Laadpaal voor elektrische auto in Utrecht gemiddeld op 300 meter afstand Laadpaal voor elektrische auto in Utrecht gemiddeld op 300 meter afstand

Laadpaal voor elektrische auto in Utrecht gemiddeld op 300 meter afstand

Laadpaal voor elektrische auto in Utrecht gemiddeld op 300 meter afstand
Waar je ook in Utrecht bent, een laadpaal voor een elektrische auto is gemiddeld op 300 meter afstand. In Amsterdam en Den Haag is het met 220 meter nog net iets minder verder, in Rotterdam zit de paal gemiddeld op 360 meter afstand.

Waar je ook in Utrecht bent, een laadpaal voor een elektrische auto is gemiddeld op 300 meter afstand. In Amsterdam en Den Haag is het met 220 meter nog net iets minder verder, in Rotterdam zit de paal gemiddeld op 360 meter afstand.

Er komen steeds meer laadpalen bij voor elektrische auto’s. In Utrecht wordt per buurt gemeten of een laadpaal veel gebruikt wordt en of er daardoor meer nodig zijn. Op dit moment is er gemiddeld op 300 meter afstand een laadpaal te vinden, dat berekende energiebedrijf Zonneplan uit.

Zoals te verwachten zijn de regionale verschillen erg groot in Nederland. In vergelijking met andere grote steden valt het verschil wel mee, in de Randstad hoeven automobilisten niet heel ver te rijden voor een laadpunt. Maar er zijn gemeentes in Friesland en Groningen waar men gemiddeld twintig kilometer moet rijden voor een publiek laadpunt.

23 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Het blijft een vreemd fenomeen. De overheid voorziet automobilisten van brandstof binnen 300 meter van een willekeurig punt in de gemeente. Maar slechts 1 soort brandstof. Geen benzine. Geen diesel. Geen LPG. Geen waterstof. Maar elektriciteit. Op kosten van de belastingbetaler die voor het overgrote deel helemaal niets heeft aan deze voorziening. Terwijl diezelfde overheid zich in alle mogelijke bochten dringt om het gebruik van diezelfde auto’s onmogelijk te maken. Stadsboulevards. Fietsstraten. Eenrichtingsverkeer.
    Waarom wordt er 1 groep gebruikers buitengewoon veel bevoordeeld ten opzichte van de overgrote meerderheid terwijl je gelijktijdig het gebruik van hetzelfde middel totaal onmogelijk tracht te maken?

  2. Realist

    Waar al die elektriciteit vandaan moet komen is verder bijzaak, de meters zijn belangrijker.

  3. Simon

    JdV, De gemeentes werken samen met energiebedrijven die de laadpalen exploiteren. Kilowatturen verkopen is een winstgevende aangelegenheid. Aangezien deze infrastructuur cruciaal is om een milieuvriendelijkere manier van autorijden mogelijk te maken is het volledig gerechtvaardigd dat de gemeente zich hier om bekommerd.

  4. Simon

    @Realist: dat is niet relevant. Elektrisch rijden is altijd de minst vervuilende oplossing, zelfs op grijze stroom.

  5. Utrechtvoorutrecht

    @JdV Voor mensen in het “buitengebied” moet veel meer meter riool worden aangelegd. Een schande, dat deze groep zo bevoordeeld wordt?

    Is Nederland niet een beetje te klein en u te oud voor kleinzielige opmerkingen?

  6. Marcel 59

    @ JdV: Dat is een volstrekt misverstand. De overheid plaatst zelf helemaal geen laadpalen. Dat doen commerciële ondernemingen, die ze vervolgens ook zelf exploiteren. Daar zijn er inmiddels tientallen van.
    De gemeente verstrekt slechts de vergunningen waar de laadpalen geplaatst kunnen worden, binnen de verantwoordelijkheid die ze hebben op het gebied van de ruimtelijke ordening. Daarmee kunnen ze dan sturen op locatie, zoals ze dat bijvoorbeeld ook bij winkels of horeca doen.
    Sommige politici doen soms wel of ze er helemaal zelf verantwoordelijk voor zijn, maar veel meer dan een krabbel onder een vergunning is het meestal niet.

  7. JdV

    @utrechtvoorutrecht: Het lijkt mij dat mensen in de buitengebieden gebruik maken van een plaatselijke opslag op het moment dat ze niet op het openbare riool zijn aangesloten. Kosten voor een rioolaansluiting ook in het buitengebied worden bij de bouw doorberekend aan de eigenaar. Iets van eigen broek ophouden. Bent u niet te groot voor kleinzielige opmerkingen?

