‘Maak het voor mensen die op Lage Weide werken aantrekkelijker om op de fiets te komen’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Maak het voor mensen die op Lage Weide werken aantrekkelijker om op de fiets te komen’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Maak het voor mensen die op Lage Weide werken aantrekkelijker om op de fiets te komen’

‘Maak het voor mensen die op Lage Weide werken aantrekkelijker om op de fiets te komen’
De Demkaspoorbrug bij Lage Weide. beeld Google 3D
De stichting Parkmanagement Lage Weide wil dat het voor medewerkers op het Utrechtse bedrijventerrein aantrekkelijker wordt om op de fiets naar het werk te gaan. Zo moeten de fietspaden worden aangepakt en er moet een financieel voordeel komen voor fietsers.

De stichting Parkmanagement Lage Weide wil dat het voor medewerkers op het Utrechtse bedrijventerrein aantrekkelijker wordt om op de fiets naar het werk te gaan. Zo moeten de fietspaden worden aangepakt en er moet een financieel voordeel komen voor fietsers.

Tot voor kort stimuleerden de werkgevers op Lade Weide hun personeel om gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar door de coronacrisis is dat nu anders. Daarom wil Parkmanagement Lage Weide het gebruik van de fiets met een actieplan nog meer stimuleren, maar daarvoor zou wel medewerking van de gemeente en provincie, en de ondernemers nodig zijn.

Josien van Breda, directeur van de stichting, zegt dat werkgever en de wegbeheerders op korte termijn drie dingen moeten doen. “Om te beginnen: werkgevers kunnen het fietsgebruik stimuleren in hun arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld door een passende reisvergoeding te geven voor fietsers. Uitzendbureaus zouden hetzelfde moeten doen voor de uitzendkrachten.”

Verlichting

Daarnaast moeten de wegbeheerders volgens Van Breda zorgen voor goed verlichte fietspaden. “Anders hebben we in het komend najaar echt een groot veiligheidsprobleem.”

En het derde punt is dat het fietsnetwerk moet worden aangepakt, daarin zouden namelijk belangrijke schakels ontbreken. Hierin wordt bijvoorbeeld de smalle Demkabrug genoemd en de ontbrekende fietsvoorzieningen op de Niels Bohrweg.

Van Breda zegt voorzichtig optimistisch te zijn over het actieplan. “We hebben hierover goed overleg met de betrokken wethouders en gedeputeerden. En de bedrijven op Lage Weide doen ook echt hun best om aanpassingen te doen waardoor hun medewerkers veilig en gezond kunnen reizen.”

30 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Ik heb op Lageweide gewerkt en ging opde fiets zonder versnellingen, 7 kilometer want er waren kortere en makkelijker befietsbare routes dan nu. Heel goed te doen met lekker weer, maar echt volkomen K met regen en winterweer.
    Had als expert geen representatieve functie, dus dat ging wel met jeans en gympies. Maar moest soms toch ook in pak klanten bezoeken, dan werd ik thuis opgehaald door de directeur met een grote dure auto. Want klanten zijn er gewoon niet van gediend als er een verwaaid persoon stinkend naar zweet van het fietsen ze komt vertellen waarom hun opdracht enkele tienduizende euros kost.

    Dat is nu niet anders.
    Een represenatief uiterlijk met representatief vervoer wordt namelijk geinterpreteerd als vertrouwen wekkend omdat je het kennelijk goed voorelkaar hebt en die dure bak kan betalen. Een fiets heeft die uitstraling gewoon niet, het wordt met armoede en activisme geasocieerd. Jammer dat sommige types dat niet willen inzien.
    Maar ach, het betekend ook dat de tarieven voor die dure bolide rijders alleen maar hoger worden omdat ze meerwaarde uitstralen: ze zijn zo slim dat ze niet hoeven fietsen en hun bolide stoot niet eens CO2 uit!

  2. Erwin

    Dat Fietsen met armoede en activisme wordt geassocieerd is waarschijnlijk alleen in jouw hoofd en zegt meer over jou dan over de fietsers.
    Maxima nog zien Fietsen gisteren?
    Rutte fietst trouwens ook, gewoon in pak.

  3. Wim Vreeswijk

    Wellicht is het een idee dat de fietspromotors ook kunnen zorgen voor waterdichte regenpakken want we hebben per jaar slechts 160 zonuren en een werkgever wordt niet enthousiast van zeiknatte werknemers.

  4. arjan

    Ik doe alles op de fiets. Maar op de demka brug voel ik me echt niet op mijn gemak!
    Eigenlijk bizar dat dit nog in deze situatie bestaat in een tijd waar alles veilig moet zijn.

