Livebeelden werkzaamheden moeten veiligheid voor roeiers op Merwedekanaal vergroten | De Utrechtse Internet Courant Livebeelden werkzaamheden moeten veiligheid voor roeiers op Merwedekanaal vergroten | De Utrechtse Internet Courant

Livebeelden werkzaamheden moeten veiligheid voor roeiers op Merwedekanaal vergroten

Livebeelden werkzaamheden moeten veiligheid voor roeiers op Merwedekanaal vergroten
De gemeente heeft een aantal maatregelen genomen om Utrechtse roeiverenigingen tegemoet te komen tijdens de verbouwingen rond het Merwedekanaal. Zo komen er ballenlijnen, meer verlichting en een camera bij de werkzaamheden die de livebeelden doorstuurt naar de verenigingen.

De gemeente heeft een aantal maatregelen genomen om Utrechtse roeiverenigingen tegemoet te komen tijdens de verbouwingen rond het Merwedekanaal. Zo komen er ballenlijnen, meer verlichting en een camera bij de werkzaamheden die de livebeelden doorstuurt naar de verenigingen.

Ter hoogte van Villa Jongerius wordt er momenteel gewerkt aan een fietstunnel onder de Nelson Mandelabrug en aan de aanleg van de busbaan Dichterswijk. Vanwege de werkzaamheden is ook de Kanaalweg voor een deel afgesloten.

Drie Utrechtse roeiverenigingen deden eerder al hun beklag omdat ze naar eigen zeggen maandenlang het Merwedekanaal niet kunnen gebruiken om te trainen. De gemeente Utrecht is met de verenigingen en andere partijen om de tafel gaan zitten en daar zijn een aantal tegemoetkomingen uitgekomen.

Livebeelden

Zo komen er zogenoemde ballenlijnen en meer verlichting op het Merwedekanaal om de veiligheid te vergroten. Wat ook voor meer veiligheid moet zorgen is een liveverbinding met de werkzaamheden. In de roeiloods op de Driewerf komt daarom een scherm waarop livebeelden van het water bij de Nelson Mandelabrug te zien zijn.

Ook heeft de gemeente 50.000 euro aan de verenigingen gegeven. Met dit geld kunnen drijvende loodsen worden gekocht voor de nieuwe trainingslocatie van wedstrijdroeien die tot 1 april is verplaats naar Vianen.

“Hiermee is tot april de drukte op het kanaal sterk verminderd voor het recreatieve roeien en de continuïteit van trainingen van het wedstrijdroeien geborgd. […] Voor de periode na 1 april lopen vergevorderde gesprekken met de gemeente Vijfheerenlanden over een nieuwe, mogelijk permanente locatie.”, schrijft de gemeente in een brief.

Tijdens de sloop van de kademuur en het slaan van de damwanden voor de fietstunnel wordt de meeste overlast verwacht. De roeiers kiezen er daarom voor om in die periode de Nelson Mandelabrug te mijden. “Daarna neemt de overlast op het water af en zorgt de aannemer dat pontons in de avond en weekend zoveel als mogelijk worden weggesleept”, aldus de gemeente.

Coaches

Ondanks de maatregelen ondervindt de roeisport volgens de gemeente nog steeds veel hinder van de werkzaamheden. Niet alleen van het werk aan de brug, ook het afsluiten van de Kanaalweg is voor roeiers vervelend. De coaches die met de boot meefietsen kunnen daardoor de roeiers niet verder begeleiden.

Gemeente: “De roeiers geven aan dat dit ten koste gaat van de continuïteit van de roeisport. Hierom wordt gedurende de voortgang van de werkzaamheden steeds bekeken of de Kanaalweg voor de Villa vervroegd kan worden opengesteld, terwijl er nog wordt doorgewerkt aan de afbouw van de tunnel.”

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Ok, je maakt dus al jarenlang voor je sport gratis gebruik van openbaar water, en als dat dan even niet meer zo goed kan kan worden er allerlei extra dingen voor je opgetuigd én krijg je ook nog een zak geld mee om dingen te regelen die andere sportverenigingen altijd al zelf moeten betalen. En dan ben je toch nog steeds ontevreden omdat het “ten koste gaat van de continuïteit” en omdat de coaches niet meer mee kunnen fietsen? Wordt het niet tijd dat we eens ophouden om die roeiers met gemeenschapsgeld in de watten te leggen?

  2. Lombokker

    Goed dat de gemeente dit doet!
    Nederlandse roeiers doen het internationaal gezien er goed, en dat is vooral mogelijk omdat er een goede basis is in de vorm van roeiverenigingen. Voor die clubs is het van levensbelang dat ze beschikken over goede faciliteiten om te trainen.

