Kruispunt bij Biltstraat op de schop: ‘Het is een ongeorganiseerde bende’ | De Utrechtse Internet Courant Kruispunt bij Biltstraat op de schop: ‘Het is een ongeorganiseerde bende’ | De Utrechtse Internet Courant

Kruispunt bij Biltstraat op de schop: ‘Het is een ongeorganiseerde bende’

Kruispunt bij Biltstraat op de schop: ‘Het is een ongeorganiseerde bende’
Foto's: Bas van Setten
Het kruispunt bij de Biltstraat en de Wittevrouwensingel is opengebroken en zorgt voor veel hinder. Sinds woensdag is het verkeerspunt afgesloten voor auto- en fietsverkeer. Fietsers kunnen alleen met de fiets aan de hand langs de werkzaamheden en dat leidt volgens VVD tot een ‘ongeorganiseerde bende’.

Het kruispunt bij de Biltstraat en de Wittevrouwensingel is opengebroken en zorgt voor veel hinder. Sinds woensdag is het verkeerspunt afgesloten voor auto- en fietsverkeer. Fietsers kunnen alleen met de fiets aan de hand langs de werkzaamheden en dat leidt volgens VVD tot een ‘ongeorganiseerde bende’.

Het grootste deel van de Wittevrouwensingel is af. Op 11 juni is gestart met de laatste werkzaamheden op de kruising Biltstraat, Wittevrouwensingel en Wittevrouwenbrug. De kruising moet hiervoor drie weken dicht voor verkeer. Fietsers en automobilisten worden omgeleid met borden op straat. Voor bestemmingsverkeer blijven omliggende straten bereikbaar. Voetgangers kunnen er gewoon door.

Maar nu de werkzaamheden zijn begonnen is er veel onverwachte hinder. Omleidingsroutes zouden ontbreken en er waren volgens de VVD in Utrecht geen verkeersregelaars aanwezig. “Twee aanwezige motoragenten spraken van een grote verkeerschaos. Fietsers gingen massaal over de smalle stoep en automobilisten reden achter elkaar de kleine omliggende straten in – vaak tegen het eenrichtingsverkeer in”, aldus Marijn de Pagter van de VVD.

De partij gaat het college om opheldering vragen over de situatie. Zo had volgens de VVD de wethouder Mobiliteit dit moeten zien aankomen. “We willen dat de wethouder alsnog snel maatregelen neemt, want de afsluiting duurt nog drie weken.”

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Als maatregelen noemt de VVD bijvoorbeeld matrixborden op de Biltstraat en andere wegen die naar het kruispunt leiden, of de inzet van verkeersregelaars. Woensdag moesten er volgens de partij noodgedwongen vijf handhavers worden ingezet om het verkeer te begeleiden.

Donderdag stonden er al verschillende verkeersregelaars rondom de werkzaamheden om vooral het fietsverkeer in goede banen te leiden.

De gemeente pakt de Maliesingel (van de kruising met de Maliebaan tot de Nachtegaalstraat) en de Wittevrouwensingel (van kruising met Kruisstraat tot de Vaaltbrug) aan. Eind juni 2019 moet het klaar zijn.

Omleidingsroutes Wittevrouwensingel vanaf 11 juni. Bron: gemeente Utrecht

26 Reacties

Reageren
  1. Jasper

    Gistermiddag, woensdag 12 juni, stonden er motoragenten handhaving door te geven wie er niet was afgestapt en die werden meteen op de bon geslingerd. Wat mij verbaasde, was dat er geen alternatieve werd aangeboden. Tot hier en niet verder. Daarom vind ik, mensen meteen op de bon slingeren in dit geval, niet zo kies.

  2. G.H.

    Soepel verkeer is anders inderdaad, maar dat is voor een paar weekjes wel te overzien.
    Het meest verbazingwekkende is nog wel dat dit als zodanig is uitgedacht, en de hinder toch onverwacht was.

  3. Cico

    Ik vermoed dat er nul VVD’ers aan de ASW, Kanaalstraat of Damstraat wonen. Daar is dit soort verkeerschaos dagelijks aan de orde. Inclusief ongelukken.
    Maar drie weken een opengebroken kruising in Oost en de wethouder ligt direct onder vuur. Want Floris-Jan moest afgestappen en Anne-Fleur moest straatje keren. Lieve hemel, het moet niet gekker worden daar in Oost.

