Ledig Erf en omgeving krijgen totale metamorfose; plan goedgekeurd door gemeenteraad Ledig Erf en omgeving krijgen totale metamorfose; plan goedgekeurd door gemeenteraad

Ledig Erf en omgeving krijgen totale metamorfose; plan goedgekeurd door gemeenteraad

Ledig Erf en omgeving krijgen totale metamorfose; plan goedgekeurd door gemeenteraad
Het Ledig Erf en de directe omgeving wacht een flinke metamorfose. Zo is er straks geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk, waardoor fietsers en voetgangers veel meer de ruimte krijgen. De plannen hebben ook betrekking op omliggende straten als de Bleekstraat, Vondellaan, Jutfaseweg en Balijelaan.

Het Ledig Erf en de directe omgeving wacht een flinke metamorfose. Zo is er straks geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk, waardoor fietsers en voetgangers veel meer de ruimte krijgen. De plannen hebben ook betrekking op omliggende straten als de Bleekstraat, Vondellaan, Jutfaseweg en Balijelaan.

Wie over een aantal jaren via het Ledig Erf naar de binnenstad, het Utrecht Science Park of richting Tolsteeg fietst zal er flink op vooruitgaan. Wie dat met de auto wil doen, zal wellicht wat moeten omrijden. Er komt een zogeheten knip voor autoverkeer. Hulpdiensten en openbaar vervoer kunnen er nog wel rijden.

Tekst gaat door onder afbeelding

In het kort komt het erop neer dat Ledig Erf, en ook gedeeltelijk de Ooster- en Westerkade veel meer bij de binnenstad gaan horen, waar ook station Vaartsche Rijn bij betrokken wordt. Het gebied wordt zodoende nu al de ‘Zuidpoort’ van het historisch centrum genoemd. De gemeente ziet graag dat het een prettigere plek is om te verblijven en dat het makkelijker wordt voor fietsers en voetgangers om zich er te bewegen.

Wel leidt de knip ertoe dat automobilisten andere routes gaan nemen, waardoor er ook in omliggende straten aanpassingen nodig zijn. In de Rivierenwijk, Tolsteeg en Rotsoord zullen er gevolgen te merken zijn, sommige wegen krijgen te maken met minder autoverkeer, andere juist met meer. Daarom krijgen meerdere straten ook een andere inrichting. Zo moet autoverkeer op de Vondellaan in de toekomst vanaf beide kanten altijd verplicht afslaan bij de Bleekstraat.

Tekst gaat door onder afbeelding

Impressie

Planning

Er is geld beschikbaar voor een deel van alle maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden, maar nog lang niet alles. Het duurt zeker nog een jaar voordat de herinrichting gaat beginnen. In deze eerste fase worden de Bleekstraat, Balijelaan, Rijnlaan, Waalstraat, Diamantlaan en het Ledig Erf aangepakt. Tijdens de tweede fase van de werkzaamheden, die ergens tussen 2026 en 2030 moet plaatsvinden, krijgen de Vondellaan, Albatrosstraat, Briljantlaan en een deel van de Catharijnesingel de definitieve inrichting.

Tekst gaat door onder afbeelding

Voorgeschiedenis

Er wordt al enkele jaren gesproken over de nieuwe inrichting van het gebied. Er is lange tijd ook discussie over geweest, met name over de knip bij het Ledig Erf. Sommige omwonenden zagen liever een fietsstraat, waarbij doorgaand autoverkeer dus gewoon mogelijk is. In 2021 bleek ook, nadat er enkele varianten waren voorgelegd aan omwonenden, dat men de resultaten van een peiling anders interpreteerde. Ook nu probeerde een deel van de gemeenteraad het college van B&W alsnog zover te krijgen om een variant met fietsstraat uit te laten werken, maar daar was geen meerderheid voor.

Gekoppelde berichten

62 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Voor de duidelijkheid, dit is het hobby project van de wethouder die dit er in gefietst heeft tijdens de coalitie onderhandelingen waardoor PvdA en D66 moeten meestemmen.

    De peiling was duidelijk: men wilde dit niet.

