Lot van Hooijdonk en Linda Voortman genomineerd voor verkiezing Beste bestuurder van Nederland | De Utrechtse Internet Courant Lot van Hooijdonk en Linda Voortman genomineerd voor verkiezing Beste bestuurder van Nederland | De Utrechtse Internet Courant

Lot van Hooijdonk en Linda Voortman genomineerd voor verkiezing Beste bestuurder van Nederland

Lot van Hooijdonk en Linda Voortman genomineerd voor verkiezing Beste bestuurder van Nederland
De wethouders tijdens de start in 2018
De Utrechtse wethouders Lot van Hooijdonk en Linda Voortman zijn genomineerd voor de verkiezing Beste Lokale Bestuurder 2018 van Nederland. Zij nemen het tegen elkaar en 8 anderen op. Maarten Ooijen is genomineerd voor Beste Bestuurder jonger dan 40 jaar.

De Utrechtse wethouders Lot van Hooijdonk en Linda Voortman zijn genomineerd voor de verkiezing Beste Lokale Bestuurder 2018 van Nederland. Zij nemen het tegen elkaar en 8 anderen op. Maarten Ooijen is genomineerd voor Beste Bestuurder jonger dan 40 jaar.

De verkiezing wordt georganiseerd door Binnenlands Bestuur. Vakgenoten konden nominaties aandragen. Tot 13 januari kan het publiek via de website op de genomineerden stemmen.

Genomineerden

Lot van Hooijdonk won al twee keer de prijs voor beste bestuurder onder de veertig jaar. Dit jaar is zij voor het eerst genomineerd als Beste Bestuurder. Een van haar vakgenoten noemde haar tijdens het stemmen: “Een onvermoeibare en realistische strijdster voor gedragen groene oplossingen.”

Linda Voortman was voorheen Tweede Kamerlid en is sinds juni wethouder in Utrecht. Zij wordt geprezen vanwege de manier waarop zij is begaan met mensen die het minder getroffen hebben, de wijze waarop zij zich door hen laat informeren en het belang dat zij hecht aan bijvoorbeeld ervaringsdeskundigheid.

Utrechter Maarten van Ooijen is genomineerd in de categorie Beste Bestuurder jonger dan 40 jaar. De sterke punten die bij hem genoemd worden: zijn kennis van organisaties en belangenbehartigers en inhoudelijke kennis op zijn portefeuille.

46 Reacties

Reageren
  1. Rottebert Peermans

    Beste bestuurder? Van Hooijdonk kan alleen een fiets besturen. En daarom wil ze elk ander vervoersmiddel kapot maken.
    Zelfs voetgangers moeten wijken voor de fietsterroristen: kijk bijvoorbeeld naar de oversteekplaatsen op het Westplein t.h.v. de ingang van het NH hotel. Probeer daar met je volle zicht maar eens over te steken, laat staan als slechtziende of blinde.
    De “beste bestuurder” stuurt de stad de afgrond in.

  2. Scherpschutter

    Als van Hooijdonk bij de beste 10 van Nederland hoort, dan is het nog droeviger gesteld met het niveau van bestuurders dan ik al dacht…Het zou een slechte grap moeten zijn, maar is de bitterharde realiteit van een totaal disfunctionerende democratie.

    Democratie in de huidige vorm = ineptocratie. Het minst succesvolle deel van een bevolking dat per definitie een nummerieke meerderheid heeft, kiest keer op keer de minst betrouwbare en vooral minst capabele bestuurders aanstellen…Dit model werkt niet langer.

    Tijd voor verandering! Echte verandering. Alleen netto belastingbetalers zouden voortaan stemrecht moeten hebben. Het plebs heeft gefaald. Het succesvolle betalende deel van een samenleving zal per definitie succesvollere bestuurders kiezen. Goede keuzes kunnen maken is wat ze in de eerste plaats succesvol heeft gemaakt tenslotte.

  3. André

    Alwéér ??
    Hoe is het mogelijk dat iemand die van alles in haar portefeuille een bende maakt (Uithoflijn, Goylaan, mileuzone) toch steeds weer genomineerd wordt ?
    Het is m.i. niet mogelijk dat andere bestuurders nóg slechter presteren….

