Kruispunt Catharijnesingel en Vredenburgknoop heeft definitieve inrichting Kruispunt Catharijnesingel en Vredenburgknoop heeft definitieve inrichting

Kruispunt Catharijnesingel en Vredenburgknoop heeft definitieve inrichting

Kruispunt Catharijnesingel en Vredenburgknoop heeft definitieve inrichting
Het drukke kruispunt bij de Catharijnesingel en de Vredenburgknoop is zondagavond weer opengegaan. Sinds vrijdag 18.00 uur waren de wegen afgesloten voor al het verkeer en werd er 24 uur per dag doorgewerkt om de nieuwe inrichting rond te krijgen. Fietsers en voetgangers hebben meer ruimte gekregen.

Het drukke kruispunt bij de Catharijnesingel en de Vredenburgknoop is zondagavond weer opengegaan. Sinds vrijdag 18.00 uur waren de wegen afgesloten voor al het verkeer en werd er 24 uur per dag doorgewerkt om de nieuwe inrichting rond te krijgen. Fietsers en voetgangers hebben meer ruimte gekregen.

Fietsers en voetgangers weten maar al te goed dat ze bij dit kruispunt tijdens de spits goed moeten opletten. De drukste fietspaden van de stad liggen hier en ook rijden er auto’s, bussen en zijn er heel veel voetgangers.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Meer ruimte voor fietsers op de brug, maar minder voor voetgangers

Het fietspad op de brug is veel breder geworden, maar dat is wel ten koste gegaan van de ruimte voor voetgangers, op de stoep is het nu weer een stuk krapper. De oversteek tussen de Vredenburgknoop en de Smakkelaarskade is dan wel weer overzichtelijker geworden voor zowel voetgangers als fietsers.

Afsluiting

Toen afgelopen vrijdag om 18.00 uur het kruispunt werd afgesloten om ruimte te maken voor de werkzaamheden werd meteen duidelijk hoeveel mensen er dagelijks gebruik van maken. Omdat een deel van de fietsers zich vrijdagavond ook niet aan de omleidingsregels hielden, moesten er andere routes uitgezet worden. Dat zorgde echter weer voor veel verwarring omdat omleidingsborden niet meer klopten en naar doodlopende stukken verwezen. Ook de verkeersregelaars konden niet honderden fietsers van advies voorzien.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Oversteken is een stuk prettiger geworden

Ook met de nieuwe inrichting blijft het oversteken en afslaan voor fietsers en voetgangers overigens regelmatig een uitdaging. De gemeente zou dan ook graag zien dat fietsers gebruikmaken van alternatieve routes om zo dit kruispunt en het Vredenburg te ontlasten.

27 Reacties

Reageren
  1. Emma

    “De gemeente zou dan ook graag zien dat fietsers gebruikmaken van alternatieve routes om zo dit kruispunt en het Vredenburg te onlasten.”

    Juist… Waar moet je dan langs? Ik fietste altijd door de stad over de Oudegracht, maar sinds de uitbreiding van het voetgangersgebied er weer eens is doorgedramd moet ik omfietsen én langs dit mega drukke punt. Ik zal vast niet de enige zijn.

    Hoe heeft de gemeente dan in gedachten om van noord naar zuid en vice versa te fietsen?

  2. JdV

    Prima overzichtelijk en veilig kruispunt. Moet je je wel aan de verkeersregels houden. Dat wel.

  3. Han

    Voetpad is belangrijk smaller geworden. Echt bijzonder dat de voetganger altijd voor de fiets moet wijken. Nog meer bijzonder is dat het smalle voetpad aan de andere zijde van het fietspad niet kan worden gebruikt omdat die een permanente, alternatieve fietsenstalling is geworden. Had die strook dan ook bij het fietspad betrokken, zodat het andere voetpad wat breder had kunnen blijven.

  4. Erik

    @Han:
    Die strook is er ook bij getrokken, behalve een heel klein stukje, net breed genoeg voor een fiets.