    En voor nog meer duidelijkheid het gaat er totaal niet uitzien als op de afbeelding. Het wordt geen shared space, er blijven fietspaden, en er moeten nogsteeds bussen en hulpdiensten overheen.

    Maar het kost maar 15 miljoen euro. Het is niet alsof dat geld gebruikt kon worden om bijvoorbeeld de Vleutenseweg veiliger te maken.

  2. Johan

    En dan blijft hier onbesproken dat de Catharijnesingel ook geknipt wordt.

  3. Victor Sijthoff

    Goedkeuring van de gemeente. In het bewonersparticipatie traject was “de knip” de optie die het slechts gescoord heeft. Bewoners wilden iets anders. Een gemeenteverkiezing verder en het wordt die optie die niemand wil. Gelukkig is de gemeente wel voor. Voor wie doen we dit nu eigenlijk?

  4. Joris

    Lekker duidelijk zo’n kaartje…

  5. Len

    Mooi!

    Je mag met de auto ook niet over het Vredenburg en Lange Vliestraat rijden, dus daar wen je wel aan.

  6. Aniwe

    Gelukkig hebben wij in Utrecht zoveel geld dat wij “verbeteringen” die nog geen jaar geleden gedaan zijn, weer opnieuw kunnen doen…..

  7. Lombokker

    Het Ledig Erf is een paar jaar geleden toch al volledig verbouwd en heringericht?
    Volgens mij is de boel daar maandenlang opgebroken geweest voor die werkzaamheden, bijzonder vreemd dat het zo snel alweer opnieuw op de schop moet.

  8. Peter

    Zie het groot aantal reacties onder voorgaande berichten, dit is weer participatie op de Utrechtse manier van zogenaamd ‘Samen stad maken’ en toont het onvermogen van de gemeente Utrecht om rekening te houden met de inbreng van haar bewoners. Dit is ook te plakken op Weerdsingel, Maliebaan, Goylaan etc etc.

    De enquete die ooit is gehouden was duidelijk: meerderheid voor de herkenbare fietsstraat van de Singel door te trekken. Maar met truccen in het coalitieakkoord toonde Groen Links haar ware gezicht. Op naar 2026 met nieuwe verkiezingen.

    Uitslag van de enquete onder uiteindelijk 3000 respondenten vind je hier:
    https://www.duic.nl/algemeen/wethouder-lot-van-hooijdonk-plan-ledig-erf-doet-recht-aan-verschillende-belangen-van-utrecht/

  9. Chantal

    Die knip op de Vondellaan zal gaan leiden tot een nog grotere chaos rondom het Smakkelaarsveld en het begin van de Amsterdamsestraatweg. Dat kan een kleuter al voorzien.

  10. Koel Hoofd

    Utrecht moet en zal onbereikbaar worden en terugkeren naar de groene staat van achterlijkheid en inteelt. Voorheen achter de stadswal met stadsgracht, nu achter de ring.

    Alle gekheid op een stokje, de hulpdiensten kunnen straks geen hulp meer verlenen omdat ze er niet (op tijd) kunnen komen. Dat is het lange termijn effect van de korte termijn visie.

  11. Wim

    De autohaaters zijn weer blij maar de buurt waar sluiproutes doorgaan balen

  12. wollie

    hmm, hoe kun je straks met de auto van oudwijk naar stationsgebied?

  13. W

    @Lombokker: “Het Ledig Erf is een paar jaar geleden toch al volledig verbouwd en heringericht?
    Volgens mij is de boel daar maandenlang opgebroken geweest voor die werkzaamheden, bijzonder vreemd dat het zo snel alweer opnieuw op de schop moet.“

    Wederom onzin, dat was de Tolsteegbarriere… (binnen singel), het gaat nu om LE (buiten singel). Wel opletten hè!?

  14. Sanne

    Hahahahahaaha Wollie toch!!
    Ik neem aan dat je een grap maakt.
    Zo niet: probeer eens een bus

  15. JdV

    Heerlijk. Nog nooit een gemeente gezien die zo voortvarend zichzelf onbereikbaar maakt. Een prachtig experiment waar toekomstige generaties met verbazing en afgrijzen naar zullen kijken.

