Laatste deel van snelle busbaan naar Utrecht Centraal wordt aangelegd: Busbaan Dichterswijk | De Utrechtse Internet Courant Laatste deel van snelle busbaan naar Utrecht Centraal wordt aangelegd: Busbaan Dichterswijk | De Utrechtse Internet Courant

Laatste deel van snelle busbaan naar Utrecht Centraal wordt aangelegd: Busbaan Dichterswijk

Laatste deel van snelle busbaan naar Utrecht Centraal wordt aangelegd: Busbaan Dichterswijk
Werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het Anne Frankplein
De aanleg van de busbaan Dichterswijk is gestart en daarmee is ook het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in aanbouw. De busbaan komt over de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg naar het station.

De aanleg van de busbaan Dichterswijk is gestart en daarmee is ook het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in aanbouw. De busbaan komt over de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg naar het station.

In het voorjaar werden er al kabels en leidingen verlegd bomen gekapt en verplant en vanaf vandaag wordt de volgende stap gezet in de aanleg van de busbaan. Het werk voor het verleggen van kabels en leidingen voor de fietsonderdoorgang is begonnen op de Kanaalweg voor Villa Jongerius.

De Kanaalweg is nog even open voor fietsers in beide richtingen, maar gaat vanaf 2 september 2019 tot en met 30 september 2020 wel dicht. Fietsers rijden vanaf de Balijebrug om via de Overste den Oudenlaan tot aan de kruising Kanaalweg Dr. M.A. Tellegenlaan, en omgekeerd.

Overigens was de Kanaalweg net weer open na 11 maanden te zijn gesloten door werkzaamheden van een nieuwe warmteleiding van Kanaleneiland naar het centrumgebied.

Het daadwerkelijk aanleggen van de busbaan Dichterswijk start in november en duurt een jaar. Tijdens de aanleg van de busbaan is er tijdelijk een omleiding voor bussen via het Anne Frankplein – Balijelaan – Vondellaan – Dichtersbaan.

HOV

De busbaan is onderdeel van de route die loopt van Utrecht Centraal, via Papendorp naar station Vleuten. De provincie en gemeente Utrecht leggen hiervoor een vrije busbaan door Dichterswijk, Transwijk en Kanaleneiland aan.  Het gedeelte tot aan de Dichterswijk is inmiddels af.

De maximumsnelheid wordt 30 kilometer per uur voor de bus. De busbaan wordt twee richtingen en komt in het midden van de weg te liggen. Daarnaast is er een rijstrook voor auto’s in beide richtingen. Ook komt er een rood fietspad en voetpad. Tussen de rijbaan en het fietspad komt een berm met bomen.

De Nelson Mandelabrug wordt breder met aan beide kanten een fietspad en bij de Kanaalweg komt een fietsonderdoorgang. Eerder schreef DUIC al een uitgebreid verhaal over de HOV-baan in Utrecht. Lees dat hier nog eens terug.

14 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Iemand moet me toch eens uitleggen waarom ze een jaar(!) nodig hebben voor zo’n kort stukje busbaan. Zo’n ingewikkeld project is dit toch niet?

  2. Martijn

    @Tim Ik denk vanwege de fietsonderdoorgang, zoiets kan zo een jaar duren 😉

  3. cas

    Helaas is het gebied bij de rotonde in kanaleneiland al mislukt en er niet veiliger op geworden.

  4. Zuilenaar

    Een bus die 30 km per uur rijdt is niet echt “hoogwaardig” openbaar vervoer. Een sneltram is een betere oplossing.

  5. Fred

    Er zouden zowiezo veel meer tramlijnen aangelegd moeten worden.
    Zeker nu er bij het rijk veel geld ingezet gaat worden voor OV.
    Utrecht zou duidelijke plannen neer moeten leggen voor een uitgebreider tramnetwerk, en indien mogelijk een ondergrondse lijn UCP – Utrecht CS – LR.
    Maar dit college denkt waarschijnlijk dat Utrechters alles wel op de fiets gaan doen.

  6. Herman

    Leuk zo’n HOV baan. Alleen is die nog betere reismogelijkheid (fiets) wel kind van de rekening geworden van deze HOV baan.
    Waar het AnnaFrank plein ooit een groen plein was, waar de fietsers voorrang hadden en dus een snelle oversteek hadden, is het nu een groot plein vol wegen en stoplichten geworden, waar fietsers lang staan te wachten op groen licht.

  7. JdV

    Arme Herman. Fietsers die moeten stoppen voor verkeerslichten. Omdat er ook nog ander verkeer op de wereld is dan de egoist op 2 wielen. Omdat OV belangrijk is. Zo zielig, dat die fietsers nu eindelijk eens een keer niet ongegeneerd door rood kunnen rijden. Echt heel zielig. Snik.

  8. Harry

    Wanneer stoppen we nou eens met het geloof van deze “hoogwaardige” of “slimme” onzin. Er is niets hoogwaardigs aan een busbaan of trambaan. Politiek gelul waar alleen de budgetoverschrijdingen hoogwaardig blijken te zijn.

  9. cas

    @ JdV, beetje bekend daar? blijkbaar niet want zowel auto als fietsers en voetgangers zijn er daar heel erg op achteruit gegaan.

  10. Herman

    @JDV, beetje warm op je zolderkamer geworden?
    Op het oude Anne Frank plein was voorrang middels borden en verhogingen geregeld, er stonden helemaal geen stoplichten.
    Misschien keertje tijd om naar buiten te gaan?

  11. JdV

    @cas: nou, ik zou zeggen stuur een briefje aan de wethouder van verkeer die verantwoordelijk is.

  12. Erik

    @Cas: Het is wel een stuk veiliger geworden. Je werd er als fietser bijna continue aangereden.

  13. Erik

    @ Zuilenaar:
    Het is niet 1 buslijn, het zijn een heleboel buslijnen naar alle uithoeken van de provincie en verder. Dat valt niet te vervangen door een enkele tramlijn. Hooguit de lijnen naar Leidsche Rijn.

  14. trol

    hahaha alleen de naam al “Hoogwaardig”. De bus in Utrecht (stad, daarbuiten heb ik geen idee) is langzaam, non frequent, vies, niet klantgericht, duur, vaak vol met amoebes en stopt op veel te veel plekken. Daar doet een chique naam en een stukje aparte busbaan niets aan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).