  5. JdV

    @Emma: via een route die om het centrum heen gaat. Het middeleeuwse centrum is namelijk helemaal niet geschikt om vele tienduizenden fietsers per dag te verwerken. Dus als je van Noord naar Zuid of van Oost naar West moet ga je om het centrum heen. Een fietsring. Fietsen binnen de singels uitsluitend toestaan voor bewoners en bestemmingsverkeer. Fietsen stallen uitsluitend in stallingen. Al het andere verkeer om het centrum heen leiden.
    Ja, dan moet je omfietsen. Geeft niks. Ik lees hier altijd dat fietsen leuk, fijn en gezond is. Dus wat meer fietsen is nog leuker, fijner en gezonder. Gefeliciteerd daar mee.

  6. Koel Hoofd

    Lachwekkend, het is amper opgeleverd en er staat al weer een fietsgeparkeerd op een plek waar dat kennlijk niet mag/kan (2e foto rechts).

    @Han, van de gemeente MOET je fietsen, ook al kan je beter gaan lopen.
    Slimme mensen hebben meer dan 50 jaar geleden al bedacht dat de menselijke maat in stedelijk gebied begint met de voetganger, dan fietser, dan snelle tweewielers, auto, bus, vracht. Die logische hierarchie (snelheid/massa/volume veroorzaakt door men+voertuig+weg) wordt overboord gekwakt vanwege een krankzinnige ideologie.
    We hebben het er maar mee te doen, voorrang voor de fiets betekend dat voetgangers steeds verder moeten omlopen en steeds minder ruimte ruimte krijgen, tenzij ze verleid kunnen worden tot nutteloze aankopen en onzinnige tijdsbesteding… Dan krijgen ze voorrang boven de fietser want die wil niet stoppen voor een communicatie uiting.

  7. Erwin

    @Han: “ Voetpad is belangrijk smaller geworden. Echt bijzonder dat de voetganger altijd voor de fiets moet wijken.”
    Zoals op de oudegracht, zadelstraat en donkere gaard bedoel je?

  8. Jochem

    Fietspad Catrijnesingel had onder de bruggen langs de singel kunnen duiken. Gemiste kans. Op fietspad langs kanaalweg wordt deze constructie wel mooi toegepast

  9. Jvs

    @Emma, misschien niet over de Oudegracht rijden maar over de Nieuwegracht of de Singel aan de Noordkant? En wat je al aangeeft, omfietsen mag ook gewoon.

  10. Martijn

    Dit is het breedste fietspad wat ik ooit heb gezien, op de voormalige landingsbaan van Soesterberg na dan.

  11. Ed

    Verkeerd fietsgeparkeerd op de brug? Daar was toch een oplossing voor? Plons!

  12. Rob H.

    Ook al bedoelt JdV het sarcastisch, hij heeft wel gelijk. Zeg ik als fietser. De binnenstad is er niet geschikt voor. En we hebben inmiddels fietsstallingen zat, waar je je fiets gratis kwijt kunt (tenminste, de eerste 24 uur). De hoeveelheden staal die overal maar tegenaan gezet worden, is niet leuk meer. Fietsen door de stad is ook niet leuk, want te druk. Het schiet niet op. Omfietsen is snellen…

    En in de binnenstad zou de voetganger bovenaan in de hierarchie moeten staan, zoals Koel Hoofd terecht stelt (uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld minder validen daargelaten). We zijn de menselijke maat kwijtgeraakt, in de binnenstad, vervoerstechnisch.

  13. Louis

    Het domme aan deze inrichting is dat de fietsstroken die parallel lopen aan de autobanen niet opgevat worden als parallelbanen. De stoplichten staan dus niet vóór de kruising van de fietspaden, maar vóór de kruising van de autobanen ná de kruising met het parallelle fietspad. Hierdoor vormt zich voor een rood stoplicht altijd een rij fietsers op het fietspad dat daar haaks op staat. Verdrijvingsvakken helpen niet echt. Duidelijker zou zijn om de stoplichten gewoon op de juiste plek te zetten. Gek genoeg begrijpt niemand bij de gemeente dit en loopt de fietsersbond er ook niet warm voor. Ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?

  14. Tom

    @Jochem
    Omdat er ook een waterverbinding komt met de Leidse Rijn via het Smakkelaarsveld kon dat helaas niet. Het verlaagde fietspad zou dan vaartuigen in de weg zitten die onder de noord-zuidweg door willen.