  5. arjan

    @wim vreeswijk. Het gaat hier omregen uren. Dat is niet veel in nederland. Ik fiets iedere dag van en naar mijn werk en ik denk dat ikmaximaal 10 keer per jaar nat op mijn werk aan kom.

  6. Bart

    160 zonuren laat nog heel wat bewolkingsuren over voordat de werknemers zeiknat worden.
    Maar goed , er is altijd wel wat te z
    ..zeuren natuurlijk.

  7. Scherpschutter

    Waarom zou ik mijn werknemers betalen om een gratis vervoersmiddel als de fiets te nemen? Een reiskostenvergoeding dient als vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten om naar werk te komen en fietsen kost niets.

    Als je zo graag idealisme bedrijft: prima. Het zal me een zorg wezen, zolang je netjes op werk komt. Maar daar ga ik als werkgever niet voor betalen natuurlijk. Ik betaal je voor het verrichten van arbeid.

  8. Frits

    @Koel Hoofd,
    Het is maar net welke uitstraling je als bedrijf wilt geven.

    Ik wordt er niet vrolijk van als mijn zakelijke afspraak in een peperdure bak komt voorrijden. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven, en als een bedrijf kennelijk investeert in Mercedessen en BMW’s, dan kies ik liever het bedrijf waar de vertegenwoordiger een Fiat rijdt, of gewoon op de fiets langskomt. Wat dat is heel normaal in mijn branche, die erg lokaal werkt.

    En kennelijk is het systeem jou onbekend: ik ben gewend dat bedrijven een auto, of meerdere, klaar hebben staan die medewerkers kunnen gebruiken voor zakelijke afspraken. Dan ga je dus op de fiets of met het OV naar het werk, en bij afspraken verder weg neem je de auto.

  9. Erwin

    @wim: die bestaan hoor, loop maar eens bij een fietsenwinkel naar binnen en vraag naar een regenpak. Een poncho is overigens ook prima.

  10. Lombokker

    Op de fiets is Lage Weide prima te doen, zelfs als je helemaal achteraan moet zijn. Zo heel vaak regent het ook weer niet, en daar kun je je goed op kleden.
    Het enige nadeel is dat er veel te hard gereden wordt; bij het oversteken moet je ontzettend goed uitkijken. Ook bij het stoplicht, want er wordt veel door rood gereden.

  11. Henk

    Het is jammer dat dit niet landelijk groter opgepakt kan worden.

    Wat is er mis met overdekte hoofdfietspaden met ongelijkvloerse kruisingen? Zowel binnen de stad als richting bv Amsterdam. Als er 500 miljoen uitgegeven kan worden aan 10km tram dan zou dat ook moeten kunnen.

    E-bike en e-scooter als file oplossing. Ik zeg niet dat iedereen dit moet gebruiken, maar het zou wel fijn zijn als er een landelijk fietssnelweg opgezet kan worden voor wie minder vaak in de auto wil zitten, of sneller is met de fiets of scooter.

    Het werkt niet als de afstand groter is dan 50 km, maar alles wat daaronder zit is dan ongeveer een uur op n fiets of scooter die rond de 50 gaat.

    Mijn woon-werkverkeer is 25 km, en met de auto in een normale spits is dat rond de 45 minuten en ook vaak ongeveer een uur. 10 minuten snelweg en 35 minuten ring noord en andere ellende. Nog geen 30km/h door alle opstoppingen.

    Op de fiets zonder batterij doe ik de 25km in dik een uur. Met batterij en een directere route zou dat minimaal een kwartier sneller zijn dan de auto.

    Waarin een klein land klein in kan blijven.

  12. JdV

    @erwin: goh, en ik maar denken dat zowel Rutte als Willy en Maxima beschikten over een ruim wagenpark van Volvo’s en Audi’s. Maar goed dat jij me nu hebt overtuigd dat ze alles op de fiets doen in plaats van geregisseerd 1 of 2 x per jaar tijdens een.persmoment en verder gewoon door een chauffeur worden gereden. Bedankt voor deze openbaring!

  13. Rob H.

    @Scherpschutter: Een fiets jatten mag nog steeds niet. Ergo, een fiets is ook niet gratis.

  14. Riemer Bouwmeester

    Waar haalt scherpschutter, (geen eigen naam?), die gratis fietsen? Voor een goede fiets, geen e-bike, met outfit en regenkleding ben je een aardig bedrag kwijt. Ik doe 5 x per week 20 km heen en weer 20 terug. Gaat prima in 45 minuten. Wel douchen op werk en thuis. Onderweg lekker uitwaaien.

