Ledig Erf gaat op de schop: nieuwe inrichting bekend Ledig Erf gaat op de schop: nieuwe inrichting bekend

Ledig Erf gaat op de schop: nieuwe inrichting bekend

Ledig Erf gaat op de schop: nieuwe inrichting bekend
Het Ledig Erf
Een van Utrechts bekendste pleinen, het Ledig Erf, gaat op de schop. Net als op veel andere plekken in de binnenstad wordt dit het domein van voetgangers en fietsers en zal de auto te gast zijn. De huidige inrichting van de Tolsteegbarrière en -brug, zoals het gebied officieel heet, past volgens de gemeente niet meer bij deze tijd.

Een van Utrechts bekendste pleinen, het Ledig Erf, gaat op de schop. Net als op veel andere plekken in de binnenstad wordt dit het domein van voetgangers en fietsers en zal de auto te gast zijn. De huidige inrichting van de Tolsteegbarrière en -brug, zoals het gebied officieel heet, past volgens de gemeente niet meer bij deze tijd.

Met het Louis Hartlooper Complex, café Ledig Erf en eetcafé De Poort was het plein lang de toegangspoort tot de historische binnenstad. Maar met ontwikkeling van de Ooster- en Westerkade, Rotsoord en station Vaartsche Rijn voldoet de huidige inrichting niet meer. De Tolsteegbarrière is nu overvol, chaotisch en moet beter en veiliger.

9000 fietsers

Er rijden dagelijks 9000 fietsers en 2700 motorvoertuigen via deze plek de stad in of uit. Voor voetgangers en mindervaliden is er vaak te weinig ruimte. Met het nieuwe ontwerp moeten fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen op de Tolsteegbarrière en –brug.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De Tolsteegbarrière vanuit de Wijde Doelen

De stoepen moeten breder worden en auto’s moeten zich meer als gastverkeer gaan gedragen. Ook wordt bijvoorbeeld de bocht naar de Wijde Doelen verbeterd, om fietsers te verleiden deze route door de binnenstad te nemen.

Bushalte

In het ontwerp is meer ruimte voor fietsparkeren gecreëerd. In totaal ontstaat er ruimte voor 133 tot 158 fietsparkeerplekken, afhankelijk van hoe dicht men de fietsen op elkaar zet. De bushalte wordt verplaatst om de meer ruimte voor voetgangers vrij te maken.

De plannen voor de herinrichting van de Tolsteegbarrière en -brug liggen al jaren op tafel. Eerder werd de uitvoering uitgesteld vanwege onder meer onvoldoende capaciteit bij de gemeente en te weinig geld. De gemeente hoopt nu in de loop van dit jaar te kunnen starten met de werkzaamheden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het ontwerp zoals gepubliceerd door de gemeente Utrecht.

Ledig Erf

Hoewel het plein in de volksmond vaak Ledig Erf wordt genoemd, is het Ledig Erf officieel de straat aan de andere kant van de Tolsteegbrug. Met de komst van de tram en het opheffen van buslijn 12 is het hier een stuk rustiger geworden. Ook deze weg gaat heringericht worden, maar dat laat nog wat langer op zich wachten.

28 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    Prima plan hoor, vindt deze autohater :-), maar waar gaan die 2700 auto’s naar toe? En ik ben wel gehecht aan m’n bushalte op die plek. Verder hoop ik dat het op warme zomer- en/of festivalavonden niet één groot bruisend zuipplein wordt. Utrecht is eigenlijk geen feeststad. Feesten is voor beneden de rivieren. Laat Utrecht aan de chagerijnige mopperaars.

  2. Gerard Brugmans

    Goed plan! Maar ongetwijfeld zullen hier weer veel reacties verschijnen die laten zien dat het nog wel een generatie zal duren voordat alle automobilisten snappen hoe ze zich in het stadsverkeer moeten gedragen als ‘gast’…

  3. Piet

    Goed plan, ik kom hier niet vaak en als ik er kom ben ik er op de fiets met een kind naast me en blijf het altijd gevaarlijk en onoverzichtelijk vinden. Ook automobilisten staan volgens mij nu eindeloos voor de verkeerslichten te wachten dus zouden zij ook niet tevreden moeten zijn met de huidige situatie.

  4. Martijn van Andel

    Goed dat er rekening wordt gehouden met mindervaliden!

  5. BW

    @Massegast
    Of laat DUIC aan de chagrijnige mopperaars (de usual suspects hebben zich alweer gemeld ;), dan gaan de anderen gezellig borrelen op het Ledig Erf. Zoals nu overigens al het geval is, wat dat betreft verandert er eigenlijk niets.

