Langverwachte herinrichting Voorstraat in Utrecht woensdag van start Langverwachte herinrichting Voorstraat in Utrecht woensdag van start

Langverwachte herinrichting Voorstraat woensdag van start

Langverwachte herinrichting Voorstraat woensdag van start
De langverwachte herinrichting van de Voorstraat gaat woensdag echt beginnen, nadat het project meerdere keren vertraging opliep. De werkzaamheden in de straat duren ongeveer zes maanden.

De langverwachte herinrichting van de Voorstraat gaat woensdag echt beginnen, nadat het project meerdere keren vertraging opliep. De werkzaamheden in de straat duren ongeveer zes maanden.

Na de herinrichting is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers en is er meer groen aanwezig. Het smalle fietspad vanuit de Neude naar het Lucasbolwerk verdwijnt. De stoepen worden verbreed om meer ruimte te maken voor de voetgangers en op het middenstuk delen de fietsers en auto’s de weg. Daar komt een ‘auto te gast’-principe: er wordt in plaats van de huidige autostraat een lange rode fietsstraat aangelegd. Deze zal lopen van de kruising Voorstraat – Neude tot aan de kruising Wittenvrouwenbrug – Wittevrouwensingel.

Door het weghalen van het huidige fietspad komt er veel ruimte vrij voor voetgangers aan beide kanten van de straat. De stoep in de Voorstraat wordt zeker 2,5 meter breed. Ook komen er in totaal 370 fietsparkeerplaatsen, 170 meer dan nu. Het aantal autoparkeerplaatsen wordt daarentegen teruggebracht van veertig naar achttien. De auto’s staan in het nieuwe plan op het brede trottoir.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Afgesloten

De Voorstraat is tijdens de werkzaamheden afgesloten voor fietsers, auto’s en bevoorradingsverkeer. Automobilisten kunnen omrijden via de Nobelstraat of de Wittevrouwensingel. Fietsers kunnen meerdere routes kiezen, door bijvoorbeeld de Lange Jansstraat en de Nobelstraat. De gemeente biedt daarnaast met borden een alternatieve route via de St.-Jacobsstraat en de Loeff Berchmakerstraat.

Voor bestemmingsverkeer is een omleidingsroute met borden aangegeven. Voetgangers kunnen altijd langs de werkzaamheden lopen, waardoor huizen, winkels en horecazaken in de straat bereikbaar blijven. Er rijden tijdens het project geen bussen door de Voorstraat.

Half november

Het werk aan de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat moet voor half november klaar zijn, zodat de doorgaande route weer open kan. Aansluitend wordt ook de Wijde Begijnestraat heringericht. In totaal duren de werkzaamheden zo’n acht maanden.

Naast de Voorstraat en Wittevrouwenstraat zijn er meerdere straten in dezelfde omgeving die de gemeente gaat aanpakken zoals de Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat, het Malieblad en de Oudwijkerdwarsstraat. Bij al deze projecten is het doel om het prettiger en veiliger te maken voor fietsers, voetgangers en bewoners.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Werk aan de Nagtegaalstraat ligt al eindeloos stil. Iets met materialen die ontbreken door de crisis. Gaat dat met de Voorstraat ook zo: alles afzetten, openbreken en vervolgens gebeurt er maandenlang niets meer?

  2. Willem

    @wim: hopelijk wel. Scheelt een hoop smerig autoverkeer!

  3. Hans

    Met andere woorden: mijd de komende maanden de Wittevrouwenstraat, Voorstraat, Nachtegaal- en Burgemeester Reigerstraat, het Malieblad en de Oudwijkerdwarsstraat.

  4. Bernhard

    Ah, weer een ‘rode fietsstraat’. Totale onzin en werkt voor geen meter. Automobilisten passen hun rijgedrag niet aan als zij rood asfalt zien. Als fietser word je nog steeds met hoge snelheden en gevaarlijke capriolen aan alle kanten ingehaald.

  5. Yoshua

    @Wim,
    Eneco, Stedin en Vitens werkzaamheden uit aan de ondergrondse warmte-, gas- en drinkwaterleidingen.
    De monteurs moeten voor de aanleg bij de woningen naar binnen.
    Dit is nu niet mogelijk wegens de corona maatregelen.
    Monteurs kunnen onmogelijk 1.5 meter afstand nemen met de aanleg en montage.
    Dat is de reden dat het nu al een tijdje op pauze staat.

  6. Zwaontjue

    @ Yoshua

    Dit gaat dan dus ook voor de Voorstraat gelden, dus dat de Warmte-, gas- en waterleidingen gelijk worden meegenomen.

    Dus @Wim heeft wel gelijk, ze breken alles open en dan ivm de corona maatregelen, blijft het nog maandenlang opgebroken.

    Misschien om van de Nagtegaalstraat te leren en de Voorstraat pas open te breken, zodra de Corona voorbij is …… (ambtenaren blijven zo’n ………. volk)

  7. erwin

    @Bernhard: al een tijdje niet gefietst wellicht? De fietsstraten werken prima hoor!

