Langverwachte koppeling van trams komt dichterbij; vanaf maandag werkzaamheden op Jaarbeursplein Langverwachte koppeling van trams komt dichterbij; vanaf maandag werkzaamheden op Jaarbeursplein

Langverwachte koppeling van trams komt dichterbij; vanaf maandag werkzaamheden op Jaarbeursplein

Langverwachte koppeling van trams komt dichterbij; vanaf maandag werkzaamheden op Jaarbeursplein
Archieffoto
De provincie Utrecht is vanaf maandag bezig met werkzaamheden op het Jaarbeursplein. De tramhalte op het plein wordt verlengd en de kruisingen aan beide koppen van de tramhalte worden aangepast. De werkzaamheden duren tot eind december.

De provincie Utrecht is vanaf maandag bezig met werkzaamheden op het Jaarbeursplein. De tramhalte op het plein wordt verlengd en de kruisingen aan beide koppen van de tramhalte worden aangepast. De werkzaamheden duren tot eind december.

De werkzaamheden zijn nodig om de Uithoflijn straks te kunnen koppelen aan de SUNIJ-lijn, de tramverbinding tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein. Er ligt al een heel traject over die route, maar momenteel is er nog een heel kort stukje – met de naam Tracé X – waar nog geen trams met passagiers rijden. Dat stukje ligt tussen de halte Utrecht Centraal en halte Jaarbeursplein.

Mensen die op het traject verder willen reizen moeten nu nog uitstappen en de afstand tussen de twee haltes te voet overbruggen. Om Tracé X in gebruik te kunnen nemen, zijn verschillende aanpassingen in het gebied nodig. De werkzaamheden die maandag beginnen moeten er uiteindelijk voor zorgen dat de trams tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein in één keer door kunnen rijden.

Om dat voor elkaar te krijgen, moeten onder meer de perrons van de tramhalte worden verlengd. De nieuwe trams die op het traject gaan rijden zijn namelijk langer dan de trams die nu bij de halte stoppen. Tegelijkertijd worden de kruisingen aangepakt die aan beide koppen van de halte op het Jaarbeursplein liggen.

Croeselaan en WTC

De kruising met de Croeselaan, aan de kant van de Volksbank, wordt als eerst onder handen genomen. Bussen en taxi’s kunnen daardoor straks de opstelplaats naast de skatebaan niet alleen in, maar ook uit rijden. Het fietspad en het voetpad van het NH Hotel naar het Jaarbeursplein moeten voor de werkzaamheden worden afgesloten. Er staan borden met een alternatieve route.

De werkzaamheden aan de kant van WTC beginnen vanaf november. De situatie daar moet overzichtelijker worden voor fietsers en voetgangers. De perrons aan de kant van het Jaarbeursplein zijn daardoor tijdelijk buiten gebruik. Voetgangers kunnen nog wel langs de tramhalte lopen, maar fietsers en gemotoriseerd verkeer worden omgeleid. Alleen de perrons aan de kant van het NH Hotel worden gebruikt.

Zomerdienstregeling

In december gaan de werkzaamheden aan de kruisingen verder. De perrons aan de kant van het NH Hotel zijn dan buiten gebruik en alleen de perrons aan de Jaarbeurspleinkant kunnen worden gebruikt. Eind december moet alles klaar zijn. Als ook project ‘Nieuwegein City’ op tijd gereed is, kan de provincie starten met testritten. Het in gebruik nemen van het traject moet samenvallen met de zomerdienstregeling van 2022.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Dat gaat leuk worden. Ik lees 2 omleidingen voor fietsers. Die dat uiteraard gewoon gaan negeren. Iemand een voorspelling doen hoeveel slachtoffers (eigenwijze fietsers) er gaan vallen?

  2. Fred

    Hopelijk rijdt de tram na de koppeling dan ook in het weekend naar de Uithof (al zal dat op een lagere frequentie zijn als doordeweeks).
    Ik blijf het een beetje vreemd en amateuristisch vinden dat er een tramlijn ligt die in het weekend niet gebruikt wordt.
    Aangezien er steeds meer woningen in de Uithof komen lijkt me dat wenselijk.

  3. Kees Truijens

    Misschien in één moeite door mogelijk maken dat je te voet komende van de Mariaplaats bij de Rabobrug kunt instappen en niet een paar honderd meter moet omlopen door de CS-hal?

  4. Lombokker

    De SUNIJ-lijn, toe maar.
    Hoe lang zou daar over vergaderd zijn?

  5. Erwin

    Hahaha @Kees toch!! Die teerling is allang geworpen.

  6. bawang putih

    @Fred
    bovendien een ziekenhuis als eindpunt, waar mensen verblijven die bezocht willen worden?

  7. Harm

    Klinkt wel goed dat de tram helemaal doorgaat. Heeft er iemand een plaatje hoe de uiteindelijke connectie gaat lopen?

  8. De count

    Hoelang gaat de rit Nieuwegein – Uithof duren? Wordt het een serieus alternatief voor de auto? Evt een sneldienst die minder stopt?

