Voorlopig laatste rit voor tram in Utrecht richting Nieuwegein Voorlopig laatste rit voor tram in Utrecht richting Nieuwegein

Voorlopig laatste rit voor tram in Utrecht richting Nieuwegein

Voorlopig laatste rit voor tram in Utrecht richting Nieuwegein
Archieffoto tram Utrecht
Tussen de haltes Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Transferium rijden vanaf morgen even geen trams meer, maar bussen. Zaterdag start namelijk fase vier van de werkzaamheden aan de tramlijn. Tijdens deze fase is de hele trambaan tussen Utrecht Centraal, Nieuwegein en IJsselstein buiten dienst.

Tussen de haltes Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Transferium rijden vanaf morgen even geen trams meer, maar bussen. Zaterdag start namelijk fase vier van de werkzaamheden aan de tramlijn. Tijdens deze fase is de hele trambaan tussen Utrecht Centraal, Nieuwegein en IJsselstein buiten dienst.

Na dertig jaar is de tramlijn aan vervanging toe. De provincie Utrecht is daarom bezig om die te vernieuwen. Er zijn nieuwe trams besteld met meer zitplaatsen.

Verder worden de perrons van de haltes tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid verlaagd en verlengd. Anders passen de nieuwe trams er niet doorheen.

In het museum 

De trambaan van Utrecht naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt bijna helemaal vernieuwd. Volgens de planning moet de vernieuwde tramlijn tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid op 21 september klaar zijn voor gebruik. Tussen het Sint Antonius Ziekenhuis en IJsselstein-Zuid is dat 25 oktober.

Eén van de sneltrams die tussen Utrecht en Nieuwegein reed is binnenkort te bezichtigen in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. De provincie wil één tram redden van de sloop en schenken aan het museum.

Gekoppelde berichten

5 Reacties

Reageren
  1. UtrechtseSjoerd

    Ik blijf dit kapitaalvernietiging vinden. Trams gaan met goed onderhoud met gemak 50 jaar mee. Dat er nu naast de trams ook grote stukken spoor moeten worden vervangen is tekenend voor het slechte onderhoud dat er in afgelopen jaren is gedaan op tram en onderliggende infrastructuur. Niets ten nadele van de techneuten, wel op de bezuinigingsdrang waardoor in the end dit een belachelijk hoeveelheid duurder is geworden.

    Meer over maximale leeftijd van trams op het Haags ov forum

    http://www.haagsovforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=403

  2. Herman

    Tijdens materieel wordt in principe voor 30 jaar gebruik gebouwd. De huidige trams rijden al sinds 1983, oftewel 37 jaar, rond. Via 2 grote revisies kon deze levensduur behaald worden.

    Natuurlijk kan er nog 1 of 2 keer een revisie verricht worden, maar op een gegeven moment blijf je sleutelen aan techniek uit een ander tijdperk. Bedrijfseconomisch niet rendabel en verouderd materieel met bijvoorbeeld hoge instap.

    Technisch kan alles, maar niet tegen elke prijs en gebruiksgemak.

  3. Koel Hoofd

    @Herman, je slaat precies de spijker op de kop: het gaat om het gebruiksvermak.
    Nederland is een rijk land, en rijkdom creeert verwende mensen.
    Mensen willen niet meer ‘gewoon’ van A naar B kunnen, maar zo comfortabel mogelijk. Comfort maakt de zaken peperduur en verkort de technische levensduur.

    En om alle lagen van de overheid nog maar eens een trap te geven: onderhoud is banaal en noodzakelijk, maar vooral niet chique. Daar ligt de oorzaak van veel kapitaalvernietiging, kapitaal verspilling, en zinloze milieubelasting.

  4. Herman

    @Koelhoifd, we willen toch allemaal gebruiksgemak. Vroeger schreef je een brief naar de krant met je mening.
    Nu tik je een reactie in op je mobiel, handig hoor dat gebruiksgemak.

  5. Cor

    @Koel Hoofd: wat is er nou weer mis met comfort? Ik ben blij dat we in Utrecht niet op houten banken en in slecht geïsoleerde tramstellen hoeven te zitten, waar je op zomerse dagen pas echt volledig wegsmelt van de hitte, met houten kont.

    We zijn inderdaad een rijk land en laat de inwoner daar ook in het dagelijks leven de vruchten van plukken, bijvoorbeeld in de vorm van comfort in het openbaar vervoer. Dat constante gezanik waarbij iedere euro boven het ‘bare minimum’ er een te veel is, bah.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).