Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers | De Utrechtse Internet Courant Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers | De Utrechtse Internet Courant

Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers

Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers
De Lange Nieuwstraat vanaf de Domtoren. Foto Robert Oosterbroek
De Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers en voetgangers. De gemeente hoopt hiermee de drukke Oudegracht te ontlasten.

De Lange Nieuwstraat moet aantrekkelijker worden voor fietsers en voetgangers. De gemeente hoopt hiermee de drukke Oudegracht te ontlasten.

Er worden bredere stoepen geplaatst en obstakels verwijderd om de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. Tegelijkertijd wordt er voor bussen en vrachtwagens eenrichtingsverkeer ingesteld.

Wethouder Lot van Hooijdonk schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat het autoverkeer zich te gast moet gaan voelen in de straat.

De gemeente hoopt hiermee de verbinding met de binnenstad te verbeteren door het verkeer een alternatief te bieden voor de drukke Oudegracht. Ook maken bewoners van de Lange Nieuwstraat zich al jaren hard voor de herinrichting van de straat. De aanpassingen moeten volgende zomer klaar zijn.

26 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Wat een raar idee. Deze weg leidt van niets naar niets. Daar ga je de oude gracht niet voor laten liggen. Maar we weten het, Lot heeft geld genoeg. Wat een slapjanussen in de raad dat dit niet gestopt kan worden. De raad is de baas en de wethouder moet uitvoeren wat de raad voordraagt. Maar ja……….

  2. Toine Goossens

    Dit lijkt mij een zeer verstandig besluit, als het tenminste als resultaat heeft dat fietsers dan niet meer over de Oudegracht gaan

  3. Scherpschutter

    De zoveelste aanslag op mobiliteit die op totaal onzinnige gronden verkocht wordt als positieve maatregel voor fietsers (waarom zou iemand in godssnaam de Oude Gracht mijden om via de Lange Nieuwstraat te gaan…? Dit is te dwaas voor woorden…), waar het in werkelijkheid niets anders is dan de zoveelste doldrieste aanslag op automobilisten…

  4. Dorine

    “hoopt”. Dat woord hoor ik te vaak als het om verkeersmaatregelen en herinrichtingen gaat. Ik wil graag verkeerskundig/planologisch bewijs voor dit soort dingen. Aan wensdenken hebben we niets, hebben we al te vaak gezien.

  5. BramD

    En nu de fietsers van de Oudegracht af.

  6. gerben

    Deze straat is toch al uitermate geschikt voor fietsers? Er rijdt 1 linkse stadsbus en that’s it.

  7. Gerard Brugmans

    Autoverkeer moet zich niet alleen gast gaan voelen in de Lange Nieuwstraat maar in de hele binnenstad! Ik snap dat je jarenlang superioriteitsdenken bij automobilisten niet zomaar kunt veranderen, maar de tijd dat we rekening houden met die auto’s in de stad is nu toch echt wel voorbij.

  8. Roel

    @Sluipschutter Waarom zou je over de Oude Gracht willen fietsen als je ook gewoon over de rechte, veel minder drukke Lange Nieuwstraat kan gaan?

    Ik heb begrepen dat jij liever van elke weg binnen de Singel een tweebaanssnelweg maakt, maar de meeste Utrechters willen graag een leefbare binnenstad waar auto’s – terecht – op het tweede plan staan.

  9. Katja

    Niet alleen voor fietsers, ook voor wandelaars. Binnenstad verder autovrij !

  10. Joris

    Verwissel de Oudegracht en de Lange Nieuwstraat van plek en pas dan zullen fietsers er voor kiezen om over de Lange Nieuwstraat te fietsen. Kijk gewoon even op de kaart en je ziet waarom mensen nooit over de lange Nieuwstraat zullen fietsen. #realiteitszin

  11. blm

    Klinkt goed hier wordt nl. ook soms best geraced!

  12. BW

    @Roel
    Inderdaad terecht dat auto’s in de binnenstad op het tweede plan staan en wat mij betreft prima dat auto’s in de Lange Nieuwstraat zelfs op het derde plan (of nog lager) komen te staan, alleen de logische volgende stap is volgens mij om de straat simpelweg verder autoluw (bijv. door instellen eenrichtingsverkeer), of zelfs helemaal autovrij te maken. Miljoenen spenderen aan de herinrichting van een straat waar op het eerste gezicht alweinig mis mee is voegt m.i. niets toe.

    De verwachting dat fietsers de Lange Nieuwstraat als alternatief gaan zien voor de Oudegracht lijkt me overigens niet erg realistisch, want zoals Marcel als zei: “Deze weg leidt van niets naar niets”. Fietsers moeten eerst best een rare slinger maken om op de LN te komen en ik denk niet dat dat gaat gebeuren, maar we’ll see…

  13. Ronald

    Eenrichtingsverkeer? Worden die vrachtwagens dan over de Gracht gestuurd? Lekker voor die werfkelders daar. Prachtig plan weer.

  14. Willem

    LN-straat een alternatief voor de drukke Oudegracht??? Gooi maar in mijn pet. Want de LN-straat wordt eenrichtingsverkeer voor bussen en vrachtauto’s en die zullen toch echt ergens ook de stad in moeten. Over de Oudegracht dus. Die daarmee juist drukker wordt. Of wil Lotje ze over de Nieuwegracht laten rijden. Ook fijn…

  15. Justin

    Hoera, de hele stad mag autovrij. We naderen toch al snel het punt dat autorijden an sich een daad wordt die zich kan vergelijken met het opsteken van een ranzige sigaret in nabijheid van anderen.

