Kruising Voorstraat met de Neude heeft een nieuw pleintje Kruising Voorstraat met de Neude heeft een nieuw pleintje

Kruising Voorstraat met de Neude heeft een nieuw pleintje

Kruising Voorstraat met de Neude heeft een nieuw pleintje
Na de herinrichting van de Utrechtse Voorstraat en de Wittevrouwenstraat, is nu ook het pleintje dat grenst aan de Neude opgeleverd. De fietsen zijn verdwenen en ook één rijbaan is aangepast.

Na de herinrichting van de Utrechtse Voorstraat en de Wittevrouwenstraat, is nu ook het pleintje dat grenst aan de Neude opgeleverd. De fietsen zijn verdwenen en ook één rijbaan is aangepast.

De Voorstraat en de Wittevrouwenstraat, die in het verlengde ligt, zijn allebei opnieuw ingericht. De grootste verandering is te zien op de rijbaan: fietsers en auto’s delen een vijf meter brede weg. Er is rood asfalt neergelegd op de weg die deel uitmaakt van het netwerk van hoofdfietsroutes. Deze werkzaamheden werden in oktober al afgerond.

Wat nog restte was het pleintje aan het begin van de Voorstraat. Voorheen stonden er op dit stuk vooral veel fietsen geparkeerd. Die zijn nu verdwenen. Wat over is gebleven is een leeg pleintje met een aantal bankjes en een boom.

Verwarring

Vanwege de herinrichting is ook een nieuwe verkeerssituatie ontstaan die voor sommigen even wennen is. Fietsers die vanaf de Voorstraat richting het Vredenburg moeten, kunnen ter hoogte van de Predikherenstraat rechts aanhouden. Hier komen ze op een weg met klinkers, waar voorheen asfalt lag. Op dit stuk ‘shared space’, voor onder andere Café de Voortuin, lopen ook voetgangers.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Als de fietsers vervolgens het fietspad richting het Vredenburg op willen rijden hebben ze voorrang op het doorgaand fietsverkeer, ze komen immers van rechts. Fietsers die er niet voor kiezen om over de klinkerweg te rijden, maar het asfalt rechtdoor blijven volgen moeten vervolgens wel voorrang verlenen op het doorgaand fietsverkeer omdat op deze plek haaientanden liggen.

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Ziet er goed uit!

    Het stukje shared space is wel weer lekker onduidelijk opgezet (houden ze van in Utrecht). Het feit dat de voetgangers er 3 breed op lopen geeft dat al aan. Ben benieuwd!

  2. M

    Het is et enorm op vooruitgegaan, maar…
    Er rijden bijna geen fietsers door de Predikherenstraat, komende vanaf de Breedstraat. De fietsersstroom vanaf het Predikherenkerkhof gaat door de Loeff Berchmakerstraat. Het stukje shared space hoef je als voetganger eigenlijk niet te delen.

  3. M

    En, fietsers van rechts voorrang verlenen?
    Zie ik bijna nergens.

  4. Tim

    Utrecht is wel echt kampioen verwarrende verkeerssituaties bedenken. Wat is er nou zo erg aan om vanuit de Predikerenstraat gewoon even over de weg te fietsen in plaats van zo’n raar stukje shared space?

  5. Rogier

    Kleine voorspelling… Daar worden binnenkort voetgangers aangereden.. @Lotte, waarom weer zo’n raar stukje…. nog niet geleerd van vorige experimenten?

  6. Koel Hoofd

    Fietsers opgepast!
    Er is een klein geniepig randje in beeld…

    Schared space op die locatie?
    Voetgangers en kroeghangers zijn dan gewoon ondergeschikt aan de fietsers.

    Voor diegene die het nog niet helemaal door hebben:
    shared space is een mooie term voor het recht van de sterkste/snelste/meeste massa/grootste ego”
    Daar in de zomer gaan zitten kijken is een beetje gelijk aan kijken hoe plezierbootjes door sluizen gaan, puur leedvermaak onder het genot van een versnapering.

  7. Erwin

    De eerste auto’s zijn ook al waargenomen op de shared space om zo richting Post te rijden. Wie verzint dit soort constructies? Fietsers kunnen toch de gewone route volgen en dan rechtsaf slaan? Waarom die rechter parallelweg..!?!? Verwarring alom weer.

  8. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje vindt shared space best mooi! Mariaplaats en Domplein bijvoorbeeld.

    Maar als onderdeel van een hoofdfietsroute, vindt ze het wat ongelukkig.

