Loetje voert gesprek met medewerker maar doet geen mededeling over maatregelen | De Utrechtse Internet Courant Loetje voert gesprek met medewerker maar doet geen mededeling over maatregelen | De Utrechtse Internet Courant

Loetje voert gesprek met medewerker maar doet geen mededeling over maatregelen

Loetje voert gesprek met medewerker maar doet geen mededeling over maatregelen
Beeld: Google Streetview
Loetje doet geen uitspraken over eventuele sancties tegen een in opspraak geraakte medewerker van het restaurant. Een sollicitant zou racistisch zijn bejegend in de vestiging in Utrecht. Of de situatie gevolgen heeft voor de medewerker wordt niet gemeld omdat het ‘een privacykwestie’ is.

Loetje doet geen uitspraken over eventuele sancties tegen een in opspraak geraakte medewerker van het restaurant. Een sollicitant zou racistisch zijn bejegend in de vestiging in Utrecht. Of de situatie gevolgen heeft voor de medewerker wordt niet gemeld omdat het ‘een privacykwestie’ is.

Jorine Sieperda, marketing- en communicatiemanager bij Loetje, meldt dat er inmiddels gesprekken zijn gevoerd met de medewerker. Restaurantketen Loetje schreef eerder al op Facebook geschrokken te zijn van het nieuws dat een sollicitant gediscrimineerd zou zijn bij de Utrechtse vestiging. Er zouden verschillende kleinerende opmerkingen gemaakt zijn tegen een jongen van Surinaamse komaf.

In een schriftelijke reactie wil het restaurant nog eens benadrukken dat discriminatie in welke vorm dan ook niet geaccepteerd wordt bij Loetje. “We zijn trots dat we een bedrijf zijn met medewerkers vanuit verschillende afkomst, nationaliteit, seksuele geaardheid, man of vrouw.”

Privacy

Over eventuele sancties doet het restaurant echter geen mededelingen. “Gezien de wet op de privacy doen we op sociaal media en aan de pers geen inhoudelijke mededelingen over de inhoud van de gesprekken en de maatregelen die we hebben getroffen.” Wel wil Sieperda nogmaals benadrukken dat Loetje afstand neemt van welke vorm van discriminatie dan ook.

Het restaurant kwam in opspraak nadat een jongen tijdens zijn sollicitatiegesprek te horen zou hebben gekregen dat hij het beter in Breda kon proberen omdat ‘daar meer buitenlanders werken’.

Een kennis van de sollicitant schreef erover op Facebook: “Er werden tijdens het gesprek opmerkingen gemaakt als ‘wat eet jij thuis? Alleen rijst zeker?’ en ‘misschien kan je beter in Breda solliciteren, daar werken meer buitenlanders’ verder kreeg hij nog de vraag ‘wat voor werk doen je ouders, zus en broer?’.” Volgens de vriendin kwam de jongen huilend thuis. Hierna kreeg het restaurant op sociale media veel kritiek.

Gekoppelde berichten

40 Reacties

Reageren
  1. Albert

    Heel simpel, als Loetje deze medewerker niet ontslaat, dan kom ik er nooit meer.

  2. Joop

    Heel simpel: hier eet ik nooit weer. Dit kan de reactie niet zijn, helemaal niet in deze tijdsgeest.

  3. Utrechter

    Ze zullen jullie echt missen Albert en Joop. Waarschijnlijk nog nooit binnen geweest en ook nooit de intentie gehad. Dit soort bla bla reacties zijn lachwekkend.

  4. Emma

    Ik geloof hier dus echt geen hol van.
    Als je dit soort dingen denkt ben je al niet zo intelligent. Om ze vervolgens ook nog uit de te spreken getuigt helemaal van een verminderde hersencapaciteit. Zo een iemand neemt toch geen sollicitaties af?

  5. Bernhard

    Domme reactie van Loetje. Zal de backslash alleen maar groter maken.

