Liften bij station Utrecht Terwijde vaak defect; een van de oorzaken is vandalisme Liften bij station Utrecht Terwijde vaak defect; een van de oorzaken is vandalisme

Liften bij station Utrecht Terwijde vaak defect; een van de oorzaken is vandalisme

Liften bij station Utrecht Terwijde vaak defect; een van de oorzaken is vandalisme
Station Utrecht Terwijde. Bron: Wikimedia CC
De liften bij station Utrecht Terwijde staan relatief vaak stil. Een van de oorzaken hiervan is volgens de gemeente vandalisme. Vanwege het probleem worden de liften nog dit jaar grondig nagekeken en waar nodig gerepareerd. Hierdoor zal het aantal uitvallen volgens de gemeente ‘aanzienlijk moeten verminderen’. Ook wordt nagedacht over gerichtere handhaving.

De liften bij station Utrecht Terwijde staan relatief vaak stil. Een van de oorzaken hiervan is volgens de gemeente vandalisme. Vanwege het probleem worden de liften nog dit jaar grondig nagekeken en waar nodig gerepareerd. Hierdoor zal het aantal uitvallen volgens de gemeente ‘aanzienlijk moeten verminderen’. Ook wordt nagedacht over gerichtere handhaving.

Op 10 september 2020 heeft Dimitri Gilissen van de VVD, samen met de fracties van D66, ChristenUnie en PvdA, mondelinge vragen ingediend. Aanleiding hiervoor was een tweet van Andrea Naphegyi, zij zit in een rolstoel en stond in één week drie keer vast op het perron omdat de liften niet werkten.

Tekst loopt door onder tweet

Op 27 september van dit jaar waren de liften op station Terwijde weer kapot en de reparatie zou langer dan een dag hebben geduurd. Daarom stelden de Utrechtse fracties van D66, VVD, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie op 4 oktober schriftelijke vragen over de toegankelijkheid van NS-stations in de stad.

“Wij constateren dat in één jaar niets is veranderd met betrekking tot de toegankelijkheid van NS-stations. Wij krijgen hierover meerdere signalen van reizigers die zich met een hulpmiddel verplaatsen. Er wordt geen verbetering ervaren”, aldus de partijen.

Vandalisme

De gemeente zegt in een reactie dat ProRail eigenaar is van de liften en het beheer en onderhoud heeft uitbesteed aan NS. Wanneer er een storing is moet de monteur binnen vier uur ter plekke zijn om de lift te repareren. “Soms zijn er onderdelen nodig, die helaas niet altijd direct beschikbaar zijn waardoor het oplossen van een storing langer kan duren”, schrijft de gemeente.

Omdat de liften bij station Terwijde zo vaak te maken hebben met storingen, die onder meer door vandalisme worden veroorzaakt, worden ze dit jaar gereviseerd. “Het aantal storingen zal hierdoor aanzienlijk moeten verminderen”, aldus de gemeente. Omdat de storingen regelmatig worden veroorzaakt door vandalisme gaat de gemeente bekijken hoe handhaving ‘gerichter’ kan worden ingezet.

Reisassistentie

Daarnaast heeft NS volgens de gemeente aangegeven dat er gekeken wordt naar uitbreiding van reisassistentie. Dit zijn medewerkers die mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke beperking kunnen helpen. Ook in de provincie Utrecht komen er nieuwe stations bij waar deze service wordt verleend, waaronder station Utrecht Vaartsche Rijn.

Tot slot zegt de gemeente dat het afgelopen jaar alle NS-stations in de stad zijn bekeken. Hierbij zijn een aantal tekortkomingen ontdekt. “Deze betroffen onder andere de aansluiting van de geleidelijn op het station, hinderlijk verkeerd geparkeerde fietsen en verkeerd ingerichte bushaltes, waardoor een rolstoelgebruiker moeilijk de bus in kan komen.”

De partijen die hierbij aanwezig waren, de gemeente, provincie, U-OV, NS, Solgu en ProRail, hebben hierop vervolgacties vastgesteld. Welke dit precies zijn wordt bekend in het begin van 2022.

14 Reacties

Reageren
  1. Wim Vreeswijk

    Dan wordt het nu tijd voor cameratoezicht !

  2. Bromsnor

    Bromsnor vraagt zich af hoe het die vandalen lukt om dagelijks de lift te slopen. Kan het aan de constructie liggen?

  3. Lombokker

    Een camera ophangen geen optie zijn met al die privacyridders in de gemeenteraad.

  4. isabelle

    Gemeente – ProRail – NS – kastjes – muren. En dus gewoon niet oplossen.