  16. Steve

    Erg fijn als je per taxi richting Stadion of naar De Uithof moet, omdat de tram voor de zoveelste keer uitgevallen is.
    En dan weer die zelf verzonnen on Utrechtse benaming.
    De Zuidpoort….

  17. Rutger

    Station wordt vanuit oost onbereikbaar, diac vanuit zuid en west niet te doen. Knippen zoals die nu al bij de Albatrosbrug en Croeselaan lossen niets op maar maken het erger. Met simpele ingrepen is meer effect te behalen voor veel minder geld. Dom dom dom.

  18. VincentZ

    Lombokker verward zoals W al stelt Ledig Erf met de Tolsteeg Barrière. Een veel gemaakte en ook wel begrijpelijke fout. Hoewel, als je het kaartje goed leest zie je dat het onzin is. ledig erf is al jaren hetzelfde en ligt al jaren in een ongelukkig kruispunt.
    De toekomst zal het uitwijzen maar ik zie eerder het scenario dat men verbaasd zal zijn dat er zoveel auto’s in de binnenstad reden. Zoals men zich nu niet kan voorstellen dat ooit de hele Oudegracht begaanbaar voor auto’s was of de Steenweg.

  19. JR

    De Lotaucratie heeft weer toegeslagen.

  20. Wim

    Dit is natuurlijk een grof schandaal. Op een achternamiddag zijn deze onbereikbaarheidsmaatregelen in het coalitieakkoord gefietst.
    Volstrekt in strijd met de uitkomsten van de bewonersparticipatie, volkomen in lijn met de wens des wethouders.
    En beste mensen, dit is van een andere orde van grootte dan het gedoe over het plaveisel van de Weerdsingel. Dit gaat niet over de kleur van een steentje, dit heeft ermee te maken dat een groot deel van de stad moeilijk of zelfs niet bereikbaar wordt. Dit is regelrechte minachting voor het belang voor de mensen waarvoor ons bestuur hoort te staan.
    Nog is niet alles verloren. De volgende verkiezingen doemen in de verte alweer op. Tijd voor een wisseling van de wacht in Utrecht.

  21. Mojoman

    Tranen springen mij in de ogen. Woorden schieten te kort.
    Opnieuw belangrijke route van oost naar west afgesloten.
    Alternatieve routes van oost naar west worden aangepast. Uh die zij de afgelopen jaren al versmald en staan bij het minste of geringste al altijd vol.
    Suggestief kaartje. Je kunt nergens heen terwijl de pijlen naar twee richtingen doen vermoeden dat je beide kanten op kunt. Misleiding heet dat.
    @wollieman, je kunt/wij kunnen, straks nergens meer met de auto naar toe in deze stad.

  22. W

    @steve: koop toch eens een fiets jongen! Ben je in 10 minuten van station bij stadion.
    (En stoppen met roken!)

  23. Voetganger

    “waardoor fietsers en voetgangers veel meer de ruimte krijgen”.

    Nee. De ervaring leert:

    “waardoor fietsers veel meer de ruimte krijgen. De voetgangers zoeken het zelf maar uit.”

  24. Koel Hoofd

    @JdV
    Nee joh, die zetten er gewoon een hek omheen en verkopen tickets voor urban safari in het duurzame stenen tijdperk.

  25. Utrechtse Jantje

    Waar is de tijd gebleven ? Dat je nog gewoon het Vreeburg op kon rijden met de auto en via de Lange Viestraat en de Potterstreaat , door de Lange Jansstraat en het Janskerkhof naar de Nobelstraat en de Nachtegaalstraat de Burgemeester Reigerstraat in kon rijden !!!!! Wat is onze Stad toch naar de gallemiezen geholpen , met al die zogenaamde verbeteringen , die keer op keer weer en weer verbeterd moeten worden , omdat het gewoon niet werkt …. Als je alleen al kijkt naar de kruising van de “t Goylaan en de Constant Erzeijstraat ,Hooft Graaflandstraat , toen daar nog gewoon verkeerslichten waren , waren er bijna géén problemen , en nou moet tie voor de zoveelste keer , weer op de schop ………..die verkeersgekken op het gemeentehuis hebben echt geen verstand van zaken lijkt mij ….