  6. Binnenstadbewoner

    Wat een onzin reacties weer onder dit en het vorige bericht hier over. Wat voor een andere reactie moet een management van een bedrijf anders geven dan dit? De pers en Facebook hebben er geen reet mee te maken. Het gaat de publieke opinie geen reet aan. Als je dit als werkgever te horen krijgt neem je maatregelen tegen het betreffende personeelslid punt. Welke maatregelen, je persoonlijke mening, de mening van het overige personeel welke kleur onderbroek je aan hebt zijn allemaal onderwerpen waar een ander geen reet mee te maken heeft. Die onzin reacties van ik ga hier nooit meer eten. Punt 1 je straft de rest van het personeel en de eigenaar ten onrechte punt 2 je hebt geen flauw idee of het überhaupt waar is wat er op Facebook geroepen wordt. Ik durf te wedden dat er bij alle vestigingen van Loetje minimaal 20 verschillende nationaliteiten werken. Nou nou wat een racisten

  7. Trol

    Albert en Joop de enige echte deugers. Zij hebben hun bericht vast getypt op hun in onder topomstadigheden gemaakte smartphone, genietend van hun kopje slavenvrije koffie, al zittend in hun biologisch katoenen T-shirt. Toch?

  8. GeenStijl@Utrecht

    Storm in een glas water, blijkbaar zure reacties van ,kijk mij eens correct zijn mensen.
    Geloof er niets van dat loetje discrimineert.

  9. Hetty

    Linke Loetje!

  10. Berend

    Wat Loetje ook kan doen is excuses aanbieden en een goedmakertje bij de jongen laten bezorgen. Maak je meteen weer goede sier en geef je het een positieve wending vanuit het bedrijf.

  11. Scherpschutter

    @Binnenstadbewoner

    Dat dus! Het is al ridicuul dat een bedrijf (simpelweg een juridische entiteit) verantwoordelijk wordt gehouden voor de veronderstelde misdragingen van een enkel personeelslid, en dat inderdaad ook nog eens op basis van een vage online beschuldiging. Laat staan om er dan ook nog eens niet te gaan eten…

    Dat geleuter over een verondersteld discriminerend personeelslid…Lekker belangrijk zeg. Vele malen kwalijker is wat Loetje haar biefstukken aandoet. Het is nog bedrijfsbeleid ook, om een mooi stukje vlees te verzuipen in een pak boter….Daar zou eens iets aan gedaan moeten worden, wat ik u brom!

  12. Y

    @geenstyle Utrecht

    Wat heb jij toch tegen buitenlanders?
    Is een buitenlander de slachtoffer is het een aansteller?
    Deze jongen probeert werk te vinden om mischien zijn studie te betalen en om rond te komen en jij keurt loetje met haar afwijzing jegens zijn afkomst goed?
    Zo beland iemand in de criminaliteit en praat je 20 jaar later van waar is het toch mis gegaan?

  13. Harry

    @Binnenstadbewoner: Dit gaat de publieke opinie wel degelijk aan, discriminatie op de werkvloer en bij sollicitaties is namelijk al sinds jaar en dag een enorm maatschappelijk probleem. De enige juiste reactie van de eigenaar/leiding is diep door het stof gaan, je nederige excuses aanbieden en melden dat je de desbetreffende persoon op staande voet hebt ontslagen.

  14. Dirk

    Ontslag geven aan die medewerker. En excuses van eigenaar en sollicitant aan nemen en een schadevergoeding geven van €5000 om zo gelaten zien dat hij het meent .

  15. Karin

    @ Binnestadbewoner.

    De pers en de media hebben wel degelijk als doel maatschappelijk misstanden kenbaar te maken. Zeker als ze in een groter geheel passen. Precies wat dit is.

    Na je eerste paar woorden was je dus al af.

  16. Wouter

    @Harry
    Op staande voet ontslaan heeft wegens het arbeidsrecht nogal wat onderbouwing nodig in Nederland. De werkgever zal feitelijk moeten bewijzen dat de werknemer discriminerende uitspraken heeft gedaan en dat dit ook genoeg aanleiding is om de werknemer te ontslaan. Als het uit komt op een welles-nietes situatie gaat het gelijk volgens mij automatisch naar de werknemer en is ontslag op staande voet dus geen optie.

  17. Gerben

    Ik zie aan het commentaar dat alle Utrechtse moraalridders een dagje vrij hebben?