  4. S.

    Het is wel gek: 100 miljoen te veel uitgeven, voorlopig nog geen tram in zicht, een motie van afkeuren en een motie van wantrouwen….hoe dan?

  5. James

    Het partijkartel bestaat, dit is daar weer een mooi voorbeeld van. Triest om vast te stellen, en ongelofelijk dat ze ermee wegkomen. Schaamteloos.

  6. waldorff

    hahaha dus je creëert een tekort van €100.000.000,- , trams rijden al zeker 2 jaar later dan gepland -en dan kun je toch beste bestuurder van Nederland worden???

  7. JdV

    Humor kan de organisatoren niet ontzegd worden. Is Halbe Zijlstra al te oud? Anders kunnen ze die ook nog nomineren. Of anders een willekeurige vvd’er van onder de 40 jaar die nog niet betrapt is.

  8. katja

    Is dit een parodie op “de slechtste bestuurder van Nederland” ?

  9. Lombokker

    Linda Voortman is nog maar 6 maanden wethouder. Dat is toch veel te kort om te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor de titel beste bestuurder.

    Die hele verkiezing heeft een hoog “wij van WC-eend” gehalte.

  10. BM

    Stelletje azijn plassende zeurpieten aan de wal.
    Ga dan zelf de stad besturen in de gemeenteraad als je het zoveel beter weet.

  11. Yoshua

    Van Hooijdonk wil en kan niet eens samenwerken met mensen die anders denken dan zij doet.
    Een simpel tramlijntje kan ze niet eens managen, laat staan besturen.
    Misschien dat Lot Brabander van het jaar kan worden die de meeste schade heeft aangericht boven de rivieren.

  12. Bert

    @BM

    Dus iemand die een tekort creeert van 100 miljoen (waar al een begrotings tekort is van ruim 1.1 miljard), andere voor de tram duwen, een complete puinzooi maken van je portefeuille en je eigen fundamentalistische agenda er door heen duwen is tegenwoordig besturen en zelfs het beste bestuur van Nederland?

    En wanneer daar je daar commentaar op levert ben je een azijn plassende zeurpiet aan wal?

    Voor dat soort ‘besturen’ heb ik geen tijd, ik heb het te druk mijn onderneming te runnen die dit soort faalhazen (onder dwang) financiert.

  13. Don

    Bizar. Hoeveel punten heeft ze gekregen voor het uithoflijndebacle.

  14. Rottebert Peermans

    Het stuur van de beste bestuurder draait blijkbaar alleen naar (groen-)links?

  15. Marcel

    @ BM
    Inhoudelijk een beetje zwak? Kan je iets positiefs noemen over deze bestuurders van Utrecht? B.v. de Witte Vrouwensingel? 4 jaar geleden totaal overhoop en nu nog een keertje? En waarom? Teveel in kas? Andere singels met een laag hekwerk waar nu al de butsen inzitten? Goed idee? 2 jaar te laat met de tram? Missertje van 100 miljoen? Als ik de baas zou zijn van deze dame zou ze echt via de achterdeur weg mogen.

  16. bee

    wat heeft lotje eigenlijk wel goed gedaan?
    ze maakt overal fouten en mevrouw is al een keer met de hakken over de sloot gekomen bij een motie,wat niet zo maar mogelijk is zonder de juiste mensen met kruiwagen.
    ze wist ook dat groene stroom helemaal niet groen is .
    wat nu gebeurt is elkaar belonen want op een andere manier had ze niet eens op de lijst van genomineerde gestaan.

  17. JdV

    @BM: Graag. Regel jij ff de stemmen dan ga ik de raad in. Slechter dan deze oplichters kan ik het toch nooit doen.

  18. G.H.

    @BM: Hè? Wie zelf geen stad bestuurt mag volgens u niets zeggen over de kwaliteiten van een bepaalde bestuurder?
    Dit heeft niets met beter weten te maken, maar alles met een nominatie voor iemand die van de volledige oppositie een motie van afkeuring aan d’r bestuurdersbroek heeft gekregen, voor haar wanprestaties als bestuurder.

