Luchtkwaliteit Utrecht verbeterd: alsnog mogelijke overschrijding 2015 | De Utrechtse Internet Courant Luchtkwaliteit Utrecht verbeterd: alsnog mogelijke overschrijding 2015 | De Utrechtse Internet Courant

Luchtkwaliteit Utrecht verbeterd: alsnog mogelijke overschrijding 2015

Luchtkwaliteit Utrecht verbeterd: alsnog mogelijke overschrijding 2015
De gemeente Utrecht stelt dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren in Utrecht sterk is verbeterd, toch is het mogelijk dat langs acht wegen in de stad de grenswaarden overschreden zullen worden. Dat blijkt uit de gemeentelijke Monitoringsrapportage Lucht 2014.


De gemeente Utrecht stelt dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren in Utrecht sterk is verbeterd, toch is het mogelijk dat langs acht wegen in de stad de grenswaarden overschreden zullen worden. Dat blijkt uit de gemeentelijke Monitoringsrapportage Lucht 2014.

De overschrijding van stikstofdioxide kan plaatsvinden langs de volgende wegen: de Atoomweg, Albert Schweitzerdreef, Catharijnesingel, Cartesiusweg, Graadt van Roggenweg, Reactorweg, Stadsbaan en de Waterlinieweg. De overschrijding kan optreden, omdat op enkele locaties sprake is van relatief hoge concentraties.

Dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren is verbeterd, klopt volgens Kees van Oosten, betrokken bij Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht niet: “Dat uit het rapport blijkt dat de luchtkwaliteit is verbeterd, komt door de wijziging in de manier van berekenen. Zo wordt alleen significante blootstelling berekend. Mensen die dus pal aan de weg wonen, worden meegenomen in de berekeningen. Wie fietst, wandelt of buiten speelt, wordt niet in de berekeningen meegeteld. Door deze versoepeling gaat de gemeente zogenaamd aan de normen voldoen.”

Een goede gezondheid voor de inwoners van Utrecht is ondanks het gemeentelijk beleid nog niet optimaal bereikt. Daarom heeft de gemeente Utrecht al eerder verschillende maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo is er een milieuzone voor personen- en bestelauto’s ingevoerd en zijn er subsidieregelingen voor schonere auto’s. De gemeente gaat ook bekijken of de milieuzone in 2017 mogelijk vergroot moet worden. Achter de huidige mileuzone plaats van Oosten ook zijn vraagtekens: “Mijn voornaamste bezwaar is dat je mensen dwingt een nieuwe auto te kopen en die mensen gaan daar dan ook meer mee rijden, omdat ze er geld aan uit hebben gegeven. Dat effect hebben ze niet meegenomen in de berekeningen en bovendien is er alleen een effect in de milieuzone zelf.”

Voor de gemeente is de verschoning van de bussen één van de belangrijkste maatregels. Dit komt door de relatief hoge uitstoot en het hoge aantal kilometers van de bussen. Daarnaast zet het college zich in om het woon-werkverkeer te verbeteren door de samenwerking aan te gaan met het bedrijfsleven.

Het is nog onzeker of de berekende dreigende overschrijding van de grenswaarde van stikstofdioxiden plaatsvindt. De weersomstandigheden zijn van invloed op het ontstaan en de verspreiding van luchtverontreiniging, laat de gemeente weten. Het weer veranderd echter van jaar tot jaar.

11 Reacties

Reageren
  1. Mia Amram

    Met schonere stadsbussen zijn we al een heel eind inderdaad. Maar een logischer beleid mbt het autoverkeer naar en rond de binnenstad zou ook wenselijk zijn. Ring rond centrum zoals in andere grote steden om maar wat te noemen? Nu staat het autoverkeer uit en naar het centrum maar vast met al die ronkende motors omdat er zo nodig afgeknepen moet worden, de logica dat dit zou helpen de luchtkwaliteit te verbeteren ontgaat me ten ene male.

