Het Ledig Erf en omgeving gaan op de schop. Naast dit plein zijn ook de Catharijnesingel, de Kromme Rijnbrug en de Looierbrug allemaal nodig aan onderhoud toe. In de periode mei tot september 2015 combineert de gemeente daarom een aantal werkzaamheden in het gebied.
De gemeente werkt aan het vernieuwen van het asfalt op het Ledig Erf en een deel van de Catharijnesingel, de herinrichting van de Tolsteegsingel, het herstel van de funderingen van de Kromme Rijnbrug en Looiersbrug én aan de doorstroom van fietsers in dit gebied. De staat van het asfalt en de funderingen is zo slecht dat dit in dit jaar aangepakt moet worden.
De gemeente heeft de uitvoeringsperiode afgestemd op voorafgaande werken en activiteiten in de buurt, zoals de Albatrosstraat en de Tour de France, en op werkzaamheden die nog gepland staan in de buurt, zoals aan de Tolsteegsingel.
De eerste grote werkzaamheden beginnen op 18 mei. Al het asfalt op een deel van de Catharijnesingel en het Ledig Erf zal worden vernieuwd. Er wordt alleen gewerkt in de avond en nacht, tussen 20.00 en 6.00 uur, om het verkeer overdag niet te hinderen.
Omdat een deel van het parcours van de Tour de France over het Ledig Erf gaat, wordt de weg hier in juni ‘obstakelvrij’ gemaakt. Lantaarnpalen, verkeerslichten en de verkeersheuvels worden tijdelijk verplaatst en na de Tour weer teruggeplaatst. Alle andere werkzaamheden en de planning zijn hier te vinden.
Overlast
De gemeente waarschuwt: onderhoud geeft overlast. Maar omdat alle werkzaamheden gecombineerd uitgevoerd worden, en ook nog in de zomerperiode, hoopt de gemeente de overlast zoveel mogelijk te beperken. Avond- en nachtwerk is door de korte periode wel onvermijdelijk. Alle woningen en bedrijven blijven bereikbaar, maar auto’s moeten soms wel verder geparkeerd worden. Voor het autoverkeer zullen ook omleidingsroutes gaan gelden op sommige momenten.
13 Reacties
ReagerenBouwputten zijn vet <3
Fijn, de bewoners moeten maar omgaan met de herrie ‘s nachts om het verkeer overdag niet te hinderen. Ik zeg doe eens iets voor de bewoners en leid het verkeer overdag om. Is niet zo moeilijk. Kan prima via de vernieuwde Albatrosstraat. We zitten al een jaar of 6 in een bouwput met het nieuwe station, doe eens iets terug gemeente!
Hey Peter, het Lentebock bier festival was toch leuk voor de bewoners?
Ik hoop dat gemeente Utrecht het gebied leefbaar weet te houden.
Ledig Erf is de toegang tot de zuidelijke binnenstad en nu al zeer druk, zeker met de uitbreiding van de horeca.
Twijnstraat is het winkelgebied voor boodschappen voor de omgeving waarbij ook weer het Ledig Erf de toegang is.
Vanwege de bouwputten in de hele stad en het slechte communiceren door de gemeente (ProRail deed dat zeer goed bij station Vaartse Rijn) ben ik bang dat de overlast slecht wordt geaccepteerd.
Geopperd punt om de Albatrosstraat te gebruiken geeft ook veel extra overlast. Bij elke verstoring in de stad merk je dat aan het extra verkeer (opstoppingen, stank…) in de Albatrosstraat, maar ook rond Ledig Erf. Als buurtbewoner ben je zeker niet blij mee.
Jiri, ja maar totaal niet met elkaar te vergelijken. Ik heb het een aantal jaren geleden ook al meegemaakt en daar word je niet vrolijk van, die drilboren om 4 uur ‘s nachts om het asfalt los te krijgen, dan is een beetje achtergrond muziek op vrijdagavond een lachertje.
Gooi de boel maar gewoon een paar dagen dicht voor het verkeer. Niet zo moeilijk.
Volgens zijn hier een paar mensen vergeten dat ze in een stad wonen. Ik kan u van harte een dorp aanbevelen.
Mijn god, s’nachts tot 6.00 werkzaamheden!?!? Dat kan je toch niet maken voor de omwonenden!
Welja joh, na het Vredenburg, Hoog Catharijne, de Vondellaan, en binnenkort het Domplein kan dit er ook nog wel bij. Om me aan te sluiten bij Jantien Graafmachien, bouwputten zijn echt vet.
Vreemd dit, we krijgen zometeen de Tour en dan wordt ‘t 1 grote bouwput hier, mooie reclame.
Hoezo dan ‘wórdt’ ‘t 1 grote bouwput hier?
Blijkbaar mogen we achteraf van geluk spreken dat het tot nu toe bij één grote bouwput is gebleven. Al moet je dan wel het Jaarbeursplein, Centraal Station, Hoog Catharijne & singel, Vredenburg, Paardenveld en recentelijk toegevoegd Mariaplaats bij elkaar rekenen. Dan heeft de Bijenkorf nog mooi even stilgelegen dankzij Corio, en beginnen we aan de kleinere bouwputjes met het Domplein en Ledig Erf.
In Berlijn leven ze al 70 jaar in deze toestand, dus Utrecht zal over een aantal decennia ook wel retehip zijn. Daar waren ze wel in de omstandigheid dat het sloopwerk geen tijd en geld heeft gekost 😉
Het Ledig Erf is nu een lelijke geasfalteerde verkeersgoot. Hopelijk worden de auto’s zoveel mogelijk geweerd en krijgen we daar roodasfalt en sierbestrating voor terug. De stad is van de fietsers en voetgangers!
De auto in de stad faciliteren. kan het asocialer? Jazeker, als je er een drinkyoghurtje bij lurkt ben je als bestuurder dubbel zo erg bezig.
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/meer-koeien-melken-geeft-meer-fijnstof~a3958052/
Oh zuivellobby, oh asfaltboeren..
Wat is dat voor onzin, de stad is voor de fietsers en de voetgangers. Dan kun je geen boodschappen meer doen, want er mogen tenslotte geen auto’s komen om te bevoorraden. Geen ambulance, is ook een auto. Staat je huis in brand, pech, we hebben nog steeds geen blusfiets….
Daarbij is de auto 1 van de grootste inkomensbronnen voor de (Utrechtse) overheid. Van wegenbelasting, tot parkeergeld, via boetes, tot accijnzen.
Kortom Herman, denk even na voor je wat zegt.
Uiteraard moet er voldoende ruimte zijn voor vooral voetgangers. Fietsers zou ik ook vooral weren voor een stukje verkeersveiligheid.