Kruisingen bij Moldaudreef in Utrecht moeten veiliger en gaan op de schop Kruisingen bij Moldaudreef in Utrecht moeten veiliger en gaan op de schop

Kruisingen bij Moldaudreef in Utrecht moeten veiliger en gaan op de schop

Kruisingen bij Moldaudreef in Utrecht moeten veiliger en gaan op de schop
Foto's: Chantal Spaan
Twee kruisingen bij de Moldaudreef in de Utrechtse wijk Overvecht moeten volgens de gemeente opnieuw worden ingericht. De regels op de verkeerspleinen zouden nu te onduidelijk zijn, waardoor er in het verleden verschillende ongevallen zijn geweest.

Twee kruisingen bij de Moldaudreef in de Utrechtse wijk Overvecht moeten volgens de gemeente opnieuw worden ingericht. De regels op de verkeerspleinen zouden nu te onduidelijk zijn, waardoor er in het verleden verschillende ongevallen zijn geweest.

Het gaat om de kruisingen bij de Neckardreef en de Wolgadreef. Op de gelijkwaardige kruising Moldaudreef/Neckardreef zijn sinds 2014 elf ongevallen geregistreerd, waarvan één met een gewonde tot gevolg. “Door de onduidelijkheid over de voorrang twijfelen weggebruikers en wordt de kruising als verkeersonveilig beschouwd”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad.

Op de kruising bij de Wolgadreef, waar het verkeer op de Moldaudreef voorrang heeft, zijn sinds 2014 vijf ongevallen geregistreerd. Hierbij zijn geen gewonden gevallen. Bussen, fietsers en voetgangers ervaren hier volgens de gemeente problemen met het oversteken van het verkeersplein.

Tekst loopt door onder afbeelding

Kruising bij de Wolgadreef

Subsidie

De afgelopen periode is onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de problemen aan te pakken en ook wat dat zou kosten. Met subsidies vanuit onder andere het Rijk en de provincie is het nu volgens de gemeente mogelijk om de kruisingen ‘aanzienlijk’ te verbeteren.

Zo is het mogelijk om een rotonde aan te leggen bij de kruising met de Wolgadreef. Hierdoor zou het niet alleen makkelijker worden om het verkeersplein over te steken, een rotonde zorgt er ook voor dat automobilisten snelheid moeten verminderen. “Zeker voor verkeer vanaf de NRU zou dit, naast de drempel, een extra moment zijn om te beseffen dat men een woonwijk inrijdt.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Kruising bij de Neckardreef

Neckardreef

Bij de gelijkwaardige kruising met de Neckardreef wil de gemeente een voorrangskruising met voorrang voor het verkeer op de Moldaudreef. “Door in het conceptplan verkeer op de Moldaudreef voorrang te geven, wordt de voorrangssituatie duidelijker voor alle verkeersdeelnemers. Daarnaast wordt aan beiden zijden op de Moldaudreef een drempel voorzien om de snelheid te verlagen.”

Om het voor voetgangers en fietsers makkelijker te maken de Moldaudreef over te steken moeten er bij beide verkeerspleinen zogenoemde middeneilanden komen. Dit zijn stukjes tussen beide rijbanen, waar geen verkeer rijdt. “Hiervan is de bedoeling om meer rust bij het oversteken en afslaan te realiseren.”

Groen

Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid wil de gemeente het moment ook gebruiken om het gebied te vergroenen en ervoor te zorgen dat straks het regenwater beter weg kan sijpelen in de bodem.

Voordat de plannen definitief worden gemaakt, krijgen omwonenden de mogelijkheid te reageren. Dat kan via de mail of telefonisch. Ook worden andere belanghebbenden geraadpleegd zoals de Fietsersbond en Veiligheidsregio Utrecht. De verwachting is dat de herinrichting medio 2022 begint.

18 Reacties

Reageren
  1. Esrin W.

    Zo ken ik Utrecht weer, als de meeste mensen te dom zijn om het te snappen dan maken we het ze nog gemakkelijker. Dit is een gelijkwaardig kruispunt waar rechts voorrang heeft. Hoe moeilijk is het.

