Leidsche Rijn snelst groeiende station van Nederland | De Utrechtse Internet Courant Leidsche Rijn snelst groeiende station van Nederland | De Utrechtse Internet Courant

Leidsche Rijn snelst groeiende station van Nederland

Leidsche Rijn snelst groeiende station van Nederland
Poortjes op Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Station Leidsche Rijn is het snelst groeiende station in Nederland. Het station had in 2018 maar liefst 29 procent meer in- en uitstappers dan het jaar daarvoor. Utrecht Centraal is net als voorgaande jaren het drukste station.

Station Leidsche Rijn is het snelst groeiende station in Nederland. Het station had in 2018 maar liefst 29 procent meer in- en uitstappers dan het jaar daarvoor. Utrecht Centraal is net als voorgaande jaren het drukste station.

Het aantal in- en uitstappers op station Leidsche Rijn steeg in 2018 naar een kleine 3000 mensen per werkdag. Het station is daarmee voor het tweede jaar op rij de snelste groeier. Utrecht Centraal groeide met 4 procent naar 194.000 in- en uitstappers per werkdag en blijft daarmee de grootste. Alle stations in Utrecht samen verwerkten ruim 223.000 reizigers per werkdag.

Ook andere stations in Utrecht groeien flink: Vaartsche Rijn groeide met 24 procent en Zuilen met 12 procent. Dit blijkt uit het overzicht van in- en uitstappers dat de NS jaarlijks publiceert. De NS verzamelt voor het overzicht de OV-Chipkaartdata van reizigers.

Raketjes op het snelst groeiende station

Omdat station Leidsche Rijn voor het tweede jaar op rij de snelste stijger is gaat de NS bovendien tijdens de avondspits van donderdag Raket-ijsjes uitdelen aan reizigers.

4 Reacties

Reageren
  1. Koel hoofd

    Er wonen meer dan 85.000 mensen in LR-VDM en het gemiddelde autobezit is er 1.3 per huishuden. Slechts een kleine 3.000 gaan met de trein. 29% groei komt dus neer op een kleine 700 mensen die nu met de trein gaan, maar er voorheen kennelijk niet woonden of ergens werkten waarvoor ze de auto nodig hadden. Geen reden tot jubelstemming maar normaal gebruik van een openbare nutsvoorziening.

  2. Paul

    Inderdaad de stimulering van OV gebruik en vooral snelle rail verbinding moet meer gestimuleerd worden.
    Wat opvalt is dat alleen Utrecht Centraal op de ANWB borden wordt aangegeven…en andere stations helemaal niet ! Vaak dan ook nog verwarrend niet als Centraal station maar alleen als Station.
    Herhaaldelijk moet ik uitleggen waar Station overvecht is aan buitenlanders…geen enkel bord geeft dit station aan. ..
    Waarom groen links wordt daar geen werk van gemaakt ??
    8 stations in Utrecht en maar 1 wordt aangegeven…

  3. wollie

    Station Leidsche Rijn is nog net zo groot als toen het werd opgeleverd šŸ™‚

  4. Joost

    Het commentaar van koel hoofd is incorrect. Het gebied Leidsche Rijn – de Meern wordt bediend door 3 stations: Leidsche Rijn, terwijde en Vleuten. Samen zijn deze goed voor ruim 11.000 instappers. Dat is een behoorlijk goede score, aangezien hier overig OV en fiets niet wordt meegenomen. Overigens fiets ik zelf altijd vanuit Leidsche Rijn naar Utrecht centraal, omdat ik hier meteen de intercity in kan.

    Een intercity stop op een van de drie stations zou veel drukte wegnemen van Utrecht centraal.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).