dus dat deze steden in rap tempo internationaliseren ten koste van de autochtone bevolking want die neemt af.
    Amsterdam heeft net 30km/u ingevoerd, Utrecht wil dat ook heel, heel erg graag. Beide steden zijn kneiterlinkse elitaire bakfietsbolwerken, zogenaamd voor het milieu en wereldklimaat.
    Maar je zou toch ook gemakkelijk tot de conclusie kunnen komen dat ze het Nederlands binnenstedelijk verkeer veiliger voor buitenlanders aan het maken zijn?

  37. Peter

    @Koel Hoofd: wat een nonsens. Allochtoon/autochtoon heeft hier niets mee te maken. Het verkeer is ook niet links of rechts. Het stroomt gewoon beter door met kalmerende maatregelen en meerdere alternatieven. Kies een willekeurig filmpje van Not Just Bikes uit, via de linkjes die ik gaf. Hij toont het magistraal aan

  38. Wies

    Voetganger- en fietservriendelijk zijn heeel veel plekken in Nederland. Ook buiten Utrecht en Amsterdam waar geen buitenlanders wonen. Hij heeft daar ook filmpjes over gemaakt. Maar goed je bevestigt mijn beeld dat zo’n YouTube kanaal veel te genuanceerd is voor velen hier die niet in staat zijn echt na te denken. In plaats daarvan gooi je zelfs dit op ‘de buitenlanders’, lol. Verhuis eens naar autovriendelijk België en kijk hoe fraai het daar geregeld is, zou ik zeggen.

  39. Statler

    @Wies:
    “fietsvriendelijk” pakt in Utrecht nogal eens voetganger onvriendelijk uit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).