Kentekenregistratie van voertuigen in het Utrechtse wervengebied maandag van start Kentekenregistratie van voertuigen in het Utrechtse wervengebied maandag van start

Kentekenregistratie van voertuigen in het Utrechtse wervengebied maandag van start

Kentekenregistratie van voertuigen in het Utrechtse wervengebied maandag van start
Om een beeld te krijgen van wat voor soort voertuigen er in het Utrechtse wervengebied rijden, worden vanaf maandag 31 oktober tot en met 13 november op een aantal plekken de kentekens geregistreerd. Tegelijkertijd wordt onderzocht of er volgend jaar vaste kentekencamera’s kunnen komen waarmee chauffeurs automatisch op de bon geslingerd worden.

Om een beeld te krijgen van wat voor soort voertuigen er in het Utrechtse wervengebied rijden, worden vanaf maandag 31 oktober tot en met 13 november op een aantal plekken de kentekens geregistreerd. Tegelijkertijd wordt onderzocht of er volgend jaar vaste kentekencamera’s kunnen komen waarmee chauffeurs automatisch op de bon geslingerd worden.

De eeuwenoude kelders in het centrum van Utrecht kunnen schade oplopen als te zwaar verkeer eroverheen rijdt. Het is voor voertuigen met een zwaardere aslast dan twee ton verboden om op straten met zulke kwetsbare kelders te rijden. Zo is er bijvoorbeeld een vrachtautoverbod op de Oudegracht, Nieuwegracht, Kromme Nieuwegracht, Plompetorengracht en op de Drift.

Desalniettemin komt het nog steeds voor dat er te zwaar verkeer over de kelders rijdt. “Tellingen en meldingen laten zien dat sommige chauffeurs zich niet aan de verkeersregels houden”, is te lezen op de website van de gemeente.

Tijdelijk

Daarom worden vanaf maandag op twaalf plekken in het wervengebied alle kentekens van passerende voertuigen geregistreerd. Dit wordt gedaan met tijdelijke camera’s. “Zo weten we hoeveel zwaar verkeer er rijdt.” Met het kenteken worden vervolgens de voertuiggegevens opgevraagd bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

“Samen met de gegevens van de handhavers en de meldingen die u doorgeeft, krijgen we zo een compleet beeld van het verkeer op en rond de grachten.” Ook worden de gegevens vergeleken met tellingen uit voorgaande jaren, waardoor te zien is of de genomen maatregelen werken. Nadat de gegevens bij de RDW zijn opgevraagd worden de foto’s van de kentekens weer gewist. De camera’s voldoen volgens de gemeente aan te privacywet.

Vast

Tot slot wordt onderzocht of er volgend jaar vaste camera’s kunnen komen. Deze camera’s zien aan de kentekens of er toch vrachtwagens rijden. Chauffeurs die zich niet aan de regels houden, krijgen daarmee automatisch een boete.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Dit had toch allang moeten gebeuren,als je oorzaak weet,Ga je toch niet afwachten.

  2. JM

    Een slagboom die gesloten blijft als het voertuig zwaarder is dan 4000 kg. is een stuk sympathieker dan de chauffeur op de bon slingeren. En een weeginstallatie die het gewicht vaststelt is sympathieker dan een alweer een flitscamera. Volgens het verkeersbord is de maximale asdruk 2000 kg. dus 4000 kg. voor een vierwieler. Je moet nog je best doen om dat gewicht te halen. Een elektrische auto van 2500 kg. is al een zwaargewicht maar mag dus gewoon doorrijden, een vrachtwagen van 4100 kg. niet. Lijkt me gezien de schade aan de werfkelders door veel te zwaar beladen vrachtwagens nog alleszins redelijk.

  3. JM

    ps. Een camera kan niet bepalen of een bestelbus te zwaar beladen is of niet, zoiets kun je niet aan het kenteken zien.

  4. Utrechtvoorutrecht

    @JM Ken je de situatie? Kijk anders even de foto. Ik bel wel eens als een drie-asser zich heeft gereden. Sympathiek? Nee? Maar als je vier borden en een stel paaltjes hebt gemist, hoef je van mij ook niet op sympathie te rekenen.

    Enige vraag is: gaat AH zijn chauffeurs waarschuwen?

  5. cas

    Erg dure optie terwijl ze ook gewoon met detectielussen kunnen werken.

  6. Katja

    Er staan toch al palen met een maximale breedte ? Geen vrachtwagen die erdoor kan.

  7. Rottebert Peermans

    Waarom niet een weegbrug en dan automatisch de banden en de radiateur lek prikken als ie zwaarder is dan 4000kg?

  8. W.

    @UtrechtvoorutrechtL: En dat ze dan hun bezorgers aanraden om via de Prins Hendriklaan om te rijden zeker!

  9. JM

    @Utrechtvoorutrecht, ja ik ken de situatie, ik doe daar bijna dagelijks boodschappen. Een drie-asser zou tot 6000 kg. mogen wegen en kunnen doorrijden. Wat is precies je punt?

  10. Utrechtvoorutrecht

    @JM Het onderste bord op het plaatje. En waarschijnlijk de bovenste twee ook Maar goed, we kunnen ook overal weegbruggen en slagbomen neerzetten. Duurder, vergt meer onderhoud en houdt vooral ook het verkeer tegen wat wél door mag rijden.

  11. JM

    @ Utrechtvoorutrecht, Ik heb de precieze betekenis van het bord met de vrachtwagen opgezocht: Verboden voor vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg. Het aantal assen maakt niet uit. Mijn punt is dat een camera niet kan meten hoe zwaar een vrachtwagen of bestelbus is beladen. Zo kan een te zwaar beladen bestelbus die niet te lang en te breed is toch ongehinderd over de werfkelders rijden en schade aanrichten. Dat is waarom ik cameratoezicht geen goede oplossing vind.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).