Niet alleen op de Uithoflijn rijden straks nieuwe trams, maar ook op de tramverbinding tussen Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein worden nieuwe trams besteld door de Provincie Utrecht. En dat worden de langste stadstrams van Europa.
De nieuwe tramstellen bestaan uit zeven delen in plaats van vijf en hebben een lengte van 41 meter. Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa.
Gisteren is de deal om 22 trams te bestellen ondertekend door de Provincie Utrecht. In 2020 moeten ze gaan rijden. De trams zijn volgens gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof: comfortabel, energiezuinig, hebben een lage instap en zijn voorzien van goede klimaatbeheersing en reisinformatie.
11 Reacties
ReagerenDaarmee wordt dit de langste stadstram die —naar verwachting gaat— rijden in Europa.
Slag om de arm houden, heel verstandig 😛
Wauw de langste!
Zou liever de snelste, meest hoogwaardig, comfortabelste ofzo krijgen.
Als het marketing meisje niet meer dan dit kan bedenken dan vrees ik het ergste.
De “snel”tram van IJsselstein naar Utrecht doet bijvoorbeeld een half uur over een ritje van 12 kilometer, oftewel 24 kilometer per uur. dat heeft natuurlijk helemaal NIETS met hoogwaardig OV te maken.
Of die tram nu de langste is zal me een zorg wezen, ik wil snel van A naar B, dat mag ook met de kortste, langste, breedste of smalste tram van pakweg de hele wereld.
Moeten de perrons nu ook worden aangepast. En is daar wel voldoende plaats voor? De halte 24 Oktoberplein zuid richting Centrum kan volgens mij niet verlengd worden omdat die tussen een kruispunt en een bocht over de Beneluxlaan ligt geklemd!
HarryR
Deze trams zijn laagvloers en stoppen voorlopig nog niet op het tracé naar Nieuwegein. De haltes richting de Uithof zijn laag en lang genoeg. In 2020 komen er ook nieuwe trams voor de lijn naar Nieuwegein en worden alle haltes verlaagt en aangepast. Dan worden de lijnen ook gekoppeld
@herman: Totale lengte naar IJsselstein is 17 km (https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram). Volgens Google maps duurt dit 18 minuten. Ik ben al een hele tijd niet met de sneltram geweest, maar in mijn herinnering komt was het zeker 20+ minuten, dus laten we jouw 30 minuten aanhouden: Snelheid: 34 km/uur.
Gemiddelde snelheid van de metro in London: 33 km/uur (https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/what-we-do/london-underground/facts-and-figures)
.
Is de London Underground wel hoogwaardig vervoer, of ook niet?
@WvR via wiki en google kun je veel te weten komen, maar uit de praktijk nog veel meer….
Ik reis dus regelmatig met de tram en dat reisje duurt toch echt een half uur en echt geen 18 minuten.
Compliment voor Utrecht als je deze stad wilt vergelijken met London 🙂 Maar de vergelijking Houten – Utrecht met IJsselstein – Utrecht is toch meer van toepassing. En dan zie je dat dat reisje ongeveer 9 minuten duurt en dat is toch hele wat anders dan een half uur en in zo’n geval praat je toch meer over hoogwaardig OV.
Zeker als je weet dat je met de trein in een half uur vanuit Utrecht naar Amsterdam kan, dan is het wel heel teleurstellend dat een tramritje vanuit IJsselstein net zo lang duurt.
@herman: Van mij had het (destijds) ook sneller gemogen hoor, daar niet van. Die 30 minuten van jou kwamen zoals ik al zei gevoelsmatig dichter in de buurt dan de 18 van Google 😉
Punt was meer dat een compleet van overig verkeer gescheiden railnetwerk (de metro) blijkbaar ook niet verder komt dan 34 km/uur. Geen idee waarom, maar blijkbaar is dat een doorsnee snelheid (als ik hele snelle googles mag geloven) voor stedelijk rail verkeer.
En Utrecht is natuurlijk niet te vergelijken met Londen. Utrecht is veel leuker 🙂
@Herman Volgens de dienstregeling duurt de reis van Utrecht Centraal met de sneltram naar het eindpunt in IJsselstein-Zuid 35 minuten. Als je op Maps de route van de auto ongeveer hetzelfde maakt (dus door Kanaleneiland en Nieuwegein en niet over de A2 en met net zo’n kronkel door IJsselstein als de tram) dan komt je uit op 18,5 KM en daar doe je volgens Maps met een auto 48 minuten over. 48 of 35 minuten, kies zelf maar.
Discussies over dit soort onderwerpen kan je beter voeren met feiten dan met loze kreten. Als je schrijft dat de vergelijking met Utrecht-Houten meer van toepassing is dan die met Utrecht-IJsselstein of dat de sneltram niet hoogwaardig is, dan denk ik: hoezo dan? Waarom zeg je dat? Heb je argumenten of feiten die je verhaal onderbouwen? Ik kan ze niet vinden.
@Herman:
Ik kan in twee uur met het vliegtuig naar Barcelona. Toch kom ik met de trein in die tijd maar tot Antwerpen. Is de trein dan ook laagwaardig vervoer?
“Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen”
Hoe moet ik dat precies voor mij zien bij een combinatie van hogevloers en lagevloersmaterieel?
@rob. Probleem is natuurlijk ergens juist de kronkel. Bij ov heb je de keuze tussen ontsluitend (iedereen moet dicht bij een halte hebbe) of verbindend. Voor een sneltram is verbindend veel logischer (inmers ‘snel’. Een passende route zou dus ook biet de kronkel maken (en meer de route van lijn 65 volgen tot westraven). Immers het gaat uiteindelijk over de keuze die de inwoner van ijsselstein heeft. En die is nu langer per ov onderweg dan die uit houten. Vergeet niet dat er oorspronkelijk ook plannen waren voor een trein naar nieuwe gein. Zeker nu vanaf houten met randstand spoor en vaartsche rijn nu nog meer opties zijn.
Aan de andere kant is de inwoner van kanaleneiland door deze keuze natuurlijk wel beter af…