  19. John

    You have got to be kidding…

    Dat Lot van Hooijdonk er nog zit na het tram debacle is alleen omdat populistisch links een te groot machtsblok vormt en elkaar dekt (GL/D66).

    Wie verzint zoiets?

  20. Sjaan

    Heerlijk helemaal eens met iedereen behalve BM.
    Echt hoe dan, waarom?
    Wat een tuthola van een wethouder, Lot dan, over Linda kunnen we nog te weinig zeggen. Gaat helemaal nergens over die verkiezing.

  21. Harry

    Hulde aan de Scherpschutter! Inderdaad Incompetentie met ontkennen, liegen en bedriegen viert hoogtij in deze stad.

    @ BM: gewoon je kop in het zand jochie. Blijkt dat je daar echt verder meekomt bij GL.

  22. Robert

    @BM deze mensen kiezen er zelf actief voor om volksvertegenwoordiging te doen. Dat geeft ieder van ons het recht om die mensen ter verantwoording te roepen. Grove en structurele misstanden met gemeenschapsgeld is verre van vallen over details of op elke slak zout leggen. Zoals onafhankelijk onderzoek aangetoond heeft: de wethouder in kwestie heeft grote fouten gemaakt. Haar alsnog nomineren voor een dergelijke prijs is gênant en haalt elke vorm van geloofwaardigheid uit deze competitie, die in concept wel degelijk een leuk idee is om mensen die zich voor ons allen inzetten, ook als het niet met eenzelfde filosofie als drijfveer, in het zonnetje te zetten.

  23. Jelle

    @BM: ik draag GroenLinks (zeker in Utrecht) een warm hart toe, maar een vrouw die (met anderen, maar toch) een puinhoop heeft gemaakt van een van Utrechts belangrijkste infrastructurele project, verdient deze titel niet.

  24. Barend

    Wat een gotspe. Een wethouder die ternauwernood moties van afkeuring en wantrouwen overleefde. Niet serieus te nemen deze verkiezingen.

  25. Dirk

    Het is een lachwekkende verkiezing. Iemand die toegeeft dat ze niet goed bestuurd heeft rondom Uithoflijn verdient de nominatie niet. Is het echt zo slecht gesteld met de hoeveelheid gekwalificeerde bestuurders in NL dat Lot van Hooijdonk er weer bij zit?

  26. Jopie

    Dit is ronduit lachwekkend. Lot van Hooijdonk is de belichaming van wat er mis is met de lokale overheid en de manier waarop lokale overheden projecten leiden. Na het wegpissen van 100 miljoen belastinggeld had ze haar biezen moeten pakken.

  27. cameo

    Zo zie je maar weer hoever de politiek van gewone burgers afstaat!!
    Lotje verdiend zeker iets: een flinke schop onder haar kont!

  28. Davy

    Ik hoor iedereen hier over die Uithoflijn, maar als ik de feiten bekijk dan zijn de fouten vooral gemaakt in het Provinciaal Bestuur. Niet of slechts indirect door Lot. Bovendien, noem mij eens 1 groot provinciaal of landelijk ov bouwproject dat niet de kosten heeft overschreden? Wat betreft haar werk om Utrecht groener te maken, ga zo door. De co2 vervuiling is gigantisch. De zone rond Lombok is zelfs de slechtste van heel utrecht. Graag minder auto en meer ov. fiets en voetganger graag. Voor de gezondheid van onze kinderen!

  29. Isabelle

    Waaaat?!?! Van Hooijdonk is verantwoordelijk voor een gigantische financiële strop met haar Uithoflijn-geheimpjes!! Gisteren nog riep ze Mea Culpa, vandaag staat ze te glimmen als trotse genomineerde.

    Zo jong en nu al zo schaamteloos. Dat belooft wat voor de toekomst, dat hebben ze dan wel weer goed gezien….

  30. Bertje 030

    Geen enkele Lotje fan hierboven maar toch zit ze er al jaren, allen:
    GA STEMMEN DE VOLGENDE KEER!

  31. ceeteewee

    Leve het “Kartel”, denk ik dan als ik kennis neem van deze nominatie.

