‘Luisterbank’ van de NS als eerste te proberen op Utrecht Centraal ‘Luisterbank’ van de NS als eerste te proberen op Utrecht Centraal

‘Luisterbank’ van de NS als eerste te proberen op Utrecht Centraal

‘Luisterbank’ van de NS als eerste te proberen op Utrecht Centraal
Foto: NS/Arno Leblanc
De NS komt met een initiatief om reizigers met elkaar in contact te brengen. Op een speciale ‘Luisterbank’ kunnen zij het gesprek aangaan met andere – voor hen onbekende – reizigers. De Luisterbank reist de komende maand het land door en staat als eerste op Utrecht Centraal.

De NS komt met een initiatief om reizigers met elkaar in contact te brengen. Op een speciale ‘Luisterbank’ kunnen zij het gesprek aangaan met andere – voor hen onbekende – reizigers. De Luisterbank reist de komende maand het land door en staat als eerste op Utrecht Centraal.

De Luisterbank is gemaakt van herbruikbare materialen afkomstig uit treinen. Voor diegenen die inspiratie nodig hebben voor gesprekstof, hangt in het midden van de Luisterbank een rad waaraan je kunt draaien. Op het rad staan vragen die het gesprek op gang kunnen brengen.

Tekst loopt door onder de foto

Foto: NS/Arno Leblanc

“Het station is niet alleen handig om de trein te halen of wat leuke inkopen te doen”, zegt de NS. “Het is ook dé plek om contact te leggen met andere reizigers, zeker na corona. De Luisterbank maakt het makkelijk om het gesprek met een vreemde aan te gaan.”

Reizigers kunnen de Luisterbank tot en met 13 juni proberen op Utrecht Centraal. Hierna gaat hij langs Rotterdam Centraal, Leiden Centraal, en Breda om uiteindelijk weer terug naar Utrecht te komen.

11 Reacties

Reageren
  1. Pee

    Met iemand een gesprek aan gaan zit in je of het zit niet in je.
    Is daar echt een luisterbank voor nodig om met anderen te communiceren?

  2. Moniek

    Het lijkt me niet echt lekker zitten, met die zijkanten van panelen in je rug. Maar waarom zou ik eigenlijk contact willen leggen in de stationshal want mijn trein vertrekt altijd binnen een paar minuten en ik gebruik de hal alleen maar om naar de perrons te lopen.

  3. Wilhelmus Hoekstra

    Gewoon op deze eenvoudige manier kunnen aangeven dat je open staat voor een gesprek is al heel mooi. Vervolgens een luisterend oor aanbieden of mooi gesprek aangaan. Ik ben heel benieuwd en wel jammer dat dit maar zo tijdelijk is. Ik zie hoeveel moois zoiets kan doen bijv. bij de Troostdichter “Boudewijn Betzema”. Die gewoon voor je klaar zit in Deventer om gewoon te luisteren. Is zo mooi wat dat luisteren alleen al kan doen. Wens iedereen die er open voor staat hele mooie gesprekken. Fijne dag! Wilhelmus

  4. Adriaan

    Was er niet nog een latent advies tot het houden van afstand als dat makkelijk kan? Op deze bank niet.

  5. Elly

    Pee, luisteren kun je leen. Oefenen. Trainen. Dus nee, niet nodig, wel een leuk initiatief. Net als de stationspiano’s.

  6. Pieter

    Wat een geitenwollen sokken bank wedden dat hij binnen de kortste keer gesloopt is!

  7. Lexus

    Iedere treinreiziger wordt tijdens de reis regelmatig gedwongen om te luisteren naar gesprekken (of de helft daarvan), ook in de stiltecoupés. Ik denk niet dat er veel behoefte aan is om dit ook nog eens op het station te ondergaan. Bovendien praten de meeste mensen liever dan ze luisteren. Zou een luisterrobot een idee zijn? Dan wel graag in een geluiddichte cabine.

  8. Scherpschutter

    Wie gaat er nou in alle haast midden op een trainstation even lekker met een wildvreemde zitten ouwehoeren over je gezondheid?

    Geen wonder dat de NS op omvallen staat en geen reiziger meer over heeft. Ze zijn drukker met stations ombouwen tot infantiele pretparken dan een goedkope fatsoenlijke dienst leveren. Man man man…

  9. Marja

    Ach, als je de trein gemist hebt of als er weer eens treinen uitvallen is dit misschien niet eens zo’n gek idee. In plaats van alles online te gooien, kun je het delen met een medereiziger. Wie weet, hoeveel online geklaag dat gaat schelen. Ik ben voor.

  10. Lexus

    “Geen wonder dat de NS op omvallen staat en geen reiziger meer over heeft.”
    Zoals zo vaak weet Scherpschutter weer eens niet waar hij het over heeft. Geen wonder als je zelf geen gebruik maakt van het openbaar vervoer en je ook niet in de problematiek wenst te verdiepen. Dan kun je je er ook vele malen beter buitenhouden. Overigens ben ik het met hem eens dat het veel beter kan. Zowel de NS als ProRail blijft vaak in gebreke. En luistercabines, piano’s en andere onnodige opleuking in de stations horen helemaal niet bij een goede dienstverlening, integendeel.

  11. Herman

    Zoals gewoonlijk weer veel scepsis hier…

    Alleen is de werkelijkheid in onze samenleving (gelukkig) totaal anders dan de belevingswereld van de Duic reageerders die de wereld vanaf hun zolderkamertje achter toetsenbord bekijken.

    Iedereen mag en kan van deze bank gebruik maken, het hoeft niet! In de praktijk zullen er vast mensen zijn die wel behoefte hebben, mooi toch?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).