  18. Cico

    Stel je voor dat de privacy van een racist wordt geschonden. Dat is wel de prioriteit hier, natuurlijk. Anno 2019 is er niks ergers voor een (latente) racist dan dat hij racist wordt genoemd vanwege racistisch gedrag.

  19. Herman1963

    Hoezo geen mededelingen i.v.m. privacy? Zolang je de naam en functie van de betreffende medewerker niet noemt is de privacy toch niet in het geding? Loetje kan beter transparant zijn en aangeven wat men heeft ondernomen en hoe men dit in de toekomst gaat voorkomen. Daarnaast een nette geste naar de sollicitant en dan is de kous af. Door geen mededelingen te doen blijft de discussie voortduren.

  20. Gideon

    Ik lees in het vorige en dit bericht heel vaak het woord zou en zouden.
    Zolang er niet hoor en wederhoor heeft plaatsgevonden zou iedereen zich maar afzijdig moeten houden. Ben het eens met @Wouter, ontslag ligt ingewikkelder dan je zou denken.

  21. Marcel

    @ Harry
    Duidelijk, je bent geen ondernemer. Tevens nog een hoop anderen die er de ballen verstand van hebben. Zal vast anders gegaan zijn dan hier allemaal beschreven. En inderdaad de eerste 2 comments zijn echt griezelig.

  22. G.H.

    Och och, wat een grote woorden van sommigen alhier (en elders). ‘Ontslag op staande voet, anders kom er nooit meer’, toe maar weer.
    Weten deze mensen wat er vereist is om een ontslag op staande voet de juridische toets te laten doorstaan? Weten deze mensen wat je als werkgever op je af krijgt als je iemand op staande voet ontslaat en je dat niet kunt?
    En dan zou deze werkgever volgens het Online Volkstribunaal der Deugers (gevuld met hordes van dergelijke reaguurders) puur op basis van wat iemand zegt over een medewerker, deze medewerker op staande voet moeten ontslaan?
    Zonder hetgeen wat de sollicitant zegt in twijfel te willen trekken (absoluut niet!), dat kan gewoon echt niet.

  23. wollie

    Nette reactie van Loetje; de echte straf is de negatieve publiciteit…

    Hopelijk is de boodschap nu ook voor andere uitbaters duidelijk: zo wil je niet in het nieuws komen, dus zorg dat het niet gebeurt.

  24. cas

    Wat nu als de sollicitant het niet was geworden en zo boos was dat hij zomaar dingen is gaan roepen op internet? Dat hij in zijn woede misbruik heeft gemaakt van zijn uiterlijke kenmerken om een zeer zware aanval te doen om het betreffende restaurant schade aan te brengen?

  25. Ton

    Wacht even, als je bezwaar maakt tegen mogelijke discriminatie ben je een verwerpelijke moraalridder, een verachtelijke Gutmensch ?
    Maar als je het mogelijke slachtoffer bij voorbaat verwijt dat hij de boel belazert dan kun je jezelf pas op de borst kloppen ?

  26. Klaas

    @ GH

    De term deugers wordt altijd alleen in zeer rechtse kringen gebruikt. Weten we ook meteen waar dat vandaan komt. Doei.

  27. Joep

    Ach ja, horecaondernemers en de KHN en de horeca CAO.

    Dat is pas een griezelige beroepsgroep waar medewerkers al jaren geen loon naar werken krijgen en vandaar ook dat er een landelijk kokstekort is momenteel.

    Niet willen investeren in je personeel en daar pluk je nu de vruchten van.

    Niet voor niets dat er een actiegroep is om een goede horeca CAO op tafel te krijgen.

    Horeca ondernemers zijn zakkenvullers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en vaak geld in eigen zakken steken zonder dat te delen met de mensen die het echte harde werk doen.

    Er is veel fraude en corruptie in de sector en er zijn veel misstanden, op het gebied van hygiëne en dergelijke.

    Hou toch op met dat zielige ondernemersverhaal. Als er 1 grep niet zielig is, zijn het deze ondernemers wel.

  28. G.H.

    @Klaas: Het is veelzeggend dat u inhoudelijk niet ingaat op mijn reactie, maar enkel insinuaties maakt ten aanzien van mijn politieke voorkeur (die overigens ver van de werkelijkheid staan). Wat een zwaktebod.