  4. Doenja

    Omwonenden hebben van de gemeente een kaartje gehad met de omleidingsroutes voor de diverse vervoersmiddelen. Dat kaartje leidt de automobilist in een aantal gevallen door een eenrichtingsstraat tegen de richting in. Jammer genoeg staan er geen bordjes om iedereen te waarschuwen dat de situatie veranderd is. https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/maliesingel-wittevrouwensingel/

  5. bee

    vind het een beetje kinderachtig dat er gelijk beboet moet worden.

  6. Gerben

    Borden staan gewoon bij de Berekuil, automobilisten rijden op navigatie. Kijken nergens naar. Fietsers, ja dat is een ander probleem. Maar ook bij de vorige afsluitingen met borden reden ze gewoon via het voetpad. Dus ja, men kijkt gewoon niet naar de omleidingsborden of het is een mentaliteits kwestie. Lastig op te lossen met wat verkeersregelaars.

  7. wollie

    vind het een beetje kinderachtig dat mensen de situatie begrijpen, de borden zien, en toch menen dat de spelregels niet voor hen gelden. silly snowflakes…

  8. Joep

    Mensen, trap toch niet in deze VVD onzin.

    Het is gewoon een manier om lekker de wethouder mobiliteit te bashen (3x raden wie dat is) even puntjes scoren bij de rechtse achterban (en de reaguurders). Dat de DUIC zich voor dat karretje laat spannen…….

    Het is logisch dat afsluitingen dit enige hinder leiden. Ernstige problemen? Nee hoor! Tja, dat fietsers niet afstappen en doorfietsen, wel dus gewoon gelijk op de bon, want dat is gewoon een verkeersregel. Duurt het dan langer? Ja, dat hoort erbij. Sommige afsluitingen zijn nu eenmaal noodzakelijk, dit is er 1 van. Dat leidt tot omwegen en hinder. Het is niet anders.

    Mensen en VVD’ers zeuren wel snel tegenwoordig!

    @ Cico, treffend geformuleerd!

  9. Crowley

    Het autoverkeer vanaf de biltstraat wordt ook heel handig tegen de richting in smalle zijstraatjes ingestuurd waar nu de hele dag spookrijders bijna nietsvermoedende fietsers platrijden of ruzie staan te maken met bestuurders die wel in de juiste richting aan komen rijden.

    Blijkbaar is er bij de gemeente niemand met een theoriecertificaat die uit kan leggen waarom hiet niet handig is conflicterende borden te plaatsen aan beide kanten van een eenrichtingsstraat?

  10. Koel Hoofd

    @ cico In oost is wordt er 2x meer op GroenLinks gestemd dan op de VVD. En in west zitten er nog meer GL stemmers dan VVD stemmers (wistudata 2014, gemeente is laks bij bijwerken gegevens).

    @ Joep Dit valt gewoon onder de verantwoordelijkheid van de wethouder van mobiliteit, dus is het volkomen terecht dat die hier nu op wordt aangesproken. Er zijn al eens fietsers overleden dankzij werkzaamheden hier in Utrecht. Ook dat is gebeurd onder de verantwoordelijkheid van diezelfde wethouder. Dus het is een beetje wereldvreemd van je om de VVD hier nu te verwijten dat ze hier hun taak doen en om opheldering vragen. Er gebeuren hier gewoon ongevallen dankzij haar verkeerskundig hobbyisme, dat is menselijk leed wat voorkomen had kunnen worden.

  11. Marcel

    @Joep.
    U bent van de partij GL? Nou ik ben ondernemer in de Biltstraat. Singels bijna 6 maanden afgesloten. Eerst de singels, dan bij Griftpark, dan bij Schouwburg. Ik ben Utrechter en heb nog nooit zo een ongeorganiseerde zooi meegemaakt. Het kruispunt had makkelijk gelijk met de singels gedaan kunnen worden. Als ik mijn bedrijf zou leiden zoals onze wethouder het doet ben ik failliet. Alleen kan zij als eindverantwoordelijke alles flikken wat maar mis kan. U hebt het over de VVD? Die stond er tenminste om te kijken wat voor zooi het nu weer is. De rest zit in de vergaderzaal en weet van niks. Lang leven ons bestuur?

  12. WvR

    @Cico:
    GroenLinks was de grootste partij Oost en Binnenstad (en Noord-Oost, Zuid, Zuid-West, West, en Noord-West). Dus wie er dan ook moesten afstappen of straatje-keren, de kans is groot dat het een GroenLinks-er was.

