Liften bij station Utrecht Centraal zijn volgens de gemeente ‘dikwijls’ stuk vanwege vandalisme Liften bij station Utrecht Centraal zijn volgens de gemeente ‘dikwijls’ stuk vanwege vandalisme

Liften bij station Utrecht Centraal zijn volgens de gemeente ‘dikwijls’ stuk vanwege vandalisme

Liften bij station Utrecht Centraal zijn volgens de gemeente ‘dikwijls’ stuk vanwege vandalisme
Archiefbeeld
Na de problemen met de roltrappen in het Utrechtse stationsgebied lijkt het nu de beurt aan de liften. Verschillende politieke partijen hebben vragen gesteld en de fracties willen onder meer weten waarom de liften zo vaak stuk zijn. Het college van B&W zegt in antwoord daarop dat de storingen ‘dikwijls’ het gevolg zijn van moedwillige vernieling en vervuiling.

Na de problemen met de roltrappen in het Utrechtse stationsgebied lijkt het nu de beurt aan de liften. Verschillende politieke partijen hebben vragen gesteld en de fracties willen onder meer weten waarom de liften zo vaak stuk zijn. Het college van B&W zegt in antwoord daarop dat de storingen ‘dikwijls’ het gevolg zijn van moedwillige vernieling en vervuiling.

De schriftelijke vragen werden eind april ingediend door de Utrechtse fracties van GroenLinks, D66, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt naar aanleiding van een artikel dat eerder in het AD stond. “In het AD van 13 april lazen wij dat de liften aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station Utrecht kapot waren. Ook op de Moreelsebrug, en bij Stations Leidsche Rijn en Terwijde zijn er regelmatig problemen.”

De partijen schrijven verder dat een kapotte lift voor bijvoorbeeld een persoon die slecht ter been is en mensen met kinderwagens een probleem kan zijn. “Utrecht wil een stad zijn waarin iedereen mee kan doen. Goed functionerende liften op zulke belangrijke punten lijken ons noodzaak voor deelname aan de samenleving.”

In overleg met SOLGU (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht) hebben de fracties schriftelijke vragen opgesteld. Zo wilden zij onder meer weten hoe het kan dat de liften zo vaak stuk zijn. “De storingen zijn dikwijls het gevolg van moedwillige vernieling en vervuiling. Daarbij moet u denken aan springen in de lift, schoppen tegen deuren en het glas, de lift bewerken met spuitbussen, het doen van behoeften en slapen in de lift”, schrijft het college in antwoord op de vragen.

Cijfers

De gemeente geeft ook cijfers; een van de liften op het Jaarbeursplein naast het Beatrixtheater had in 2022 13 keer te kampen met een storing die ‘minimaal’ 5 keer werd veroorzaakt door verkeerd gebruik of vandalisme. Deze lift had dit jaar één keer een storing. De andere lift op deze plek stond in 2022 18 keer stil en dat kwam 3 keer door vandalisme. Dit jaar kampte deze lift 2 keer met een storing.

De lift bij het Jaarbeursplein ter hoogte van de fietsenstalling had in 2022 28 keer een storing, waarvan 8 keer door vandalisme of verkeerd gebruik. Deze lift stond dit jaar tot nu toe 2 keer stil. De lift ter hoogte van het WTC had vorig jaar 12 keer te maken met een storing, waarvan 3 keer door vandalisme. Dit jaar stond deze lift al 7 keer stil, waarvan 5 keer door vandalisme en verkeerd gebruik. Vooral deze lift bij het WTC heeft volgens de gemeente vaak te maken met vandalisme, doordat er weinig zicht op is. “De komende periode zullen we extra aandacht besteden aan toezicht en handhaving bij de liften in het stationsgebied van Utrecht Centraal.”

Korte lijnen

De liften bij de Moreelsebrug vallen naast vandalisme ook vaak uit bij hoge temperaturen. ‘Er wordt gewerkt aan een oplossing om dit probleem te verhelpen.” Op station Leidsche Rijn lijkt het probleem te zijn opgelost. Na langdurige storingen in 2021, waren er vorig jaar maximaal vier storingen per lift en daarmee voldeden ze aan de zogenoemde ‘prestatie-eisen’. De liften op station Terwijde zijn in beheer van ProRail en er zijn dit jaar vier storingen geweest aan de twee liften. Deze zijn volgens de gemeente dezelfde dag verholpen.

Tot slot schrijft het college dat de gemeente als eindverantwoordelijke goede afspraken heeft met beheerorganisaties over het oplossen van storingen en personen uit een lift bevrijden die vanwege wat voor reden dan ook stil is komen te staan. “De lijnen zijn kort en we schakelen snel. Storingen moeten binnen vier uur zijn opgelost en liftbevrijding binnen een uur.”

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Pragmatist

    Ik dank mijn mobiliteit en mijn sterke benen dat ik nooit die liften hoef te gebruiken.

    Dit, de vermeende vandalisme, is toch wel een van de nadelen van publieke voorzieningen. Hangen er geen camera’s daarin die de gezichten van vandalen vastleggen? Mensen die de lift wel normaal gebruiken hebben niks te vrezen.

  2. Uuu

    Riep ik dat niet al bij het ontwerp van het nieuwe stationsgebied?

    Te veel kans op vandalisme, te veel onderwereld, te veel sociale onveiligheid, te veel verkeerde materiaalkeuze, te veel liften en roltrappen.