  29. carla

    @ Cas

    Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Zegt meer over jezelf dat je dit denkt.

  30. Marcel

    @ cas
    U weet er weer alles van? Boekje gelezen? Ik weet er nog een voor u: dikke duim.

  31. Marcel

    @joep
    Ik ben o.a. horeca ondernemer. Wat u beweerd is ronduit belachelijk.
    Waarschijnlijk bent u een gefrustreerd werknemertje die ooit in een restaurant de rekening niet kon betalen en in de keuken daarvoor moest gaan afwassen.
    Generaliserende opmerkingen als de uwe zijn niet van deze tijd. Succes met wat je doet, kan nooit leuk zijn.

  32. joep

    @ ja, daaeom is er ook enorm groeiende actiegroep van met name jongeren die strijden voor een betere CAO, waar ook veel jonge onderneners zitten die helmaal klaar zijn net KHN. De 2 bestaande horeca CAO’s zijn ryk. Er zijmn nauwelijks nog ervaren krachten te vinden die willen werjeb onder huidige voorwaarden. Vabdaar dat de vacatures gevuld worden net bijbanen. Achter de schernen TV spreekt ook vaak boekdelen. Ik ben zelf bedrijfsleider trouwens.

  33. T haventje

    @Marcel: ik heb jaren in de utrechtse horeca gewerkt, en zowel joep’s als uw reactie komen mij erg bekend voor. O.t.w: uw reactie bevestigd precies t onderbuikgevoel wat Joep aankaart. Overigens wens ik je veel succes met zo’n mindset als werkgever.

  34. cas

    @ Carla en Marcel, wat ik zeg is een andere insteek. Klinkt het pijnlijk of ongefundeerd…. Nou dat is precies wat er bij dit hele stuk aan de hand is. Niemand hier heeft enig idee wat er is gebeurd en kan zeggen wat hij wil. De waarheid zal (waarschijnlijk) toch niet boven water komen en zolang er geen uitspraak van een rechter is heeft iedereen hier net zoveel gelijk als ongelijk.

  35. Reactionaire rechtse zak.

    G.H. 12/6/2019 – 15:55
    citaat G.H.
    “maar enkel insinuaties maakt ten aanzien van mijn politieke voorkeur (die overigens ver van de werkelijkheid staan). ”

    Het zal niet zo bedoeld zijn maar ik moest er wel even om lachen.

  36. Cico

    @Marcel: ik heb ook jarenlang gewerkt als kok, ober, barmedewerker en alles daartussen. Joep heeft harstikke gelijk, de horeca is een belabberde sector om in te werken. Het gigantische, chronische arbeidstekort in die sector bevestigd dat. Wegwerpbaantjes terwijl de omzet van het restaurant enorm afhankelijk is van jouw kookkunsten.

  37. G.H.

    @Reactionaire rechtse zak.
    Het is bedoeld zoals het er staat.
    Als er ‘voorkeuren’ had gestaan zou ik uw opmerking begrijpen, nu niet.

  38. Gregor

    Zijn woord tegen hun woord. Niemand zal het weten. Feit is wel dat de term racisme de laatste jaren misbruikt wordt en behoorlijk is uitgehold, vooral omdat de term te pas en te onpas overal wordt ingezet. Dit heeft de schijn van een storm in een klein glas water.

  39. Marcel

    @Cico, joep
    Generaliseren is iets geks. Iedere ondernemer weet dat als je als ondernemer meewerkt met je staf er een goede sfeer is. Ik betaalde altijd goed salaris en provisie. Iedereen was blij. Vandaag de dag kan je niet meer vanuit de toren besturen. Gewoon meedoen. Je kaart inspelen op de vraag. Geen 80 gerechten. Niet om 14 uur beginnen met je voorbereidingen. Als je ondernemers schap begrijp komt het nooit voor wat u beschrijft.

  40. Piet

    Er “zijn gesprekken gevoerd” maar welke maatregelen zijn er nou genomen? Ik wil hier als regelmatige bezoeker van Loetje Utrecht ook duidelijkheid over hebben. Gaat mij dus wel een reet aan, want ik besteed mijn geld in deze tent.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).