  9. Harm

    In het specifiek, welke tunnel gaat TraceX nu gebruiken?

  10. Herman

    @Lombokker de naam SUN lijn bestaat al sinds 1983 en in 1984 werd dat zelfs SUNY lijn toen de trams ook naar IJsselstein gingen rijden.

    Blijft wel de vraag waarom de huidige aanpassingen nu pas word3n aangebracht, Was reeds lang geleden voorzien en hadden dus al lang gereed kunnen zijn.

  11. Utrechter2

    @Herman
    @Harm
    Een plaatje zou wel handig zijn inderdaad:
    Het tracé ligt er al maar wordt nu alleen voor remisevervoer gebruikt! Kijk naar hoe de bovenleiding en de sporen lopen want die liggen er dus al.
    Bij het Jaarbeursplein gaat de tram dan, waar hij nu nog stopt, rechtdoor, tussen het WTC en het oudere kantoorgebouw in. En daarachter meteen naar links. Daar gaat de tram met al die bussen mee over het viaductje bij het Park Plaza hotel (en vlak daarvoor over het drukke fietspad). Daar gaat die met de bocht naar rechts de Leidseveertunnel in en daarna volgt de tram de route van de bussen die naar het kleine ondergrondse busstation aan de zijde van het Bollendak gaan, met daar het beginpunt van de Uithoflijn, tram 22. Die baan naar dat busstation toe loopt tussen het station en het nieuwe grote gebouw in waar het Intellhotel inzit, de nieuwe AH, en Randstad, dus die is eigenlijk niet te zien tenzij je toevallig op het juiste perron op Utrecht Centraal staat.
    Volgens mij kun je het beste na de avondspits kijken op het beginpunt van de Uithoflijn of het beginpunt van de Nieuwegeinlijn. Dan zie je trams rijden op dat stukje die naar de remise gaan.

  12. Massegast

    Ach, en maandagavond 18 oktober 2021 reden de trams op het ‘Science Park Utrecht’ ook al niet. Stroomstoring, met een lange file trams als gevolg. Ik weet zo gauw niet wie, maar hier moet een robuuste bestuurder eens met de vuist op tafel gaan slaan. Er is veel betaald en wat je er voor krijgt: een krakkemikkig onbetrouwbaar trammetje. Iets voor opa met de kleinkinderen op zondagmiddag. O nee, verdorie, dan rijdt ie niet.

  13. Alain

    “Hoelang gaat de rit Nieuwegein – Uithof duren? Wordt het een serieus alternatief voor de auto? Evt een sneldienst die minder stopt?”

    het ritje UMC -> Utrecht CS duurt nu 15 minuten en het ritje Utrecht Cs -> City Plaza ook, dus opgeteld een half uurtje. Vergelijkbaar met de fiets voor dat stuk.

    Met de auto ga je sneller, want die gaat niet via CS.

    Als je geen haast hebt is het een alternatief, maar gelukkig heb je ook bus 31, die doet het in 20 minuten.

  14. Piet

    @Alain,
    Ooit wel eens rond 5 uur/half zes de uithof(USP) proberen af te komen? In pre coronatijd was dat gemiddeld langer dan een half uur. Dus als je haast hebt dan kan je beter de tram pakken.

  15. Herman

    @Alain, deze tramlijn is niet eens alleen de duurste ter wereld , ook is de tram supertraag.
    Ritje Nieuwegein Zuid of IJsselstein naar duurt zo’n halfuur, oftewel het beste ding boemelt met zo’n 25 kilometer/uur heen en weer….. Oorzaak teveel haltes en snelheidsbeperkingen.
    Het oorpsronkelijke plan, NS Sprinter met paar haltes, had die afstand in zo,10 minuten kunnen overbruggen, dan heb je het over hoogwaardig OV.

    Ook de Uithoflijn is een veredelde boemel. Jammer had zoveel beter gekund!

  16. Scherpschutter

    @Alain

    Daar moet je dan natuurlijk nog wel de wachttijden bij optellen. Een minuutje of 10 per retour lijkt me redelijk.

    Uiteraard is het O.V. in geen enkel opzicht een alternatief voor een auto. Niet qua comfort, niet qua kosten, niet qua gemak, niet qua hygiene en niet qua snelheid.

  17. Butch

    @JdV: 0. Krat bier erop?

  18. Ongevraagd Adfiets

    @Alain: als jij het stuk Uithof – Nieuwegein in 30 minuten fietst moet je je aanmelden voor La Vuelta Holanda. Normale mensen doen daar – weersomstandigheden niet meegenomen – zeker 40 minuten over (Google zegt 43).

  19. Joëlle

    Alain: bus 31 is inderdaad erg fijn, maar ik verwacht dat de rechtstreekse bussen Uithof Nieuwegein / IJsselstein gaan verdwijnen zodra de tram volwaardig in gebruik is genomen na de koppeling. De rechtstreekse bus uit Houten rijdt namelijk ook niet meer: reizigers moesten maar de trein pakken naar Vaartsche Rijn en daar overstappen op de tram -> langere reistijd + hogere kosten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).