  16. Bully

    Dan maar meteen doorpakken en de binnenstad ook fietsvrij maken! Het is slechts een kwestie van tijd dat die ook niet meer passen… Scheelt een keertje de straten opnieuw inrichten.

  17. Alex

    @ Justin

    Hoera , we naderen al snel het punt van dictatuur.

  18. Robert

    De enige verkeersdeelnemers die last hebben van het verkeer op de Oudegracht zijn de voetgangers, veelal door fietsers die via de stoep langzaam rijdende auto’s inhalen of fietsers die tegen de richting in fietsen en hetzelfde doen (ja, óók voor fietsers is de Oudegracht eenrichtingsverkeer). Dat zijn ervaringsfeiten uit de praktijk van deze bewoner, die zelf nauwelijks met de auto te vinden is op de Oudegracht.

    Het komt weer op hetzelfde neer als altijd: de grootste bedreiging voor de verkeersveiligheid in de binnenstad, zowel richting auto als voetganger, zijn de fietsers. In plaats van te handhaven en het échte probleem op te lossen gaan we de daders weer fijn belonen met een oplossing die geen enkel effect gaat hebben (fietsers zullen gewoon de Oudegracht blijven gebruiken) en automobilisten onterecht straft door de Lange Nieuwstraat nog meer fietsanarchie te maken. Het stoplicht bij de kruising LN en Agnietenstraat (een blinde bocht!!) wordt bijvoorbeeld. bijna 100% genegeerd en zorgt dagelijks voor meerdere (bijna)ongelukken. En voor fietsers zijn de grachten en LN blijkbaar voorrangswegen en wie van keurig van rechts uit een afslag komt heeft dat maar te accepteren.

    Dat de LN heringericht wordt met bredere voetpaden en minder auto’s in het straatbeeld is een prima idee. Maar de grootste collectieve verkeersmisbruikers, die op twee wielen, mogen hier geen prioriteit bij krijgen. Elke andere beslissen wordt niet op eerlijkheid of op ratio genomen, maar enkel vanuit ideologie.

  19. VincentDV

    De route Neude – Twijnstraat via Lange Nieuwstraat en Agnietenstraat is 150 meter langer. Voor een gemiddelde fietser betekent het een 30 seconde langere rit (bij 18 km/u). Het is geen weg van niks naar nergens, het is een omweg van een halve minuut.

    Het is goed om de fiets ruim baan te geven maar fietsers zijn niet heilig. De situatie rond de Vismarkt en Donkere Gaard – waar voetgangers en fietsers voortdurend om ruimte vechten – is onhoudbaar. Er zit niets anders op dan dat deel af te sluiten voor alles behalve voetgangers en dan is het dus noodzakelijk dat er een goed alternatief is.

    Sinds 1950 is het aantal Utrechters verdubbeld maar de binnenstad is niet meegegroeid. De druk op de stad neemt toe. Voor twee keer zoveel voetgangers, fietsers en auto’s is geen plek. Het oude, deels middeleeuwse, stratenpatroon biedt geen ruimte om het iedereen helemaal naar de zin te maken en dan moet je pragmatisch zijn.

    De Lange Nieuwstraat is een uitstekend alternatief, samen met de Springweg voor het verkeer aan de andere kant van de binnenstad. Het zal een tijdje vragen om strenge handhaving rond de Stadhuisbrug om de fietsers van de nieuwe situatie te doordringen maar ook dat is best te doen.

  20. trol

    Robert, je vergeet een groep hufterige deelnemers op de gracht….de voetgangers die de term stoep niet begrijpen. Als ik daar fiets, is het net een bowlingbaan.

  21. trol

    Overigens is de Lange Nieuwstraat nu ook een prima alternatief als je wat harder door wil trappen. Ik begrijp niet wat er verbeterd kan worden.

  22. Geen fan van...

    De gemeente heeft kennelijk een enorme planologische afdeling die zichzelf aan het werk houdt door een continue stroom van infrastructuur herinrichtingen te verzinnen. Plannen waar een groot deel van de burgers niet om vraagt. Zie Maliebaan, Maatregelen Utrecht West, Waterlinieweg, het Goylaan en de oostelijke singels.

  23. Fabian

    Wanneer ik van de Voorstraat naar twijnstraat fiets neem ik altijd de lange Nieuwstraat. Want dat is echt sneller dan vismarkt de gaarden en twee keer de oude gracht oversteken.

    Een goed plan om de route nog sneller te maken en dan van vismarkt tot dille en kamille ook die kant af te sluiten voor fietsers.

  24. Rob H.

    trol 25/9/2019 – 9:09

    Het is te druk op die smalle stoepjes, dan moet je de straat wel op.

  25. trol

    En als het te druk is op de weg, mogen de fietsers dan dus de stoep op?…dat is ook weer opgehelderd. Bijzondere redenatie…zo

  26. Toine Goossens

    Vreemd dat je niet van fietsers zou mogen eisen dat zij omrijden. Is het soms het nieuwe normaal dat fietsers vrijuit gaan? Dacht het niet.

    Zoals ik al vaker heb betoogd, Utrecht heeft een middeleeuws centrum. Dat brengt aanmerkelijke beperkingen met zich mee. Het betekent dat bepaalde routes niet meer toegankelijk voor fietsers zijn. (De Vismarkt laat zien dat een voetgangersstraat, waar fietsers te gast zijn, absoluut niet kan. Wat dat betreft gedragen automobilisten zich op een fietsstraat heel wat socialer).

    Bij de Twijnstraat een bord verboden voor fietsers en auto’s. Uitgezonderd aanwonenden en leveranciers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).