  26. Robbert

    Daar een plein voor ontmoeten en verbinden? Hou toch op, bij cafe de Poort, LHC en cafe Ledig Erf aan de andere kant van het water zit je 10 keer leuker en mooier. Of de kade op naar Orloff.

    Dat nieuwe plein is niet nodig, gewoon fietsstraat doortrekken, in andere gemeente publicaties staat dat autoverkeer dan van nature al veel afneemt zonder vreemd geknip. Alleen verknipte ambtenaren die daar nooit komen gaan knippen!

  27. Klaasjan

    @W
    Fijn hoor, nog meer neergepleurde fietsen…

  28. Rob H.

    Als ik de reacties hier zo lees, dan is de auto nog een grotere hard-drug dan heroine. En half Utrecht is er verslaafd aan.

  29. Léon

    Gewoon lekker fietsen of wandelen, niks aan de hand allemaal. Scheelt ook weer een bezoekje aan de sportschool. Auto’s zijn fossielen uit de vorige eeuw, zeker in een stad waar het OV zo’n kwaliteit heeft als in Utrecht.

  30. Statler

    @Voetganger:
    meer dan eens. Het motto is: de stad teruggeven aan de voetganger en de fietser. In de praktijk wordt de stad verkwanseld aan de fietser, en is de voetganger-als meest kwetsbare verkeersdeelnemer, de sjaak.

  31. Erf

    Heel mooi! Ik kan niet wachten

  32. vak K

    Wie stopt deze gekte nou eens?

    Kan de Provincie niets betekenen? Heeft dit College een blanco kaart om de stad onbereikbaar en onbetaalbaar te maken?

    Dit is toch niet normaal meer? Buiten de andere aanpassingen die al geweest zijn of nog gaan komen.

    Vandaag 15 minuten stil gestaan bij de van Tuylkade om op die nieuwe rotonde te komen richting Straatweg, leve de verkeerswethouder, en dan komt straks de Graadt van Roggenweg er nog bij .. hopeloos beleid!

    En nee, ik pak niet in dit klote weer de fiets, ik bepaal anno 2024 zelf hoe ik me verplaats!

    GroenLinks/ Pvda kunnen jullie zsm deze stad verlaten!

  33. Utrechtvoorutrecht

    Ik vind Steve ook een on-Utrechtse naam.

  34. Johan

    Heerlijk weer al die negatieve reacties van de auto geile mede Utrechters. De stad blijft prima bereikbaar, je zal soms een andere route moeten kiezen, kan wat drukker zijn of wat langer. Maar je komt er wel, lekker droog en comfortabel in je auto .

    Ondertussen wordt dit mooie stuk stad ingericht voor het gros van de mensen die niet met de auto door de stad rijden of naar de stad komen. Het gebied gaat eindelijk de uitstraling krijgen die het verdient. Ik als Utrechter , omwonende en regelmatig bezoeker van het Erf ben daar erg blij mee

  35. Jacky

    Ben 66 jaar geleden hier geboren, in het centrum van de stad (7 steegies). Heb 42 jaar in Utrecht gewoond, ben verhuisd naar Drenthe, zou nooit meer terug willen naar Utrecht. Herken het totaal niet meer, jammer van die zogenaamde modernisering! De Lombok….vreselijk

  36. W

    @jacky: wij zijn ook blij dat je in drenthe zit. Dat gedweep met vroeger…

  37. De Vreemdeling

    Wat ik vooral link vind bij het Ledig is dat doordeweeks de stoplichten aan staan en s’weekends ineens niet.

  38. Natte Otter

    @Johan quatsch. Ga dat vertellen tegen de mensen op de Waalstraat of Diamantweg wiens straat strak vol staat, met mensen als mij. Die graag terug willen naar huis na het werk. Naast alle andere plekken die aan het kortste eind trekken als de Watervogelbuurt die niet meer naar de Vondellaan mag of vanuit die hoek terug naar huis.

  39. Robbert

    Er is vrijwel geen Utrechter meer die met de auto de stad in gaat, lopen en fietsen is veel handiger. Maar het beleid is nog steeds ouderwets en niet voor de loper en fietser maar tegen de auto. Ververs de ambtenaren want jongere mensen hebben een totaal andere blik op mobiliteit.