  2. Thuisblijver

    Heel veel weggebruikers kennen gewoon de regels niet. Nog dommer is dat auto’s wachten met doorrijden, terwijl ze voorrang hebben en ik maar wachten. Dat heeft niets met beleefdheid te maken. En in denk dat in die contreien ook andere oorzaken aan te wijzen zijn. En dan toch de schuld geven aan de weginrichting.

  3. Robin

    Nou Esrin, zou duidelijk is dat niet. Zeker op zo’n doorgaande weg verwacht je niet opeens een gelijkwaardig kruispunt, al helemaal niet als op diezelfde weg een paar honderd meter verderop eenzelfde soort kruispunt staat maar dan NIET gelijkwaardig (dus waar je wel gewoon voorrang hebt).

    Maar wat een moeilijk gedoe met rotondes etc., waarom niet gewoon beide kruispunten op eenzelfde manier behandelen (bijv. met een voorrangsweg).

  4. Jordi

    n dat er eindelijk iets aan deze kruispunten gedaan wordt. Geloof me: iedere Overvechter is elke keer weer blij als blijkt dat hij/zij de overkant van deze kruispunten levend heeft gehaald. Voorrangsregels werken niet als tegelijk uit drie of vier richtingen weggebruikers aan komen rijden. Veel te ingewikkeld dus, en daarom voelt het zo onveilig; je hebt niet het gevoel dat je de situatie onder controle hebt, al helemaal niet op de fiets, omdat deze straten stuk voor stuk 10 meter breed zijn. De inrichting van deze wegen is nooit echt aangepast sinds de aanleg in de jaren 60.

  5. Thuisblijver

    @Robin: Dat heb ik ook altijd: heb je op de ene kruising groen, een paar honderd meter verder staat het stoplicht opeens op rood. Dat verwacht je toch niet. Waarom niet elke kruising op eenzelfde manier behandelen (bijv. met altijd groen licht). Altijd doorrijden, wat zou dat lekker zijn!

    Iedereen met een rijbewijs weet hoe de regels zijn. En als je je rijbewijs gekregen hebt bij een pakje boter, dan heb ik hieronder nog een ezelsbruggetje:
    https://www.ezelsbrug.nl/verkeer/alle-lampen-branden-telkens-rood/

    Dus na 50 jaar (leeftijd Overvecht) gaan we opeens wegen monkey proof maken? Hou effe op, gebruik je verkeerskennis en kijk gewoon uit je doppen.

  6. Robin

    Thuisblijver, als je het niet wil begrijpen zul je het ook nooit begrijpen. Blijf jij alsjeblieft thuis, veel veiliger voor iedereen.

  7. Butch

    Thuisblijver, dat verhaal kun je inderdaad ophangen tegen slachtoffers van zulke ‘monkeys’. Of je kan de boel veiliger maken. Met jouw filosofie zijn stoplichten een verspilling van elektriciteit. Iedereen kent de regels, laat de boel het maar uitvechten op de kruising.

  8. ACTK

    Misschien is het een idee om de beide kruisingen eerst eens identiek in te richten zodat voldaan wordt aan het natuurlijke verwachtingspatroon van de automobilist op de Moldaudreef. Twee kruisingen zo kort na elkaar die elk een andere benaderingswijze vragen blijkt verwarrend voor bestuurders.
    De huidige inrichting is ook niet logisch. Het verkeersaanbod op beide kruisingen is ongeveer gelijk. Om de doorstroming te bevorderen zou je de huidige situatie eerder omgekeerd verwachten ivm doorstroming openbaar vervoer.
    Rotondes zijn echt overdreven in dit geval. Moldaudreef volledig voorrangsweg maken, kruisingen wat overzichtelijker maken, snelheid iets verlagen… Dan komt het best goed…

  9. Scherpschutter

    @Jordi

    “Geloof me: iedere Overvechter is elke keer weer blij als blijkt dat hij/zij de overkant van deze kruispunten levend heeft gehaald.”