  2. Frans

    Wat we zien is hoe groener de roep uit een relatief hoek hoe meer maatregelen er komen. Ik vraag mij af wat een referendum in Utrecht zou doen met een milieuzone? Maar dat terzijde, Er wordt gezegd dat de grootste vervuilers in de binnenstad de scooters zijn. Wie is er zo sterk die aan te pakken. Dan sta je ergens voor. Auto’s is makkelijke prooi. Nog erger, groenen durven gewoon tegen je te zeggen dat je geen eigen auto moet hebben en beter een deelauto. Alsof mijn auto vervuild als die stil staat. Kortom, we moeten ook nog wel gewoon gelukkig in Utrecht kunnen wonen zonder dictaten.

  3. Willem

    @Frans
    Als ik op de fiets rij vervuil ik niet en heb jij daar geen last van. Als jij in de auto rijdt vervuil je wel en heb ik daar last van. Wie dicteert dus wie? Kijk eens met de bril van een ander naar je eigen gedrag en dan is het helemaal niet meer zo logisch wat je zegt…

  4. Berend

    In een stad als Utrecht heb je helemaal geen eigen auto nodig, behalve als je verder dan een kilometer of 10 van je werk woont. We moeten af van het idee dat iedereen maar een auto moet bezitten.

    En scooters (ook met blauw kenteken) horen niet op het fietspad.

  5. WS

    @Mia Amram,

    Hoezo zou er geen Ring zijn rond Utrecht. Er staat toch echt overal de route naar de RING aangegeven. Kijk maar eens op Google maps ofzo, dan zie je de A12, A2, NRU en A27 een hele mooie RING rondom Utrecht vormen… Kijk bij Amsterdam heet ie de gehele tijd de A10, bij Rotterdam de A20, A16, A15, A4 en overigens bij Den Haag ga je toch echt geen RING ontdekken…

  6. Mia Amram

    WS, Ring rond het CENTRUM, zoals in Den Bosch bijv. ….

  7. Jaap Verhoeven

    Zo’n mileuzone “stempel” staat nu ook bij mij om de hoek op de Weerdsingel NW.

    Ik moest er om lachen, zij het wat cynisch. Er staat momenteel dag in dag uit een permanente file. Dat gaat niet beter worden met de zogenaamde knijpmaatregelen- die in praktijk nu al werken door de verbouwingen en die de boel alleen maar erger maken.

    Ik word daar dus boos van. Het is struisvogelpolitiek. En ik vind het van cynisme getuigen dat de gemeente er dan “mileuzone”bij durft te zetten.

    Ik roep de gemeente alvast op na te gaan denken hoe de falende knijpmaatregelen om te zetten naar iets wat wel werkt.(een knip misschien, ideetje?)

  8. Mayo

    In Madrid rijd een groot deel van de taxi’s electrisch. Een stuk beter dan die grote, walmende Mercedessen in Utrecht.

  9. WS

    @Mia,

    inderdaad ook Den Bosch heeft een RING om het CENTRUM, de A59, A2 en de Randweg vormt een hele mooi ring… Bijna net zo mooi als die van Utrecht

  10. Michel Post

    De milieuzone gaat niet helpen. Het effect zou volgens de gemeente 30 % minder vervuiling (roet) zijn maar volgens rapport TNO minder dan 7 procent. Het oorspronkelijk plan is echter door motie van o.a. D’66 voor meer dan de helft uitgehold. Blijft over ruim 3 %. Het rijk had echter al maatregelen genomen tegen oude auto’s doordat oldtimers en newtimers wegenbelasting moeten gaan betalen. Dat effect mag niet worden toegerekend aan de milieuzone. Blijft over ruim 1 % in alleen 2015/2016. Maar mensen gaan meer rijden omdat ze met subsidie leuke nieuwe auto’s mogen gaan kopen. Blijft over ongeveer 0 %. Ondertussen worden burgers wel op kosten gejaagd. Ik ben tegen auto’s en voor de fiets maar heb dus bedenkingen bij de milieuzone.

  11. Frans

    # Willem,
    Dat de fiets schoner is wordt door mij niet in twijfel getrokken. Is mijn stelling niet. Dus daar niet ff op proberen te scoren. Soms fiets ik en soms zit ik in de auto, in ieder geval als ik ergens naar toe moet waar dat met de fiets niet gaat. Dus? Lees eens wat er echt staat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).