  32. Niels Bokhove

    “Nood-Lot” zou de eer aan zichzelf moeten houden en de nominatie meteen moeten weigeren (en eventueel opstappen als wethouder). Doet ze dat niet, dan is dat een blijk van een totaal gebrek aan politiek inzicht en verantwoordelijkheidsbesef. Slecht voor het op zich prima imago van GroenLinks (met Statenverkiezing in het verschiet!). Jesse Klaver, laat je invloed gelden!

  33. G.H.

    @Bertje 030: We stemmen niet op wethouders. Wethouders worden benoemd.
    We stemmen voor de gemeenteraad, die de wethouders moet controleren.
    Bovendien zullen de meeste mensen hier wel hebben gestemd, gezien het engagement. Ik in ieder geval wel, en wel op een van de partijen die haar controlerende taak naar behoren heeft vervuld en madam een motie van afkeuring heeft meegegeven.

  34. Cico

    Lot verdient zeker de nominatie. Juist omdat ze stug doorgaat met de lange termijn visie op de stad tegen de wind in. Ondanks alle zeikerds die uitgebreid hun emotionele tocht beschrijven als ze een bouwput zien of lezen over een tegenslag met een complex infra-project. Het is immers altijd makkelijk praten vanachter je scherm.

  35. Anne Marie ten Berge

    Het is helemaal niet makkelijk praten / kritiseren vanachter je scherm. 100 miljoen verknald omdat B&W niet hun verantwoordelijkheid nemen. Dat is heel veel. Dat betekent dat de gemeentelijke belastingen weer omhoog gaan. En weet Cico eigenlijk wel hoeveel burgers en huishoudens van minder dan het minimum in leven proberen te blijven ?

  36. iedereen schuldig

    De Prov en Utr Rk hebben gerapprteerd dat Prov, gemeente (dwz B&W, GR, diensten), projectorganisatie en partners als BAM fouten (blunders) gemaakt hebben. Maar het is wel makkelijk natuurlijk om éen kop van jut te kiezen.

  37. S.

    Waarom gaan sommigen er vanuit dat ‘klagers’ waarschijnlijk ‘niet gestemd hebben’ en/of geen recht van spreken?

    Ik heb gestemd.
    En niet op GL.

  38. G. de Vries

    Over van Hooijdonk is genoeg geschreven; zie bovenstaande reacties. Niet capabel en bestuurlijk incompetent.
    Linda Voortman ( ook Groen Links) , de andere genomineerde is tot nu toe als wethouder voor een wijk als K’eiland onzichtbaar. De wijk barst uit haar voegen van de criminaliteit, armoede, drugs, autobranden en veel ouderen en jonge vrouwen die zich onveilig voelen op straat (als men geen hoofddoek draagt). Heeft Voortman wel eens in de avonduren in buslijn 7 gezeten, een wandeling door K’eiland gemaakt of ‘s avonds boodschappen gedaan op winkelcentrum Hammerskjoldhof. Nee, niet met een stoet zgn adviserende ambtenaren in haar kielzog maar alleen!
    De ziel van een wijk waardoor men werkelijk betrokkenheid voelt ervaart men niet door beleidsstukken te lezen en vanaf het pluche.

  39. Bert

    Dus conclusie: iedereen op een ander stemmen. Altijd beter dan die van Lotje getikt.

  40. Toine Goossens

    Die Cico toch 22/12/2018 – 11:50

    ”’Lot verdient zeker de nominatie. Juist omdat ze stug doorgaat met de lange termijn visie op de stad tegen de wind in. Ondanks alle zeikerds die uitgebreid hun emotionele tocht beschrijven als ze een bouwput zien of lezen over een tegenslag met een complex infra-project. Het is immers altijd makkelijk praten vanachter je scherm.” ”

    Inderdaad Cico. Lot gaat stug door met een falend mobiliteitsbeleid. Daar dramt ze tegen alles in haar eigen mening door. De VVD gedeputeerde was daar niet tegen bestand, ging mee, maar was wel eindverantwoordelijk. Exit gedeputeerde.