  15. Koel Hoofd

    @Henk
    Dit kleine landje is anders mega groot in het fietsgebruik. We zijn absolute wereldleider in zowel fietsgebruik als aantal fietsen per inwoner! En dat zonder overdekte fietssnelwegen zonder gelijkvloersekruisingen.

    @Frits en Erwin.
    Tegenwoordig is het in sommige sectoren wel trendy op de fiets te komen, vooral als ze alleen op lokaal niveau opereren of actief zijn in de creabea of sporty hoek. Als je met buitenlandse klanten op niveau werkt dan wordt je gewoon uitgelachen. Waardoor een groot land als Nederland toch piepklein blijft…

  16. wollie

    @scherpschutter: door ook fietsende werknemers een kilometervergoeding te betalen kunnen zij een moderne veilige fiets rijden en deze fatsoenlijk (laten) onderhouden. tevens verbetert de bereikbaarheid voor de andere werknemers die wel aan de auto gebonden zijn. als derde is fietsen goed voor de gezondheid: dagelijkse lichaamsbeweging vermindert aantoonbaar het ziekteverzuim.

  17. Wim Vreeswijk

    Misschien is het een idee om een mega grote paraplu te plaatsen boven 96 km2 Utrecht. Misschien wil eens van ons daar eens een offerte over aan vragen. Tenslotte hebben we ook al 500 miljoen in de sloot gegooid vanwege het uithoflijntje van Lotte. Desnoods is de ECB bereid nog een keer de drukpersen aan te zetten voor deze paraplu boven Utrecht ?

  18. Erwin

    @koel hoofd: wat een onzin!
    Rutte heeft ook veel internationale contacten en pakt ook gewoon de fiets.
    Overigens wordt het fietsen nu in meer landen ontdekt. Prima zaak in deze corona-tijden.

    Ik denk dat je om andere redenen dan je fiets wordt uitgelachen door je buitenlandse contacten.

  19. Ton

    Blijkbaar zien werkgevers hier een probleem dat opgelost kan worden met meer fietsende werknemers.
    Minder OV geeft meer werkgevers met de auto waardoor er opstoppingen ontstaan waardoor het meer essentiële autoverkeer (vertegenwoordigers, bevoorrading) vast komt te zitten ?
    Er zijn te weinig parkeerplaatsen op het terrein ?
    Zo iets misschien ?

  20. Scherpschutter

    @Riemer Bouwmeester

    En die prive fiets mag je mooi zelf betalen Riemer. Ik betaal als werkgever ook je prive auto niet.

  21. Henk

    @ koel hoofd. We zijn wereldleider en mega groot omdat de meeste andere landen vrijwel niets doen. Dat betekent niet dat het goed is en dat er niets meer te verbeteren valt. En een voorsprong is zo weg als je stil blijft staan.

    Het idee is mensen opties te geven. Wie in de auto wil blijven vanwege buitenlandse klanten mag dat keurig doen. Maar geef fietsers wat meer dan ze nu hebben. Door de ebike heeft fiets mobiliteit een heel andere wending gekregen. Daar is ons fietsnetwerk nog niet op ingericht.

    Dat is juist de push voor fietssnelwegen. Ik zou graag 0,5-1,5 uur extra vrije tijd hebben per dag door een snelle fietsroute ipv filerijden. En dat is mogelijk hoewel mijn werk maar 25km verderop is. En met mij zouden velen anderen dat overwegen. Niet iedere dag, maar wel wanneer het kan. Moet je eens kijken hoe makkelijk jij als chauffeur een vip rondrijdt met minder auto’s op de weg. We winnen alletwee.

    De A24 in aanbouw kost 1.2 miljard voor 4 km. Daar kan je heel veel fietspad van maken en vele auto’s van de weg halen. Het missende stuk A4 was 128000 euro per meter. Gun een ander ook wat.

    De snelweg is het probleem vaak niet, maar een ringweg en de stad in en uit is dat wel. Daar blinkt de fiets uit.

    Het OV is nog veel trager. Dat gaat van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn, via een route die helemaal niet handig is. Het is veevervoer voor de prijs van individueel vervoer met extra gratis risico op besmettelijke ziektes.

    Soms is de fiets gewoon beter. Faciliteer dat dan ook. Roepen “we zijn al de grootste, meer hoeven we niet te doen” is niet echt lange termijn denken. Nokia dacht dat ooit ook.

  22. Koel Hoofd

    @Henk
    We zijn megagroot geworden in het fietsen:
    – omdat Nederland plat is.
    – omdat alle dagelijkse voorzieningen binnen enkele km van onze woningen zijn
    – omdat we meer dan 100 jaar geleden al met fietspaden zijn begonnen
    – zonder extra rood asfalt in staden.
    – zonder voorrang voor de fiets.
    – zonder de ebike.