  40. Johan

    Tsja Natte Otter

    De knip in de Vondellaan snap ik ook niet helemaal, die had best achterwege mogen blijven.

  41. VincentZ

    @vak K “GroenLinks/ Pvda kunnen jullie zsm deze stad verlaten!” Ofwel Utrechters die op GR/PVDA stemden: rot op. Dat klinkt als uitsluiting, cancellen niet luisteren naar bijna eenderde van het electoraat en samen met D66, Volt meer dan de helft. Blijf vooral huilen, uitsluiten en schreeuwen. Dit plan is waar een meerderheid voor kiest.. Stel dat ik zou stellen: PVV kunnen jullie zsm dit land verlaten! De wereld zou te klein zijn, hetzeflde als boven gesteld zou in nog hardere bewoording teruggekaatst worden. Wees geen hypcoriet met een dubbele moraal.

  42. Utrechtse Jantje

    Nee hoor @Jacky ik ben het niet met @W eens , zal wel zo’n jonge snotneus zijn , die het echte Utreg van onze jonge jaren niet heeft meegemaakt..gewoon met de auto vol vrienden naar de Dietsche , en s’nachts weer naar huis , zonder parkeerbon achter m’n ruitenwisser van m’n snoek …Ik heb het na m’n pensionering nu al 15 jaar, naar m’n zin in Emmen in Drenthe…ik kom je misschien nog wel eens tegen daar ….

  43. W

    @jantje? Ik een snotneus? Haha man ik ben 71! Maar misschien ben je wel veeeel ouder en ben ik idd een snotneus voor je 😉

  44. Rijk

    Als ik iedere dag door Utrecht fiets valt me op hoe rustig de straten (op een paar na) zijn, relatief weinig auto’s. Onbegrijpelijk dan dat ze die drukke straten nu gaan knippen, dit gaat zeker meer verkeer op rustige straten opleveren.

    Fietsstraten zijn prima om het verkeer te verminderen, ga nu niet het wiel opnieuw uitvinden!

  45. Pee

    Ze gaan er vanuit dat degenen die in Utrecht het bewonersaantal omhoog helpen geen autobezitters zijn.
    Denk dat we uiteindelijk op kamelen gaan eindigen.

  46. Johan

    @ VincentZ
    Het probleem met deze stad is dat ze geregeerd wordt door passanten. Door studenten die GL/D66 stemmen, op hun fietsies door de stad zwerven en eenmaal afgestudeerd weer verdwijnen.
    Dus ja, de meerderheid kiest voor deze partijen maar de meerderheid is over een paar jaar weg, de achterblijvers op de door hen gecreëerde puinhopen achterlatend.

  47. Johan

    Oh ja, en dan het egocentrisme van de autohaters hier, de er volkomen aan voorbijgaan dat veel mensen om volstrekt respectabele redenen niet zonder auto kunnen en die opgezadeld worden met nagenoeg onbereikbare woningen. Met dank aan een college dat volstrekt doof is voor het bredere belang dan dat van de wethouder van fietsen.

  48. Utrechtse Jantje

    Ja beste @ W …als je ‘n beetje kon rekenen !! Ik ben al zo’n 15 jaar gepensioneerd hè , dus laat die grijze celletjes maar eens werken vriend ..fijn weekend Allemaal…

  49. Reactionaire rechtse zak.

    Met deze plannen hoef ik – invalide – niet tot maandag te wachten met mijn beslissing of ik dat weldra amper met de auto bereikbare huisje in de ABC straat wel of niet accepteer. Nee dus. Er zal ook nog amper bezoek kunnen komen. Dus laat maar. Da’s mijn Lot

  50. Binnenstadbewoner

    Natuurlijk verplaatsen de meeste inwoners zich niet met de auto door Utrecht. In de binnenstad doen mijn mede binnenstadbewoners en ikzelf dit al helemaal niet. Geen optie. Veruit meeste binnenstadbewoners hebben geen auto en willen er ook geen.