  3. Don

    Ik zou me als gemeente zorgen maken over de veiligheid van de overstekende scholieren op deze steeds onoverzichtelijker wordende bouwput. Op de meest vreemde plaatsen kom je verkeersregelaars tegen maar hier dan weer niet. Moet waarschijnlijk eerst iemand van de fiets worden gereden alvorens dat muntje valt bij de gemeente.

  4. Vincent

    @Gerard, wij zien als roeiers normaal gesproken geen enkele vorm van sponsoring vanuit de gemeente. Volgens mij krijgen de meeste andere sportverenigingen wel enige vorm van bijdrage.
    Gemeente Utrecht heeft zonder overleg met ons als belanghebbenden op het Merwedekanaal besloten om voor langere tijd praktisch de helft af te sluiten. Dan is het toch niet meer dan logisch dat de gemeente Utrecht ons helpt om het bedrijven van topsport mogelijk te houden? Dat zou ik zeker niet in de watten leggen willen noemen, om roeien in Vianen mogelijk te maken was de bijdrage van Utrecht helaas lang niet voldoende. De andere maatregelen die in dit artikel worden genoemd zijn trouwens tot op heden nog niet uitgevoerd.

  5. Gerard Brugmans

    @Vincent, kom op, roeiers zijn over het algemeen behoorlijk slimme mensen, doe nou niet alsof je het niet snapt. Jullie roeien gratis op openbaar water. Andere sportverenigingen moeten velden of zalen huren om te kunnen sporten. Als ik vanmiddag bij ons voor op de openbare weg een tennisbaan aanleg heb ik een probleem. Maar jullie zijn zo gewend aan die luxe uitzonderingspositie dat je het als een vanzelfsprekend recht bent gaan zien waar je zelf nog eisen aan durft te stellen!

  6. Lombokker

    De verhuur van gemeentelijke sportfaciliteiten is vrijwel nooit kostendekkend. De achterliggende gedachte is daarbij dat sporten goed is voor de gezondheid, en daarom gestimuleerd moet worden. Iedere gemeente heeft daar zijn eigen regelingen voor.
    Over het algemeen is het zo dat verhuur van sportvelden de gemeenten meer geld kost dat verhuur van sporthallen, simpelweg omdat het onderhoud veel duurder is. Daarnaast geven veel gemeenten ook een vast bedrag per jeugdlid, om het sporten onder jongeren te bevorderen.

  7. Fred

    Sinds de jaren zestig heeft het Merwedekanaal zijn primaire functie als waterweg voor de beroepsvaart verloren, in plaats daarvan zijn een aantal enthousiatelingen met roeien die plaats gaan innemen wat de gemeente al die jarenveel minder heeft gekost dan als ze waren gaan voetballen. Een jurist zou er het ontstaan van gewoonterecht in kunnen zien. En wat is nu nog het probleem van Gerad?

  8. Herman

    Roeiers zijn studenten en de ex leden hebben goede posities. Dat zie je nu allemaal terug……

  9. Frits

    @Gerard,
    Wat is het verschil tussen het afsluiten van een waterweg en een gewone weg? jij klaagt geregeld over het afsluiten van wegen in en rond de binnenstad, waarvan jij kosteloos gebruik mag maken. Wat geeft jou het recht daarover te klagen en ontneemt gebruikers het recht te klagen over het afsluiten van een waterweg?

  10. Gerard Brugmans

    @Frits,
    Wij betalen met elkaar alle openbare (water)wegen, dus er is zeker geen sprake van kostenloos gebruik. Waar het hier om gaat is dat de roeivereniging extra rechten denkt te hebben op het gebruik van zo’n openbare waterweg, en zelfs eisen meent te kunnen stellen en schadeclaims indient. Jij krijgt toch ook geen zak geld mee als er ergens een openbare weg wordt opengebroken waardoor je die weg tijdelijk niet kunt gebruiken? Ik zou zeggen: roeivereniging, tel je zegeningen dat je jarenlang geen accomodatie hoeft te huren, en trek een iets minder grote broek aan als je dat voordeel tijdelijk niet kunt verzilveren!

  11. lowie

    Er zijn nog meer gebruikers van het kanaal waar ik niets van terug vind in het artikel.
    Wat te denken aan de waterscouts die gebruik maken van het kanaal om te zeilen en te roeien en zomers de vele plezierjachtjes .

  12. Frits

    @Gerard,
    Het is zeker wel mogelijk een schadevergoeding te vragen bij langdurige wegwerkzaamheden. Bijvoorbeeld de transportondernemers die destijds de Hollandse Brug niet konden gebruiken – dat heeft Rijkswaterstaat heel wat schadevergoeding gekost.

    Waarom zou een roeivereniging minder rechten hebben dan een transportondernemer?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).