    Fietssnelwegen tussen steden zijn onzin.
    Het fietsen wordt beperkt door de zweetafstand, bagage, representativiteit.
    Menig fashion item en kapsel is in Nederland gesneuveld op de vraag: kan je er mee fietsen?

  23. Binnenstadbewoner

    @ koel hoofd: volstrekt achterhaald standpunt. Ik heb liever geen vertegenwoordiger over de vloer die in een te duur pak is gestoken en met een representatieve/ dure auto voor komt rijden. Dit staat al snel voor geldverspilling, verkeerde keuzes maken of boven je stand leven/ ‘keeping up the appearances’.

    Er zijn zat fraaie e-bikes, e-scooters en andere sportieve fietsen te koop. Bij slecht weer volstaat een autootje prima.

  24. Scherpschutter

    @wollie 7/6/2020 – 17:12

    “Door ook fietsende werknemers een kilometervergoeding te betalen kunnen zij een moderne veilige fiets rijden en deze fatsoenlijk (laten) onderhouden.”

    Ja, ik kan ook splinternieuwe BMW’s voor ze kopen zodat ze privé een moderne veilige auto rijden. Het punt is: dat is mijn verantwoordelijkheid als werkgever niet… Een werknemer dient zelf voor zijn of haar vervoer te zorgen. Daar ga ik niet over, noch interesseert het me iets hoe men naar kantoor komt.

    “Tevens verbetert de bereikbaarheid voor de andere werknemers die wel aan de auto gebonden zijn.”

    Wat koop ik daar voor? Het is de verantwoordelijkheid voor de werknemer om op tijd op kantoor te zijn. Hoe ze dat doen is verder niet mijn pakkie aan natuurlijk. Dit uiteraard nog los bezien van het gegeven dat die hypothetische paar extra fietsers (die van mij gaan echt niet fietsen…) nul verschil maken.

    “Als derde is fietsen goed voor de gezondheid: dagelijkse lichaamsbeweging vermindert aantoonbaar het ziekteverzuim.”

    Ik vraag het me af. Als het regent of koud is en mijn werknemers komen als doorweekte en verkleumde verzopen katten op kantoor….Daarnaast heb ik sowieso al bijna geen verzuim onder werknemers.

    Wil je een mooie fiets? Regel zelf een fiets. Dat is een privé zaak. Verder ben ik meer dan bereid daadwerkelijk gemaakte reiskosten te vergoeden, maar ik ga werknemers echt niet betalen voor het gebruik van een (gratis) fiets…

  25. Ton

    Beste Scherpschutter, help me. Je brengt me in de war.
    Je hebt op veel punten een compleet andere visie als ik. Ik probeer deze kijk te begrijpen, anders komen we nooit verder.
    Ik dacht dat ik het door had: belasting is ‘diefstal’. Iedereen moet zijn eigen problemen oplossen en mag daarbij niet rekenen op steun van anderen, de gemeenschap.
    Nu is hier een particuliere organisatie (ondernemersvereniging) met een prive-probleem (bereikbaarheid?). A. Zij vragen de overheid dit op te lossen (fietsvoorzieningen van belastinggeld). B. Ze zoeken ook zelf naar een eigen bijdrage aan de oplossing (werknemers stimuleren de fiets te nemen ).
    En nu ga jij niet tekeer tegen A maar wel helemaal los over B.
    Kun je dit uileggen ? (liefst kort en helder zonder vlammend proza en bitter sarcasme)
    Of is het zo simpel: ik haat ‘links’, fietsen zijn ‘links’, ik haat fietse, ?

  26. Bert

    @erwin

    Je gaat me nu serieus vertellen dat je die goedkope PR van deze 3 non-figuren voor waar aanneemt? Die allemaal beschikking hebben over zware bepantserde Audi’s, zonder daarvoor de rekening te betalen.

    En de reden dat ik fietsen met activisme associeer, is om dat het fundamentalistisch gepromoot wordt door bepaalde politieke partijen.

    En een e-bike en een passende outfit, ja zo kan ik de kosten ook wel opdrijven en dan vervolgens ook nog eens 2x douchen (er vanuit gaande dat een werkgever zo genereus is om een douche te faciliteren).

  27. JJ

    @ KH

    Wat een lariekoek weet jij hier te poneren.

    Een land waarbij de premier dagelijks naar zijn werk fietst, in pak, op een degelijke herenfiets, model opafiets.