  9. De count

    Shared space op een hoofdfietsroute. Wie verzint dat? Denk dat dit heel snel weer een single space voor fietsers is, project “herinrichting kruising Voorstraat/neude”. Of heel snel, dat kost natuurlijk weer jaren. Kan me nog herinneren dat dit ook zo’n succes was bij de fietsenstalling station jaarbeurszijde…

  10. Yvon

    Volgens mij is het formeel geen shared space, maar gewoon de rijbaan. Maar door de inrichting zullen voetgangers het ervaren als shared space. Ik denk dat de gemeente bedacht heeft dat fietsers niet rechts afbuigen maar eerst nog 15 meter rechtdoor en dan rechts afslaan. Maar leer mij fietsers kennen. En het heeft ook voordeel; want via het ‘shared space’ stukje heb je voorrang op het fietsverkeer. Dus het is ook gewoon sneller. Maar er komen we ongelukken van.

  11. Kiro

    Hier gaan ongelukken van komen. Niemand snapt toch dat fietsers vanuit de shared space voorrang hebben?! Ik begrijp niet waarom de gemeente voor deze oplossing kiest.

  12. Scherpschutter

    Hoe ingewikkeld is het nou helemaal om een stuk grond van 20 x 30 meter efficient in te richten?!

    Mijn. Lieve. Hemel.

  13. Karla

    Tuurlijk! Want dit project beloofde toch “meer ruimte voor de voetganger”? Oftewel, meer ruimte voor horecaterrassen (je wilt niet weten hoeveel terrasvergunningen al zijn aangevraagd), haaks op het trottoir staande bloembakken, reclameborden en fietsnietjes. O ja, en autoparkeren af en toe.
    Meer ruimte voor de voetganger dus.
    Ik pak de Breedstraat wel.

  14. HArry

    Mensen ik heb nieuws voor jullie. De wereld is 1 grote sjeert spees.

    Maar zo te lezen en te verwachten vinden fietsers dat maar niets.

    Die willen alles en helemaal niets sjeeren.

    Daarom vinden andere mensen fietsers en hun rode fietsasfalt vrij asociaal.

  15. Kees Wennekendonk

    Shared space is een eufemisme voor: geen duidelijke oplossing durven kiezen. Geen knoop doorhakken: maar de fietsers en voetgangers, en het vast ook wel bezorgend en doorgaand auto- en vrachtverkeer met elkaar in diezelfde knoop laten raken.

  16. Pee

    Waarom zo moeilijk maken als het ook makkelijk kan?
    Zet er maar gelijk een ehbo post neer ,die gaan het nog druk krijgen.

  17. Robin

    Shares space, oftewel doorlopend voetpad, dan heb je voorrang als je op de doorgaande weg rijdt. Niet heel handig. Als iemand van rechts zijn voorrang neemt is dat een recept voor problemen.

  18. Esther

    Ben al met de fiets gevalken over een randje metaal, welke idioot heeft dat verzonnen? Spekglad en niet goed zichtbaar, gevaarlijk! Vast bedacht door iemand die nooit fietst

  19. Herman

    Ziet er mooi uit!

    Ook dit zal niet voor de eeuwigheid liggen, de stad veranderd constant en past zich aan aan de gewijzigde omstandigheden. Gelukkig wel, een levende stad is constant in beweging.

  20. Inez

    Ik ben wel blij met de nieuwe houten banken die er staan, zeker in lockdown tijd en met de gesloten terrassen. Ze zijn mooi en zitten heerlijk. Ik snap alleen de richting waarin ze staan niet. Ik had ze richting de Neude gezet, dan vangen ze meer zon en minder wind, zoals nu.

  21. Erik

    – Rare voorrangregels
    – Gevaarlijk ijzerere stripjes langs de stoep/fietspad wat lekke fietsbanden en glijpartijen oplevert
    – Shared spaces wat gezien ervaringen Domplein niet optimaal functioneert

    Politieke en ambtelijke hobby’s. Heeft weinig met mij en andere inwoners van doen.

  22. Justin

    Het komt allemaal goed, jongens en meisjes! Echt waar.

  23. Tja...

    shared space is toch waar voetgangers voorrang hebben?
    Zie de Mariaplaats.

  24. Gabriel

    Oh ja, die gestalde fietsen hé, nou die komen in no time terug. Let maar op.

  25. W

    Ziet er goed uit, maar……………….zorg dat die fietsen er wegblijven!
    Handhaven gemeente, vindt the Thinker ook!!!

  26. Uuutje

    Je kan er ook gewoon een stoep van maken, voor voetgangers. En aan het begin en einde een verhoogd stoeprandje neerleggen. Dan is het geen shared-space-fietspad meer,. 50 euro uurloon aan uitgeven en klaar is kees. Ik zou dit wel mooie burgerlijke ongehoorzaamheid vinden als een aantal lieden dit stiekem ‘s nachts eens zouden fixen. Paar verkeersborden erbij dat het geen fietspad is. Opgelost. Maak er een protestactie van en het kan.