    On topic: prima plan volgens mij.

  6. HArry

    Kunnen we het Ledig Erf niet gewoon opheffen? Zo ledig is dit plein ten slotte niet meer. Volledig volgebouwd en er lopen ook nog eens grachten onder door.

    Dus beter is het wanneer we ook hier weer het water gaan ervaren en de oorspronkelijke aarde wallen weer introduceren. Weg dus met dat asfalt en fietsers! Fietsstraten zijn echt niet meer van deze tijd. Veels te gevaarlijk voor voetgangers, dieren en milieu.

  7. Martijn

    Voor wie de hele documentatie zoekt: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Utrecht&id=9e44f5c6-2eca-4abc-8de7-a9825151f439

  8. trol

    Ik hoop voor Gerard dat Massegast geen gelijk heeft. Verder is aanpassing op deze plek hard nodig. Ik irriteer me altijd mateloos aan alle amoebes die op de bus staan te wachten en daarvoor de fietsstrook gebruiken. (sorry voor de incidenteel veroorzaakte blauwe ogen) Toch goed dat door hun onkunde nu het plein wordt aangepast.

  9. Count

    Zie niet helemaal wat er nu wordt veranderd?
    Zou mooi zijn als meer fietsers parallel aan de gracht gaan fietsen als doorgaande route, maar hoe precies komt dit terug? Gaan de verkeerslichten ook beter afgesteld worden?

  10. woutvr

    Dank Martijn, hoezo HArry zijn fietsstraten niet meer van deze tijd: integendeel! Prachtig plan gemeente Utrecht!

  11. Angelique

    @Martijn: bedankt!
    Ik zie eerlijk gezegd maar weinig verschil. Meest opvallende is het ontbreken van het huidige vluchtheuveltje t.o. Cafe de Poort.

  12. Joost

    De terrassen worden kleiner, in het belang van toegankelijkheid.

  13. Ellen

    Goed plan, maar het echte Ledig Erf wordt nu niet meegenomen, terwijl dat in de spitsuren echt chaos is met fietsers die tegen elkaar in rijden. Als je groen hebt vanaf ledig erf richting Vaartsche Rijn station kom je ter hoogte van het Berenrestaurant botsing met een hele hoop fietsers van de andere richting en van rechts, maar je kunt er nauwelijks stoppen om voorrang te verlenen, omdat daar geen ruimte voor is. Hopelijk gaan ze dat hierna op te pakken

  14. Wim

    Er is één probleem dat met dit best wel aardige ontwerp niet wordt opgelost. Namelijk de fietsenchaos. Het aantal geplande fietsvakken is by far onvoldoende om het aantal fietsen dat daar rondzwerft te bergen. Dus: ook na herinrichting chaos verzekerd.

  15. Erik

    Goedendag. Er is met de bewoners van de Wijde Doelen en de gemeente veel overleg geweest over dit plan. Met onze bezwaren is echter helemaal geen rekening gehouden. Zeer teleurstellend. Eerst horeca vergunningen verlenen om het plein eo. vol te laten lopen met terrassen en dan constateren dan het verkeer daar stagneert. De oplossing van de gemeente is de vuilcontainers in het Zocherpark te plaatsen. Een slecht plan lijkt ons. Evenzo wordt de bushalte van het plein naar de Wijde Doelen verplaatst. Deze woonstraat verdient eigenlijk een opknapbeurt maar wordt nu door de gemeente gebruikt om de troep van het plein te huisvesten. Een slecht plan dus.

  16. Robert

    Ledig Erf is inderdaad een probleem, kan ik zeggen als autobezitter uit de binnenstad. Doordat het stoplicht een te lage doorstroming geeft en fietsers cognitief niet in staat zijn om verkeersregels te volgen (en onze lokale overheid/politie enkel zaken handhaven die niet binnen de eigen ideologie passen) is het voor een automobilist nauwelijks mogelijk om via deze route de binnenstad te verlaten. Betere ontsluiting via de Abstederbrug aan de ene zijde en de Bartholomeibrug anderzijds wordt bij verminderde autotoegang Ledig Erf wel een noodzaak, want, zoals de zelfverklaarde en niet tot enige nuance in staat zijnde bovengenoemde autohater terecht opmerkt: die 2700 auto’s moeten wel ergens naartoe. Dus de grachten, zowel Oude als Nieuwe, moeten dan beter geschikt worden voor autoverkeer en ook de Lange Nieuwstraat inclusief zijstraten moeten makkelijkere ontsluiting naar eerder genoemde punten geven. Kortom, vooral lekker geïsoleerd naar Ledig Erf kijken, dan kan de rest van de binnenstad ook aangepast worden. Of wacht… wat nu als de auto gemakkelijker Ledig Erf af kan en zo snel mogelijk weggevoerd kan worden uit de Binnenstad? Nee, stop. Gekkigheid. Ideologie gaat altijd boven goede oplossingen.