  8. Rottebert Peermans

    Ik hoop voor die fietsers dat ze wel aan de kant gaan en niet in rijen van 3 breed over de straat gaan fietsen want anders ga ik een liedje voor ze spelen met mijn toeter als ik er langs moet.

  9. Peet

    Dat er op de Voorstraat nog nooit fietsers zijn dood gereden, mag een wonder heten
    Levensgevaarlijk bussen en fietsers

  10. Bernhard

    @Erwin: Ik fiets momenteel minder, maar de laatste jaren vele honderden kilometers door onze stad gefietst. Mijn ervaring is dat het voor geen meter werkt en dat er veel te hard gereden wordt. Het enige dat werkt is de verkeerswet handhaven, niet het asfalt een andere kleur geven.

  11. Kloek

    @ Rottebert Peermans

    Fietsers mogen gewoon twee aan twee fietsen en aangezien het een fietsstraat wordt heb jij gewoon pech; als je er niet langs kan, kan je er niet langs. Geduld is ook een schone zaak, ook voor mensen in een auto. Dan blijf je maar een kort stuk achter een fiets rijden. Wat is daar nu in hemelsnaam mis mee eigenlijk?

    Overigens staat op claxonneren voor dat soort niet bedoelde lulligheden gewoon en vrij forse boete. Dus claxonneer er lekker op los zal ik zeggen.

  12. BramD

    Minstens 2,5 meter breedte van de stoep?
    Wedden dat die ruimte vol komt te staan met fietsen en auto’s?
    Zie de Viestraat.
    Arme voetgangers…

  13. wollie

    “Automobilisten kunnen omrijden via de Nobelstraat”

    zullen de bussen leuk vinden…

  14. Koel Hoofd

    Fietsers die met zijn drietjes naast elkaar zijn overtreden de verkeerswet.

    Op fietsstraten gaan vele fietsers gewoon aan de kant voor een auto of bus achter zich. Niet omdat het moet, maar omdat ze het vervelend/eng vinden dat er een (groter, zwarder, sneller) voertuig achter ze rijdt. Daarnaast is ze dat ook ooit aangeleerd door bezorgde ouders die zuinig zijn op hun kroost.
    Daarom is er nog nooit een fietser doodgereden op de Woorstraat. Alleen kinderen en jonge onvolwassenen begrijpen niet dat ze vanwege een ideologie worden gebruikt als levende snelheidsremmer voor ‘veel massa op hoge snelheid’ op een weg die aanzet tot te hard rijden.

    Kamerbreed rood asfalt -al dan niet met vlakke drempels op 80-100m afstand- heeft geen enkele positieve invloed op het verkeersgedrag van de opportunistische Nederlander, ongeacht hoeveel wielen ze berijden.

    Het ultieme fietscomfort van rood asfalt is een nodeloos milieuvervuilende ideologie gebaseerd op wensdenken en misplaatst superieuriteitsgevoel wat eigenlijk de verkeersveiligheid ondermijnt.

    Dat gezegd hebbende, het is wel hoog tijd dat het achterstallige onderhoud aan de desbetreffende wegen in oost eindelijk eens wordt uitgevoerd. Daardoor ziet het erna altijd beter uit, wat verkapt dat de verkeersveiligheid is verminderd.
    Ik wens de omwonenden en bedrijven veel succes met de maandenlange overlast en het wangedrag van fietsers die zich de kortste weg niet door de neus laten boren…

  15. Toine Goossens

    @Bernard,

    Veel te hard. Rijdt u soms met een geijkte gatsometer rond? Ik denk het niet. U toetert maar wat, zoals Erwin opmerkt.

  16. M.

    @Wim en @Hans: het was vanmiddag totaal onmogelijk om als voetganger veilig — dus met anderhalve meter afstand — door de Nachtegaalstraat te komen. De doorgangen zijn er te nauw en het aantal passanten en winkelbezoekers te groot. Een omweg maken is voor de ouderen nagenoeg onmogelijk, omdat de afstanden dan veel te groot zijn. Het is het beste om ofwel de werkzaamheden te stoppen tot en de hekken weg te halen tot na de crisis ofwel de straat voor autoverkeer af te sluiten tot de werkzaamheden klaar zijn. Hetzelfde geldt vanzelfsprekend voor de Voorstraat, hoewel daar alternatieve routes beter voorhanden zijn.

  17. erwin

    @M: nog een andere mogelijkheid: thuis blijven!

  18. Jos

    @ M, als je niet in de Voorstraat hoeft te zijn, kun je ook omreizen, omlopen, omfietsen, omrijden. Het kan gewoon. Kost je wellicht 5 minuutjes extra.

  19. M.

    @Erwin: verhongeren? Geen mantelzorg verlenen en anderen laten verhongeren?
    @Jos: bij de Voorstraat kan dat misschien, bij de Nachtegaalstraat niet. Omlopen langs de Maliebaan , Maliesingel of Biltstraat kost een oudere minstens twintig minuten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).