Dat de luchtkwaliteit in de grote steden beter kan, is al langer bekend. Maar dat door wethouders van de grotere steden in het land de noodklok wordt geslagen, geeft de ernst pas goed aan. “Zonder extra inzet dreigen wij niet overal tijdig aan de normen te kunnen voldoen.”
Dit blijkt uit een brief die de wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Arnhem en Utrecht afgelopen week naar de minister hebben gestuurd. Ze zijn bang dat de steden niet aan de Europese norm kunnen voldoen.
“Er moet snel gehandeld worden. De tijd dringt. De deadline van 1 januari 2015 komt snel dichterbij, zeker indien men beseft dat luchtkwaliteitmaatregelen ruim voor die tijd moeten zijn uitgevoerd willen deze maatregelen daadwerkelijk vanaf genoemde datum het beoogde effect sorteren,” stellen Utrechtse wethouder Frits Lintmeijer en de andere wethouders.
Europese norm
In 2015 moet, door Europese regelgeving, de hoeveelheid fijnstof in de lucht van een stad onder een bepaalde waarde zitten. Daar voldoen de grote steden in Nederland nog lang niet aan. Als oorzaak zien de gemeenten onder andere de hoeveelheid verkeer die van buiten de steden komt. Verder vrezen ze voor ‘bouwbeperkingen’ die het niet halen van de Europese norm met zich mee brengt.
“Wij maken ons zorgen over de situatie, niet alleen vanwege gezondheidsaspecten, maar ook omdat dit uiteindelijk ertoe kan leiden dat de ruimtelijke ontwikkeling van onze steden wordt gefrustreerd, doordat nieuwe bouwprojecten de juridische toets aan het aspect luchtkwaliteit niet zullen doorstaan. In deze tijden van economische recessie kunnen wij dat er niet bij hebben. Ook het Kabinet zal dit niet willen.”
Utrecht
De gemeente Utrecht is voornemens om een milieuzone voor het personenvervoer in te voeren. Dat is een ingrijpende maatregel, maar als gevolg van bovengenoemde tegenvaller is het de vraag of Utrecht zelfs met een dergelijke stevige maatregel overal tijdig aan de normen zal voldoen.
“Utrecht ziet het belang in van een zo uniform mogelijke regeling, mochten ook andere gemeenten tot deze maatregel over willen gaan. Ook in verband met de milieuzone personenvervoer is koppeling van emissieklassen aan kentekens gewenst,” stellen de wethouders.
2 Reacties
ReagerenEen milieuzone voor stads- en regiobussen, geen tweetakt motoren en roetvrije taxi’s geeft meer resultaat.
Ik herinner mij nog de discussie over de aanschaf van dieselstadsbussen in de raad. Milieuvriendelijke stadsbussen waren te duur.
Gemeente geef zelf eens het voorbeeld.
N.b. het aantal personen dat direct sterft t.g.v. fijnstof is niet te meten. De gunstige invloed van vermindering van fijnstof op het totaal aantal levensjaren is zeer minimaal.
Dat geld kunnen we beter aan andere zaken besteden.
Gooi de Jaarbeurs eens lekker buiten de stadsring… Scheelt je al snel een heel groot percentage fijnstof.