  17. Sander

    Als automobilist die hier de laatste tijd regelmatig rijd juich ik dit alleen maar toe. Wat een onoverzichtelijke gedrochten die kruispunten daar en de fietsers op het Ledig erf zelf doen vaak maar wat als je ui de straat naast het LHC komt.

  18. Buurman

    De “auto” te “gast” als ik naar het plein kijk, ik loop er dagelijks, dan struikel ik niet over de auto’s en hoef ik ook niet om te lopen voor auto’s. Maar wel lukraak fietsen overal geparkeerd en alle stoepen en of trottoirs overvol met fietsen, de helft van die fietsen met blauwe banden. Fietsers die zich aan geen enkele regel houden, en ook geen enkele handhaving te bekennen, behalve dan de handhaving die per auto controleren of de auto’s wel parkeergeld betalen. De paar auto’s, er zijn niet meer zoveel parkeerplekken staan allemaal netjes in hun vak overigens. De heel stoep vol met fietsers, dat is een fijn vooruitzicht. De anti auto houding en de fietsterreur maakt de binnen stad niet beter bereikbaar.

  19. Robin

    Het plan is aangezwengeld vanuit de buurt en we hebben alle vertrouwen in de samenwerking met de gemeente. Het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken. We denken dat er straks een verbetering zal zijn. Zoals het nu gaat, werkt het ook niet, dus laten we het gewoon proberen!

  20. Joske

    @ Erik

    Wat een gezeik zeg.

    Wat is er troep aan een bushalte in de straat? De locatie op het Ledig Erf slaat al jaren nergens op. Er is daar te weinig plek om een bus te laten stoppen.

    Het park kan de vuilcontainers ook beter aan dan het plein. Ze staan daar nu al jaren echt zwaar onlogisch te wezen en gewoon in de weg.

    Dat jullie inspraak hebben wil niet zeggen dat de gemeente jullie op je wenken moet bedienen. Die moet aan meer en grotere belangen denken.

    Je klinkt me net iets te veel als not in my backyard. Ben al lang blij dat je waarschijnlijk ( al jaren) veel te goedkoop op zo een aaa-locatie woont.

  21. cas

    @ Wim, aub geen extra fietsvakken. Die moet je hier volledig opheffen en elke dag de fietsen wegknippen. Dan krijg je een beetje overzichtelijk plein.

  22. Utrechter

    Ik hoop dat het wat meer als samenhangend plein gaat functioneren. Dat blijkt nog niet echt uit de tekening… Ook is onduidelijk of er meer fietsenstallingen komen, maar de gemeente kennende zullen alle fietsen ergens bij station Vaartsche Rijn achtergelaten moeten worden.

  23. Willem

    Ik vraag me af wie Robin is. Tijdens het overleg hebben we dit geluid niet gehoord. Zal wel een alias zijn van stokebrand Joske.

  24. HArry

    Na het blikvrij (auto,s) maken van de binnenstad wordt het de hoogste tijd dat stoepen en voetgangersgebieden buisvrij (fietsen) worden gemaakt en daar fors op gehandhaafd gaat worden. Fietsterreur rijdend en parkerend loopt de spuitgaten uit en op het voetpad kan een normaal mens niet meer lopen. Weg met de fietsstraten die het veels te hard rijden op de fiets alleen maar stimuleert inclusief het mogelijk maakt om op je fiets te appen. Geen wonderdat het aantal fietsongelukken en ongevallen alleen maar toenemen. Stop de Fietsterreur!

  25. Robert

    “De anti auto houding en de fietsterreur maakt de binnen stad niet beter bereikbaar.”

    @Buurman, u heeft volledig gelijk met deze rake opmerking. De auto mag geen vrij spel en moet zeker schoner, stiller, veiliger en het liefst niet in beeld geparkeerd. Maar voor een fijnere en veiligere binnenstad is aanpak van de ongeremde fiets anarchie de hoogste prioriteit.

  26. Els Hinderink

    Blijven de gehandicapten parkeerplaatsen gepland bij de herinrichting?

  27. W

    Laat het svp géén festivalplein worden, maar een rustique plein zoals je er veel ziet in Toscane en mooie Franse stadjes!!!
    Kies vooral voor een sfeervol plein! Zeker in deze buurt!

  28. wollie

    ik ben ook tegen ongeremde fietsen; levensgevaarlijk…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).