    Verkeer van rechts voorrang geven terwijl de andere weg een doorgaande hoofdfietsroute is?

    Op papier kan je wel gelijk hebben, dat wil niet zeggen dat het in de praktijk en voor het gevoel van mensen ook zo werkt. Psychologie wordt toch vaak wat onderschat bij sommige ambtenaren.

  27. Erwin

    Is de Voorstraat nou eigenlijk een fietsstraat geworden waar de auto te gast is?
    De inrichting van de straat doet vermoeden van wel, maar ik zie geen fietsstraatborden,
    De status van de straat is mij derhalve volledig onduidelijk.

  28. Rivierenwijk

    Mijn fiets en ik zijn dol op shared spaces.

    Lievelings: op de Vismarkt na een korte afdaling tingelend door het winkelend publiek heen spacen.

  29. Kees Truijens

    @Gabriel
    Handig toch, die bankjes, om je fiets tegen te zetten. Geen BOA die er op let.

  30. Ilvy

    Dit pleintje kan nog wat groener worden met wat bomen of struiken. Mooie banken.

  31. M

    Raadpleeg 2019-11-definitief-ontwerp-voorstraat-wittevrouwenstraat.pdf, te vinden op de site van Utrecht. Er moeten nog twee bomen geplaatst worden om de fietsers te weren. Je kunt op de tweede foto op deze site zien dat de klinkers, precies waar de fietser rijdt, in een rondje liggen. Daar moet een boom komen. De andere, zie de pdf. Dus in het definitieve ontwerp geen shared space.

  32. Joep

    Tot de eerste ruzies ontstaan tussen voetgangers en fietsers en er klappen gaan volgen. Gaat ongetwijfeld gebeuren daar, want de shared space is te smal.

  33. Katja

    Pleintje ? Veredelde vluchtheuvel.

  34. UTRECHTSE JANTJE

    ik ben al blij dat @Robin , even heeft uitgelegd wat SHARES SPACE …eigenlijk betekent , bedankt Robin … En voor de rest zal het wel weer anders in gericht gaan worden mettertijd …

  35. Tja

    Dus fietsers die vanaf Janskerkhof komen hebben bij de eerste kruising voorrang (immers: voorrangsweg incl. haaientanden) en 10 meter verder moeten ze ineens op de rem voor de fietsers die van rechts komen? En van een ‘shared space’ nog wel – en dus vermoedelijk vrij langzaam?

    Dat gaat de nodige verwarring, botsingen en scheldpartijen opleveren! Ik denk dat die bankjes een gewilde plek voor ramptoerisme worden! Ik reserveer graag alvast een halfuurtje in de spits. 😉

  36. Don

    Blijkbaar moet in Utrecht niet alleen kunst provocerend werken en kostbaar zijn maar ook verkeersoplossingen die dan later weer hersteld moeten worden en dus duur zijn. Zal het college de woz en parkeerbelasting wel weer gaan verhogen.

  37. W.

    Dit kun je alleen bedenken als je de oude situatie als startpunt neemt. Waarom laten ze fietsers niet gewoon over het asfalt gaan of desnoods via een gescheiden fietspad?

    En het lijkt me dat die rare voorrangssituatie snel aangepast wordt, daar gaan ongelukken van komen

  38. Martijn

    @M is de enige die verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.

  39. JvS

    @redactie, heb het idee dat jullie mis zitten met de shared space waar iedereen op losgaat. Op pag 14 https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/Voorstraat-Wittevrouwenstraat/2018-07-Definitief-ipve-fo-voorstraat-wittevrouwenstraat.pdf staat vermeld “De ruimte ontstaat door het fiets- en autoverkeer door de Voorstraat nog maar aan één zijde het plein te laten passeren.”
    Het woord “shared” of “space” staat 0 keer in dit document vermeld.

    Klopt jullie verhaal wel?

  40. Pee

    @JvS
    Waarom staat shared space tussen aanhalingstekens denk je?
    Het word overigens maar 1 keer genoemd.

  41. I.v.d.Graaf

    Een verzorgd pleintje kruising Voorstraat/Neude. Leuke bankjes die eerder op het Neude zelf stonden (t./o. de ABN-bank) Maar, zooo jammer dat dezelfde fout gemaakt werd als destijds, mede waarom de bankjes daar toen verwijderd werden: te dicht langs het verkeer, met de kleine bocht!
    Zo aardig bedacht: een Grote bocht voor volwassenen en de Kleine voor (hun) kinderen.
    Zet die banken toch in het midden en/of volg de lijn waar je (op bijgaande foto) 3 personen ziet lopen (meer t/o de mooie apotheek dus) i.p.v. -letterlijk- naast de auto’s.
    Zo kunnen en zullen de banken, zeker met veel plezier dubbelzijdig gebruikt gaan worden!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).