  8. JvS

    @jdv, de gemeente heeft als doel dat de Utrechter geen privé auto meer heeft in 2030.

    Dan zijn dit logische keuzes.

  9. Realist

    @simon. Als de spreadsheet maar klopt, de rest is niet relevant……

  10. Simon

    @Realist, gewoon een kwestie van keiharde cijfers en basis natuurkunde.

  11. Utrechtvoorutrecht

    @JdV Leuk gegokt maar dat is niet correct. En ook betalen mensen in minder drukbevolkte delen van Nederland niet meer aan de aanleg van electra of het gebruik van lantaarnpalen. Wellicht goed voor u om te beseffen dat een deel van het gemeenschapsgeld niet naar u gaat. Zullen we weer aan de slag gaan dan?

  12. JdV

    @utrechtvoorutrecht: zucht. Voor Utrecgt kon ik geen voorbeeld vinden ( weinig buitengebied ook). Maar in de link een voorbeeld van de kosten voor riool in het buitengebied tov binnen de woonplaats.
    Kosten zijn voor de aanvrager. Apart betalen, niet via rioolbelasting. Buitengebied meer dan 9000 euro. Tov binnen de woonplaats 3000 euro. Meer dan 3x zo duur dus.
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-24760.html#:~:text=In%20praktijk%20wordt%20voor%20het,per%20aansluiting%20van%20%E2%82%AC%209.000.

  13. Arie

    @JvS

    You will own nothing and be happy!

  14. Morax

    @Arie: moet je de quote wel even afmaken:
    “You’ll own nothing and you’ll be happy. Whatever you want you’ll rent and it’ll be delivered by a drone.” Nog steeds zo relevant?

  15. wollie

    @arie weet je ook waar dat zinnetje vandaan komt?

  16. Realist

    @Simon. De natuurkunde zegt dat je er eerst energie in moet stoppen. Maak je daar eerst maar eens druk over want zonder elektriciteit hebben we niets aan je feiten. Wensdenkers verliezen de realiteit nogal eens uit het oog.

  17. GeeWee

    In plattelandsgemeentes staan veel minder laadpalen maar daar hebben veel meer mensen een eigen oprit. Geen issue dus.

    Wat betreft de elektrische auto: de opmars stokt nu de voordelen voor leaserijders grotendeels wegvallen. Ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.

  18. Willem

    @JdV grote delen van het buitengebied in Nederland zijn daarom ook niet aangesloten op het riool.

  19. JdV

    @willem: klopt helemaal. Bewoners hebben vaak tank in de tuin of lozen op oppervlaktewater. Heb ik ook al gemeld in mijn eerdere bericht, helaas was utrechtvoorutrecht van mening dat dit niet zo was.

  20. Pee

    @ simon.
    “Aangezien deze infrastructuur cruciaal is om een milieuvriendelijkere manier van autorijden mogelijk te maken .”
    Zo milieuvriendelijk is die manier van autorijden niet en werkt kinderarbeid in de hand die de grondstoffen mogen delven .
    Wat gaat er gebeuren met de afgeschreven accu’s want daar is recyclen niet mee mogelijk.

  21. Simon

    @Pee, het is duidelijk dat je je nooit hebt verdiept in dit onderwerp. Elektrische auto’s zijn altijd minder vervuilend dan auto’s op benzine of diesel. Daar gaat het om. De olie-industrie is nog altijd een van de grootste afnemers van kobalt (ja precies, dat materiaal waar in enkele gevallen kinderarbeid bij aan te pas komt). En accu’s worden uiteraard gerecycled, aangezien zij vol zitten met waardevolle materialen. En zelfs als een deel van de accu’s in een onwaarschijnlijk geval niet op een juiste manier wordt gerecycled is het nog steeds vele malen minder schadelijk dan doorgaan met benzine en diesel verstoken. Nogmaals: ja, elektrisch rijden is milieuvriendelijker.

  22. Simon

    @Realist, ga je nou eens inlezen jongen.

  23. Mr X

    @pee

    U bent in de war met verbrande olie, dat kan niet gerecycled worden. Accu’s worden hoogwaardig gerecycled met een efficiëntie van 94%. Dus van 100 versleten accu’s worden 94 nieuwe gemaakt.

    https://www.redwoodmaterials.com/

    Kobalt waar u op doelt met de kinderarbeid opmerking wordt ook gebruikt bij de raffinage van olie, en kan dan niet gerecycled worden. Bovendien wordt dit materiaal uitgefaseerd in autoaccu’s.

    https://www.wattisduurzaam.nl/19333/featured/de-kracht-van-selectieve-verontwaardiging-kobalt-en-kinderarbeid/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).