    Inderdaad Cico. Lot dramt haar eigen idee over mobiliteit door. Daarom krijgt Utrecht geen geld van het Rijk om in deze regio het MIRT beleid uit te voeren. Het MIRT beleid ziet op alle mobiliteit in onderlinge samenhang. Lot sluit echter bepaalde mobiliteit uit, dan is er geen samenhang en krijg je geen geld.
    Dat is zeer schadelijk voor het mobiliteitsbeleid van Utrecht op de lange termijn.

    Inderdaad Cico. Lot dramt haar stadsboulevards tegen beter weten door. Daarmee verspilt zij het geld dat nodig is om de NRU fatsoenlijk onder de grond te leggen. Maar ach, daar woont de aanhang niet.
    Ik deed er deze week 20 minuten over om van de Waterlinieweg (richting zuiden) naar de Goylaan te komen. Een stukje van pakweg 100 á 200 meter. De bewoners die daar elke dag mee te maken hebben, gaan dus uit hun dak als ze daar de kans voor krijgen. Zie de commentaren als gele hesjes. Of wil jij hen verlokken om die weg maar te gaan bezetten?

    Inderdaad Cico. Lot gaat stug door om het hele GroenLinks programma verplicht aan alle bewoners op te leggen. Dat doet ze handig, dat wel. Er zijn altijd wel voldoende omwonenden die haar auto afknijpbeleid steunen. De rest van de stad, die ruim in de meerderheid is, wordt bij de inspraak buitengesloten.

    Cico heb jij de beleidsanalyses gelezen over autogebruik als iedereen elektrisch rijdt? Nee dat heb je niet. Elektrisch rijden is uiteindelijk zo spotgoedkoop, en zulk perfect van deur tot deur vervoer, dat niemand meer naar het OV overstapt.
    Tegen die tijd loopt alles in Utrecht vast.

  41. Hans

    Van Hooijdonk: sorteert voor op en ministerschap over de rug van Utrecht en de Utrechters.

  42. Cico

    Toine, ik vind het niet prettig dat je mij gebruikt als een soort stijlfiguur in je retorische verhaal over verkeerspolitiek. Drammen is subjectief en jouw woordkeuze. Ik gaf hier slechts mijn mening en ben niet van plan om er een debat over te voeren.

  43. René

    Wat een gekakel weer allemaal. Ik zou zeggen, lees eerst eens het rapport van de rekenkamers. Daaruit blijkt dat het allemaal wel wat genuanceerder ligt dan allerlei hadjememaars hiervoor roepen. Lot bepaalt persoonlijk ook niet de verkeerssituatie op elk kruispunt. Daar hebben we deskundigen voor. Ik heb de stellige indruk dat Utrecht qua verkeer nu schoner en gezonder (beter: minder vies en minder ongezond), veiliger (minder onveilig), bereikbaarder en veel aangenamer is dan Utrecht in jaren is geweest. Dat is voor een groot deel de verdienste van Lot die met visie en durf Utrecht voorwaarts helpt. Dat het weldenkende deel van de Utrechtse bevolking haar daarin steunt, zal bij de volgende verkiezingen wel weer blijken. En de lokale economie vaart er ook zeer wel bij.

  44. bee

    René

    dat is dan leuk voor jou maar utrecht is er absoluut niet schoner ,veiliger en al helemaal niet beter bereikbaarder op geworden de laatste jaren.
    lot helpt utrecht niet voorwaarts ze zorgt dat heel utrecht zomenteen vast loopt met die rare boulevard constructies van haar.
    dat vergt geen durf want ze heeft geen toekomst visie ,als ze al niet doorheeft dat het verkeer alleen maar vaster komt te staan door van 2 banen 1 baan te maken dan ben je van het pad af .
    even een missertje van 100 miljoen moet zeker ook kunnen volgens jou .
    of bij berekeningen gewoon even 50 duizend mensen achterwegen laten omdat dat beter uitkwam met de berekening van haar.

  45. Toine Goossens

    Cico, je woordkeuze prikkelde mij. Dan vraag je om een scherpe reactie.

  46. Wim

    Als die dame Van Hooijdonk ook maar een heeeel klein beetje zelfreflectie zou hebben bedankt ze voor deze nominatie. Een wethouder die opzichtig gefaald heeft, daardoor aangeschoten wild is en een gele en zelfs bijna een rode kaart heeft gekregen past heel veel bescheidenheid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).