De nieuwe perronkap boven spoor 5 en 7 op het Centraal Station Utrecht is klaar. Intercity’s richting Amsterdam/Alkmaar en Schiphol stoppen vanaf 11 juni weer op dit spoor. De nieuwe kap heeft zonnecellen die een deel van de energie leveren voor de verlichting, roltrappen en liften op het station.
ProRail en Strukton werken vanaf 2010 al aan de vervanging van de perronkappen op Utrecht Centraal. Eerder werden de sporen 8/9 en 11/12 al voorzien van een nieuwe perronkap met zonnecellen. De perronkap op spoor 5/7 is de laatste in de rij. Op de eerste twee perrons van station Utrecht Centraal komen ook nieuwe kappen, maar zonder zonnecellen omdat de lichtopbrengst daar te gering is. De nieuwe perronkappen zijn gemaakt van staal en lichtdoorlatend gebogen glas met daarin zonnecellen verwerkt. De kappen hebben zonnecellen die mede energie leveren voor de verlichting, roltrappen en liften op het station. De zonnecellen zijn mede mogelijk zijn gemaakt door een subsidie van Interreg, een Europese subsidieregeling, waarbinnen partijen uit meerdere landen samenwerken in projecten op het terrein van duurzame ruimtelijke en regionale ontwikkeling. Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk en Nederland werken in een samenwerkingsverband aan de ontwikkeling van duurzame stations.
Door de beperkte ruimte op de perrons was slim werken een vereiste. Tijdens de bouw stond voorop dat het treinverkeer door kon blijven gaan. Naast de nieuwe perronkap worden de perrons voorzien van nieuwe liften en trappen.
1 Reactie
ReagerenZonne energie toepassen kan op nog veel meer manieren.
Lees ook over zonnecellen op verfbasis:http://zilvervis.net/2012/07/02/zonnecellen-van-verf-binnenkort-op-de-markt/