    En toch zijn deze plannen desastreus voor de bereikbaarheid van de binnenstad. Er is een enorme bedrijvigheid binnen de singels. Horeca, winkels, musea etc.. Niet alleen dat, maar al die mooie monumentale panden hebben stuk voor stuk intensief onderhoud nodig. Elke werkdag rijden klusbussen van schilders, aannemers etc. af en aan. Voor deze klusbussen moet ook parkeerruimte zijn en redelijke bereikbaarheid. Ditzelfde geldt voor bezorgers van grote en kleine paketten. En niet te vergeten ook voor binnenstadbewoners die eens een verhuizing o.i.d. hebben. Bereikbaarheid met de auto van de binnenstad wordt met deze plannen erg slecht.

  51. Rob H.

    @Binnenstadbewoner: En dat is nu het mooie van dit beleid. Door de mensen te weren die NIET met de auto in de stad te hoeven zijn, creëer je ruimte voor mensen die er WEL met de auto moeten zijn. Klussers, bezorgers, hulpdiensten, artsen etc. De wegen worden niet verwijderd…

  52. Brunel

    Goed opgemerkt Binnenstadbewoner. En dan ga je er nog vanuit dat er een aannemer of klusbedrijf is te vinden. Die hebben momenteel keuze zat en er zijn er nogal wat die niet eens meer op slecht bereikbare plaatsen zonder parkeermogelijkheid willen werken.

  53. Dave

    @Johan: goed gezegd, want zo is het!

  54. wv

    @ Rob H.

    De wegen worden wél verwijderd. Knipknipknip.
    Zie Brunel, ze komen er gewoon niet meer bij.
    En als ze er al willen komen is het onbereikbaar.
    Eng illusionair wensdenken man.

  55. Ron

    Haha RobH, autohater. Zeker nooit op je fiets langs de Marnixlaan gereden, of de Goylaan. Enzovoorts enzoverder. Die auto’s gaan niet weg hoor. Die auto’s staan stil.

  56. Robbert

    @ Rob H.: waarom willen mensen die NIET in de stad hoeven zijn daar dan heen, plezier ritjes?

  57. Binnenstadbewoner

    @ Rob H deze plannen hebben als gevolg dat de aanrijroutes naar de binnenstad verminderen. Meerdere mogelijkheden die er nu nog zijn, komen hiermee te vervallen. Ofwel langer in de file staan om de binnenstad uberhaupt te kunnen bereiken. Eenmaal daar aangekomen is het een hele opgave om een parkeerplaats te vinden. Zelfs laden en lossen en gelijk weg is al lastig.

  58. Boogschutter

    Mooi!
    De auto zoveel mogelijk terugdringen.
    Ziet er goed uit deze volgende stap naar een autovrije stad,

  59. Kraken Gebit

    De gemeente is net een verwend kind.
    Zij wil graag haar zin hebben en krijgen

  60. Peter van Zoest

    Ok Duic, nog maar ‘n keer, want eerdere reacties werden simpelweg niet opgenomen. Kennelijk zijn jullie niet gediend van openlijke kritiek op de overduidelijk ondermaatse stukjes die jullie produceren. Wat is die ‘knip’ nou precies? En geef dat eens helder en duidelijk aan met een kaartje. Nu snapt niemand er iets van.

  61. Pat

    Als bewoner intensief betrokken geweest bij dit plan. Maar wat een teleurstelling weer. Gemeente (lees: Wethouder, GL/PvdA en D’66) hebben het weer op een akkoordje gegooid. Dit is niet wat de bewoners willen… dus gemeente (raad) schaam je diep!

    Kernvraag: welk probleem lossen we op met deze “knip”???

    We gaan minimaal 15 miljoen over de balk gooien en gaan één en al ellende creëren in de directe omgeving.
    Daarnaast wordt binnenkort de Catharijnesingel (onder HC) ook nog eens voorzien van een “knip”… Hoeveel chaos wil je creëren??

    Echt stuitend deze wedhouder (en meerderheid) gemeenteraad.

  62. Miffy

    @Johan: ja dit dus! Kunnen we niet afspraken dat je om te mogen stemmen voor de Gemeenteraadsverkiezing je minimaal 5 jaar in de betreffende gemeente moet wonen?

    Een beetje klaar met de verpretparkisering van onze mooie binnenstad, mede door invloed van (verwende expat)toerisme., aka de bewierookte ‘globalisering.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).