De kruising van de Vismarkt en de Servetstraat ligt vanaf vandaag door het leggen van nieuwe bestrating helemaal open. Fietsers en voetgangers moeten omlopen of afstappen. De werkzaamheden duren twee weken.
Het aanleggen van nieuwe bestrating in de Servetstraat is onderdeel van de reconstructie van ‘het profiel op de brug’. Tijdens deze werkzaamheden wordt de bestrating op de Lijnmarkt en Boterstraat vervangen. Na de Servetstraat worden de Maartensbrug en het pleintje aan het einde van de Choorstraat aangepakt.
“De stoep verdwijnt, zodat al het verkeer op één niveau is”, licht de gemeente-woordvoerster toe. “Het verschil in voet- en fietspaden is te zien in de kleur van de stenen.” De werkzaamheden worden uitgevoerd om de bestrating in de Servetstraat naadloos aan te laten sluiten op die van de Zadelstraat. Om de straat begaanbaar te houden, legt de gemeente loopschotten. De totale werkzaamheden duren tot half augustus.

15 Reacties
ReagerenIk snap echt niet waarom ze dit soort dingen in de zomer doen wanneer je toeristen kan verwachten? De enige toeristen die er dan komen gaan hier dan last van krijgen. Zo komt e rhelemaal niemand naar Utrecht.
wanneer wordt dat stuk vismarkt eens fietsvrij??
@wer. Wat is dan de alternative route voor fietsers? Via Ganzenmarkt, Oudkerkhof, Domplein? Ik denk dat er weinig mensen deze omweg nemen
@Raaf de Vries: Prima route. Voetgangersgebied van maken, scheelt een hoop frustratie bij zowel fietsers als voetgangers. Dat, op z’n minst in het begin, geen hond er zich iets van aan zal trekken denk ik ook, maar da’s geen reden om de huidige wanorde te laten voortbestaan.
@wer: Wanneer gaan mensen eens op de Al dan niet wat te smalle strook lopen die voor voetgangers bedoeld is, dan kan er tenminste gefietst worden. Geldt overigens ook voor de oude gracht.
In de maak…. gemeente moet alleen nog een aantal horden nemen. Dus waarschijnlijk 2019.
@Raaf
ik fiets dagelijks 4 a 5 keer over de vismarkt, maar wees eerlijk, er is vaak geen fietsen aan toch? hoe vaak kijkt een verschrikte toerist met open mond en grote ogen je aan, en springt altijd juist de kant op waar je heen moet? ik kies ook niet voor de omweg maar ben wel verbaasd dat er nog steeds gefietst mag worden.
@Mark Op de oudegracht is het voetgangersgebied waar fietsen zijn toegestaan. Dus niet wat veel fietsers denken, dat als ze bellen alle voetgangers de werf op springen zodat zij met 25km door kunnen fietsen.
Afschaffen die onzin, ga maar lopen. en ja ik woon en fiets ook in utrecht.
Vismarkt is een beetje onbedoelde shared zone geworden, de Zadelstraat bijv. heeft wel iemand over ‘nagedacht’ en het shared zone genoemd; het gevolg aldaar is dat je niet meer midden op de weg op za.middag kan fietsen maar slalommend en bellend toeristen (ook uit eigen land) moet ontwijken..
@Mark: Ansich heb je gelijk, volgens de huidige verkeerssituatie zouden voetgangers op het voetpad moeten. Handiger en praktischer zou zijn als dit gedeelte bij het voetgangersgebied wordt getrokken. In de praktijk is het gewoon één groot terrasgebied. Hoe dan ook is het nu gewoon een chaos, en niemand is blij. Omvormen naar voetgangersgebied kost fietsers 300 meter omrijden, ongeveer 1,5 minuut als je een slakkegang van 10km/uur aanhoudt. Minder, als je de vertraging door het door de voetgangers heen laveren in aanmerking neemt.
Doe dit vooral in de zomer dan komen die toeristen tenminste niet terug, blijft het lekker rustig in de stad en wordt Utrecht geen Amsterdam! Laten we dat vooral niet willen.
Is deze gecontroleerde chaos juist niet de charme en bewijs dat het verkeer zichzelf regelt. Ik fiets er al jaren, en heb ooit 1 iemand tegen iemand aan zien botsen. Dus kom niet met die onzin horror verhalen want die zijn niet waar of enorm overdreven.
En op de zaterdag fiets je daar stapvoets, dat moet je maar accepteren als je daar wil fietsen.
Gewoon officieel voetgangersgebied van maken. Iedereen met enig verstand in z’n hoofd fietst sowieso via domplein of Korte nieuwstraat. dat scheelt je namelijk minimaal 50% van je tijd….
Veiligheid is alleen gediend met duidelijkheid. Dat en niets anders is de achilleshiel van het Utrechtse fietsbeleid. Overal wordt onduidelijkheid en vermenging van functies gerealiseerd. De opvolger van Lot zal veel geld nodig hebben om dit weer goed te maken.
Ik denk ook niet dat het nodig is om de binnenstad voor fietsers af te sluiten, maar er mogen wat mij betreft wel grenzen gesteld worden aan de fietssnelheid in gebieden waar er weinig ruimte is en er relatief veel voetgangers zijn door ze stapvoets te laten rijden.