    Anders dan dat ben ik het met je eens: Mensen moeten niet zo zeuren. We hebben hier aan de Croeselaan net 9 maanden Eneco werkzaamheden achter de rug, Een weekje of 3-4 moet dan toch ook wel te verteren zijn…

  13. henk de vries

    Het was echt geen prettige situatie de afgelopen dagen. Verkeersregelaars en VTH waren er niet van op de hoogte dat de Lucasbrug was opengesteld voor autoverkeer. Toen dit wel duidelijk werd begonnen auto’s over het fietspad het Lucas bolwerk op te rijden, dit was dan weer niet de bedoeling, dus zijn daar snel afzettingen geplaatst zonder aan te geven hoe men dan wel op de voorstraat kon komen. Het was de bedoeling dat dit via de Lange Jufferstraat ging door het verkeer op deze straat om te draaien. Dit was echter vergeten juist in het LTS te zetten, dit systeem gebruiken praktisch alle navigatie bedrijven om actuele werkzaamheden en omleidingen te vinden, er rolde simpelweg een foutmelding uit, dan gaan mensen rare dingen doen om toch op de juiste plek te komen. Doordat het verboden in te rijden bord aan het eind van de Lange Jufferstraat onjuist was geplaatst stonden mensen halverwege de straat neus aan neus naar elkaar te toeteren dit gebeurde vanochtend weer. Tot op heden zijn nog niet alle problemen opgelost. Er is dus wel degelijk sprake van chaos. Er is bijvoorbeeld ook niet gecommuniceerd dat vracht auto’s deze route niet goed kunnen rijden.

    Dat er hinder verwacht mag worden is iedereen volgens mij wel duidelijk, dat maakt echter niet dat ambtelijke fouten om deze situatie heen gewoon mogen worden uitgelicht. Immers had vrij eenvoudig de situatie een stuk leefbaarder en minder chaotisch kunnen zijn en zijn de gemaakte foute gewoon verwijtbaar.

  14. Katja

    @Cico, inderdaad !

  15. Hadjememaar (GL, Oost)

    Als we nu allemaal bij onze naam even aangeven wat we bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen gestamd hebben en in welk stadsdeel we wonen, dan scheelt dat een hoop verwijten en verdachtmakingen. Ik zal zelf het goede voorbeeld geven 🙂

    Dit terzijde, maar ik vind de chaos aan de Biltstraat ook moeilijk te verteren. Wat een gepruts.

  16. René

    Wat een gezeur over niks. Ik moet er twee keer per dag met de fiets langs. Even afstappen, een minuutje lopen en klaar is Kees. Je zult toch hebben gestemd op een raadslid dat over dit soort futiliteiten vragen stelt.

  17. Ties

    De Herenroute had ook als omleiding voor de fietsers aangegeven kunnen worden.
    Merendeel moet toch naar het station.

  18. JdV

    Ironisch dat de meeste fietsers/GL stemmers/bewoners uit Oost de verantwoordelijk wethouder vergeven dat zij medeverantwoordelijk is voor het uithof lijn drama. Dat word met de mantel der liefde bedekt.
    Nu er echter een klein probleempje is op een kruispunt in de eigen achtertuin is de wereld te klein. Nimby in omgekeerde vorm.
    Het aankomende drama met de NRW en de kruisingen in Overvecht zijn ver van de yuppen deur. De kruising om de hoek die een paar weken een zootje is, dat is pas een echt drama. Fietsers die moeten afstappen en een stukje lopen? Schandalig. Waar blijven de kamervragen?

  19. WvR

    @Hadjememaar:

    Heb ik ook al’ns geprobeerd. Beroep er bij, wijk erbij, en (als ik me goed herinner) gebruik van auto in stad Utrecht (nog steeds vrijwel niet, uitgezonderd oppikken van een bejaarde moeder, en vervoeren van niet per fiets of te voet vervoerbare artikelen)

    Response:
    Nul.
    Lijkt alsof mensen er bang voor zijn het te delen.

    Hoe dan ook:
    Ik:
    * Stem VVD
    * Woon in Dichterswijk
    * Heb een auto
    * Heb geen hekel tegen, of antipathie voor mensen die anders stemmen.

    Groet,
    WvR

  20. Joep

    @ JdV

    Het is al merendeels feitelijk aangetoond.

    De Uithoflijn is in hoofdzaak een provinciaal project, met hoofdverantwoordelijkheid voor de gedeputeerde (meereed keren achter elkaar van VVD huize), de deelverantwoordelijkheid ligt bij de gemeente en de gedeelde verantwoordelijkheid bij de Utrechtse wethouder.