    In de gehele Randstad zie je mensen in topfuncties met de fiets naar het werk gaan. Denk aan advocaten en bankiers in de grachtengordel in onze hoofdstad bijvoorbeeld. Dus vanuit buiten centrum naar de Grachtengordel, of juist vanuit het centrum richting Amsterdam Zuid. Die mensen komen echt niet allemaal met de auto of het OV hoor. Het is juist iets onderscheidends van Nederland en waar je met trots over kunt vertellen tegenover buitenlanders, dat met de fiets naar je werk gaan. Juist, omdat in andere landen vaan de fiets staat voor vooruitstrevend en een niche-dingetje. Het, fietsen, werkt (afhankelijk van de route) nog ontspannend ook.

    Die zogenaamde zakelijke lui waar jij tegen opkijkt met hun dikke bakken zijn de conservatieve zakenlui zoals een bepaalde president, of lieden uit bepaalde regimes. Niet echt mensen waar je nog graag zaken mee doet en ook nog conservatief tot het bot. Daar komt geen vooruitgang, innovatie of progressie richting toekomst uit voort.

    Ik weet nu hoe jij fietst dat je bezweet en chaotisch op je werk aan komt? Ik fiets vaker op een neer naar Hilversum (55 minuten), wordt misschien 3x nat in een jaar en nog niet eens erg, als het te erg is schuil ik en pak ik de bus of de trein op de route (Maartensdijk/ Hollandse Rading). Ik kom nooit bezweet (ik hoef echt niet te douchen, hoogstens wat doe; ook niet altijd), ik kom nooit verwaaid en vies op mijn werk aan; en fiets altijd op een degelijke fiets met 3 versnellingen in pak of overhemd, met nette schoenen. Ben net zo snel op een normale herenfiets als wanneer ik mij richting station begeef en met OV naar Hilversum reis, ook 55 minuten (namelijk 15-20 minuten richting station, 5 minuten overstap, 23 minuten in de trein, 5-10 minuten lopen). Op de racefiets doe ik het in 40-45 minuten. Sneller dan met het OV en sneller dan menigeen met de auto, gelet op files en spits).

  28. Bromsnor

    Bromsnor fietst en vindt: slecht weer bestaat niet alleen slechte kleding.

  29. Koel Hoofd

    @JJ
    Ik zei toch dat de meeste dagelijkse voorzieningen binnen fietsafstand zijn?
    Dus die advocaat op de fiets woont op fietsafstand van zijn kantor, Rutte idem.
    Ter info, Utrecht-Hilversum is half uurtje met de auto buiten de spits en in de spits 47 minuten. Dus je bent langer onderweg met fietsen of OV. Slechts als je op een racefiets met 10 versnellingen lekker hard doortrapt ben je even snel als een auto. Maar moet je wel voorraad je Axe thuis en op het werk hebben.

    Kijk, dat jij en anderen willen fietsen prima, ieder zijn keuze. En fietsen is gezond, helemaal mee eens. Maar dat is traplopen ook en toch pakken hele volksstammen de lift en niet de snellere en gezondere trap.
    Dat menselijke gedrag is heel goed te observeren in bijvoorbeeld ziekenhuizen tijdens bezoekuren. Liften propvol maar trappenhuizen leeg.

    En daar mee zijn de meest kostbare fietsvoorzieningen mogelijk (fietssnelwegen, rood asfalt in 30km/u woonwijken, niet noodzakelijke fietsbruggen en tunnels), niets meer dan promotie en prestige voor de idealen van politieke partijen, D66 en GL, op kosten voor de belastingbetaler.
    Mensen gaan er niet vaker of verder door fietsen, ze kopen slechts meer fietsen want hun fietsgedrag is al 100 jaar gelijk: wanneer het praktisch is of uit geloofsovertuiging.

  30. René

    Voor alle regenroepers. Een van onze fietsende medelanders heeft 11 jaar lang dag-in dag-uit geregistreerd of het wel/niet regende tijdens zijn dagelijkse woon-werk ritjes. Alles netjes vastgelegd op hetregentbijnanooit.nl. En guess what; tijdens 3636 ritten is de beste man slechts 351 keer nat geregend: <10%. En wat betreft de 160 zonuren per jaar bewering van Wim Vreeswijk: "Jaarlijks schijnt de zon, volgens de KNMI, gemiddeld tussen de 1500 en de 1550 uur". Ook een gevalletje #fakenews dus.

    Met name de Demkabrug is inderdaad erg smal en het asfalt niet al te best. Persoonlijk vind ik de bereikbaarheid met OV van Lage Weide juist super slecht, mogelijk kan de beschikbaarheid van extra OV fietsen ook een uitkomst bieden op station LR en Zuilen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).