Kunstwerk ‘Courage’ aan Vondellaan van de gevel gehaald | De Utrechtse Internet Courant Kunstwerk ‘Courage’ aan Vondellaan van de gevel gehaald | De Utrechtse Internet Courant

Kunstwerk ‘Courage’ aan Vondellaan van de gevel gehaald

Kunstwerk ‘Courage’ aan Vondellaan van de gevel gehaald
Foto: DUIC/Peterson Tijhuis
Het kunstwerk ‘Courage’ op het dak van bedrijvencentrum Rudolf Magnus is donderdagmiddag verwijderd. De grote rood-witte letters hingen 4 jaar aan de gevel van het gebouw aan de Vondellaan. Het kunstwerk krijgt wel een tweede leven.

Het kunstwerk ‘Courage’ op het dak van bedrijvencentrum Rudolf Magnus is donderdagmiddag verwijderd. De grote rood-witte letters hingen 4 jaar aan de gevel van het gebouw aan de Vondellaan. Het kunstwerk krijgt wel een tweede leven.

Paul Barendregt, directeur van bedrijvencentrum Rudolf Magnus, hoopt dat het kunstwerk in Utrecht blijft: “Wij hebben een stuk of tien reacties gekregen van mensen die wel belangstelling hebben om de letters over te nemen. Onder de geïnteresseerden zitten onder andere de Utrechtse Rugby Club, een man met de achternaam ‘Courage’ en het Grafisch Lyceum hiernaast.”

Het was in 2015 eigenlijk de bedoeling dat het kunstwerk zes weken zou blijven hangen. Dat werd uiteindelijk ruim vier jaar.

Tekst gaat door onder foto

Paul Barendregt (rechts)

De directeur vindt het fijn dat het kunstwerk een nieuw leven krijgt. Hij had recentelijk nog contact met de kunstenaar achter het werk, Mark van den Ham. “Mark vindt het echt jammer dat de letters worden weggehaald, hij heeft er zelf geen plek voor. Hij was blij dat het kunstwerk behouden blijft.” Het is nog niet besloten waar het kunstwerk komt.

Tour de France

Het kunstwerk werd langs het parcours van de proloog van de Tour de France gehangen in 2015, om de renners aan te moedigen en om Utrecht in het zonnetje te zetten. Het 7 bij 2,5 meter grote ontwerp kreeg de kleuren van het wapen van Utrecht: rood en wit.

“Deze universele aanmoediging is dus niet alleen voor de tourrenners, maar voor alle Utrechters en andere voorbijgangers”, zei kunstenaar Van den Ham bij het plaatsen van het kunstwerk.

Kunst?

Medewerkers in het bedrijvencentrum hebben samen over de letters gestemd. Meer dan de helft wilde de letters verwijderen. Barendrecht vertelt dat sommige mensen het geen kunst vinden. “Persoonlijk vind ik het wel iets hebben. De directeur van het Centraal Museum vond het zelf ook echt een kunstwerk. Het lettertype is simpel en de kleuren van Utrecht komen terug. Voor sommigen was het een icoon.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Dakhaes

    Mijn huisnummer in 2 kleuren is dus ook kunst!

  2. Massegast

    Als ze toch bezig zijn: haal dan die vliegende schotel van dat prachtige gebouw de Inktpot. Ik ben er al jaren op uitgekeken. Ophouden met al die opleukerij.

  3. Paul

    Waarom het nou weg moest, blijft volstrekt onduidelijk. Nu het weg is, is er een probleem opgelost?
    De foto met de letters met de neus op de klinkers, belooft niet veel goeds voor het vervolg.

  4. Vincent

    Een paar letters veranderen “courage” in Coraje dan had het tijdens de Vuelta nog een keer kunnen blijven hangen. Duurzame kunst.

  5. BdV

    Inderdaad wel opmerkelijk dat ze op deze manier worden neergelegd, als er nog een tweede leven moet volgen, maar ik vond het meer op een FC Utrecht uiting lijken, dan op een kunstwerk, en daarmee ergens in de Galgenwaard beter op zijn plek.

  6. Fred

    @ Massegast
    Daar zullen de buitenaardsen anders over denken.
    Maar zonder gekheid, ik hou wel van die ludieke kust in de stad, dus wat mij betreft gewoon laten staan die UFO.
    Net als dat truttige theepotje, dat hazenstandbeeld, enz….

  7. Gerben

    “Medewerkers in het bedrijvencentrum hebben samen over de letters gestemd. Meer dan de helft wilde de letters verwijderen.”

    Daar snap ik helemaal niks van. Wie had er last van? Vond het zelf een mooie herinnering aan een topevenement. Zonde dat t nu ergens gaat verpieteren….

  8. Erwin

    Eerst was het verhaal dat ze wegmoesten vanwege zonnepanelen op het dak. Onzin natuurlijk! En nu opeens omdat maar van de helft van de gebruikers van het pand de letters wilde verwijderen. Waarom? En wie stelde de vraag dan? En waarom? Vragen, vragen, vragen.

  9. Tim

    Had geen idee dat dit een kunstwerk moest voorstellen, dacht dat het gewoon van een bedrijf was dat in dat gebouw zit. Zijn ze niet voor Vuelta te gebruiken? Dan kunnen ze eventueel gewoon weer 4 jaar ergens anders staan.

  10. Teunis

    Ik vond het ook wel een beetje raar, zo’n grote reclame voor het nieuwe album van Céline Dion op die gevel.

  11. G.H.

    Wel, ‘bedankt’, medewerkers in het bedrijvencentrum.
    Wat voor last hadden jullie hier nou van?

  12. Wim

    Kunst??

  13. Cico

    Dit is geen kunst, maar een commerciele sponsorboodschap. Dat een kunstenaar die letters heeft gemaakt, doet er niet toe. Het doel was reclame, geen kunst. De letters van de Chupa Chups lollies en bijhorende marketing campagne is bijvoorbeeld ook bedacht door Salvador Dali, maar het hangt desondanks niet in een museum. Het was gewoon een commerciele opdracht. Niks mis mee, maar doe niet alsof het een diepere betekenis heeft, uniek is en daarom gered moet worden als Utrechts erfgoed.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).