  5. Binnenstadbewoner

    Het station hangt al vol met camera’s. Het zou eenvoudig moeten zijn om de daders op te sporen via naming & shaming indien zij zich niet melden.

  6. P. van Berkel

    toch maar weer perronkaartjes en menselijk toezicht inplaats van voorlichters en marketingmensen en andere fantasieberoepen?

  7. Speak Up

    Die liften worden ook nooit schoon gemaakt. NOOIT. Dus het onderhoud zou ook wel tekort schieten.

    Daarnaast doet de NS zeer weinig aan het veilig houden van zijn/ haar reizigers. Dit soort onbemande stations, zonder sociale controle en met eenvoudig te omzeilen poortjes, zijn broedplaatsen voor tuig.

    Er wordt al sinds maart 2020 niet tot nauwelijks gecontroleerd op vervoersbewijzen en alle boefjes weten dat. Veelvuldig zwart rijden, drugsritjes met de trein, de boel slopen, medereizigers terroriseren. Inmiddels op alle lijnen op alle tijdstippen. NS-Personeel? Vaak spoorloos of opgesloten in de eerste klas of de machinistencabine. Stations zelf, net als treinen, behoorlijk vies. Zelfs de eerste klas. Dit alles met alle gevolgen van dien.

  8. Nico

    ik gebruik de trein op Terwijde zeker 4 keer per week voor een heen en terug reis naar mijn werk op alle uren van de dag. In de avond uren geregeld jeugd in wachtlokaal dat rookt en er bende van maakt. Tevens worden liften bij mider weer gebruikt om te schuilen door de jeugd.
    Wat betreft schoonmaken kom ik zeker 2 tot 3 keer per week van Maandag t/m vrijdag een schoonmaker tegen die zowel perrons, trappen als liften schoonmaakt.
    Maar als nu iedereen zijn bende i.p.v. op de grond in de prullebak gooit scheeld dat de helft. Dus tegen de fictieve naam Speak Up zeg ik je verhaal over schoonmaken klopt niet. Wat betreft terroriseren denk ik ook dat u schromelijk overdrijft omdat ik dat zelf in al die jaren dat ik gebruik maak van Terwijde station dit nog niet heb meegemaakt. Overdrijven is ook een vak.
    Groetjes Nico. En ja Speak Up, Nico is mijn echte naam…………..

  9. Geenstijl@Utrecht 🤔

    Op de foto lopen drie jongeren die zich niet afvragen waarom deze vrouw zo moeilijk langs de reling loopt,zien ook volgens mij geen verband met de rolstoel.
    Er is toch iets goed mis in dit land,iets anders kan ik er niet van maken.

  10. WvR

    @Bromsnor:
    Kapot maken is nooit een probleem.
    Kapot maken is makkelijk, een proces met nagenoeg 100% garantie op (op z’n minst enig) succes.

  11. Marcel

    Gewoon camera ophangen. Opzij, aan de voorkant, aan de achterkant en bovenop. Klaar. Of gaan we weer zeuren over prive?

  12. Kanaleneilander

    Geenstijl@Utrecht
    Als u dat allemaal uit die foto haalt, zegt dat meer over uw cynisme of vooringenomenheid dan over de situatie vrees ik.
    De jongeren lijken op de foto net op te merken dat er iets aan de hand is (waarbij overigens te zien is dat de vrouw al door iemand wordt geholpen). Misschien hebben ze daarna ook hulp aangeboden, of misschien niet. Deze momentopname geeft geen enkel aanknopingspunt om daar iets zinnigs over te zeggen, laat staan conclusies te trekken over de staat van het land, of over wat de jongeren zich al dan niet afvragen en welke verbanden ze leggen.

  13. J. Van der Wiele

    Eerst al de schapen die moesten weggehaald uit het Maxima-park. Nu de liften bij een treinstation. Wat is dit voor volk? Kunnen de ouders van deze jongeren hun kinderen alsnog respect bijbrengen misschien?! Of zijn dit ook tekenen dat onze zogenaamd welvarende = verwende) samenleving op zijn laatste beentjes loopt? Dat veel mensen teveel tijd hebben, en dus kennelijk te weinig te doen hebben, of heeft het echt met cultuurverschillen te maken, dat mensen niet snappen wat natuur is en hoe belangrijk die is, dat je niet snapt dat er gehandicapten zijn die ondersteuning nodig hebben?

  14. Katja

    ProRail die het heeft uitbesteed aan de NS ? ProRail is verantwoordelijk voor de sations, de NS voor de treinen. De marktwerkingwaanzin ten top.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).