    @Martijn
    Het is zeker een van de bredere, en dat was ook wel nodig op deze locatie. In Leidsche Rijn is ook nog er de fietsboulevard van 6m breed, ik ben benieuwd welke van de twee nu breder is.

  15. Henk

    Alternatieve routes adviseert de gemeente. Laat de gemeente dan zsm die tunnel onder de Beetsstraat aanleggen. Dat splitst de stroom.

  16. Hoera

    @Rob H.
    Natuurlijk is JdV sarcastisch, hij kan niet anders. Hij vergeet alleen te zeggen dat hij als autoliefhebber het liefst de auto overal wil toelaten. En dat kan pas echt niet in een binnenstad zoals Utrecht die heeft. Prima om de voetganger op 1 te zetten en waar dat kan de fietser op 2. Auto’s voortaan dan uit de stad. Die ruimte kan dan worden gebruikt voor OV en fiets.

  17. JdV

    @louis. Antwoord op je vraag. Het zijn verkeerslichten. Geen stoplichten. Dus dat.

  18. Bert

    “Omdat een deel van de fietsers zich vrijdagavond ook niet aan de omleidingsregels hielden, moesten er andere routes uitgezet worden”

    Gewoon handhaven, dus cameras neerzetten en iedereen dik bekeuren zich jiet aan de regels houdt. Dat is toch altijd het motto hier, aangaande verkkeer dat jiet goed gaat?

  19. Robin

    Fijn dat het kruispunt nu eindelijk zijn uiteindelijke vorm heeft. Ziet er een stuk prettiger en duidelijker uit en de verhouding fietspad/voetpad komt nu een stuk beter overeen met de verhoudingen verkeer dat er langs komt. Goed bezig gemeente Utrecht.

  20. Joepie

    @ Koel Hoofd/ JdV

    Zowel stop- als verkeerslicht zijn beiden gangbaar en beiden juist (‘in de volksmond’).

  21. Knoop

    Helemaal eens met Louis, de verkeerslichten voor de fietsers zijn onwijs dom geplaatst, waardoor op drukke momenten totale chaos ontstaat. Paar meter verplaatsen en het wordt veel overzichtelijker en daarmee veiliger.

  22. Robin

    @erwin en @han
    Er blijft vaak maar een klein stukje voetpad over zoals op bv de Twijnstraat. Allereerst nemen reclameborden wat ruimte in beslag waardoor er een stukje van het voetpad afgaat, dan nog wat fietsen hier en daar waar je omheen moet slalommen en als je dan soms niet anders kunt dan op straat lopen omdat het voetpad te smal is en er tegenliggers aankomen, word je soms omver gereden door een fietser met haast want het is overal zo druk.
    Er wordt niet gehandhaafd op bv spookfietsers hopelijk zal “fietsdiscipline” prioriteit krijgt bij handhaving. Je kunt prachtige fietspaden aanleggen maar als je er niet voor zorgt dat mensen zich aan de regels houden en het normaal vinden dát ze zich eraan houden, dan maakt het niet uit hoe groot of ruim je het opzet.

  23. Alias

    Goh, nooit geweten dat dit land, naast zoveel bondscoaches, ook zoveel verkeerskundigen rijk is… 😉

  24. Tja...

    @Alias: en dan is het wel jammer dat de gemeente er niet eentje in dienst heeft.

  25. Rob H.

    @Hoera: Volledig eens, natuurlijk. De voetganger op 1, de fiets op 2, OV op 3, taxi op 4 en de auto op 5. Maar we moeten de verkeers- en parkeerdruk van de fietser niet negeren. Zeg ik als fietser, zonder auto.

  26. Hetmagwatkosten

    @ Louis. Helemaal mee eens! Dan heb je ook niet meer het probleem dat rechts voorrang heeft omdat je dan al stil staat voor het rode verkeerslicht. Handig in dat geval zou een strook voor “rechtsaf-vrij” zijn (wel met haaientanden natuurlijk want verkeerregels gelden alleen voor anderen en niet voor mij)
    Typisch dat één van die duurbetaalde ambtenaartjes dat zelf nog niet heeft kunnen verzinnen.

  27. Erik

    @Martijn:

    Het is dan ook het drukste fietspad ter wereld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).