    Slecht plan en ontwerp dus.

    Een slim ontwerp houdt rekening met de maatschappij in het nu en de toekomst (voor zover mogelijk)

  3. Johan

    👏👏👏👏👏👏👏👏 voor Uutje

    Overigens is de stelling dat die liften door Vandalisme zo vaak stuk zijn een typisch ambtelijk-politiek frame. Ik tel ca 25 % stilstand door vandalisme. Blijft 75 % niet door vandalisme. Daar horen we ons college dan weer niet over.

  4. BW

    @Uuu
    Geen idee of jij dat riep (kunnen we dat ergens checken?), maar jij roept onder zo’n beetje ieder artikel dat nergens iets van deugt en dan krijg je natuurlijk ook wel eens gelijk. Een stilstaande klok geeft tenslotte ook twee keer per dag de juiste tijd aan.

    Sowieso geen hele gewaagde voorspelling: “in de openbare ruimte worden spullen moedwillig gesloopt”. Ohjajoh?

  5. W

    @bw: blijkbaar heeft de gemeente desondanks de niet-gewaagde voorspelling er zelf geen rekening mee gehouden dat zaken moedwillig gesloopt worden, hetgeen curieus te noemen is – zeker voor een stationsgebied. Het had allemaal wel wat hufterproofer mogen zijn.

  6. Uuu

    @BW

    Beetje makkelijk om de mensen die waarschuwden (al 15-10 jaar geleden) voor het stationsdebacle nu achteraf te gaan lopen wegzetten d.m.v. framing.

    Alle waarschuwingen en voorspellingen over de ellende die ons te wachten staat in dat gebied beginnen zo’n beetje 100% uit te komen.

    Ik heb voorspeld dat de verloedering ongeveer 10-15 jaar na opleving zou beginnen al voordat het gebouwd werd.

    Het is en blijft een slecht plan. De uitvoering is zwaar matig.

  7. WJM

    Treed daar dan eens echt tegenop politieke bestuurders! Gemeenteraad!, Burgemeester en college van Burgemeester en Wethouders!

  8. BW

    @W
    Ik ben geen expert op het gebied van (al dan niet hufterproof) liften, maar ik denk dat alles wel kapot kan als je je best doet. Als jij desondanks suggesties voor verbetering hebt moet je dat wellicht eens melden bij de verantwoordelijken.

    Als ik me goed herinner ging de kritiek destijds overigens niet over het hufterproof gehalte van materialen (want materiaalkeuze was bij het publiek volgens mij helemaal niet bekend), maar over het opnieuw creëren van een soort ‘onderwereld’ nadat we eindelijk afscheid hadden genomen van de junkentunnel met allemaal donkere hoeken en gaten. Die ‘onderwereld’ benoemt Uuu overigens ook en die kritiek deelde ik toen en nu volledig. Het gaat me nu om het geleuter dat hij wel zag aankomen dat die lift om de haverklap gesloopt zou worden.

  9. Koel Hoofd

    Mensenmassa’s en liften/roltrappen, dat is al sinds de uitvinding van deze apparaten een lastige combinatie wat vooral heel veel geld kost.
    Maar dat hele station is een typisch gevalletje van vorm boven functie.

  10. BW

    @Uuu (10:31)
    Een linkje, or it didn’t happen…

  11. Klaasjan

    Roltrappen in de open lucht, dat vraagt om problemen.

  12. WV

    Sjonge BW, wat maak jij je druk om dat gezwets.

  13. Wim

    Camera plaatsen en door gezichtsherkenning die gasten oppakken en naar een opvoudkolonie sturen, was Veenhuizen er nog maar.
    De boa ook niet met zn vieren bij elkaar staan maar op strategische plekken zodat ze het in de gaten houden.

  14. Anne Marie ten Berge

    Toen ik bij het stadskantoor klaagde over stilstaande (buiten) roltrappen aldaar was het antwoord: “dat is de verantwoordelijkheid van de NS.”
    De lift staat onder beheer van de gemeente Utrecht.

  15. Gitte

    Vandaag huilend bij het station gestaan. Geen werkende lift. De eerste dag dat ik met mijn rolstoel alleen op pas moest….
    Hopelijk wordt er snel wat aan gedaan!

  16. Rob Jansen

    Ik weet uit ervaring wat meestal oorzaken zijn.
    Deze liften heb ik opgestart toen ik bij Mohringer werkte. Ben nu met pensioen.
    Deur grendels en kooigrendels moet zeer goed op elkaar afgestemd zijn. Dit moet de monteur goed doen. Zo niet loopt de deurmotor vast en de regeling gaat kapot. Kooien en kontragewichten zitten erg strak tussen de leiders moet je in olieen.
    De deuren lopen 2mm vrij van de grond moeten hoger afgesteld worden. Grondvuil.
    Besturing is vrij complex. Bij opsluiting moet de accu vol zijn. Vaak is dat niet zo waardoor je niet kan tornen bij opsluiting. Balancering had 60 bij 40 moeten zijn. Je ziet soms de kabels over de traktieschijf geleiden. Dus deze kabels moeten ook met kabelolie elk jaar gesmeerd worden.
    Dit omdat het glazen liften zijn en de kabels uitdrogen en niet meer soepel zijn. Ik kan zo wel door gaan. Maar het onderhoud is over gegaan naar een ander bedrijf.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).