    Het project is grotendeels geïnitieerd vanuit de provincie en de problemen zijn ontstaan, doordat BAM de zaak besodemietert, met medeweten van ambtenaren op het provinciehuis. Wat je de Utrechtse wethouder kan verwijten is dat ze daar niet genoeg bovenop heeft gezeten, wat ze wel had moeten doen. Zij is echter niet de (hoofd)schuldige aan het fiasco, dat zijn BAM en de provincie, die innige banden onderhouden.

    Aangezien dit als zowaar feitelijk is uitgelegd, vanuit meerdere journalistieke invalshoeken, doe je in een artikel dat niet over betreffend onderwerp gaat, dus gewoon aan framing.

    Overigens houdt bij de werkzaamheden aan dit kruispunt de aannemer zich niet aan gemaakte afspraken met de gemeente. Ook hier is niet de wethouder de schuldige. De gemeente is al lang maatregelen aan het nemen om de aannemer zich aan de gemaakte afspraken ten aanzien van verkeersregelaars te houden.

  21. Hadjememaar

    @WvR
    Dank. Pluim voor jou.

  22. Wouter

    Bijzonder hoe iedereen hier permanent verongelijkt is en het licht in andermans ogen niet gunt als ze een andere politieke partij steunen.

    Terug naar de situatie:

    JA, het is/was een rotzooi. Fietsers kunnen makkelijk omgeleid worden via de kruisstraat / lucas bolwerk maar dat is totaal niet duidelijk en wordt niet gedaan. Het wrange is dat er direct 6 handhavers stonden om iedereen (zowel VVD’ers, SP’ers, GL’ers, etc.) op de bon te slingeren.

    Ik vind persoonlijk dat de gemeente de handhavers beter had in kunnen zetten om veiligheid te waarborgen door het verkeer in goede banen te leiden ipv achteraf na de ‘daad’ te bekeuren. Daar de aannemer dit niet had georganiseerd. Het is immers nog steeds beter om te voorkomen dan te genezen toch?

    En gun elkaar een politieke voorkeur dat staat los van verkeersveiligheid, ondernemerschap en kundig bestuur.

  23. Marcel

    @Joep,
    Ook hier probeert u verantwoordelijkheden af te schuiven met bla bla.
    Framing? Het gaat erom dat je als ondernemer te maken hebt met een bestuur wat werkelijk nergens de ballen verstand van heeft. Dan is de baas ( wethouder ) de aanspreekbare. Maakt niet uit door wie, zij!! is verantwoordelijk. Wij ( ondernemers ) zijn de dupe. Dat krankzinnige steentjes leggen gedoe heeft iemand bedacht. Mijn centen die ik betaal aan alle heffingen in Utrecht worden besteed aan steentjes. Ik zou wel iets anders weten.

  24. wollie

    marcel, wat had voor jou beter gewerkt? kruising helemaal afzetten dus ook voor voetgangers/fietsers? dan blijven de terrassen wel bruikbaar en leiden mensen zichzelf om (ezel, steen)

  25. Karin

    Ach Marcel, Marcel toch.

    Nu bent u weer de dupe.

    Als u als ondernemer niet tegen omstandigheden kan en daar geen reserves voor heeft opgebouwd, dan bent u gewoon een eersteklas waardeloos ondernemer. Sorry hoor.

    Je weet als ondernemer dat de gemeente 1x in de zoveel jaar iets aan onderhoud doet en de boel opnieuw bestraat.

    Dit is al 1,5-2 jaar aangekondigd. Had u gewoon rekening mee kunnen houden.

    De wethouder is overigens helemaal niet de hoofdverantwoordelijk of het aanspreekpunt.

    Dat is de gemeente, de ambtenarij, als werkbedrijf in deze. Gewoon te bereiken voor inwoner, ondernemers en pers.

    De wethouder is niet de baas of de bedenker van het plan. De wethouder bepaalt de koers, in welke richting zich het beleid beweegt, maar bemoeit zich echt niet in detailniveau met dergelijke projecten.

    U laat allen zien (als ex-gemeenteraadslid nota bene) net als de vele reaguurders hier de bellen verstand van lokale politiek te hebben.

  26. Piet

    @JdV de meeste mensen die daar fietsen zijn diegene die forensen van het station naar de Uithof(USP)en zijn totaal geen inwoners van Oost zoals je aangeeft.
    De Uithoflijn is in beginsel een provinciaal project dus ook dat argument kan de prullenbak in. Met andere woorden als je reageert kom eens een keer met steekhoudende argumenten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).