    Nooit geweten dat Overvechters zo bang zijn aangelegd. Er op beide kruispunten in al die jaren tenslotte welgeteld 1 gewonde gevallen…Er gebeurt gemiddeld 1 ongeval per jaar. En dat bij duizenden reisbewegingen per dag. Dat suggereert een extreem veilige situatie (de kans is groter dat u een mooie prijs in de loterij wint dan u gewond raakt op deze kruispunten) en toch in ieder geval beslist niet de vorm Russisch Roulette die u hier schetst. LOL

  10. W.

    Op papier zouden die kruisingen niet zo moeilijk moeten zijn, want de “gewone” voorrangsregels gelden daar. In de praktijk herken ik wel wat Jordi schrijft. Het is er vaak druk vanuit alle richtingen, met ook nog fietsers erbij. Bovendien geeft lang niet iedereen consequent richting aan. Maak het af met een vleugje Overvechtse rijstijl en het overzicht is al snel kwijt. Uiteindelijk gaat het dikwijls gewoon prima, maar ik kan me wel voorstellen dat het verbeterd kan worden.

  11. Y

    Nou voor de mensen die hun rijstijl baseren op verwachtingen kunnen er toch wel wat bordjes geplaatst worden met “let op, gelijkwaardig kruispunt” of gewoon het bord wat daarvoor staat wat iedereen met een rijbewijs hoort te herkennen in zijn/haar slaap ( behalve verwachtende weggebruikers natuurlijk).

    Of is dit gewoon een manier om de eerste schop in de grond te steken om de grootste wijk van Nederland on-mobiel te maken. Overvechtertje pesten?

  12. UTRECHTSE JANTJE

    Het kan gewoon héél simpel gemaakt worden , schilder Haaietanden op de weg van de kruisende wegen en geef de Moldaudreef het voordeel van de voorrang … of ingewikkelder maak er rontondes van met voorrang Haaietanden ………Probleem zo goed als opgelost , op het Huftergedrag na natuurlijk !!!

  13. Pietertje

    De kruising Moldaudreef / Neckardreef was in het verleden een voorrangskruising, en dat was duidelijker. Het is indertijd gewijzigd in een gelijkwaardige kruising om het “veiliger te maken”. Dat was dus niet het geval, zoals gebleken is.
    Bij de kruising Wolgadreef / Moldaudreef werd ik gisteren, als fietser rijdend op de Moldaudreef, net niet aangereden door een asomobilist die met hoge snelheid vanaf de Wolgadreef kwam. Gelukkig heb ik heel goede remmen, en een prima reactievermogen. Of een rotonde gewerkt had tegen zo’n asomobilist …..?
    Overigens ligt het aantal aanrijdingen stukken hoger dan het geregistreerd aantal aanrijdingen.

  14. RABE

    Misschien een stadsboulevard met ovonde???

  15. Henkje

    Ik ben blij met de maatregelen. Ik woon aan de
    Wolgadreef en het is op het moment moeilijk te voet over te steken.
    De aangekondigde rotonde zal een uitkomst zijn.

  16. Derk van Dorth

    Als bewoner van Overvecht-Zuid vond en vind ik de vorige aanpassing heel onduidelijk. Inderdaad, verkeer van 3 of 4 kanten, afslaand verkeer. Paar maal bijna aangereden. Moldaudreef weer voorrangsweg maken is de oplossing, geen rotonde.

  17. Koel Hoofd

    Weer een verkeerskundig hobbyproject van de wethouder à la goylaan?
    Hoeveel gaat het deze keer kosten?
    €1.2 miljoen per kruispunt?

  18. Pee

    Het zijn over het algemeen de weggebruikers die het gevaarlijk maken door maling aan anderen te hebben .
    Of ze nou voorrang hebben of niet ze nemen de voorrang gewoon en gaan er van uit dat de andere weggebruikers daar rekening mee houden.
    Richting aangeven zijn ze ook al te beroerd voor.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).